• Clo
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-10-2024
Goedenavond,

Binnenkort ga ik monumenten fotograferen in een showroom waar weinig licht/vooral veel tegenlicht aanwezig is. Rondom wel veel lichtinval, maar de monumenten staan dus in tegenlicht.
Omdat de monumenten veelal glimmend zijn, gebruik ik ook liever geen flits.

Nu fotografeer ik in RAW formaat, maar ben ik toch bang dat in de nabewerking toch het gevolg van het slechte licht en veel ruis te zien zal zijn, ondanks dat ik de ISO omhoog kan schroeven.

Ik weet dat er als bijverlichting continu lampen op statief te koop zijn, maar vraag me af of ik daar wel goed aan ga doen. Opzich is het nooit weg om deze in huis te hebben (ik kan ze ook mooi gebruiken voor mijn newborn fotografie), maar vraag me af of ik er in deze situatie wel goed aan zal doen.

Misschien kan ik dit ook al oplossen met een reflectiescherm op statief.

Wat denken jullie? Heeft iemand ervaring met zo'n set in een soortgelijke situatie?
Ik had zelf deze op het oog: Linkstar Continu Lichtset SLHK4-SB5050 8x28W
( http://www.cameranu.nl/nl...-sb5050-8x28w#tab-reviews )

Ik fotografeer met een Nikon D5500 :)

Alvast bedankt!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:04

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Over wat voor monumenten hebben we het dan? Glimmend, in een showroom? Ik kan me daar zo niets bij voorstellen.

Het is dus ook lastig (niet) in te schatten of flitsers/lampen je onderwerp zodanig kunnen belichten dat het er mooi uit komt te zien. Is het niet veel makkelijker om je camera op statief te zetten en een HDR te maken van 3 of meer shots (bijv. met auto-exposure bracketing, AEB)? Daarna natuurlijk niet met Photomatix aan de gang gaan maar ze gewoon in Photoshop of Lightroom samenvoegen tot een 32-bit HDR en dan de schaduwen optrekken en eventueel de highlights (tegenlicht) wat omlaag trekken. Met brushes/maskers kun je dan ook nog lokaal een hoop bijwerken.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Clo
Bedankt voor je snelle reactie. Het zijn grafmonumenten. Sommige stenen zijn echt heel erg glossy en donker van kleur.

De methode waar je het over hebt (HDR/AEB) is abracadabra voor mij :)
Ik denk dat je bedoelt het samenvoegen van meerdere foto's in verschillende lichtsituaties?

Ik dacht zelf dat het een kwestie was van extra en soft bijverlichten.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Bijlichten zal je ook nog aardig tegenvallen dan om mooie resultaten te krijgen ;) Niet wat je niet kan leren...

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:48

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Wat een graf topic dit :P

Anyway, ik begrijp die hoge ISO niet? Die monumenten lopen niet weg, dus camera op een statief en alles op 100 ISO. Wat je ook fotografeert, foto's van stilstaande objecten worden altijd mooier / strakker met statief. Dus daar zou ik mee beginnen.

Wat betreft die licht set; prima. Dat geeft mooi zacht licht.
Enige nadeel van de goedkope chinese rommel is dat je het zeer zorgvuldig moet uitvouwen en opzetten want op den duur gaat het natuurlijk kapot. Eigenlijk is dit spul meer om eenmalig op te zetten en niet om op locatie mee te nemen.
C.E.M. schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 21:55:
Ik dacht zelf dat het een kwestie was van extra en soft bijverlichten.
Dat denk ik nog steeds. Persoonlijk zie ik het nut niet van AEB of HDR in deze situatie.

weet het niet meer

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Behalve dat lampen of reflectors ook een reflectie gaan geven? ;) Je zou dan met een polarisatiefilter kunnen werken maar dan neem je alweer een stop licht weg.

HDR lijkt mij makkelijker en goedkoper dan een boel kopen en dan maar hopen dat het goed gaat :Y)

www.maartendeboer.net

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:23
Ventieldopje schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 22:54:
Behalve dat lampen of reflectors ook een reflectie gaan geven? ;)
Volgens mij zelfs exact dezelfde, want de belichting is hetzelfde. Bij een flits is het alleen heel kort en bij continu is het uhm... continu.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Universal Creations schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 22:57:
[...]

Volgens mij zelfs exact dezelfde, want de belichting is hetzelfde. Bij een flits is het alleen heel kort en bij continu is het uhm... continu.
Zou goed kunnen inderdaad. Beetje koffiedik kijken (reflector grootte vs paraplu / softbox grootte etc.) maar onmogelijk is het niet.

