Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• henkkeumus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-11 20:06
Hoi,

Ik was benieuwd of er iemand een tool heeft voor een Windows machine om de status, health etc van schijven die in RAID 0 staan te monitoren.

Heb momenteel een Windows SBS 2011 Essentials server waar ik op afstand bij kan en ik dus niet via de P.O.S.T. de RAID Configuratietool op kan starten. Betekend dat ik het met software moet doen.

Server is niet gevirtualiseerd. Is een fysieke HP bak waar ik met een RDP sessie verbind. Op Google vind ik zo snel niks.. :(

Bij voorbaat dank,

Gr

Beste antwoord (via henkkeumus op 17-08-2016 16:39)

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:13

Sebazzz

3dp

Afhankelijk van je controller levert HP een command line utility waarmee je de controller status kan uitlezen. Vervolgens maak je een powershell scriptje dat elke dag een dump doet van die output, klaar :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Alle reacties

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-11 20:20
Heeft de machine iLO?
Zo ja, dan heb je meteen het antwoord op je vraag te pakken.

[ Voor 59% gewijzigd door Fanatix op 17-08-2016 15:18 ]

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • Beste antwoord

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Afhankelijk van je controller levert HP een command line utility waarmee je de controller status kan uitlezen. Vervolgens maak je een powershell scriptje dat elke dag een dump doet van die output, klaar :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:10

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Precies, hpacucli is wat je wilt. Van firmware van disk tot status van raidsets, alles zit erin.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• henkkeumus
Fanatix schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 15:18:
Heeft de machine iLO?
Zo ja, dan heb je meteen het antwoord op je vraag te pakken.
Helaas.. Is een oude server uit 2010.

• henkkeumus
Sebazzz schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 15:21:
Heb dit gelezen maar zoek meer een snel overzicht tooltje. Houd het wel in mijn achterhoofd!

• henkkeumus
DeBolle schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 15:26:
Precies, hpacucli is wat je wilt. Van firmware van disk tot status van raidsets, alles zit erin.
Even Google search gedaan en kwam erachter dat het nu SSA heeft.
http://h20564.www2.hpe.co...30b8392675a4aa699c8cc179e

Is aan het downloaden, hopelijk is dit wat :)!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Wat verwacht je te zien? Als je raid0 niet goed meer is merk je dat heel snel. ;)

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

chaoscontrol schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 15:34:
Wat verwacht je te zien? Als je raid0 niet goed meer is merk je dat heel snel. ;)
Sommige disk controllers (zoals de controllers van HP in onze servers) die verbergen de fysieke schijven voor het OS. Dat betekent dat SMART monitoring met klassieke tools niet werkt, maar wel via de tools geleverd door de fabrikant.

• henkkeumus
chaoscontrol schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 15:34:
Aan de hand van het plaatje hieronder. Deze melding moet betekenen dat er een "member" van de RAID mist, er is dus een schijf weg of niet aan.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/tvsvgo17ucbvs.jpg

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:48
Sowieso kunnen veel schijven aangeven dat ze aan het sterven zijn, voordat ze gestorven zijn.

btw, HP servers hebben al heel lang ILO, ook bv de G6 machines uit 2010.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:52
henkkeumus schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 15:32:
[...]

Helaas.. Is een oude server uit 2010.
Een HP server uit 2010 behoort ook gewoon ilo te hebben :)

Moet trouwens wel zeggen dat dit me geen HP server lijkt, de raid software behorende bij HP servers ziet er heel anders uit, of het moet een of ander super budget modelletje zijn die ik nog nooit in het wild gezien heb.

[ Voor 11% gewijzigd door Dennism op 17-08-2016 15:58 ]

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Kan een dl140g1 zijn ofzo, die hebben ook die intel raid dingen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• henkkeumus
Aan de telefoon met een medewerker het doorlopen.
Heb de RAID software kunnen opstarten, en één van de twee schijven reageert niet. Ik ga er vanuit dat deze kapot is dus deze gaat vervangen worden.

Server zit in een HP behuizing, wij hebben de server in beheer overgenomen dus ik heb geen offerte of wat dan ook van dit ding :P.

Het is 'opgelost' om maar te zeggen.
Ga wel even kijken naar die scriptoplossing, is wellicht handig voor in de toekomst :)!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Dennism schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 15:57:
[...]

Een HP server uit 2010 behoort ook gewoon ilo te hebben :)
Niet alle HP servers hebben per definitie een ilo kaart erin zitten afaik.

• Dennism
Sebazzz schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 18:19:
[...]

Niet alle HP servers hebben per definitie een ilo kaart erin zitten afaik.
Misschien inderdaad in de budget range, maar alle Proliant Servers vanaf Gen 5 die ik ooit in beheer heb gehad hadden een ilo, zelfs de Entry modellen DL360 e.d.

• henkkeumus
borft schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 15:37:
Sowieso kunnen veel schijven aangeven dat ze aan het sterven zijn, voordat ze gestorven zijn.

btw, HP servers hebben al heel lang ILO, ook bv de G6 machines uit 2010.
Deze niet :'(

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/31f1f456b28875c45d6a00254490e8ab.png

Verwijderd

Leuk screenshot maar wat heeft dat met ILO te maken?

• Dennism
De ilo nic zie je normaal niet in Windows, welk type server is het? Dan kan je zo uitzoeken of deze een ilo zou moeten hebben.

• Beunhaas91
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-11 11:35
Die zie je ook echt niet in Windows. Het is een aparte NIC.
Tip: Doe eens een IP-scan met bv. Angry IP Scanner, dan zul je hem vast wel vinden. :D

• henkkeumus
Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 22:44:
Leuk screenshot maar wat heeft dat met ILO te maken?
Oh, zag altijd bij de servers die iLO hebben (HP) bij netwerkadapters :P

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 13:26
Op de meeste servers zie je de ILO niet in het overzicht met netwerkinterfaces.
De Rackservers van HP hebben doorgaans standaard ILO aan boord (ik ben nog geen recente DL series tegengekomen zonder ILO er standaard op). Bij de ML series (de torentjes) wilt dit er bij de goedkopere modellen wel eens niet op zitten.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:10
Killah_Priest schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:44:
Op de meeste servers zie je de ILO niet in het overzicht met netwerkinterfaces.
De Rackservers van HP hebben doorgaans standaard ILO aan boord (ik ben nog geen recente DL series tegengekomen zonder ILO er standaard op). Bij de ML series (de torentjes) wilt dit er bij de goedkopere modellen wel eens niet op zitten.
Het hangt van de server serie af. Ik heb zowel ML als DL servers gezien met en zonder ILO. Al waren dat wel oude bakken.

kleine size note. het plaatje van TS laat zien dat het om een Intel Raid controller gaat. Ik zou dan als eerste denken dat dit een FAKE RAID is, en geen HP Smart Array controller techniek, waardoor de meeste HP tools waarschijnlijk niets gaan melden.

• henkkeumus
Rolfie schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 12:24:
[...]

Het hangt van de server serie af. Ik heb zowel ML als DL servers gezien met en zonder ILO. Al waren dat wel oude bakken.

kleine size note. het plaatje van TS laat zien dat het om een Intel Raid controller gaat. Ik zou dan als eerste denken dat dit een FAKE RAID is, en geen HP Smart Array controller techniek, waardoor de meeste HP tools waarschijnlijk niets gaan melden.
Heb het ondertussen aan de praat gekregen met Intel RAID Web Console 2.
Pagina: 1