Airco werkt niet bij lage snelheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamuraiP1zzaCat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-04 20:21
Hi all,

In mijn BMW e46 werkt de airco pas als ik hogere snelheid rijd. Super vervelend als je dus in de file staat in de snikhete zon. Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Zodra ik weer harder kan rijden komt er weer koude lucht door de airco en hoor ik ook het airco zuigend geluid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Airco (laten) bijvullen?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wat naitsoezn zegt. Laat m eerst maar eens vullen. Best kans dat de druk simpelweg te laag is en dan gaat de aircopomp uit.
Met een beetje geluk zit er ook een beetje gele/groene neon kleurstof in je aircosysteem. Pak eens een Blacklight en ga daarmee in alle kleine hoekjes en gaatjes in je motorruimte schijnen. Als het ergens ineens fel geel/groen licht geeft, zit daar een lekje in de airco.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamuraiP1zzaCat
Heb hem pas laten bijvullen, en toen hebben ze ook een lekkend slangetje vervangen. Lijkt meer op een pomp probleem ofzo die niet genoeg power krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-06 08:56
Luister eens goed onder de motorkap of je de aircopomp aan of uit hoort gaan. Zou ook de magneetkoppeling kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-05 22:20

royhoi

-

Werkt je koelfan wel als de airco aan staan?

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-05 22:20

royhoi

-

De elektrische fan bedoel ik dan.

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamuraiP1zzaCat
Airco doet het wel, maar pas als ik harder rijd... Ik zal eens onder de motorkap luisteren bij stilstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Doet hij het helemaal niet als je stil staat? Je zou eens kunnen kijken of de condensor wel warm wordt onder je motorkap?

Dat een airco het beter rijdend doet dan bij stilstand is logisch: door de rijwind wordt de condensor beter gekoeld en je compressor draait op een hoger toerental. Desalniettemin moet die het uiteraard wel gewoon doen bij stilstand. Het kan zijn dat je compressor simpelweg aan het eind van zijn latijn is en bij lage toerentallen te weinig druk opbouwt. Hij is recentelijk bijgevuld zeg je. Is het systeem leeg geweest of bijna leeg? Er zit ook olie in het systeem, en deze compressoren zijn erg gevoelig voor een tekort aan olie. Dan kan het erg hard gaan..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:18
Als de airco aan staat dan moet minstens 1 koelfan van je radiator draaien, meestal op lage snelheid, dus check dat even (draaiende motor, airco aan, even door de grill kijken of met de motorkap open, weet niet hoe je dat bij een E46 het beste kunt zien)

Verder eigenlijk met wat hierboven al gezegt wordt, kan een defecte compressor zijn waarvan niet alle zuigertjes meer mee doen, als je geen zelf stellende magneetkoppeling op die compressor hebt zitten dan kan het zijn dat die koppeling slipt waardoor de pomp niet hard genoeg draaien kan. Had ik met mijn Citroën ZX ook, die functioneerde echter wel gewoon, maakte alleen een herrie bij het in en uit schakelen (was een pomp met vaste opbrengst, dus als er genoeg druk was dan schakelde de pomp volledig uit, was er weer druk nodig dan schakelde de pomp weer in, zo'n beetje om de 40 seconden ofzo)

Aircosysteem lek, leeg of te vol.

Compressor gewoon stuk of stervende kan natuurlijk ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-06 12:44

donny007

Try the Nether!

De elektrische radiatorfan is het eerste waar ik naar zou kijken, bij stilstand is die nodig om het systeem voldoende te koelen...

Tip: Met de juiste diagnosesoftware+kabel kun je de sensoren uitlezen en de fan/compressor handmatig bedienen, dat maakt het een stuk makkelijker om zaken uit te sluiten. Als je meer aan de E46 gaat werken is het zinvol om zo'n kabeltje aan te schaffen, je kunt daarmee ook veel verborgen instellingen aanpassen.

/dev/null

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
SamuraiP1zzaCat schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 20:31:
Airco doet het wel, maar pas als ik harder rijd... Ik zal eens onder de motorkap luisteren bij stilstand
Ik moest lachen om je toevoeging 'bij stilstand' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamuraiP1zzaCat
Roenie schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 21:49:
[...]
Ik moest lachen om je toevoeging 'bij stilstand' :)
haha! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

De droger kan ook problemen geven, die scheid overige troep van het koelmiddel. Kosten geen fluit.

