Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_AllocStarByte
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-07 13:34
Hey medetweakers,

Na een lange tijd niet actief geweest te zijn in de fora dacht ik laat ik eens een topic posten.
Had dit waarschijnlijk ook wel via een search engine kunnen opzoeken, maar laten we zeggen dat ik daar even geen zin in had :9 ..

Vraag :
Is een NAS harddisk echt puur op het feit gefabriceerd dat deze 99.9% van zijn levensduur aan staat en draait?
Dus wat ik hiermee wil vragen is. Zal een NAS harddisk sneller slijten en defect raken als je deze in een externe harddisk behuizing zet en vaker aan/uit zet, zodat deze schijf dan uiteindelijk meer spinups/spindowns heeft dan wat er normaliter van verwacht kan worden (in een NAS weinig dus als die 24/7 aanstaat).

Tl:dr
Is de slijtage van een NAS schijf die niet in als NAS schijf gebruikt zal worden überhaupt wel zichtbaar of maakt dit geen mallemoer uit lol.

[ Voor 7% gewijzigd door r_AllocStarByte op 16-08-2016 23:30 ]

Beste antwoord (via br00ky op 19-08-2016 01:17)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Dat is geen probleem in het stilzetten van de drive maar in de bouw van de drive zelf.
De drive zelf regelt dat namelijk niet, maar het systeem waar je hem in stopt geeft na X hoeveelheid tijd een signaal af dat hij moet stoppen.
Een harddisk kan daar normaliter ook gewoon tegen. Er zijn echt wel eens gare batch zijn getuige de WD Blue, die voor en na de genoemde periode verder altijd steengoed zijn.
WD Greens van 2TB (of waren het de 1 of 1,5TB? zoiets iig)
Of de Seagate Baracuda 7200.9, maar de 8 en 10 waren wel OK.
Maxtor Diamondmax rond 120-200GB formaten.
Samsung Spinpoint F1 met bepaalde revisienummers.
Elke fabrikant heeft wel eens disks die minder lang leven hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 16-08-2016 23:41 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Een NAS zet z'n harddisks ook gewoon stil als er geen activiteit is, dus nee, dat maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_AllocStarByte
Deze heeft dus een soort enerie saving mode in de firmware gebakken. Maar wat nu als je dit niet wilt, voor bijvoorbeeld in een NAS, ik weet nog dat de WD blue's vroeger echt razend snel stuk gingen. Dit kwam omdat hij ook zo'n mode had na x aantal minuten geen activiteit ging hij de head ''parken'' en langzamer draaien om stroom te besparen wat ten kosten ging van de AFR/MTBF?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Dat is geen probleem in het stilzetten van de drive maar in de bouw van de drive zelf.
De drive zelf regelt dat namelijk niet, maar het systeem waar je hem in stopt geeft na X hoeveelheid tijd een signaal af dat hij moet stoppen.
Een harddisk kan daar normaliter ook gewoon tegen. Er zijn echt wel eens gare batch zijn getuige de WD Blue, die voor en na de genoemde periode verder altijd steengoed zijn.
WD Greens van 2TB (of waren het de 1 of 1,5TB? zoiets iig)
Of de Seagate Baracuda 7200.9, maar de 8 en 10 waren wel OK.
Maxtor Diamondmax rond 120-200GB formaten.
Samsung Spinpoint F1 met bepaalde revisienummers.
Elke fabrikant heeft wel eens disks die minder lang leven hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 16-08-2016 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_AllocStarByte
Klaarblijkelijk heeft iedere fabrikant dit ja, logisch ook man. Welke bedrijven in deze tijden gaan technologie of oplossingen van technische limieten met elkaar delen als dit hun bakken met geld kan verdienen. Geen dus. Ze hebben dus allemaal wel eens een error gehad in een batch of bepaald model, dit is met alle fabrikanten. Niet alleen computer hardware. Dat was me duidelijk, maar deze nieuwe 4TB schijven, ik weet het niet. Geloof dat ik zelfs nog een Spinpoint F1 in mijn systeem heb zitten met een power-on time van 4 jaar of zoiets. Prima schijfje, ik monitor ze continue (S.M.A.R.T status).

Zal het topic maar sluiten, vraag is dus beantwoord :)
Thnx

[ Voor 4% gewijzigd door r_AllocStarByte op 16-08-2016 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:40

br00ky

Moderator Harde Waren
Locks na beantwoorden doen we hier niet aan. Je kunt zelf het beste antwoord aanvinken :).

• r_AllocStarByte
br00ky schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 02:16:
Locks na beantwoorden doen we hier niet aan. Je kunt zelf het beste antwoord aanvinken :).
Vinkje stond er al en OK :7 ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:40

br00ky

Moderator Harde Waren
Je hebt alleen het antwoord geliked, meer niet. Ik heb nu maar het beste antwoord geselecteerd.
Pagina: 1