2e SSD met Bitlocker probleem.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Sinds ik Windows opnieuw geinstalleerd heb zit ik met een probleem met Bitlocker. Ik gebruik 2 Samsung 850 PRO SSD's met hardware encryptie. Bitlocker op de C schijf werkt zonder enige problemen, alleen wanneer ik de D schijf toevoeg gaat het fout.

Zodra ik de 2e D SSD toevoeg kan ik de D schijf niet openen wanneer de PC boot. Ik krijg dan een I/O error en de schijf is niet te benaderen. Als ik een minuut of 5 wacht is de schijf wel te openen en werkt alles goed. Wanneer ik de PC reboot werkt het ook normaal. Zet ik de PC uit en doe ik dus een coldboot is de schijf weer een paar minuten niet te benaderen.

Nu ben ik al een dag of 3 met dit probleem bezig, maar ik kom er niet uit. Het onderstaande heb ik al geprobeerd.

Andere kabel.
Andere 850 PRO SSD als D schijf, zelfde probleem.
Windows een aantal keer opnieuw geinstalleerd
Andere poort op het moederbord.

Door wat ik geprobeerd heb vermoed ik dat het probleem bij Bitlocker of Windows zit. Ik heb het idee dat het unlocken van de schijf door Bitlocker verkeerd gaat. Het ligt niet aan de SSD, niet aan de poort, niet aan de kabel en een herinstallatie maakt ook geen verschil. Iemand een idee hoe dit op te lossen ?

Relevante hardware:

Asus Maximus Hero 8
i7 6700K (Geen OC)
2x 8GB DDR4
2x GTX980 in SLI
Corsair AX860
2x Samsung 850 Pro 1TB

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Compare de firmware is van beide :)

Edit: Check veranderd naar Compare.

[ Voor 46% gewijzigd door Squ1zZy op 17-08-2016 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Samsung Magician geeft aan dat van beide SSD's de nieuwste firmware er op staat. De versie die op beide draait is: EXM02B6Q. Ik kan zo even niet vinden of er een nieuwere versie is en wat Magician aangeeft ook echt klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Iets in de event viewer?

En bitlocker even uit en nog eens proberen?

[ Voor 49% gewijzigd door Squ1zZy op 17-08-2016 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Best wel heel veel verschillende dingen zegmaar, meer dan 20.000 Ik heb Bitlocker op de 2e schijf nu uitstaan en nu zijn er geen fouten meer. Ik had al wel in de Event Viewer gekeken, maar daar staat zo enorm veel in en ik heb er helaas niet genoeg verstand van om te weten wat het allemaal betekend. Hieronder even wat fouten die mogelijk relevant zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aVkkAUEzNQFDqFozB9khBgsY/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SfN01hKokfLQtSMm5B2IZHa6/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZKX4p69gYwduTrTExGm37mFX/full.jpg

Edit: Bitlocker uit en aan heb ik geprobeerd. Zelfs na een volledige herinstallatie komt het weer terug. Nu Bitlocker alleen aan staat op de C schijf gaat alles goed. Op de D schijf heb ik het nu uitstaan omdat dit echt compleet fout gaat na iedere coldboot.

[ Voor 20% gewijzigd door PilatuS op 17-08-2016 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Als eerste top dat je deze uitgebreide info geeft. Dat mis ik wel eens in topics :)

Die rpc en dcom vind ik niet interssant, die zie je vaker, maar die bad block zit me niet lekker.

Kan je eens een HDD health check uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Squ1zZy schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 18:48:
Als eerste top dat je deze uitgebreide info geeft. Dat mis ik wel eens in topics :)

Die rpc en dcom vind ik niet interssant, die zie je vaker, maar die bad block zit me niet lekker.

Kan je eens een HDD health check uitvoeren?
D could not be read en Bad Block staan er iets van 10.000 keer in. Zodra Bitlocker op die D SSD uitgezet word gaan die errors ook weg en werkt alles normaal.

