Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geen gigabitverbinding, wat kan ik verder nog doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-11 21:32
Mijn vraag:
Ik heb een Cat6-kabel naar de woonkamer getrokken voor mijn pc, maar ik krijg daar maar geen gigabitverbinding op met ijn Fritzbox 7360. Ook een laptop die ik met een 2m lange Cat5e-kabel verbind met de router, blijft een 100 megabit verbinding geven. Wat kan ik doen om toch een gigabitverbinding voor elkaar te krijgen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Fritzbox 7360 (lan 1 en 2 beide in powermode/gigabit)
Windows 7 op beide apparaten (pc op lan1, laptop op lan2)
Realtek PCIe netwerkcontroller op beide apparaten
Cat6-kabel stug AWG24 F/UTP 100% koper van pc naar router
Cat6-connectoren voor stugge kabel aangesloten.
Cat5e-kabel soepel UTP van laptop naar router
huidige netwerkkaartinstellingen pc
  • buffers ontvangst: 512
  • buffers verzending: 128
  • gigabit automatisch uitschakelen: uitgeschakeld
  • groen ethernet: uitgeschakeld
  • prioriteit & vlan: ingeschakeld
  • snelheid & duplex: 1 gbps full duplex
  • schaling ontvangstzijde: uitgeschakeld
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nieuwste firmware router geïnstalleerd (06.52)
Op pc firmware van netwerkkaart geüpdatet naar versie 7.100.422.2016
Connectors controleren, zelf straight geknepen, goede volgorde van de draden. Wel heb ik het plastic scheidinkje tussen de 2 aderparen weggeknipt omdat het geheel anders niet goed in de connector geschoven kon worden.
Softwarematige kabeltest op de pc geeft akkoord, wel wordt er een wisselende kabellengte gemeten, en bij 17m komt er opeens wel 1000 mbit in beeld??
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/N97C9yV.jpg
Op de pc van alles veranderd qua snelheden, green ethernet etc. Geen veranderingen.
Pc en laptop van poort op de router gewisseld (lan 1 naar lan 2)

Ik heb geen fysieke kabeltester in huis. Ik heb nog de beschikking over connectoren voor soepele kabel.

Beste antwoord (via Tiffanylampje op 18-08-2016 13:47)

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-11 14:37
Wat je kan doen is met 2 oude kabels de aders aanstrippen. aan 1 kant de aders per paar kortsluiten en aan de andere kant uitpiepen met een multimeter.dan weet je zeker dat de aders stuk voor stuk doorkomen.kan ook gemixt met andere aders.Als de installateur een veerpomp heeft gebruikt,kan de kans zijn dat er met het trekken van de kabel adres onderbroken zijn.een veerpomp gebruik je alleen als je de veer er echt niet makkelijk in de pijp krijgt.Laat staan hoe dan het trekken van de kabel gaat.

Alle reacties

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-11 22:08

Nobby

Nuts!

In welke volgorde heb je de aders van bekabeling afgeknepen? Heb je die 2m kabel ook zelf gemaakt?

/Edit: Je zegt zelf in de goede volgorde, welke volgorde heb je aangehouden?

[ Voor 28% gewijzigd door Nobby op 16-08-2016 21:06 ]

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Aders in de juiste volgorde geknepen?

Kleurenvolgorde is niet perse essentieel, twisting wel. Belangrijkste: ader 3/6 zitten getwisted rondom 4/5

alles naast elkaar 1:1 aansluiten is net niet de bedoeling....

Handigst is om natuurlijk gewoon de gangbare kleurvolgorde aan te houden.
oranje wit
oranje
groen wit
blauw
blauw wit
groen
bruin wit
bruin

Scherp trouwens dat je de Green/eco '100mbit only' mode van de fritzbox al gechecked hebt :)

Palthe

Fritzbox staat standaard ingesteld op 100mbit wegens stroombesparing. Je kan dit in de routering instellingen aanpassen.

Edit: volgens mij moet je dat dus aanpassen bij de energie instellingen.
Edit2: https://nl.avm.de/service...en-is-slechts-100-Mbit-s/
Edit3: dit had je dus al gechecked.... sorry.