Wil je dat weer oplossen dan zou je zoals bij auto fotografie vaak gebeurt, meerdere keren in moeten flitsen of lightpainten ;)

www.maartendeboer.net

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Lampen en/of reflectors geven wel meer licht en, afhankelijk van de positionering, veranderen de schaduwwerkingen. Hetgeen een gewenst of een ongewenst effect kan zijn.

En wat reflecties betreft; da's een kwestie van 'zacht' licht gebruiken. M.a.w. genoeg diffusermateriaal tussen lichtbron en object wat je wilt belichten. Houdt ook rekening met je WB als je diverse soorten lichtbronnen gebruikt (mengsel van dag-/zon- en kunstlicht).
Zowel de mate en soort van schaduw en reflectie is goed te beïnvloeden door te spelen met de positie van je camera en de lichtbronnen.

Zelf ben ik erg blij met van die rechthoekige LED lichtbakken met enkele honderden LEDs erin die je ook nog eens kunt instellen qua kleurtemperatuur.

Dit soort LED lichtbakken: (zowel de YN-300 als de YN-600 van Yongnuo)
Afbeeldingslocatie: https://c6.staticflickr.com/6/5631/20599046421_14707835c9_c.jpg
YN300II-1 by Erik Haak, on Flickr
Heb er zelf extra diffuserdoek tussen gedaan. Gebruik vier van deze jongens om een groot model lichttent van buitenaf aan te stralen zodat het object egaal uitgelicht wordt. Of door extra licht aan één bepaalde kant, toch opvallende schaduwen te bewerkstelligen.
Zet ze op een verplaatsbaar statief en je hebt prima transporteerbare en niet zulke kwetsbare lichtbronnen. Met als voordeel dat ze nauwelijks warm worden. Bovendien horen er draadloze AB's bij. :Y

Mooie Plaatjes   

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ventieldopje schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 22:54:
Behalve dat lampen of reflectors ook een reflectie gaan geven? ;) Je zou dan met een polarisatiefilter kunnen werken maar dan neem je alweer een stop licht weg.
Universal Creations schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 22:57:
[...]
Je zet het licht aan en de camera op statief en op live view.
Vervolgens ga je die reflectors zo richten (terwijl je steeds naar je LV kijkt) dat er weinig reflectie is.
Ik vind het persoonlijk echt zo veel makkelijker dan flits.

weet het niet meer

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 23:25:
Flitsers hebben ze ook in soorten: reportage-flitsers (geen instellicht) en studio-flitsers (wel instellicht) maar ik moet zeggen dat continu-licht (zeker met de LED-versies van tegenwoordig) wel erg handig is als je nog geen/weinig flits-ervaring hebt.

Om reflecties te vermijden, zal je mi met een heel scherpe hoek moeten belichten tov het spiegelende oppervlak (even er van uitgaande dat je product-fotografie doet en geen interieur-repo moet maken).

• Clo
Vishari Beduk schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 23:25:
[...]

[...]

Je zet het licht aan en de camera op statief en op live view.
Vervolgens ga je die reflectors zo richten (terwijl je steeds naar je LV kijkt) dat er weinig reflectie is.
Beste Vishari,

Inderdaad wel goed om de live view op deze manier te gaan gebruiken, in combinatie met continuverlichting. Het enige nadeel ervan vind ik wel dat er net een kleine vertraging in zit, maar dit is dan weer geen probleem als de camera op statief staat.

Wat denk jij van de linkstar lichtset, heb je ervaring met iets soortgelijks? Zou je eerder iets anders adviseren? Misschien kan ik beter voor iets anders kijken, zodat ik de lampen wat meer allround kan gebruiken, zoals bijvoorbeeld als bijverlichting voor interieurfotografie.

• Clo
Klinkt erg goed. Heb er totaal geen ervaring mee. Kan je het vergelijken met die lichtset van Linkstar bijvoorbeeld? Ik denk dat deze LED voor op locatie ook wat makkelijker is. Zou je aan 1 LED lamp voldoende hebben?
ehtweak schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 23:12:
Lampen en/of reflectors geven wel meer licht en, afhankelijk van de positionering, veranderen de schaduwwerkingen. Hetgeen een gewenst of een ongewenst effect kan zijn.

