Condensator afgebroken van PCB

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YungTosti
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-01-2021
Hey fellow tweakers!

Ik zit met een probleem, ik heb een tijdje terug een Phantom drone aangeschaft voor film doeleinden.
Nou heb ik deze twee weken terug gecrashed, ik heb hem opengemaakt en wat blijkt, er is een condensator* van het bord afgebroken:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iiytskc.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zU2eKRo.jpg

Nou vroeg ik me af, is dit te fixen? Volgens mij moet het er gewoon weer aan het solderen zijn.
Nou heb ik vroeger wel wat gesoldeerd op de Havo maar nou voel ik me niet echt comfortabel genoeg om dit trucje op een printplaat te herhalen.

Kent iemand iemand die dit voor een kleine vergoeding kan doen? Is dit een verloren zaak?

Bram

[ Voor 7% gewijzigd door YungTosti op 17-08-2016 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:55

Rmg

Condensator, geen resistor.

Rechts is je soldeerpad van het pcb afgetrokken. Zal een erg lastige reparatie worden

Gebeurt vaker bij DJI's http://forum1.djicdn.com/...15351kjhj8puhoaai0ahp.jpg

http://store.dji.com/prod...-4k?from=related_products

Deze lijkt er op, je zou eens bij DJI kunnen informeren welk board je exact nodig hebt en het hele board vervangen.

[ Voor 32% gewijzigd door Rmg op 17-08-2016 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:08
Dat is geen resistor, dat is een condensator.

Dit ziet er uit als een nogal hopeloze zaak omdat de hele pad waar de condensator aan vast zat is afgebroken. Dat wil niet zeggen dat dit niet te fixen is maar je zult moeten uitzoeken waar die trace naar toe ging en dan via een draadje daar aan solderen, of heel voorzichtig wat van de soldermask wegkrassen zodat je direct op het onderliggende koper kan solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YungTosti
Oops, ik dacht slim te zijn hahaha, ik ben een noob in PCB's excuse me.

Vrij slecht vind ik persoonlijk Rmg, na de crash was mijn motor kapot, nahja dat snap ik want die is ergens tegenaan gekomen die vervang ik dan ook graag uit eigen portemonnee, maar ik had niet verwacht dat er een onderdeeltje van mijn PCB zou losschieten, had gehoopt dat dat beter vast zou zitten.

Maargoed Tom-Z dat is veels te ingewikkeld voor mij, heb jij een term waar ik naar kan googlen, mannetjes die dit kunnen in de buurt van Rotterdam / Amsterdam.

Thanks voor de reacties :)

[ Voor 5% gewijzigd door YungTosti op 17-08-2016 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:57
De foto is niet al te duidelijk, maar volgens mij is het hele vlak rond het afgebroken pad te gebruiken om de condensator weer vast te zetten. Groenlak wegkrassen en dan de condensator een beetje verdraaid erop solderen, moet te doen zijn, zekere voor de mannetjes die al eens eerder gesoldeerd hebben.

Na nog eens gekeken te hebben: lijkt me dat er toch geen koperlaag onder de condensator zit, dus het wordt idd een moeilijkere reparatie (zoals Tom-Z al aangaf).

[ Voor 22% gewijzigd door luukske op 17-08-2016 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Dit is te repareren, aangezien de los gekomen pad de hround is van de condensator.
Het enige wat je hoeft te doen is een groundplane zoeken die er zo te zien vlak naast loopt. Hier kan je vervolgens een draad aan solderen, en die verbinden met de condensator.

Dit is dus zeker te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik las net in een ander topic dat Roy heel goed is in reparaties: Marktplaats aankoop fout gegaan. Backlight beschadigd.

Weet alleen niet wat de eventuele kosten zijn en of dit het waard is.
Dit lijkt een easy fix, dus mogelijk kan iemand in de buurt met een soldeerbout of elektronica zaak het ook.

[ Voor 20% gewijzigd door Viper® op 17-08-2016 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-07 16:14
Een condensator terug solderen is niet zo moeilijk. Helaas is 1 van de padjes losgescheurd dus terug solderen is niet mogelijk. Je zou de condensator los van de PCB moeten houden en met een dun draadje vastzetten op het eilandje dat er nog zit. Het andere draadje zul je moeten vastzetten op een ander padje dat verbonden was met het padje dat afgescheurd was.

Waarschijnlijk valt dat erg mee, want het is een (relatief) flinke condensator en negatieve padje is afgescheurd. De kans is erg groot dat deze gewoon direct aan de GND vast zat. Daar zijn zat aansluit puntjes voor te vinden.

Uiteraard kan je het daar maar beter niet op gokken, en kan je beter even controleren waar de trace van de afgebroken pad naar toe loopt.

Je moet hiervoor wel iemand hebben die een beetje kan solderen. Ook is het natuurlijk zaak om de condensator en de draadjes heel stevig vast te lijmen.

Wel een beetje slecht dat deze zo makkelijk los breekt hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornski
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-07 14:59
Het lastige is dat het een SMD condensator is, met zo te zien de pads onder de elco. Dat is eigenlijk niet te solderen met een "normale" bout.

Nou zou ik, gezien de beschadiging, niet direct een SMD componentje terugzetten, maar op die plek met een beetje gunk (lijm) een "normaal" elcotje vast zetten en vastsolderen aan de + kant die zo te zien gewoon intact is.

Het andere pootje van de condensator maak je dan, zoals gesuggereerd, met een draadje vast aan het andere uiteinde van de printbaan (vermoedelijk gewoon ergens aan ground, waar het handig uitkomt).

offtopic:
Ik zie dat je in de buurt woont; voor een kratje bier wil ik je wel ff helpen zo'n elcotje erop te solderen. Ik ben zeker geen mux / sebastius, maar als alleen dat elcotje stuk is, is dit echt een hele simpele fix. Als je dat wilt, stuur maar ff een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:06

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik zou er een normale condensater op zetten. Even bij de afgescheurde tab kijken welke banen er op uit komen (en zien of daarmee ook een doorverbinding weg is) en dan de poot van de condensator ergens anders bij solderen.

Gezien de grote waarde denk ik dat deze alleen ter stabilisatie van de voeding is.

Ik wil er wel naar kijken hoor.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 22:03

Twarp

just grin...

Lastige maar zoals je ziet is de negatieve kant van de condensator van het pcb afgescheurd. Je kan de positieve kant weer vastmaken en een ander punt welke op de zelfde baan zit van het afgescheurde deel en ook die weer vast solderen. Het is geen garantie maar het is het proberen waard.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon even naar iemand brengen die verstand heeft van solderen.
Aan onderdelen ben je ongeveer een euro kwijt, en een pro heeft dit in 10 minuten gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Is inderdaad 10 min. werk, een euro aan onderdelen en 10 cent aan lijm om te zorgen dat een vervangende cap niet weer afbreekt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YungTosti
Heb een afspraak gemaakt met Bjornski in DM, hij heeft hier veel verstand van en gaat het voor mij proberen!

Super bedankt allemaal voor jullie snelle en informatieve reacties mede-tweakers :)

(Van mij part mag hier een slotje op)
Pagina: 1