Toon posts:

Wat zijn de upgrademogelijkheden voor mijn laptop?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hoi forumgebruikers,

Ik ben audiovisueel vormgever in opleiding en eerlijk gezegd een leek in computer- en laptopspecificaties. Desondanks ga ik proberen mijn verhaal zo duidelijk mogelijk te houden. Zo weet ik namelijk ook niet of bepaalde componenten überhaupt te vervangen of bij te plaatsen zijn. Overigens mijn excuses als dit topic niet in de juiste categorie is gepost; het duizelde mij nogal waar ik precies mijn vraag kon stellen.

Ik werk veel in het Adobe CC Master Collection pakket, voornamelijk in After Effects voor het animeren en Première voor het bewerken van video's, het liefst natuurlijk met grote bestanden van hoge kwaliteit wanneer m'n laptop het toestaat. Daarnaast doe ik af en toe nog een poging in Autodesk 3DSMAX, wat ik al snel opgeef omdat mijn laptop het gewoon niet aankan wat dus ook weer zorgt voor flinke frustratie. Nu ga ik over enkele weken een nieuwe stageperiode tegemoet en kwam de eigenaar van het stagebedrijf met het voorstel om mijn laptop te upgraden om zeker te zijn van een vlotte workflow zonder allerlei 'blue screens of death' die ik veelal krijg bij simpele acties binnen de genoemde programma's.
Ik heb al meerdere zoektochten gedaan op Google en heb zo bijvoorbeeld Premiere Pro ' een hogere prioriteit' gegeven via taakbeheer.

Met de aankomende upgrade wil ik graag makkelijk gebruik kunnen maken van stabilizers en 'zware' effecten tijdens het bewerken van video's met een vloeiende playback in het programma.

Ik beschik dus over twéé laptops, waarvan ik er één wil gaan kiezen om te laten upgraden naar 'het maximale' wat ik uit de laptop zou kunnen halen. In eerste instantie zit er geen budget aan verbonden, omdat ik éérst de mogelijkheden wil overzien en deze wil kunnen voorleggen aan mijn praktijkopleider. (En tot deze mogelijkheden behoort niet het aanschaffen van een nieuwe laptop, al zou het upgraden van een van deze laptops onbegonnen werk zijn. Een desktop aanschaffen gaat dus ook niet werken, want ik zal veel onderweg zijn) Het gaat dus ook niet om tips om bijvoorbeeld 'Ccleaner eens in de zoveel tijd te gebruiken', het gaat echt om aanschaf van componenten die de prestaties van een van mijn laptops sterk zouden kunnen verbeteren.

De laptops waarover ik beschik

Samsung Ativbook 8, inmiddels 3 jaar oud.
Zie link voor specificaties.

pricewatch: Samsung ATIV Book 8 NP880Z5E-X01NL

Lenovo B70-80 (80MR000CMH), inmiddels 8 maanden oud. Deze laptop heb ik momenteel in gebruik.
Zie link voor specificaties.

pricewatch: Lenovo B70-80 (80MR000CMH)

Welke van deze twee laptops heeft de beste/meeste upgrademogelijkheden waar ik met mijn vakgebied veel aan zou kunnen hebben en welke upgrades zijn dat?

Mocht er info ontbreken, stel gerust een vraag: zo krijg ik hoogstwaarschijnlijk ook weer beter advies ;)

Alvast hartelijk dank!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2016 23:21 ]

Alle reacties

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:13
De huidige staat qua cpu is dat de latere generaties niet zo heel veel sneller zijn geworden. Je eerste genoemde is een quad core i7. De laatste een Dual core. Ikzelf zou iig kiezen voor de quad core.
Ik ga even van de opgegeven laptops uit, dus ook dat geheugen en hdd of ssd.

Bij die eerste staat niet hoeveel geheugen er maximaal in gezet kan worden. Die tweede wel.
De eerste zou ik 16GB ram geheugen in laten plaatsen, maar je zult even moeten zoeken of dit wel kan.

Daarnaast hebben ze beide een hele trage hardeschijf. Je zou hier een ssd met voldoende opslag in kunnen laten zetten.

Denk dat je dan wel de upgrade mogelijkheden hebt gehad.

Processor e.d. Is eigenlijk niet te vervangen en ook totaal niet nodig.

Al met al lijkt me de eerste laptop de beste kandidaat met de meeste power.
Het hangt of staat voor je gebruik een beetje met de maximale hoeveelheid ram geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je reactie!
Nu heb ik net even het programma Speccy op m'n Samsung gedownload en de temperatuur van alle cores zijn akelig hoog: constant 77 tot 82 graden. Kan dit met upgrades verholpen worden, of is dit een geval van laptop stofvrij laten maken? Ik vind het een beetje tricky....... Mocht dat prima verholpen kunnen worden, moet ik inderdaad enkel nog even uitvinden of mijn Samsung tot 16GB kan worden uitgebreid....

• Arunia
Ik verwacht dat het neer komt idd op stofvrij laten maken. Wellicht nog nieuwe pasta bij zowel de cpu als de gpu.
Maar is dit idle? Of is de laptop dan druk bezig?
De ssd zal ook minder warmte genereren dan een hdd die goed bezig is. Bedenk je dat een laptop vrij compact is. En dus sneller heet zou kunnen worden.

Net even gezocht en dit gevonden:
http://www.notebookcheck....01-Notebook.102303.0.html

Er zit 8GB ram gesoldeerd en er is een vrij slot zodat je er nog 8GB in kunt zetten. Dus 16GB Dual channel is zeker haalbaar.

Dus, 8GB ram erbij, ssd met leuk grootte welke qua aansluiting hier in kan, stofvrij laten maken en wellicht eens koelpasta vervangen voor zowel cpu als gpu.

Denk dat je dan echt alles wel gehad hebt wat je aan je laptop kunt doen.

De vraag is echter, is het uiteindelijk wel goedkoper, maar verwacht het wel.

Bij het wisselen van de ssd zou ik de hdd apart houden en niet leeg maken. Op die site kregen ze bepaalde functies niet lekker aan de praat waardoor de laptop er qua snelheid op achteruit ging. Je kunt ook de hdd clonen naar de ssd als een schone installatie niet goed gaat.

[ Voor 60% gewijzigd door Arunia op 17-08-2016 17:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is idle. Enkel spotify en google chrome zijn momenteel actief.

Ik ben er tevens zojuist achtergekomen dat:
- De Samsung wél een videokaart heeft, maar geen uitbreidbaar RAM geheugen heeft.
- De Lenovo wél een uitbreidbaar RAM geheugen heeft, maar geen videokaart heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit er nu dus toch over te denken om mijn lenovo te verkopen en een nieuwe laptop aan te schaffen.

• Arunia
Volgens die website kun je in de Samsung Gewoon geheugen bij prikken. Alleen de basis 8GB zou gesoldeerd zitten.

Let erop dat je voor een klein bedrag niets beters kan gaan vinden dan die Samsung.
Pagina: 1