Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop gezocht voor basisschool / minecraft

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:22
Ik zoek voor mijn zoontje een goedkope laptop.

Hij speelt graag Minecraft en browser based spelletjes, dus ik neem aan 4gb geheugen en verder niet zo veel bijzonders, tot nu toe haalde hij het met een middenmotor Dell uit 2010.

Gamma had 2 laptops in de aanbieding (https://www.gamma.nl/zoeken/?text=laptop), maar ik heb me al jaren niet in de laptop markt verdiept en dus geen idee of dat nou echt wel goede aanbiedingen zijn.

Zou een Netbook bv. genoeg zijn?

Beste antwoord (via datadevil op 18-08-2016 07:10)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Cave_Boy schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 08:07:
Ze zullen Minecraft wel trekken maar niet op hoge resolutie. De videokaart wordt het zwaarst belast en ja die is vrij zwak.

De HP eerder door Thomaswach genoemd scoort even beter.
Minecraft vraagt juist vrij weinig van de GPU. De geintegreerde GPU van een i3 of i5 (3rd gen of beter) trekt Minecraft prima.
Het meeste werk in Minecraft wordt gedaan door de CPU. Unmodded heb je niet gek veel nodig, al is een i3 wel aan te raden. En dan uiteraard de "echte roomboter" M versie, niet de "I can't believe it's not butter" U uitvoering.
Waarschijnlijk ben je zelfs beter af met een i3 ipv een i5, omdat i3's sterkere singlecore performance bieden en Minecraft singlethreaded is.

Ga je modded spelen, dan is het de vraag hoe erg gemod de minecraft versie is.
Veel modpacks bevatten Optifine, wat onder andere video en gameplay van elkaar scheid in apparte threads.
Zitten er shaders in, dan heb je zeker een goede videokaart nodig.
Speel je een grote modpack (150+ mods) dan is een flinke sloot RAM (8GB) ook een sterke aanrader.

Speel je de standaard versie van Minecraft, dan heb je in princiepe genoeg aan een i3-3xxM (ja, first gen), 4GB RAM en een milde videokaart (Radeon Mobility HD5000 serie oid).
Andere optie is een i3-2xxxM of i5 2xxxM met 4GB en dan de geintegreerde graphics. Dat loopt acceptabel. 3xxxM is interessanter, gezien met elk duizendtal (generatie) de geintegreerde GPU's ook steeds beter worden.

Ter referentie: ik draai zelf Minecraft Direwolf20 op een i5-2540M met 16GB RAM (8G allocated aan MC) zonder een dedicated GPU en dat draait acceptabel. Het is vloeiend/stottervrij maar geen hoge framerate (20-30fps oid). Speelbaar, maar niet ideaal. Was de CPU een i5-3540M geweest, dan had dat geen issue meer geweest.
M'n uitleenlaptop draait het ook prima op. Dat is een i3-350M met 4GB en een Radeon Mobility HD5450. Graphics heerlijk vloeiend, al merk je dan wel vrij snel dat het RAM vol loopt en dat het spel herstart moet worden.

[ Voor 15% gewijzigd door McKaamos op 17-08-2016 14:50 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07:30
Ik vraag me af of een cpu van 1,6 GHz genoeg is voor mc?

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

• datadevil
Jantje2000 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 06:43:
Ik vraag me af of een cpu van 1,6 GHz genoeg is voor mc?
Volgens dit verhaal niet echt: http://techforpennies.com/dell-i3168-3270red-laptop-review/

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:43
Ze zullen Minecraft wel trekken maar niet op hoge resolutie. De videokaart wordt het zwaarst belast en ja die is vrij zwak.

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
pricewatch: HP 15-ac125nd Deze is dan nog net iets beter.

Acties:
  • Beste antwoord

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Cave_Boy schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 08:07:

Minecraft vraagt juist vrij weinig van de GPU. De geintegreerde GPU van een i3 of i5 (3rd gen of beter) trekt Minecraft prima.
Het meeste werk in Minecraft wordt gedaan door de CPU. Unmodded heb je niet gek veel nodig, al is een i3 wel aan te raden. En dan uiteraard de "echte roomboter" M versie, niet de "I can't believe it's not butter" U uitvoering.
Waarschijnlijk ben je zelfs beter af met een i3 ipv een i5, omdat i3's sterkere singlecore performance bieden en Minecraft singlethreaded is.

Veel modpacks bevatten Optifine, wat onder andere video en gameplay van elkaar scheid in apparte threads.
Speel je een grote modpack (150+ mods) dan is een flinke sloot RAM (8GB) ook een sterke aanrader.

Speel je de standaard versie van Minecraft, dan heb je in princiepe genoeg aan een i3-3xxM (ja, first gen), 4GB RAM en een milde videokaart (Radeon Mobility HD5000 serie oid).
Andere optie is een i3-2xxxM of i5 2xxxM met 4GB en dan de geintegreerde graphics. Dat loopt acceptabel. 3xxxM is interessanter, gezien met elk duizendtal (generatie) de geintegreerde GPU's ook steeds beter worden.

Ter referentie: ik draai zelf Minecraft Direwolf20 op een i5-2540M met 16GB RAM (8G allocated aan MC) zonder een dedicated GPU en dat draait acceptabel. Het is vloeiend/stottervrij maar geen hoge framerate (20-30fps oid). Speelbaar, maar niet ideaal. Was de CPU een i5-3540M geweest, dan had dat geen issue meer geweest.
M'n uitleenlaptop draait het ook prima op. Dat is een i3-350M met 4GB en een Radeon Mobility HD5450. Graphics heerlijk vloeiend, al merk je dan wel vrij snel dat het RAM vol loopt en dat het spel herstart moet worden.

[ Voor 15% gewijzigd door McKaamos op 17-08-2016 14:50 ]

Verwijderd

Dit model zou echt ideaal zijn voor poster imo!

• datadevil
McKaamos schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 14:33:
[...]

Dan is zelfs misschien een tweedehands laptop met een i5 en integrated 3000 graphics voldoende?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

datadevil schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:55:
[...]

Dan is zelfs misschien een tweedehands laptop met een i5 en integrated 3000 graphics voldoende?
Ja, dat kan prima voldoen. 2dehands, ex-corporate of ex-lease is een prima keus.
Die zijn er wel met een 3rd of 4th gen i5 er in, tegen een schappelijk prijsje.

Pagina: 1