Samsung Magician zegt dat de health van de SSD goed is. Als ik een andere 850 Pro SSD pak en die als D laat draaien geeft deze dezelfde problemen. Ik heb de SSD's bij een herinstallatie ook omgewisseld van C naar D en van D naar C. Het maakt dus geen verschil als ik een andere SSD pak. Kabel en poort op moederbord heb ik ook omgewisseld. De SSD die nu problemen geeft is trouwens helemaal nieuw. Ik heb deze gisteren omgewisseld omdat ik het probleem met een andere SSD van hetzelfde type ook had.

Het lijkt mij dus een softwarematig iets aangezien alle hardware gewisseld is. Als ik een andere health check kan draaien hoor ik graag welke handig is.

Edit: Ik heb het plaatje van de ALSysIO melding nog toegevoegd, geen idee of die relevant is.

[ Voor 10% gewijzigd door PilatuS op 17-08-2016 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Ok, run mountvol eens en doe dan eens een chkdsk op dat volumenaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Squ1zZy schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 18:59:
Ok, run mountvol eens en doe dan eens een chkdsk op dat volumenaam.
Chkdsk op D: geeft geen fouten, dit is alleen wel met Bitlocker uit nu. Ik ben nu de hele eventviewer door gegaan, mogelijk zit hier nog wat info bij. Dat van TPM is ook wel vreemd vermoed ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cTe8Czz152Kd7hpdBrkxl1RP/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xdpDCN2qzjzINMJQfrdkeh6g/full.jpg

Sowieso fijn dat je wil helpen. Meestal als ik een topic open is het iets wat niet echt simpel is en krijg ik vaak geen reacties :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Welk OS? En OS up-to-date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Windows 10 Pro. Nieuwste build met alle updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Ok, doe alles uit me hoofd, maar moet nu ook even gaan zoeken. Zitten meerdere fouten tussen. Even de link leggen wat er nou precies aan de hand kan zijn :)

Dit kan van hardware, OS, driver etc zijn.

Edit: Ik kan de link even niet leggen dat wanneer je de disks verwissel je hetzelfde probleem hebt met dezelfde drive letter, maar een andere disk ...

Edit2: Het proberen waard: Zet automount eens op enabled:

prompt > diskpart: automount enable

[ Voor 51% gewijzigd door Squ1zZy op 17-08-2016 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Squ1zZy schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 19:15:
Ok, doe alles uit me hoofd, maar moet nu ook even gaan zoeken. Zitten meerdere fouten tussen. Even de link leggen wat er nou precies aan de hand kan zijn :)

Dit kan van hardware, OS, driver etc zijn.

Edit: Ik kan de link even niet leggen dat wanneer je de disks verwissel je hetzelfde probleem hebt met dezelfde drive letter, maar een andere disk ...

Edit2: Het proberen waard: Zet automount eens op enabled:

prompt > diskpart: automount enable
Automatic mounting of new volumes enabled, geeft ie aan. Moet ik dan eerst de SSD wissen en nieuw volume aanmaken ? , of kan ik nu Bitlocker aanzetten en kijken wat er gebeurt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Bitlocker aanzetten. Zou dat sowieso doen. Je weet sowieso dat je in die hoek moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Squ1zZy schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 19:32:
Bitlocker aanzetten. Zou dat sowieso doen. Je weet sowieso dat je in die hoek moet zoeken.
Bitlocker staat nu aan. Met manage-bde.exe -status c: en d: gechecked dat het actief is en op hardware niveau. Ga nu een coldboot doen om te zien wat er gebeurt.

Ik vermoed zelf dat er met Bitlocker iets fout gaat. De C schijf word netjes unlocked bij de boot alleen met de D schijf gaat het fout, waarom en wat er aan te is doen weet ik niet.