[ Voor 56% gewijzigd door Palthe op 16-08-2016 21:14 ]

• Tiffanylampje
Aan beide kanten wit/oranje, oranje, wit/groen, blauw, wit/blauw, groen, wit/bruin, bruin. De 2m kabel komt kant en klaar van mijn provider, is AWG26.

Lan 1 en 2 staan al in powermode.

[ Voor 16% gewijzigd door Tiffanylampje op 16-08-2016 22:25 ]

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-03-2024
Wat voor snelheid heb je als je als alleen even de laptop en de pc aan elkaar koppelt? Dan weet je wat je kan uitsluiten ;)

[ Voor 18% gewijzigd door MasterMike op 16-08-2016 21:19 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Klinkt alsof de fritzbox verkeerd ingesteld is.

Palthe

Tiffanylampje schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 21:12:
Aan beide kanten wit/oranje, oranje, wit/groen, blauw, wit/blauw, groen, wit/bruin, bruin. De 2m kabel komt kant en klaar van mijn provider, is AWG26, wel een patchkabel zie ik nu.

Lan 1 en 2 staan al in powermode.
Misschien toch een kabeltester halen? Dit is wel een heel vaag probleem, zeker aangezien de diagnostic tool ook nog een goede waarde teruggeeft op 17m...

[ Voor 13% gewijzigd door Palthe op 16-08-2016 21:20 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Wat voor kabel heb je?

Als de kabel goed is, en de juiste kleurvolgorde zou 1Gbit prima moeten werken....

Als je kabel echter een CCA (aluminium) of CCS (staal) is, dan krijg je ook vergelijkbare ellende. Is je kabel 100% koper?

Zo niet, snel retour afzender en een echte kabel halen, dan is dat vermoedelijk je oorzaak.

Aluminium: Hang 'm in een vlam, als ie aluminium is 'brand' je het koper er zo af.
Staal: als ie magnetisch is weet je genoeg.

Palthe

DJSmiley schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 21:21:
Wat voor kabel heb je?

Als de kabel goed is, en de juiste kleurvolgorde zou 1Gbit prima moeten werken....

Als je kabel echter een CCA (aluminium) of CCS (staal) is, dan krijg je ook vergelijkbare ellende. Is je kabel 100% koper?

Zo niet, snel retour afzender en een echte kabel halen, dan is dat vermoedelijk je oorzaak.

Aluminium: Hang 'm in een vlam, als ie aluminium is 'brand' je het koper er zo af.
Staal: als ie magnetisch is weet je genoeg.
Ik zou inderdaad met je laptop naast je router gaan zitten en zo'n 2 meter utp kabeltje die overal standaard bij zit proberen.

• Tiffanylampje
MasterMike schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 21:16:
Wat voor snelheid heb je als je als alleen even de laptop en de pc aan elkaar koppelt? Dan weet je wat je kan uitsluiten ;)
Ik heb volgens mij alleen kant-en-klare straightkabel in huis. Kan de gewone connectoren niet zo snel vinden om van overgebleven Cat5e een crosskabel in elkaar te zetten. Wat zou dit moeten uitsluiten dan? De Realtek-diagnostische applicatie geeft geen hardwarepeoblemen aan op mijn pc. De cat6-kabel is 100% koper.

Ik ga toch een kabeltester kopen voor alle zekerheid.

Dit is overigens een tijdelijke oplossing tot ik een wcd en patchpanel heb en de pc naar een andere kamer gaat.

Edit: ik heb nu tussen pc en laptop wel een 1gig verbinding, met dezelfde kabel die eerder tussen laptop en router zat. Kortom, het is de router? Hoe kan ik ervoor zorgen dat er een gigabitverbinding wordt afgedwongen van de router?

[ Voor 16% gewijzigd door Tiffanylampje op 16-08-2016 21:38 ]

• Thralas
  • Laatst online: 09:10
Tiffanylampje schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 21:25:
Ik heb volgens mij alleen kant-en-klare straightkabel in huis.
Dat is prima. Met apparatuur van de afgelopen tien jaar zul je heel goed moeten zoeken om iets te vinden dat geen auto MDI-X doet; je hebt dus geen cross cable nodig, gewoon die straight ertussenhangen.

