Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhillyD
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-06-2024
Beste medetweakers.

Gisteren een SSD aangeschaft (Samsung 750 evo 250gb) Omdat ik wel graag Windows hierop wil hebben leek het me slim om een clean install te doen. Een van de problemen was dat de schijf GPT was terwijl hij MBR moest zijn, hierna via disk part de SSD omgezet naar mbr. Waarna er weer een nieuw probleem ontstond volgens Windows ondersteunt mijn hardware de schijf mogelijk niet. Na een paar keer rebooten verdwijnt dit probleem meestal tijdelijk maar dan krijg ik de melding dat er geen partities gemaakt kunnen worden. Sinds vandaag heb ik dit probleem ook op mijn hdd.

Gigabyte b150 hd3p (Bios versie is f3 (nieuwste))
Samsung 750 evo 250gb
Oude 1tb western digital hdd

Ik heb met disk part al geprobeerd beide discs te cleanen, handmatig partities te maken en de ssd te converted naar MBR. Ik heb ook in mijn BIOS Legacy mode aangezet, andere Sata aansluiting geprobeerd, kabel is gloednieuw dus denk niet dat daar problemen mee zijn. Toen ik nog Windows op mijn hdd had staan heb ik er ook naar gekeken met Samsung Magician, die kon de SSD wel herkennen maar kon geen verdere informatie zien over bijv. de sata verbinding.

Ook heb ik met Rufus gebprobeerd een bootable usb te maken met Uefi ondersteuning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PClyLU66UtRLF86XIYreGgwk/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/o9sITpQgGUftBGGl2Nmy5kCt/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uYcIaUat300XlvEgUM8mtdQh/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aDFwSKPdhWGd1koJTL5Kpxy3/medium.jpg

Weet iemand toevallig een oplossing?

Beste antwoord (via PhillyD op 18-08-2016 22:03)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ja, maar je kan het ook vanuit de Linux installatie doen (als je in Ubuntu bent gestart die je net geïnstalleerd hebt alsmede de installer van Ubuntu). Net wat je voor handen hebt. Mocht je het vanuit je al draaiende installatie doen, dan gaat het afsluiten uiteraard niet werken en moet je via de hard reset je computer herstarten. ;)

Makkelijkste is herstarten naar je Windows installatie, daar de FAT32 partitie die vooraan staat (als 't goed is) formatteren en de rest van de partities verwijderen. Dan in de lege ruimte maak je je Windows partitie aan of je selecteert 'm alleen en kies voor 'Doorgaan' (of wat er ook staat).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je geeft geen duidelijke foutmelding of probleemomschrijving, dus hoe moeten we jou dan helpen?

Er zijn wel een aantal vragen die bij mij opkomen. Zo stel je dat je SSD de MBR indeling moet hebben. Waarom? Als je via UEFI opstart, en dat wil je met Windows 10 vanwege het snelle opstarten e.d., moet je schijf GPT zijn.
Daarnaast maak je de stick met Rufus, wat is er mis met de Media Creation Tool van Microsoft zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhillyD
Bij de Windows setup gaf Windows de foutmelding dat de disk MBR moest zijn, probleem is dat als ik Windows op mijn hdd probeer te installeren ik de foutmelding krijg dat er geen systeempartitie gemaakt kan worden en dat er geen bestaande systeempartitie gevonden kan worden.

Als ik Windows probeer te installeren op mijn SSD krijg ik de foutmelding dat Windows niet op deze schijf geinstalleerd kan worden omdat de hardware mogelijk het opstarten in deze schijf niet ondersteunt, en dat ik moet zorgen dat de schijfcontroller ingeschakeld is.

Had zelf ergens gelezen dat de Media creation tool problemen zou kunnen geven bij een uefi boot.

Ben trouwens een complete leek als het gaat om opslag/de bios instellingen van opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Formatteer je stick als FAT32 en gebruik de MCT van MS. Die werkt prima voor UEFI boot.

De foutmelding die je kreeg toen je 'm op je HDD wilde installeren kwam omdat je in Legacy boot was gestart. Beter schakel je Legacy gewoon helemaal uit zodat je daar geen omkijken meer naar hebt.

Vervolgens zorg je dat je SSD de GPT indeling heeft en geen partities. Die maakt de installatie zelf aan. De melding over mogelijk niet kunnen starten is wel vaker een false positive, gegeven door de combinatie van UEFI en Legacy boot opties waarbij UEFI default is en je de installatie via Legacy hebt gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhillyD
Stick geformatteerd als fat32 en gewoon de creation tool van Microsoft's officiele website gebruikt.
Legacy helemaal uitgeschakeld in de bios, ssd de gpt indeling gegeven. En nog steeds op beide schijven dezelfde foutmeldingen dat er geen partities aangemaakt kunnen worden.