Pas op met nieuwe pomp, sommige fabrikanten als hella en valeo eisen dat de condenser vervangen wordt bij nieuwe pomp montage voor de garantie.

Alleen geen idee hoe ze dat controleren.

En voor je laat afvullen even laten afpersen. Kun je ook zelf met compressor en nippeltje maken. Hoor je meteen of alles wel dicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

donny007 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 21:35:
De elektrische radiatorfan is het eerste waar ik naar zou kijken, bij stilstand is die nodig om het systeem voldoende te koelen...

Tip: Met de juiste diagnosesoftware+kabel kun je de sensoren uitlezen en de fan/compressor handmatig bedienen, dat maakt het een stuk makkelijker om zaken uit te sluiten. Als je meer aan de E46 gaat werken is het zinvol om zo'n kabeltje aan te schaffen, je kunt daarmee ook veel verborgen instellingen aanpassen.
Maar dat is niet instant. Dat duurt wel even voor die aanslaat. Zoals vandaag of als je met je sleurhit op de route du soleil in de file staat dan slaat die wel aan, maar ook niet meteen als je tot stilstand komt. En dat ding is al aangeslagen voor je uberhaupt voelt dat de airco niet meer werkt.

Uiteraard even 12v op de fan is geen verkeerde controle.

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-06 12:44

donny007

Try the Nether!

Anoniem: 319464 schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 21:37:
[...]
Uiteraard even 12v op de fan is geen verkeerde controle.
12v op de fan zetten gaat niet werken, de fan van de E46 heeft een geïntegreerde regeleenheid die middels PWM wordt aangestuurd.

Als de ECU detecteert dat de fan niet werkt wordt de compressor onder bepaalde condities uitgeschakeld (ivm overdruk/oververhitting). Deze 'protectiemodus' is onafhankelijk van de omgevingstemperatuur, de fan wordt ook altijd getest bij het starten van de motor.

De handgeschakelde E46's hebben geen mechanische fan om de hitte rond het blok af te voeren, alleen de elektrische fan. Bij stilstand (met ingeschakelde airco en opgewarmde motor) draait de fan bijna altijd op een laag toerental, ook als het niet warm is.

Met de diagnosesoftware heeft TS binnen 5 minuten een antwoord ;)

[ Voor 16% gewijzigd door donny007 op 25-08-2016 03:38 ]

/dev/null

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:52
Koelfan moet inderdaad gaan draaien als je stilstaat en je zet de airco aan. Zo werkt het tenminste bij onze Yaris uit 2006.

Kijk verder eens of de radiateur van je airco nog schoon is, als daar allemaal stof en bladeren in zitten is de warmteafgifte ook erg slecht. Met een zachte straal van de tuinslang even doorspoelen misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:28

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

donny007 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 21:35:

Mijn prime suspect is ook de fan. Belangrijkste variabele tussen niet en wel werken lijkt rijwind te zijn, dat betekent dat de geforceerde koeling (met een fan dus) niet optimaal meer werkt.

Alle andere onderdelen die genoemd worden, zouden eigenlijk niet afhankelijk kunnen zijn van rijwind, maar in algemene zin de werking in de weg staan.

Overigens, belangrijk om te weten, afhankelijk van de exacte uitvoering van je E46 heb je verschillende fans onder de motorkap. De oudste generatie had nog een koelfan die direct door de motor werd aangedreven en een hulpfan aan de voorzijde voor de airco. Latere versies hebben alleen elektrische fans.

Heb je een hulpfan, dan moet je die door de niertjes aan de voorzijde kunnen zien zitten. Die moet gaan draaien om het moment dat je de airco inschakelt (is doorgaans ook goed hoorbaar als je ervoor staat). Zie je vanaf de voorzijde geen fan, heb je alleen aan de motorzijde een fan. Ook daarvoor geldt dat hij moet gaan draaien op het moment dat je de airco inschakelt.

Omdat je niets zegt over oververhitten van de motor in een file, verwacht ik dat je een extra hulpfan aan de voorzijde hebt die niet meer werkt. Zou je een enkele fan hebben, dan zou je namelijk ook last krijgen van oververhitting.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1