Edit: Na een reboot werkt het normaal. Nu na de coldboot is het probleem weer terug :P

[ Voor 7% gewijzigd door PilatuS op 17-08-2016 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Lastig. Het ligt niet aan de disk. Je gaf aan dat als je de disks verwisseld je hetzelfde probleem hebt met de andere disk. Dit maakt het zo lastig te pinpointen. Ik zal eens googlen. Ben nu ook nieuwsgierig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Na de eerste keer proberen de schijf te openen een I/O error. Nu bij de 2e poging access denied. Bij de 3e poging, na ongeveer 2 minuten kan ik de schijf openen. Het kost dus 2 minuten om toegang te krijgen. Nu werkt de schijf ook normaal en snel.

Ik ben ook flink aan het Googelen geweest maar kon geen geval vinden wat hetzelfde was. Sowieso zijn er denk ik maar weinig mensen die een 2e SSD met Bitlocker hebben. Met 1 SSD en Bitlocker komt dit probleem niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Zou je eens een screenshot kunnen posten van disk management?

Edit: Zit toch ergens in de auto unlock te denken. Dat vinkje heb je wel aangezet bij het encrypten?

[ Voor 46% gewijzigd door Squ1zZy op 17-08-2016 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Squ1zZy schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 19:47:
Zou je eens een screenshot kunnen posten van disk management?
Zeker :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/46ieLWzLAUSmKYnHGa5AtnN1/full.jpg

Ook maar even de nieuwe foutmelding uit event viewer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Hw7HccDMgNYHHTW9Li1QWThK/full.jpg

Wanneer ik de schijf niet kan openen is Manage Bitlocker trouwens ook niet te openen. Zodra de schijf na 2 minuten weer te openen is kan Manage Bitlocker ook weer geopend worden.

Opzich is 2 minuten wachten natuurlijk niet heel erg. Alleen al die meldingen over bad blocks en I/O errors is natuurlijk niet goed. Ik ben ook bang dat de schijf fouten krijgt en straks helemaal niet meer te openen is. Iedere dag een backup moeten maken is ook weer zoiets.

Edit: Ik heb auto unlock aanstaan met password ingevult. Ik heb het ook geprobeerd zonder password, maar dat maakt geen verschil.

Edit2. Ik ga auto unlock wel even uitzetten, kijken wat dat doet.

[ Voor 10% gewijzigd door PilatuS op 17-08-2016 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Wat gebeurt er als je auto-unlock uit zet in Control Panel > Bitlocker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Squ1zZy schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 19:56:
Wat gebeurt er als je auto-unlock uit zet in Control Panel > Bitlocker?
Ik heb Bitlocker op de D uitgeschakeld. PC gereboot en daarna gecoldboot. Daarna Bitlocker weer aangezet op D met een password en auto unlock uit. Na een reboot is de D schijf gewoon te openen en word er niet om een password gevraagd. Na een coldboot is het probleem weer terug en is D niet te openen met de I/O en access denied foutmeldingen. Ben nu aan het wachten tot ie hopelijk zo weer te openen is.

Edit: Ben nu een paar minuten verder maar de schijf is niet te openen. Steeds verschillende foutmeldingen, maar er word niet om een wachtwoord gevraagd. Manage Bitlocker is ook niet te openen nu.

Edit2: Schijf is nogsteeds niet te openen. Manage Bitlocker gaat wel draaien na een minuut ofzo. Deze geeft 2 verschillende schermen afhankelijk van wanneer ik het open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WdbJzhNjr5otvVN9w9ZPwj6z/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bgC2VeRpSL95aOAGps4JuZPx/full.jpg

Vooral het 2e scherm is leuk. Bitlocker staat namelijk dus aan op de D schijf :X

Edit: Heb de PC gereboot, dus geen coldboot. Kan gelijk het wachtwoord invullen en alles werkt. Nu een coldboot doen komt het natuurlijk weer terug. Volgens mij gaat er iets in Bitlocker echt compleet fout.

