Bekabeld netwerk in het huis - klaar voor de toekomst

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:18

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
Ik heb recentelijk een huis gekocht wat ik aan het opknappen ben ( beter gezegd 'laat opknappen' ). Daarbij komt ook waarschijnlijk het volledig opnieuw aanleggen van alles electrakabels bij ( inclusief meterkast en what not ).

Aangezien we nogal massive muren ( buiten +/- 50cm, binnen 10cm) hebben en een vrije lange gang waar het internet binnenkomt lijkt het mij een goed idee om bij het trekken van de nieuwe electriciteitskabels ook netwerkkabels aan te leggen. Er komt 1 werkkamer met 1 a 2 computers, en in de woonkamer moet er de mogelijkheid zijn tot internet tv en wellicht 1 of 2 andere devices.

De vraag die ik hoop te beantwoorden is wat voor specs ik aan deze wens moet hangen. Ik wil klaar zijn voor de komende toekomst ( de komende 10 jaar geen gehak meer in de muur hoop ik :P ), niet teveel kwijt zijn, maar ook niet te gelimiteerd.

Tevens moet er een wifi adapter komen, liefst in de huiskamer ( daar heersen de heersen de meeste mobiele devices ). Ik wil graag ook voorkomen ( lees : mag niet ) dat er een dradenboel ontstaat .

- 4 aansluitingen in werkkamer, 2 in woonkamer.
- Cat6(?) voor snellere transmissie ( geen vervanging nodig ).
- In gang richting platfond de router, modem, en switch.

Ik kan eigenlijk niet vinden of het mogelijk is op meerdere RJ45 muurpoorten dezelfde kabel te hangen met meerdere dingen eraan, of moet echt elk punt een eigen poort hebben? Het eerste zou het aanzienlijk makkelijk maken allemaal.

Ik ben ook erg benieuwd naar Tweakers die zoiets al een keer gedaan hebben en wat daarbij de ervaringen zijn en de knelpunten ( en het eindresultaat ;) ).

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ja, je kan 2 ethernet devices op 1 kabel zetten. Echter, dat betekent dat ze ieder 4 aders tot hun beschikking hebben en dat limiteert de snelheid tot 100Mbps. 1Gbps en hoger heeft alle 8 aders tegelijk nodig. (zoek ook eens naar UTP Cable Economizer)
Dus in de praktijk betekent het dat je voor elk connector een eigen kabel legt. Heb je een outlet met 2 connectors er in, dan leg je daar 2 kabels heen.

Als je in de huiskamer een accesspoint wil ophangen, kijk dan vooral even of je ook plafond mountable versies kan vinden en zorg dat je op een centraal punt een dubbele onbouwdoos laat plaatsen.
Zet daar 1x power en 1x ethernet in (of 2x ethernet, als je toch bezig bent).
Dan kan je zonder al teveel kabelwarboel een accesspoint centraal ophangen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dit is geen vraag voor TL, volgens mij ben je beter af in NT.

[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 17-08-2016 14:28 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:42

Qwerty-273

Meukposter

Kijk wel wat is logisch om aan te sluiten en wat niet. Je noemt de woonkamer en werkkamer, maar waarom niet 1 aansluiting in de slaapkamer (al is dat maar voor een eventuele smarttv in de verre toekomst). Kijk ook naar wat een logische plek is in de kamer zelf (vaak in de buurt van een stopcontact), zodat je niet bij een reorganisatie van je meubels dan toch eigenlijk dwars door je hele kamer moet met je netwerkkabel omdat de aansluiting aan de andere muur zit. 1 kabel / poort is 1 device. Dat kan natuurlijk een kleine switch zijn waar vervolgens andere devices op aangesloten zitten.

Denk ook bijvoorbeeld voor de woonkamer of je een mediaspeler/tv/console hebt, wil je daar de netwerkkabel voor wisselen elke keer tussen de apparaten? of een kleine switch? of toch maar voldoende wandpoorten om deze aan te kunnen sluiten.

Ik heb zelf bij onze verbouwing een behoorlijke kabelboel weggewerkt/latenwerken in de muren / onder de vloer, op de logische plekken in elke kamer 2 poorten (samen met de stopcontacten). Al die kabels komen dan samen in de gang bij een 24 poorts switch waar ook nog een nas etc bijstaat. Alles cat6 en 1gbit (ok de router en verbinding zelf zijn daar natuurlijk ver onder, maar binnen het lokale netwerk alles 1gbit).
Dat is natuurlijk wel een investering van de kabels - en een behoorlijke kabelboel in de gang, maar het is wel netjes weggewerkt.
Verder geen wifi, ik ontvang al 40+ ssids thuis van de buren en om daar nou nog "betrouwbaar" tussen te gaan zitten.....

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

10 jaar in de toekomst is koffiedik kijken.

Naast bovenstaande (goede) suggesties zou ik vooral aanraden om loze leidingen te leggen, in ieder geval naar woonkamer en werkkamer. Trekdraad in de leiding achterlaten en je bent klaar voor wat dan ook de toekomst brengt qua bekabeling(standaarden) zonder verdere hak- of breekwerk.

Verder:
- voor plekken waar je met meerdere apparaten wilt werken (TV-hoek), gewoon enkele kabel vanaf meterkast en ter plekke een switch, tenzij je masochist bent, vier leidingen wilt leggen en dan alsnog over jaar of twee met device vijf in de knoop wilt liggen. Evt scheiding verkeer tussen devices dmv VPN's realiseren.
- WiFi werkt het best met line-of-sight, dus met AP op het plafond. Dat geldt voor huidige 2.4GHz en 5GHz maar al helemaal voor 60GHz (802.11ad). Data naar centraaldoos in plafond is dus een pre, en als je de boel toch open gaat halen iets om te overwegen. Kijk daarbij naar minimaal een locatie per verdieping - ook al lukt het nu om alles vanuit een locatie te doen, dat gaat in toekomst (met hogere frequenties en veel meer client devices) vrijwel zeker niet lukken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Ik raad persoonlijk vaak aan om 2 kabels te leggen naar elk aansluit punt. De aansluit punten hebben eigenlijk altijd 2 posities om netwerk kabels uit te laten komen. Cat5e of cat6 kunnen vaak prima met 2 kabels door 1 buis. Op deze mannier zit je altijd goed ook als je IPTV bridged geleverd wordt door je provider (waarvoor je dus een apparte kabel voor je IPTV moet hebben). Zoals dion_b aangeeft kan dit ook met VPN opgelost worden, echter is dat niet met plug en play apparaten te doen (je moet zelf wat instellen) en je hebt ook duurdere switches nodig.

Verder zou ik adviseren om naar 2 locaties in de woonkamer een dubbele UTP te leggen, zodat je in de toekomst mocht je de woonkamer eens om gooien je alles eenvoudig op de andere plaats kan inpluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dubbel UTP in de woonkamer is ook erg handig als je nog met DECT toestellen aan de slag wilt.
Zorg verder dat je kabels PoE ondersteunen. En in de woonkamer wellicht een dingetje aan het plafond voor een AP met PoE. En een beameraansluiting (stroom plus holle buis voor kabelzut) :Y)
Overige kamers 2x UTP per kamer. Scheelt je soms een switch neerzetten.

Klaar boor de toekomst: vast wel. En als er een keer een beter medium komt dan cat 6e dan trek je die toch gewoon door? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1