ROG RealBench detecteert instabiliteit, vind oorzaak niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MartenBE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:21
Dag beste tweakers,

Ik probeer mijn systeem te testen op stabiliteit na het builden van mijn pc. Als ik de ROG stresstest aanzet voor 30min met de optie "up to 4GB" heb ik geen problemen. Wanneer ik dit echter doe met de optie "up to 8GB" of "up to 16GB" kreeg ik steeds (soms na 5min, soms na 26min, ...) de melding "instability detected"

De log toont dan ook telkens het volgende:
...

Handbrake: E
Handbrake: ncoding: task 1 of 1, 51.17 % (7.81 fps, avg 0.92 fps, ETA 00h23m24s)
Handbrake:

Handbrake: Encoding: task 1
Handbrake: of 1, 51.17 % (7.81 fps, avg 0.92 fps, ETA 00h23m24s)
Blender:BLF_lang_init: 'locale' data path for translations not found, continuing
Writing: C:\Users\Somebody\AppData\Local\Temp\blender.crash.txt
blender.crash.txt bevat dan het volgende:
# Blender 2.68 (sub 0), Revision: 58537
Ik heb het geheugen getest met 2 passes van memtest86 (+/- 3uur lang) en die detecteerde geen errors.

Ligt de fout aan mijn systeem of wijst "Blender:BLF_lang_init: 'locale' data path for translations not found, continuing" naar een fout in de benchmark?

De volledige log staat hier: https://dl.dropboxusercon...696/rog-realbench-log.txt

Mijn specs:
  • i7-6700K (fixed op 1.265V omdat deauto settings te veel voltage gaven, heb het ook getest op default settings en dat gaf hetzelfde resultaat)
  • ASUS VIII Maximus Ranger
  • 16 GB RAM
  • Cryorig R1 Ultimate cooler
Alvast bedankt,

MartenBE

Alle reacties

Verwijderd

Wat gebeurt er als je andere stress-software gebruikt? OCCT of prime95?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2016 13:36 ]

• MartenBE
Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 13:35:
Wat gebeurt er als je andere stress-software gebruikt? OCCT of prime95?
Prime 95 gebruik ik niet, omdat recente versies blijkbaar de CPU zo zwaar kunnen belasten dat deze schade op loopt. Ik heb wel IntelBurnTest 10 runs laten doen op "very high" en dat gaf geen fouten. OCCT heb ik nog niet geprobeerd. AIDA64 heb ik ook al eens een half uur laten lopen en gaf geen problemen (30 minuten is wel kort, moet het eens langer doen).

De reden dat ik graag wil dat de ROG test werkt is dat ROG in tegenstelling tot de andere benchmarks niet enkel een deel van de functionaliteit test, maar veelzijdige toepassingen (en dus een breder beeld geeft van de stabiliteit).

Verwijderd

En als je blender update?

• MartenBE
Alle tools die door de ROG realbench worden gebruikt, worden meegeleverd in de tool zelf. Het is zip-bestand met alles in. Ik heb de laatste versie van RealBench (2.43) gebruikt.

[ Voor 8% gewijzigd door MartenBE op 17-08-2016 14:30 ]

• MartenBE
Ik heb ondertussen AIDA64 eens 6u lang laten lopen en geen fouten gevonden. Ik zal windows eens herinstalleren en eens zien wat dat geeft (dat moest toch nog eens gebeuren).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lijkt me eerlijk gezegd redelijk overbodig.

We hebben het hier over een systeem dat volledig stabiel is in gebruik en ook in known zware stresstests, maar in een bepaalde afwijkende, proprietary test fouten geeft. Dan ben ik veel meer geneigd om het probleem in dat stukje software en niet in je systeem of zelfs je OS te zoeken.

Oslik blyat! Oslik!

• MartenBE
dion_b schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 13:03:
Lijkt me eerlijk gezegd redelijk overbodig.

