Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Configuratie switches en router met vlan's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-11 10:19
Mijn vraag

Situatie:
Glasvezel van KPN.

een TP-Link SG3210:
poort 1: VLAN 4 en 6 TRUNK NTU
poort 2: VLAN 6 ACCESS Edgerouter Lite PPPOE
poort 3:VLAN 100 ACCESS Edgerouter DHCP
poort 4-6: VLAN 100 ACCESS
poort 7-8: VLAN 4 en 100 TRUNK: naar andere switches

een tweede TP-Link-SG3210:
poort 1: VLAN 4 en 100 TRUNK: naar switch 1
poort 2-6: VLAN 100 ACCESS
poort 7-8: VLAN 4 ACCESS

een derde TP-Link-SG3424
poort 1: VLAN 4 en 100 TRUNK
poort 2-20: VLAN 100 ACCESS
poort 21-24: VLAN 4 ACCESS

Er is overal internet op de vlan 100 ACCESS poorten.
Switches en de router zijn te pingen.

Apparaten aangesloten op de SG3224 met een static ip zijn niet te bereiken als niet op dezelfde switch is aangesloten. Wordt de laptop op deze switch aangesloten dan ook geen probleem om ze te bereiken.

Wat mis ik?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Edge router lite met EdgeOS
TP-Link switches

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Verschillende settings met vlan, poort configuraties, vlan op de router instellen.

Alle reacties

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zitten de apparaten die je probeert te bereiken in zelfde of ander VLAN? Zo nee, dan ga je iets nodig hebben dat er tussen routeert.

Binnen zelfde VLAN op verschillende switches werkt niet? Dan is waarschijnlijk je trunk niet correct ingesteld.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• Flatlinernl
spone schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 20:13:
Zitten de apparaten die je probeert te bereiken in zelfde of ander VLAN?
Apparaten zitten op VLAN 100 ACCESS Poorten.
spone schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 20:13:
Binnen zelfde VLAN op verschillende switches werkt niet? Dan is waarschijnlijk je trunk niet correct ingesteld.
Dat was ook mijn gedachten maar daar valt nou niet zo veel aan in te stellen. Of ik snap het misschien gewoon niet. Poorten zijn op beide switches ingesteld als TRUNK met de VLAN 4 en 100 TAGGED

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-11 22:25
Zitten de statische ip adressen die je niet kan bereiken in het zelfde subnet als die je normaal van je dhcp server krijgt?
Krijg je op de 24 poort switch een ander ip dan die je zou verwachten van je dhcp server als je daar je laptop aansluit?

• Flatlinernl
[quote]The Fatal schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 21:01:
Zitten de statische ip adressen die je niet kan bereiken in het zelfde subnet als die je normaal van je dhcp server krijgt?
[/qoute]

Ja zitten allemaal in 192.168.2.XXX
The Fatal schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 21:01:
Krijg je op de 24 poort switch een ander ip dan die je zou verwachten van je dhcp server als je daar je laptop aansluit?
Nee netjes uit de juiste reeks.

De switch heeft trouwens een management statisch ip adres uit dezelfde reeks en is ook gewoon van overal te benaderen.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Op mijn TL-SG2216 kan ik behalve VLAN membership ook nog een PVID instellen. Als ik het mij goed herinner moet dit hetzelfde VLAN zijn als het untagged VLAN bij een access poort anders werkte het bij mij niet.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• Flatlinernl
spone schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 23:19:
Op mijn TL-SG2216 kan ik behalve VLAN membership ook nog een PVID instellen. Als ik het mij goed herinner moet dit hetzelfde VLAN zijn als het untagged VLAN bij een access poort anders werkte het bij mij niet.
PVID's staan ook goed ingesteld. Vanavond maar wat uitgebreider kijken of apparaten die via dhcp een ip krijgen op de 2e switch wel te bereiken zijn. Misschien zoek ik het wel op de verkeerde plek.

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 19:54
Controleer of je statisch ingestelde adres/subnet/gateway overeen komt met wat je van de dhcp server krijgt.... er is geen logische verklaring voor behalve een typfoutje waarom een statisch adres niet werkt en een via dhcp verkregen adres wel....

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gebruik in plaats van statische adressen dhcp adressen die je op de dhcp vast zet. Werkt vaak beter en voorkomt fouten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Flatlinernl
Het wordt niet echt duidelijker. Op alle switches wordt netjes een ip adres verkregen via dhcp. Vanaf alle switches zijn alle andere switches zelf te pingen. Alle overige apparaten zijn alleen te bereiken vanaf apparaten aangesloten op dezelfde switch maar niet vanaf een andere switch.

DHCP server kan dus overal komen. Maar verkeer van een poort op een switch ijkt niet op andere switches te komen behalve als het een ping is naar het management adres van de switch.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Denk dat je een fout maakt in tagged en un-tagged verder is vlan 1 altijd het management vlan het lijkt erop dat je deze hebt proberen te verwijderen en dat gaat niet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Flatlinernl
Frogmen schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 10:17:
Denk dat je een fout maakt in tagged en un-tagged verder is vlan 1 altijd het management vlan het lijkt erop dat je deze hebt proberen te verwijderen en dat gaat niet.
Ben er uit. En het was nog veel stommer. Er stond nog een port exclusion op de switch boven, kon me niet meer herinneren die ooit te hebben aangemaakt maar dat was het probleem.

Management vlan is trouwens gewoon te wijzigen, ik gebruik vlan1 dus idd niet, niet verwijdert maar aan geen enkele ACCESS poort toegewezen.
Pagina: 1