donny007 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 21:35:
De elektrische radiatorfan is het eerste waar ik naar zou kijken, bij stilstand is die nodig om het systeem voldoende te koelen...
Tip: Met de juiste diagnosesoftware+kabel kun je de sensoren uitlezen en de fan/compressor handmatig bedienen, dat maakt het een stuk makkelijker om zaken uit te sluiten. Als je meer aan de E46 gaat werken is het zinvol om zo'n kabeltje aan te schaffen, je kunt daarmee ook veel verborgen instellingen aanpassen.
Mijn prime suspect is ook de fan. Belangrijkste variabele tussen niet en wel werken lijkt rijwind te zijn, dat betekent dat de geforceerde koeling (met een fan dus) niet optimaal meer werkt.
Alle andere onderdelen die genoemd worden, zouden eigenlijk niet afhankelijk kunnen zijn van rijwind, maar in algemene zin de werking in de weg staan.
Overigens, belangrijk om te weten, afhankelijk van de exacte uitvoering van je E46 heb je verschillende fans onder de motorkap. De oudste generatie had nog een koelfan die direct door de motor werd aangedreven en een hulpfan aan de voorzijde voor de airco. Latere versies hebben alleen elektrische fans.
Heb je een hulpfan, dan moet je die door de niertjes aan de voorzijde kunnen zien zitten. Die moet gaan draaien om het moment dat je de airco inschakelt (is doorgaans ook goed hoorbaar als je ervoor staat). Zie je vanaf de voorzijde geen fan, heb je alleen aan de motorzijde een fan. Ook daarvoor geldt dat hij moet gaan draaien op het moment dat je de airco inschakelt.
Omdat je niets zegt over oververhitten van de motor in een file, verwacht ik dat je een extra hulpfan aan de voorzijde hebt die niet meer werkt. Zou je een enkele fan hebben, dan zou je namelijk ook last krijgen van oververhitting.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier