Mijn vraag:
Ik heb een Cat6-kabel naar de woonkamer getrokken voor mijn pc, maar ik krijg daar maar geen gigabitverbinding op met ijn Fritzbox 7360. Ook een laptop die ik met een 2m lange Cat5e-kabel verbind met de router, blijft een 100 megabit verbinding geven. Wat kan ik doen om toch een gigabitverbinding voor elkaar te krijgen?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Fritzbox 7360 (lan 1 en 2 beide in powermode/gigabit)
Windows 7 op beide apparaten (pc op lan1, laptop op lan2)
Realtek PCIe netwerkcontroller op beide apparaten
Cat6-kabel stug AWG24 F/UTP 100% koper van pc naar router
Cat6-connectoren voor stugge kabel aangesloten.
Cat5e-kabel soepel UTP van laptop naar router
huidige netwerkkaartinstellingen pc
Nieuwste firmware router geïnstalleerd (06.52)
Op pc firmware van netwerkkaart geüpdatet naar versie 7.100.422.2016
Connectors controleren, zelf straight geknepen, goede volgorde van de draden. Wel heb ik het plastic scheidinkje tussen de 2 aderparen weggeknipt omdat het geheel anders niet goed in de connector geschoven kon worden.
Softwarematige kabeltest op de pc geeft akkoord, wel wordt er een wisselende kabellengte gemeten, en bij 17m komt er opeens wel 1000 mbit in beeld??

Op de pc van alles veranderd qua snelheden, green ethernet etc. Geen veranderingen.
Pc en laptop van poort op de router gewisseld (lan 1 naar lan 2)
Ik heb geen fysieke kabeltester in huis. Ik heb nog de beschikking over connectoren voor soepele kabel.
Ik heb een Cat6-kabel naar de woonkamer getrokken voor mijn pc, maar ik krijg daar maar geen gigabitverbinding op met ijn Fritzbox 7360. Ook een laptop die ik met een 2m lange Cat5e-kabel verbind met de router, blijft een 100 megabit verbinding geven. Wat kan ik doen om toch een gigabitverbinding voor elkaar te krijgen?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Fritzbox 7360 (lan 1 en 2 beide in powermode/gigabit)
Windows 7 op beide apparaten (pc op lan1, laptop op lan2)
Realtek PCIe netwerkcontroller op beide apparaten
Cat6-kabel stug AWG24 F/UTP 100% koper van pc naar router
Cat6-connectoren voor stugge kabel aangesloten.
Cat5e-kabel soepel UTP van laptop naar router
huidige netwerkkaartinstellingen pc
- buffers ontvangst: 512
- buffers verzending: 128
- gigabit automatisch uitschakelen: uitgeschakeld
- groen ethernet: uitgeschakeld
- prioriteit & vlan: ingeschakeld
- snelheid & duplex: 1 gbps full duplex
- schaling ontvangstzijde: uitgeschakeld
Nieuwste firmware router geïnstalleerd (06.52)
Op pc firmware van netwerkkaart geüpdatet naar versie 7.100.422.2016
Connectors controleren, zelf straight geknepen, goede volgorde van de draden. Wel heb ik het plastic scheidinkje tussen de 2 aderparen weggeknipt omdat het geheel anders niet goed in de connector geschoven kon worden.
Softwarematige kabeltest op de pc geeft akkoord, wel wordt er een wisselende kabellengte gemeten, en bij 17m komt er opeens wel 1000 mbit in beeld??

Op de pc van alles veranderd qua snelheden, green ethernet etc. Geen veranderingen.
Pc en laptop van poort op de router gewisseld (lan 1 naar lan 2)
Ik heb geen fysieke kabeltester in huis. Ik heb nog de beschikking over connectoren voor soepele kabel.