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-11 22:08

Nobby

Nuts!

Hoeft geen cross cable meer te zijn, nieuwere netwerk adapters herkennen straight en cross automatisch

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• vincedd
Tiffanylampje schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 20:27:
Mijn vraag:
Ik heb een Cat6-kabel naar de woonkamer getrokken voor mijn pc, maar ik krijg daar maar geen gigabitverbinding op met ijn Fritzbox 7360. Ook een laptop die ik met een 2m lange Cat5e-kabel verbind met de router, blijft een 100 megabit verbinding geven. Wat kan ik doen om toch een gigabitverbinding voor elkaar te krijgen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Fritzbox 7360 (lan 1 en 2 beide in powermode/gigabit)
Windows 7 op beide apparaten (pc op lan1, laptop op lan2)
Realtek PCIe netwerkcontroller op beide apparaten
Cat6-kabel stug AWG24 F/UTP 100% koper van pc naar router
Cat6-connectoren voor stugge kabel aangesloten.
Cat5e-kabel soepel UTP van laptop naar router
huidige netwerkkaartinstellingen pc
  • buffers ontvangst: 512
  • buffers verzending: 128
  • gigabit automatisch uitschakelen: uitgeschakeld
  • groen ethernet: uitgeschakeld
  • prioriteit & vlan: ingeschakeld
  • snelheid & duplex: 1 gbps full duplex
  • schaling ontvangstzijde: uitgeschakeld
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nieuwste firmware router geïnstalleerd (06.52)
Op pc firmware van netwerkkaart geüpdatet naar versie 7.100.422.2016
Connectors controleren, zelf straight geknepen, goede volgorde van de draden. Wel heb ik het plastic scheidinkje tussen de 2 aderparen weggeknipt omdat het geheel anders niet goed in de connector geschoven kon worden.
Softwarematige kabeltest op de pc geeft akkoord, wel wordt er een wisselende kabellengte gemeten, en bij 17m komt er opeens wel 1000 mbit in beeld??
[afbeelding]
Op de pc van alles veranderd qua snelheden, green ethernet etc. Geen veranderingen.
Pc en laptop van poort op de router gewisseld (lan 1 naar lan 2)

Ik heb geen fysieke kabeltester in huis. Ik heb nog de beschikking over connectoren voor soepele kabel.
Knap dat die realtek de afstanden van alle aderparen het zelfde geeft. Als ik daar een Fluke overheen hang,krijg ik toch echt verschillende afstanden op de aderparen.Kan soms een paar meter verschil tussen zitten.

• vincedd
DJSmiley schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 21:07:
Aders in de juiste volgorde geknepen?

Kleurenvolgorde is niet perse essentieel, twisting wel. Belangrijkste: ader 3/6 zitten getwisted rondom 4/5

alles naast elkaar 1:1 aansluiten is net niet de bedoeling....

Handigst is om natuurlijk gewoon de gangbare kleurvolgorde aan te houden.
oranje wit
oranje
groen wit
blauw
blauw wit
groen
bruin wit
bruin

Scherp trouwens dat je de Green/eco '100mbit only' mode van de fritzbox al gechecked hebt :)
En in die volgorde het pinnetje naar beneden. Anders heb je toch echt storingen.(heb regelmatig ik mee mogen maken dankzij een collega en maak het nog steeds mee).

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
vincedd schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 22:01:
[...]

En in die volgorde het pinnetje naar beneden. Anders heb je toch echt storingen.(heb regelmatig ik mee mogen maken dankzij een collega en maak het nog steeds mee).
helemaal gelijk, echter is de 2 meter kabel een kant en klare kabel met vaste stekkers (niet zelf gemaakt dus) en daar werkt het ook niet mee op de router. Lijkt dus inderdaad aan de fritz te liggen...

Eco setting lijkt gechecked te zijn, kan het mischien zo zijn dat de fritz zelf defect is voor gigabit snelheden? (geen idee hoe je dat eenvoudig zou kunnen testen helaas, ken ik de fritz niet goed genoeg voor)

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
De Fritz!Box 7360 heeft twee gigabit en twee fastethernet poorten. Je bent zeker dat de kabel in één van de twee gigabit poorten zit?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• MasterMike
Tiffanylampje schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 21:25:
[...]