[ Voor 41% gewijzigd door PilatuS op 17-08-2016 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Recap :)

Specs:
  • Asus Maximus Hero 8
  • i7 6700K (Geen OC)
  • 2x 8GB DDR4
  • 2x GTX980 in SLI
  • Corsair AX860
  • 2x Samsung 850 Pro 1TB
Probleem:

Bitlocker op 2e disk geeft problemen. Wanneer Bitlocker aangezet wordt op de 2e disk krijg je verschillende errors in de eventviewer en duurt het enkele minuten voor de disk te benaderen is.

Wanneer je de disks verwisseld heb je exact hetzelfde probleem, maar dan dus ook met de D drive. Dus fysiek een andere disk.

Note: Dit alleen met een cold-boot.

Al geprobeerd:
  • Andere kabel
  • OS Reinstall
  • Andere poort MB
  • Firmware check up-to-date
  • HDD health check
  • ChkDsk uitgevoerd
  • Automount enabled/disabled
  • OS up-to-date

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Wat is de output van het volgende?

manage-bde -status D:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Squ1zZy schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 20:25:
Recap :)

Specs:
  • Asus Maximus Hero 8
  • i7 6700K (Geen OC)
  • 2x 8GB DDR4
  • 2x GTX980 in SLI
  • Corsair AX860
  • 2x Samsung 850 Pro 1TB
Probleem:

Bitlocker op 2e disk geeft problemen. Wanneer Bitlocker aangezet wordt op de 2e disk krijg je verschillende errors in de eventviewer en duurt het enkele minuten voor de disk te benaderen is.

Wanneer je de disks verwisseld heb je exact hetzelfde probleem, maar dan dus ook met de D drive. Dus fysiek een andere disk.

Note: Dit alleen met een cold-boot.

Al geprobeerd:
  • Andere kabel
  • OS Reinstall
  • Andere poort MB
  • Firmware check up-to-date
  • HDD health check
  • ChkDsk uitgevoerd
  • Automount enabled/disabled
  • OS up-to-date
Klopt helemaal. Bij auto unlock doet de schijf het alleen na iets van 2 tot 3 minuten. Zonder auto unlock gaat ie het dus niet doen, tenzij ik reboot.
Squ1zZy schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 20:26:
Wat is de output van het volgende?

manage-bde -status D:
Staat ook in het topic :) Zowel C als D geven netjes aan volledig op hardware encryptie te draaien. Als je een screenshot wil zal ik die maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
En encryptie op 100%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Die key protectors op password komt omdat je auto-unlock hebt uitgezet? Waarom gebruikt die de TPM chip niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Squ1zZy schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 20:33:
Die key protectors op password komt omdat je auto-unlock hebt uitgezet? Waarom gebruikt die de TPM chip niet?
Voor de C schijf wil ik voor het booten een wachtwoord invoeren. Voor de D schijf kies ik een wachtwoord omdat ie dan met wachtwoord geunlocked kan worden in plaats van met de recovery key. Ik heb het trouwens ook geprobeerd met auto unlock zonder een wachtwoord in te geven voor de D schijf, dit maakt geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Maar in de screenshot staat voor de D drive auto-unlock op disabled en wordt er geen gebruik gemaakt van de TPM chip?

I'm lost man, sorry. Vaag probleem, maar waarschijnlijk iets makkelijks wat ik over het hoofd zie. Misschien dat andere een briljant idee heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Squ1zZy schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 20:39:
Maar in de screenshot staat voor de D drive auto-unlock op disabled en wordt er geen gebruik gemaakt van de TPM chip?

I'm lost man, sorry. Vaag probleem, maar waarschijnlijk iets makkelijks wat ik over het hoofd zie. Misschien dat andere een briljant idee heeft :)
Het lijkt er inderdaad op dat de D schijf de TPM niet gebruikt, volgens mij is dit altijd zo geweest bij mij. Het is wel zo dat ik in de Policy alleen de settings voor Bitlocker voor de C schijf ingesteld hebt. Mogelijk is er nog wat te doen om de Policy voor data schijven aan te passen ?