We hebben het hier over een systeem dat volledig stabiel is in gebruik en ook in known zware stresstests, maar in een bepaalde afwijkende, proprietary test fouten geeft. Dan ben ik veel meer geneigd om het probleem in dat stukje software en niet in je systeem of zelfs je OS te zoeken.
Ik maak me gewoon zorgen omdat ik veel moeite heb gehad om de koeler geïnstalleerd te krijgen en daarvoor serieus heb moeten prutsen ("easy install" was een grote leugen). Hierdoor maak ik me zorgen dat ik misschien de CPU of moederbord socket of enkele pinnen ervan verbogen heb door te veel kracht te zetten of het gepruts. Ik heb het er eindelijk opgekregen, maar wil om verdere schade te vermijden niet meer opnieuwe de koeler afhalen om het te verifiëren, daarom dat ik al deze benchmarks doorloop.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Een koeler installeer je pas nádat je de processor hebt geplaatst in het socket, althans in 99% van de gevallen lijkt me dat de beste volgorde. Als een processor is geplaatst in het socket moet je wel héél erg je best doen om een socket pin te slopen, ik weet niet eens of dat überhaupt mogelijk is.

Bij het monteren van een koeler komt regelmatig toch wel wat kracht kijken, vooral bij het plaatsen van bijvoorbeeld fans met irritante clips.
Ik heb ondertussen AIDA64 eens 6u lang laten lopen en geen fouten gevonden. Ik zal windows eens herinstalleren en eens zien wat dat geeft (dat moest toch nog eens gebeuren).
Heb je niet al een fresh Windows install gedaan met je nieuwe hardware? Als je zaken als moederbord + cpu vervangt moet je altijd Windows opnieuw installeren, anders kan je de meest vage instabiliteitsproblemen krijgen.

Als je systeem trouwens 6 uur lang AIDA64 en ook IntelBurntest overleeft is er toch helemaal niets aan de hand met je systeem.. Dergelijke benchmark programma's forceren een idioot hoge load op je systeem en werkgeheugen. Als er iets mis was dan had je dat al lang gemerkt. Zoals dion_b al aangeeft snap ik niet waarom je zoveel waarde hecht aan gare Rog Realbench software.. Gewoon lekker genieten van je systeem, niet zo stressen :D

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• MartenBE
stin00 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 14:43:
Een koeler installeer je pas nádat je de processor hebt geplaatst in het socket, althans in 99% van de gevallen lijkt me dat de beste volgorde. Als een processor is geplaatst in het socket moet je wel héél erg je best doen om een socket pin te slopen, ik weet niet eens of dat überhaupt mogelijk is.

Bij het monteren van een koeler komt regelmatig toch wel wat kracht kijken, vooral bij het plaatsen van bijvoorbeeld fans met irritante clips.

[...]

Heb je niet al een fresh Windows install gedaan met je nieuwe hardware? Als je zaken als moederbord + cpu vervangt moet je altijd Windows opnieuw installeren, anders kan je de meest vage instabiliteitsproblemen krijgen.

Als je systeem trouwens 6 uur lang AIDA64 en ook IntelBurntest overleeft is er toch helemaal niets aan de hand met je systeem.. Dergelijke benchmark programma's forceren een idioot hoge load op je systeem en werkgeheugen. Als er iets mis was dan had je dat al lang gemerkt. Zoals dion_b al aangeeft snap ik niet waarom je zoveel waarde hecht aan gare Rog Realbench software.. Gewoon lekker genieten van je systeem, niet zo stressen :D
De koeler was in dit geval een blok van 1kg en hij wou niet klikken in de koelsockets op het mobo (het was niet mooi gealigneerd zoals beschreven in de manual). Hierdoor slipte de koeler af en toe van de koelsockets en vrees ik dat hij enkele keren de processor heeft geraakt met wat zwaartekracht (ofwel de CPU socket brackets, maar dat is normaal gezien niet echt een probleem).
Met de bendgate van de skylakes in het achterhoofd en de dunnere printplaat van de skylake CPUs leek het me mogelijk dat mijn processor misschien ook gebend is geraakt. Dit wou ik testen met de benchmarks.
De reden waarom ik de ROG realbench zo belangrijk acht, is omdat het een hele reeks aan programma's gebruikt die elk de CPU op hun eigen manier belasten en daardoor in mijn ogen een beter realistisch resultaat geeft dan andere benchmarks die telkens dezelfde artificïele bewerking uitvoeren.
De windows versie is inderdaad een nieuw geïnstalleerde versie, btw.

Nou ja, ik vind de fout ook nergens terug op andere fora en krijg daar ook geen reactie terug. Alleszinds bedankt om me te helpen :) als jullie denken dat het OK is, leg ik me daar wel bij neer. Ik heb ook geen BSODs of dergelijke en kan dus gerust gamen.
Pagina: 1