Ik heb volgens mij alleen kant-en-klare straightkabel in huis. Kan de gewone connectoren niet zo snel vinden om van overgebleven Cat5e een crosskabel in elkaar te zetten. Wat zou dit moeten uitsluiten dan? De Realtek-diagnostische applicatie geeft geen hardwarepeoblemen aan op mijn pc. De cat6-kabel is 100% koper.

Ik ga toch een kabeltester kopen voor alle zekerheid.

Dit is overigens een tijdelijke oplossing tot ik een wcd en patchpanel heb en de pc naar een andere kamer gaat.

Edit: ik heb nu tussen pc en laptop wel een 1gig verbinding, met dezelfde kabel die eerder tussen laptop en router zat. Kortom, het is de router? Hoe kan ik ervoor zorgen dat er een gigabitverbinding wordt afgedwongen van de router?
Je kan zoals anderen al eerder zeiden gewoon met een straight kabel de pc's aan elkaar verbinden. Dan even een ip adres instellen bijvoorbeeld 192.168.0.1 (PC) en laptop 192.168.0.2 subnet 255.255.255.0. Vooral als het al kant-en-klare kabels zou ik al geen kabeltester kopen. Zonde van het geld. Hierna kan je met het testprogramma of gewoon de status van de netwerkverbinding zien welke snelheid je hebt.

https://www2.telenet.be/n...stellingen-aan-windows-7/

Zoals je op de afbeelding kan zien: (Speed)
Afbeeldingslocatie: https://uit.stanford.edu/sites/default/files/images/2010/01/11/vista_e06.gif

[ Voor 11% gewijzigd door MasterMike op 16-08-2016 22:19 ]

• Tiffanylampje
Zie geedite post. Tussen de apparaten ontstaat netjes een gigabitverbinding. Met dezelfde cat5e-kabel die eerder aan de router zat naar de laptop. Aan de kant-en-klare kabel kan het dus niet liggen.

De zelf geknepen kabel heb ik ook tussen beide aangelegd, en daar lijkt toch iets mee te zijn. Die geeft geen gigabitverbinding ondanks een nette softwarematige kabeltest.

Heb de router opnieuw opgestart, geen verandering bij de goede kabel.

Wordt dit ondanks de brakke Cat6-kabel support aanvragen bij AVM? Want ook de goede kabel blijft op beide gigabitpoorten een 100 mbit-verbinding geven.

• MasterMike
Tiffanylampje schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 22:22:
Zie geedite post. Tussen de apparaten ontstaat netjes een gigabitverbinding. Met dezelfde cat5e-kabel die eerder aan de router zat naar de laptop. Aan de kant-en-klare kabel kan het dus niet liggen.

De zelf geknepen kabel heb ik ook tussen beide aangelegd, en daar lijkt toch iets mee te zijn. Die geeft geen gigabitverbinding ondanks een nette softwarematige kabeltest.

Heb de router opnieuw opgestart, geen verandering bij de goede kabel.

Wordt dit ondanks de brakke Cat6-kabel support aanvragen bij AVM? Want ook de goede kabel blijft op beide gigabitpoorten een 100 mbit-verbinding geven.
Zoals je zelf al aangeeft. Je hebt een goede verbinding (1Gb) op kunnen zetten met de cat5e kabel tussen de laptop en pc. Dan zit er niet veel anders op om de support van AVM te bellen/mailen. En voor die Cat6 kabel, loop even langs een computerzaak, ik kan mij niet voorstellen dat die niet willen helpen om even een connector aan de kabel te zetten. Btw nette openingspost _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door MasterMike op 16-08-2016 22:35 ]

• Tiffanylampje
MasterMike schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 22:31:
[...]

Zoals je zelf al aangeeft. Je hebt een goede verbinding (1Gb) op kunnen zetten met de cat5e kabel tussen de laptop en pc. Dan zit er niet veel anders op om de support van AVM te bellen/mailen. En voor die Cat6 kabel, loop even langs een computerzaak, ik kan mij niet voorstellen dat die niet willen helpen om even een connector aan de kabel te zetten. Btw nette openingspost _/-\o_
Dank!