Als ik "handmatig" een partitie aanmaak op de ssd krijg ik eerst de foutmelding 0x8030002, probeer ik het nog een keer krijg ik de foutmelding 0x80004005, probeer ik het dan nog een keer werkt het wel normaal.

Oeps, bleek dat legacy toch niet helemaal uitstond. Windows is nu aan het installeren op de ssd, denk alleen dat ik tegen hetzelfde probleem ga aanlopen voordat ik foutmeldingen over partities kreeg, namelijk dat de installatie goed verloopt maar dat ik als ik opstart bericht krijg dat ik een proper boot device moet inserten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je een hoge resolutie had tijdens installatie, zat je via UEFI gestart. Als dit ook nog eens de default is, dan zou je die foutmelding helemaal niet moeten krijgen. Krijg je 'm wel, dan is de registratie van de Windows EFI loader bij UEFI niet goed gelukt en zou je als het goed is deze handmatig toe kunnen voegen. Je zou 'm iig wel moeten zien bij het boot menu, iets van "UEFI: Windows 10".

Wat je eerder kreeg was waarschijnlijk vergelijkbaar, dat je de installatie in de verkeerde boot modus had uitgevoerd en dan kan het geen OS vinden om te starten, omdat die andere methode niet aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhillyD
Ben vrij zeker dat de resolutie bij de setup best laag was, lijkt er trouwens op dat mijn mobo legacy support uit zichzelf weer aanzet.

Error is invalid system disk

Ik zie wel in mijn boot priorities een optie met uefi maar als ik die kies blijft de setup nog steeds in lage resolutie.

Mijn bootable usb is trouwens nadat ik windows heb geinstalleerd meerdere keren te zien in mijn bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je stick 2x zien als boot optie is normaal. De ene is UEFI, de ander is Legacy. Als je bij de installatie met 100% zekerheid de schijf in GPT indeling hebt en de installer gaat verder, dan is die alsnog in UEFI gestart. Je kan dit na de installatie ook zien. De eerste partitie is een FAT32 partitie met als label of omschrijving 'ESP'. Is het een NTFS partitie en staat er iets van 'MSP' bij, dan is het Legacy boot.

Werkt je Windows nu wel ondertussen of heb je nog wat problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhillyD
Hij staat er 4x in als UEFI: ...... en 1x in als UEFI: ..... ik krijg nog steeds na de installatie van Windows (als ik niet het probleem krijg dat er geen partities gemaakt kunnen worden dat ik proper boot media moet inserten.

Moederbord zet nog steeds automatisch csm aan, misschien dat dit er iets mee te maken heeft?

Ik denk dat de OS niet op de SSD geinstalleerd wordt maar op mijn externe hdd (die gebruik ik om er Windows op te zetten), elke keer als ik windows erop zet komt er een boot option bij.

Krijg nog steeds dat de huidige hardware de ssd niet ondersteunt en dat er geen partities gemaakt kunnen worden, zelfs met legacy uit (hoewel deze zichzelf automatisch weer aanzet volgens mij) en de ssd een gpt indeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LscqoxrsTasc4R7EyzI0sKi7/medium.jpg

Edit: Foto is later geplaatst dan de rest van de text, vandaar dat de hoeveelheden niet helemaal overeenkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door PhillyD op 17-08-2016 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJanzn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10-2024
Probeer het eens met alleen de SSD aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhillyD
Ik installeer Windows van die Western Digital schijf, heb namelijk geen usb van >4gb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ga morgen naar de winkel toe en haal een stick van 16 GB ofzo, die dingen zijn maar een tientje tegenwoordig. Rommelen met de externe harde schijf gaat alleen maar meer verwarring en problemen veroorzaken.

Ik heb net ook eens de screenshots van je eerste post bekeken. Waarom is je SSD op SATA poort 5 aangesloten? Vaak krijg je maar 4 poorten van de chipset en alle overige poorten van een 3rd party chip die vaak problemen geven met opstarten er vanaf. Zet je SSD op de eerste poort. Ook zie ik dat je WDC harde schijf op een SATA poort is aangesloten. Daar probeer je toch vanaf te installeren? Ik dacht dat je 'm via USB had aangesloten, maar blijkbaar dus niet. Nog een punt dat problemen kan geven en verklaart je 10 entries van de schijf als boot optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhillyD
Heb ook een Western Digital sata HDD, maar die heb direct na mijn eerste post geunplugged.
SSD in sata port 0 gestopt. Zal het morgen even proberen met een usb.

• PhillyD
Net gebprobeerd met een usb maar krijg na het installeren van Windows nog steeds de foutmelding dat ik proper boot media moet inserten. SSD is ook niet als boot optie te selecteren als legacy uitstaat.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ok, kijk eens goed welke partitieindeling de schijf heeft. Dat zou met diskpart in een command prompt moeten kunnen. Via de installatie media kan je een command prompt openen met shift+F10, of gebruik de recovery opties.