Sowieso enorm bedankt voor je hulp, ik had al zo'n vermoeden dat dit een lastige was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
PilatuS schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 20:41:
[...]

Het lijkt er inderdaad op dat de D schijf de TPM niet gebruikt, volgens mij is dit altijd zo geweest bij mij. Het is wel zo dat ik in de Policy alleen de settings voor Bitlocker voor de C schijf ingesteld hebt. Mogelijk is er nog wat te doen om de Policy voor data schijven aan te passen ?

Sowieso enorm bedankt voor je hulp, ik had al zo'n vermoeden dat dit een lastige was.
O crap, wat heb je ingesteld? Er is een policy inderdaad. Even googlen, ben kwijt welke dat is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Squ1zZy schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 20:43:
[...]

O crap, wat heb je ingesteld? Er is een policy inderdaad. Even googlen, ben kwijt welke dat is :)
Dit is de Policy van de Operating System Drive. Je hebt ook nog Fixed Data Drives en Removable Drives, daar heb ik niets ingesteld. In het verleden met Windows 8.1 heeft het zo goed gewerkt met zowel de C en D schijf op deze PC met hardware encryptie. Daarom heb ik nu in Windows 10 nooit iets anders gedaan. Zoals de Policy nu staat stond het in Windows 8.1 ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LDm3eoH0Zp8NLWzBMpJdRdKF/full.jpg

Verder heb ik alleen Enhanced Passwords nog aan staat, verder is er niets veranderd aan de Policy.

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 17-08-2016 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Deze policy is gezet bij Operating System Drives? Bij Fixed Data Drives heb je geen policies ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Squ1zZy schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 20:50:
Deze policy is gezet bij Operating System Drives? Bij Fixed Data Drives heb je geen policies ingesteld?
Klopt.

Dit omdat het bij Windows 8.1 met deze SSD's en deze PC wel gewerkt heeft. De settings zijn helemaal gelijk nu bij Windows 10 als toen het bij 8.1 was. Mogelijk werkt het nu met Windows 10 niet meer goed en moet er bij Fixed Drives iets anders staan, ik weet alleen niet wat ik dan zou moeten veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Probeer het eens met dezelfde settings als bij OS drives? Check dan met manage-bde of er dan wel de TP chip wordt gebruikt. Nu wordt er softwarematige encryptie gebruikt lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Squ1zZy schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 20:58:
Probeer het eens met dezelfde settings als bij OS drives? Check dan met manage-bde of er dan wel de TP chip wordt gebruikt. Nu wordt er softwarematige encryptie gebruikt lijkt.
Fixed Data Drives geeft niet alle opties die OS Drives geeft.

Dit zijn alle opties.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nXPBX7FpyQCsj2mUNIlnDlbf/full.jpg

Waarbij van wat ik er van weet alleen de onderstaande nuttig kan zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6fymWEiCtO18KtMHxom6cysE/full.jpg

Is het dan een idee om Bitlocker op de D drive uit te zetten. In die Policy te kiezen voor: Restrict Encryption....For Hardware-Based. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Die aanzetten zonder opties dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Wanneer ik dit instel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MUGa4jEE4gKzAdYtmRLSSud2/full.jpg

Krijg ik deze melding wanneer ik Bitlocker op de D schijf wil aanzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Q22rE6udqCW5uRjNok5MXRKE/full.jpg

Dus Bitlocker encrypt de D schijf en mogelijk ook de C schijf softwarematig zonder dat dit tijd kost en geeft aan dat het hardwarematig is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Heb je trouwens de laatste drivers van de Asus website gepakt?

https://www.asus.com/nl/M...I-HERO/HelpDesk_Download/

Intel(R) Rapid Storage Technology Driver Software
Versie 14.5.0.1081

Asmedia SATA Controller Driver
Versie 2.0.9.1

Edit: Ik heb iemand met een soortgelijk probleem gevonden op een russisch website (ik spreek russisch):

1) Update your RST driver to at least version 13.2.4.1000
2) Wipe the disk with diskpart clean
3) Use Samsung Magician to switch the Encrypted Drive status to ready to enable
4) Reboot
5) Initialize and format the drive
6) Enable BitLocker

Zelfde SSD ...