En wat reflecties betreft; da's een kwestie van 'zacht' licht gebruiken. M.a.w. genoeg diffusermateriaal tussen lichtbron en object wat je wilt belichten. Houdt ook rekening met je WB als je diverse soorten lichtbronnen gebruikt (mengsel van dag-/zon- en kunstlicht).
Zowel de mate en soort van schaduw en reflectie is goed te beïnvloeden door te spelen met de positie van je camera en de lichtbronnen.

Zelf ben ik erg blij met van die rechthoekige LED lichtbakken met enkele honderden LEDs erin die je ook nog eens kunt instellen qua kleurtemperatuur.

Dit soort LED lichtbakken: (zowel de YN-300 als de YN-600 van Yongnuo)
[afbeelding]
YN300II-1 by Erik Haak, on Flickr
Heb er zelf extra diffuserdoek tussen gedaan. Gebruik vier van deze jongens om een groot model lichttent van buitenaf aan te stralen zodat het object egaal uitgelicht wordt. Of door extra licht aan één bepaalde kant, toch opvallende schaduwen te bewerkstelligen.
Zet ze op een verplaatsbaar statief en je hebt prima transporteerbare en niet zulke kwetsbare lichtbronnen. Met als voordeel dat ze nauwelijks warm worden. Bovendien horen er draadloze AB's bij. :Y

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Clo schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 13:51:
Klinkt erg goed. Heb er totaal geen ervaring mee. Kan je het vergelijken met die lichtset van Linkstar bijvoorbeeld? Ik denk dat deze LED voor op locatie ook wat makkelijker is. Zou je aan 1 LED lamp voldoende hebben?

[...]
Geen idee. Dat kan ik niet voor jou, bepalen. Dan zou je b.v. de lichtopbrengst moeten vergelijken (zoeken op de hoeveelheid lumen die de diverse lichtbronnen leveren.
Of b.v. kijken of er een fotozaak is die zulke LED bakken op voorraad heeft en ze wellicht irl (ingeschakeld en wel) wil laten zien (werkende).

Ik heb destijds beide Yongnuo modellen uitgezocht door te kijken naar de lichtopbrengst en dat te vergelijken met wat lichtboxen met (daglicht)(spaar)lampen ongeveer produceren aan hoeveelheid licht.
Alhoewel het erg lastig is om dit soort gegevens fatsoenlijk te achterhalen en op een rijtje te kunnen zetten. Kost je wel wat tijd met googlen... ;)

Ook iets om op te letten; er zijn modellen met en zonder regelbare kleurtemperatuur. Ik vind het zelf wel prettig dat je kleurtemperatuur kunt regelen (kan prima met de AB). Ook zijn beide modellen zowel met accu als met netvoeding te gebruiken. M.a.w. zelfs op locatie, zonder 230V AC in de buurt, zou dat praktisch kunnen zijn. Zelf gebruik ik ze op een plek waar wel 230V AC beschikbaar is, dus heb ik de LED lichtbakken gewoon aan de netvoeding hangen.

[ Voor 39% gewijzigd door ehtweak op 17-08-2016 15:24 ]

Mooie Plaatjes   

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Clo schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 13:45:
[...]
Inderdaad wel goed om de live view op deze manier te gaan gebruiken, in combinatie met continuverlichting. Het enige nadeel ervan vind ik wel dat er net een kleine vertraging in zit, maar dit is dan weer geen probleem als de camera op statief staat.
Ik heb geen idee waar jij die vertraging vandaan haalt :?
Wat denk jij van de linkstar lichtset, heb je ervaring met iets soortgelijks? Zou je eerder iets anders adviseren? Misschien kan ik beter voor iets anders kijken, zodat ik de lampen wat meer allround kan gebruiken, zoals bijvoorbeeld als bijverlichting voor interieurfotografie.
Ik dacht dat ik jouw vragen hierboven al had beantwoord. Nou ja, nogmaals:
Ja, ik heb; flitsers voor op de camera, flitsers op statief met softboxen en continue licht op statief met softboxen. Die laatste met 6 spiralen die je afzonderlijk kan schakelen (maakt het afregelen nog wat makkelijker).
Voor bewegende onderwerpen zijn de flitsers ideaal en voor niet bewegende de continue lichtsets.
Mij lijkt die Linkstar set prima zolang je deze niet te vaak moet op- en afbreken; het is niet duurzaam.
LED verlichting heb ik zelf niet maar lijkt mij nog beter omdat het licht beter verspreid begint. Nadeel is de prijs.

weet het niet meer

Pagina: 1