Ik zit nu in de handleiding van je moederbord te kijken en een paar instellingen moet je even nagaan of dit zo is ingesteld nadat je 'load optimized defaults hebt uitgevoerd:
- Fast boot: enabled
- VGA Support: EFI driver
- USB Support: full initial
- Windows 8/10 features: enabled
- CSM Support: disabled
- Storage boot option control: UEFI only
- Other PCI device ROM Priority: UEFI only

Dat zou ervoor moeten zorgen dat je puur UEFI tot je beschikking hebt voor boot opties. Als dit is geregeld, kijken we verder.

• PhillyD
Als ik CSM uitschakel verwijnen de Storage boot option control en Other PCI device ROM Priority settings.
kijk eens goed welke partitieindeling de schijf heeft.
Als in welke partities eropstaan na een Windows install?

VOLUME 1 D NTFS Partition 230GB Healthy

VOLUME 2 Recovery NTFS Partition 450MB Healthy Hidden

VOLUME 3 FAT32 Partition 300MB Healthy Hidden

met de huidige instellingen is de ssd niet meer zichtbaar voor Windows setup.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

PhillyD schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 18:16:
Als ik CSM uitschakel verwijnen de Storage boot option control en Other PCI device ROM Priority settings.
Ah, juist, had ik even gemist in de handleiding. :)
[...]

Als in welke partities eropstaan na een Windows install?

VOLUME 1 D NTFS Partition 230GB Healthy

VOLUME 2 Recovery NTFS Partition 450MB Healthy Hidden

VOLUME 3 FAT32 Partition 300MB Healthy Hidden

met de huidige instellingen is de ssd niet meer zichtbaar voor Windows setup.
Dat ziet er iig uit als UEFI installatie, vanwege de 300 MB FAT32 partitie. Maar ik bedoelde meer wat hier wordt uitgelegd. Of er dus GPT of MBR indeling wordt gebruikt als partitietabel. Met 'list disk' staat er een * in de kolom voor GPT. Vanwege de partities die er op staan, vermoed ik GPT indeling.

Ik ga er even vanuit dat je installatie netjes is afgerond in UEFI modus. Dan zou deze installatie zichtbaar moeten zijn bij je boot opties.

Als je schijf opeens niet meer zichtbaar is bij de installatie, staat de controller mogelijk op RAID en daar heb je aparte drivers voor nodig. Ik zie dat niet direct als optie in de handleiding, maar is wel een veel voorkomende optie. Het zou op AHCI moeten staan.
Echter, als de schijf nu op RAID staat is dat blijkbaar onderdeel van optimized defaults en dat vind ik vreemd. Je zag de schijf immers al die tijd wel.

Als je Windows nu niet in komt, zou je dan eens als test Linux kunnen installeren? Bijvoorbeeld Ubuntu. Mogelijk moet je je BIOS instelling weer aanpassen om 'Windows 8/10 features' te veranderen naar 'other OS'.

• PhillyD
SSD heeft inderdaad een GPT indeling, controller staat op AHCI (is namelijk de enige optie :+ )

Als ik Ubuntu probeer te installeren krijg ik een waarschuwing dat er al een OS op staat dat in BIOS mode is geinstalleerd.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die melding is vreemd. Dat zou je niet moeten krijgen, immers de schijf is in GPT indeling en zou dus geen MBR boot record moeten hebben.

Aangezien je toch geen werkend OS hebt, kan je besluiten om de hele schijf te laten wissen. Gooi heel Windows weg, alle partities weg, maak een nieuwe partitietabel en installeer Ubuntu. Als je daarmee succesvol kan opstarten, weet je dat er iig met de hardware niets mis is. Dan kan je daarna een nieuwe poging wagen met Windows, waarbij je de Linux partities verwijdert en alleen de EFI partitie laat staan, die formatteer je. De lege ruimte gebruik je dan voor Windows.

• PhillyD
Heb nu Ubuntu eropstaan, als ik dan de Linux partities wil verwijderen moet ik dit gewoon in Windows setup doen?

[ Voor 0% gewijzigd door PhillyD op 18-08-2016 20:51 . Reden: Spelfout ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ja, maar je kan het ook vanuit de Linux installatie doen (als je in Ubuntu bent gestart die je net geïnstalleerd hebt alsmede de installer van Ubuntu). Net wat je voor handen hebt. Mocht je het vanuit je al draaiende installatie doen, dan gaat het afsluiten uiteraard niet werken en moet je via de hard reset je computer herstarten. ;)

Makkelijkste is herstarten naar je Windows installatie, daar de FAT32 partitie die vooraan staat (als 't goed is) formatteren en de rest van de partities verwijderen. Dan in de lege ruimte maak je je Windows partitie aan of je selecteert 'm alleen en kies voor 'Doorgaan' (of wat er ook staat).

• PhillyD
Hij werkt, bedankt voor al je hulp! _o_ _o_

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

*O* Fantastisch! Blij om te horen dat het nu werkt. :)

Pagina: 1