[ Voor 41% gewijzigd door Squ1zZy op 17-08-2016 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Squ1zZy schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 21:22:
Heb je trouwens de laatste drivers van de Asus website gepakt?

https://www.asus.com/nl/M...I-HERO/HelpDesk_Download/

Intel(R) Rapid Storage Technology Driver Software
Versie 14.5.0.1081

Asmedia SATA Controller Driver
Versie 2.0.9.1
De Asmedia heb ik geinstalleerd. De RST niet omdat er een probleem mee is. Wanneer je de RST installeerd werkt hardware encyptie sowieso niet goed. Er word overal verteld deze niet te installeren op dit moment als je Bitlocker wil gebruiken.

Met 8.1 en de eerste build van Windows 10 moest je perse de RST installeren en nu perse niet. Mogelijk is er meer aan de hand en werkt het blijkbaar met en zonder RST niet goed ?

Edit: Van wanneer is dat op die site ?

Zie deze link waarom RST niet zou moeten: http://www.ckode.dk/deskt...rive-encryption-for-ssds/

Ik kan het proberen om toch te installeren. Wanneer het echter niet goed gaat moet ik sowieso een herinstallatie doen :(

Edit2: De RST op de Asus site is van 2015. Die heb ik geinstalleerd gehad. Wanneer die er op staat geeft manage-bde.exe ook aan dat hardware encryptie niet werkt. Aan de andere kant werkt het blijkbaar nu ook niet. Nu vraag ik mij af of het softwarematig gaat of dat het helemaal niet geencrypt is. Nu kom ik dit voor de D schijf toevallig zo tegen, maar hoe zit het dan met de C schijf, en nog leuker hoe zit het bij alle andere mensen die Bitlocker gebruiken ?

Als de D schijf niet raar zou doen lijkt het er op dat alles netjes hardware encrypted is. Ik twijfel er nu sterk aan of dit zo is.

[ Voor 36% gewijzigd door PilatuS op 17-08-2016 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Hier staat ook geen TPM bij helemaal onderaan:

https://helgeklein.com/bl...ware-encryption-with-ssd/

I'm lost :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Het kan ook zonder TPM, dat is niet perse nodig. Zie mijn edit trouwens nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Gaat over veel oudere drivers zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Squ1zZy schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 21:37:
Gaat over veel oudere drivers zo te zien.
Eerst moest het met de RST om te werken, toen met een nieuwe build van Windows 10 ging er iets mis en sindsdien moet het zonder.

Even wat op een rijtje:

Wanneer ik in de Policy hardware encryptie forceer geeft Bitlocker aan niet te kunnen encrypten omdat ie met software encryptie aan de slag wil gaan.

Zet je dit niet in de Policy gaat ie dus blijkbaar aan de slag met software encryptie. Echter na een reboot geeft manage-bde.exe netjes aan dat hardware encryptie actief is voor zowel C als D. Alleen software encryptie duurt een paar uur voordat alles daadwerkelijk geencrypt is.

Nu lijk het er voor mij dus op dat Bitlocker helemaal niet encrypt ? Het gaat niet via de hardware, want dat geeft de setting in de Policy aan. Het gaat niet via software want dan zou het binnen 3 seconden niet klaar zijn. Dus er gebeurt helemaal niets maar er word aangegeven dat alles netjes 100% hardware encrypted is ?