En die Cat6-kabel zit met veel moeite door een ict-boer met trekveerpomp in de muur... Dus langs de winkel gaat niet. Had ik hem nou maar gevraagd de connectors te maken, "nee ik kan het zelf wel". :') Een lieve Tweaker in de buurt van Utrecht voor een kop koffie?

• Thralas
  • Laatst online: 09:10
Controleer ook of de adertjes helemaal tot het einde in de connector zitten, dat wil nog wel eens misgaan.

• Tiffanylampje
Ok, nou breekt mijn klomp. Ineens na een tweede modemherstart wel gigabitnetwerk iop beide poorten met de kant-en-klare kabel. :(. Toch maar weer opnieuw connectors knippen. Zucht. En misschien is de hele kabel wel brak. Dit heeft al zoveel geld gekost, dit geintje. Hoe kan ik ader voor ader testen? Met een multimeter? En kijk ik dan alleen naar de weerstand?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je hebt de snelheid en duplex-mode nu handmatig geforceerd op 1 Gb/s.
Dat moet je niet doen, tenzij je 't aan de andere kant ook doet (op de fritz, dus)
Je kunt de snelheid en duplex-mode het beste aan beide kanten op "automatisch" zetten.

Overigens wel vreemd: als dus de WAN poort op 100 Mbit/s staat, schakelen de LAN poorten ook terug naar 100 Mbit/s?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • Beste antwoord

• vincedd
Wat je kan doen is met 2 oude kabels de aders aanstrippen. aan 1 kant de aders per paar kortsluiten en aan de andere kant uitpiepen met een multimeter.dan weet je zeker dat de aders stuk voor stuk doorkomen.kan ook gemixt met andere aders.Als de installateur een veerpomp heeft gebruikt,kan de kans zijn dat er met het trekken van de kabel adres onderbroken zijn.een veerpomp gebruik je alleen als je de veer er echt niet makkelijk in de pijp krijgt.Laat staan hoe dan het trekken van de kabel gaat.

• Tiffanylampje
Dus aan de ene kant de koperdraad in wit-oranje aan de koperdraad van oranje vastmaken, en aan de andere kant de multimeter aan de afzonderlijke koperuiteindes vastmaken? En welke weerstand moet ik dan aflezen als het aderpaar goed is?

• vincedd
Ik heb het niet over weerstand.ik zou ook ff niet weten wat de weerstand van je kabel is.zoiezo is die verschillend, want je aders zijn van verschillende lengte maar als je de multimeter op piepen zet( diode functie) .kan jij kijken of de aders door komen.dit kan je ook met andere kleuren combineren.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Vraagje, heb je harde kern of flexibele kern in de CAT6 kabel? Want met hade kern gaat knijpen niet zo lekker en zitten de connectoren niet altijd goed, dan kan je beter contactdoosjes er op doen en daar naar toe patchen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Tiffanylampje
Het is harde kern, maar ik heb nog geen wcd en patchpanel. Wilde dit even als tijdelijke oplossing doen. Gisteren nog naar de connectoren gekeken (speciaal voor Cat6 stugge kabel gekocht), en die lijken toch niet helemaal lekker contact te maken met het koper. Bij blauw schampt het wigje meer de isolatie dan echt het koper, lijkt het. Bij oranje zie ik het wigje wel mooi op het koper zitten. Ik doe het voor nu wel even met 100 Mbit en op een later tijdstip ga ik het opnieuw testen met een multimeter.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-11 19:20

Felyrion

goodgoan!

Knijpen van harde kern gaat vaak niet lekker inderdaad. Misschien ligt het daar wel aan. Die connectortjes voor stugge kabel zijn vaak metalen delen (zo'n verspringend pennetje uit drie delen) die min of meer het koper schampen. Ik heb er slechte ervaring mee.

Je zou tijdelijk een paar losse keystones kunnen gebruiken om een goede verbinding te garanderen. Die dingen kosten meestal ook maar een euro of 2-3. Moet je er wel alleen een dogger (LSA punchtool) bij kopen, maar die zijn er ook al voor minder dan een tientje.
Zeker als je toch later een patchpanel moet bedraden.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Pagina: 1