Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik heb afgelopen week mijn computer schoongemaakt van stof (was hard nodig). Toen heb ik met een klein en fijn kwastje 1 van de fans van de case schoon gepoetst. Sinds dien tikt hij als de computer aan staat. Na veel uitstellen toch maar gaan kijken wat het kan zijn en merkte dat de ventilator niet direct vast zit maar wat speling heeft. Niet links-rechts maar voor-achter. Ik zie niet dat hij ergens tegen aan tikt, dus ik denk dat het komt omdat er dus speling zit.

Nu wil ik dus de fan vervangen. Het geluid is vrij vervelend en wil mijn rustige computer terug :P.
Ik heb overigens geen idee wat ik moet aanschaffen en welke goed is, past, stil is etc.
Dit is de case die ik heb: pricewatch: Corsair Carbide 300R
Het betreft de grote fan die aan de achter zijde zit waar de kabels in gaan.
Op de voorkant staat: 12V DC 0.38A Brushless fan
Corsair
A1225M12S

Kan iemand mij helpen met de correcte fan die ik hiervoor moet bestellen en of het uberhaupt mogelijk is?

Met vriendelijke groet,
Doetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:23
Volgens mij kunnen alle fans die beweging maken dus het is niet gezegd dat die fan het ook veroorzaakt.
Je kan beter de computer aanzetten en dan proberen te achterhalen of je het geluid kan achterhalen. Of de fan van de stroom af halen en kijken of de computer dan nog steeds dat geluid maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om zeker te weten of het de fan is die dat geluid maakt zou je de draaiende fan met de vinger stil kunnen zetten door in het midden van de fan te drukken. Niet te hard drukken maar zo hard als nodig is. Verdwijnt het geluid dan is de fan de veroorzaker.
Het is een 120mm fan welke maximaal 1200 toeren draait met 3 pins aansluiting. Goede vervangers zijn dan https://tweakers.net/pric...049;436758;552081;364661/

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt allebei!
Ik had al uitgesloten dat het geluid daar vanaf komt. Ik ga een nieuwe bestellen en kijken hoe mijn pc zich gaat gedragen.