Is dit nou het geval of mis ik ergens iets ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Haha goeie vraag man. Ik mis ook iets heb ik het idee. Ik werk nog wel voor de toko waar het product van is. Morgen kan ik het wel eens vragen op kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Squ1zZy schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 21:46:
Haha goeie vraag man. Ik mis ook iets heb ik het idee. Ik werk nog wel voor de toko waar het product van is. Morgen kan ik het wel eens vragen op kantoor.
Het word nu wel een beetje raar. Ik vermoed toch dat zowel C als D helemaal niet geencrypt worden. Dat zou wat zijn :P

Ik had ook al op Technet een topic gemaakt, maar daar nog geen reacties: https://social.technet.mi...?forum=win10itprosecurity

Ik hoop dat er iemand langskomt die hier meer info over heeft, of dat je het op je werk kan vragen.

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-10 11:19
Het wel/niet encrypten is snel getest : boot naar Windows PE (makkelijkste manier : boot vanaf de Windows disk / USB stick en doe shift + F10 om een command prompt te openen en kijk daar of de schijven uit te lezen zijn of niet).

Qua policies zou je, aangezien je een TPM gebruikt, weinig in hoeven stellen (de enige setting mbt Bitlocker welke ik tijdens de testfase op mijn werk had geconfigureerd was om de keys in AD op te slaan. Op mijn privé machines configureer ik zelf niets qua policies).

De setup die je hebt zou overigens gewoon moeten werken btw, op mijn werk PC heb ik 1x een 256GB Samsung SSD (type : onbekend, OEM dingetje) + een 512GB Samsung Pro 950, beide bitlocker encrypted zonder problemen.

• PilatuS
  • Niet online
Killah_Priest schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 06:50:
Het wel/niet encrypten is snel getest : boot naar Windows PE (makkelijkste manier : boot vanaf de Windows disk / USB stick en doe shift + F10 om een command prompt te openen en kijk daar of de schijven uit te lezen zijn of niet).

Qua policies zou je, aangezien je een TPM gebruikt, weinig in hoeven stellen (de enige setting mbt Bitlocker welke ik tijdens de testfase op mijn werk had geconfigureerd was om de keys in AD op te slaan. Op mijn privé machines configureer ik zelf niets qua policies).

De setup die je hebt zou overigens gewoon moeten werken btw, op mijn werk PC heb ik 1x een 256GB Samsung SSD (type : onbekend, OEM dingetje) + een 512GB Samsung Pro 950, beide bitlocker encrypted zonder problemen.
Wanneer ik de SSD op een andere machine aansluit geeft disk mangement aan dat de SSD RAW is, deze is dus niet uitleesbaar.

Het zou inderdaad gewoon moeten werken en dat heeft het ook gedaan. Deze PC met deze hardware draait hier al een tijd en heeft altijd gewerkt met Windows 8.1 en eerdere builds van Windows 10.

Ik heb een reply gekregen op Technet: https://social.technet.mi...?forum=win10itprosecurity

Het probleem is nu opgelost door fastboot uit te zetten 8)7 Waar het probleem nou precies zit weet ik niet, maar ik vermoed toch sterk dat het aan de nieuwste build van Windows ligt aangezien het probleem nu pas naar boven komt en er hardwarematig niets veranderd is.

• Squ1zZy
  • Niet online
Fast Startup bedoel je?
Dan wordt de kernel en drivers opgeslagen en geladen bij een cold boot volgens mij.

Nooit aan gedacht. Vreemd dat dit werkt, maar goed om te horen :)

• PilatuS
  • Niet online
Squ1zZy schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 19:08:
Fast Startup bedoel je?
Dan wordt de kernel en drivers opgeslagen en geladen bij een cold boot volgens mij.

Nooit aan gedacht. Vreemd dat dit werkt, maar goed om te horen :)
Fast Startup inderdaad. Dacht dat dit eerst Fast Boot was.

Ik stond ook versteld dat dit werkte. Had nooit gedacht dat 1 simpele instelling het op zou lossen :)
Pagina: 1