SSD als tweede opslagmedium aansluiten. Hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikN89
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09-2024
Hallo,

Graag wil ik mijn systeem uitbreiden met een SSD van 250GB, om mijn OS en eventuele games op te zetten. Nu weet ik niet exact wat hier voor benodigd is en wat er al meegeleverd wordt. Wat betreft de volgende vragen kom ik er niet helemaal uit:

- Ik heb een SATA kabel nodig. Wordt deze meegeleverd of moet ik een nieuwe aanschaffen?
- Ik heb gelezen dat de SSD ook via een aparte stroomkabel aangesloten moet worden, en dus niet op het moederbord. Klopt dit?
- Kan ik mijn huidige OS 1 op 1 overzetten op de SDD, zonder dat de rest van de bestanden op de harde schijf overgaan?
- Zijn er nog overige zaken waar ik rekening mee moet houden?

Alvast dank voor de antwoorden.

Beste antwoord (via RikN89 op 16-08-2016 16:03)

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:46
1. Staat in de productomschrijving van de fabrikant. Kijk goed naar bulk of retail artikel. Bulk is vaak alleen het onderdeel zonder kabels, boekjes, doos etc.
2. Ligt aan de SSD. Maar aangezien je over een SATA kabel schrijft, neem ik aan dat er inderdaad een stroomkabel heen moet. Dit is dan een SATA Power kabel. Of je die hebt weet ik niet, zul je even moeten kijken in de kast of je voeding opzoeken.
3. Nee, alles is mogelijk maar het is niet praktisch om dat allemaal te gaan filteren. Gezien je vragen betwijfel ik ook of het zou lukken, wat weinig anders wil zeggen dan dat je de ervaring mist. Ik ook trouwens :P

Mijn advies is voor het stukje hardware eens een paar filpmjes bekijken van hoe je een PC bouwt, bijvoorbeeld bij de buren op Hardware.info. Dan weet je hoe het zit met stekkers enzo.
Wat betreft de installatie van je OS, ik ga uit van Windows 10, haal de kabels van de oude harde schijf los, installeer de SSD en zet er Windows op. W10 activeert automatisch, dus dat is geen probleem. Afsluiten, HDD weer aansluiten, naar de BIOS of UEFI booten en daar instellen dat je SSD de eerste harde schijf is en dan doorstarten. Windows draait nu van je SSD en de HDD bevat nog alles, maar programma's daarop werken niet meer, die zul je opnieuw moeten installeren. Dan alle andere zaken die op de HDD staan. Die kun je het beste ergens anders naar kopiëren, dan de HDD wissen en bestanden weer terugzetten. Zo kun je niet per ongeluk in de verkeerde Windows installatie terecht komen en heb je meer ruimte over.

Mocht alles op je HDD ook passen op de SSD dan kun je ook nog overwegen om de boel te klonen. ("clone hdd to ssd") Maar omdat je van HDD naar SSD gaat zou ik het niet zo doen. Daarnaast is een verse installatie lekker snel en opgeruimd. Als je voor de upgrade nog even controleert of (W10) je instellingen enzo synchroniseert, heb je dat ook meteen weer terug na de installatie.

Addicted to silent computing

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:14
offtopic:
Volgens mij kun je een hoop van deze info vinden door even google te gebruiken. Er wordt op tweakers.net verwacht dat je zelf wel een beetje inzet toont voordat je vragen stelt.

Ik gok (voor het gemak) dat je een s-ata ssd wil aansluiten.

1. de sata kabel: deze wordt zelden met een schijf mee geleverd, maar bij het moederbord. De kabels zijn ook los te koop
2. De stroom kabel: De SSD zal inderdaad van stroom voorzien moeten worden vanuit de voeding. De SSD heeft eenzelfde aansluiting hiervoor als een reguliere s-ata schijf. Je moet controlleren of er nog een vrije stekker uit de voeding komt hiervoor (of met splitters/omzet stukken gaan werken).
3. het OS: Er zijn ssd's die met software geleverd worden voor migratie, en er is ook losse software te vinden. Het kan echter wijs zijn om gewoon een verse installatie te doen, maar dat kan altijd nog
4. Zorg dat je de computer goed spanningsloos maakt (uit het stopcontact dus) voordat je gaat sleutelen en wees voorzichtig met schroefjes e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 05-09 10:45
Je krijgt meestal geen kabel meegeleverd.
Ook moet er inderdaad een kabel vanuit je voeding op, als ik er van uit mag gaan dat het om een desktop gaat. Bij laptops is het ietsje anders.

Ik weet niet of het kan om je os/bestanden over te zetten. Ligt aan volume van je oude schijf, als deze kleiner of gelijk is kun je even googlen op 'ssd ghost'.

En dan als laatste, houd rekening met de boot order in je bios.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:46
1. Staat in de productomschrijving van de fabrikant. Kijk goed naar bulk of retail artikel. Bulk is vaak alleen het onderdeel zonder kabels, boekjes, doos etc.
2. Ligt aan de SSD. Maar aangezien je over een SATA kabel schrijft, neem ik aan dat er inderdaad een stroomkabel heen moet. Dit is dan een SATA Power kabel. Of je die hebt weet ik niet, zul je even moeten kijken in de kast of je voeding opzoeken.
3. Nee, alles is mogelijk maar het is niet praktisch om dat allemaal te gaan filteren. Gezien je vragen betwijfel ik ook of het zou lukken, wat weinig anders wil zeggen dan dat je de ervaring mist. Ik ook trouwens :P

Mijn advies is voor het stukje hardware eens een paar filpmjes bekijken van hoe je een PC bouwt, bijvoorbeeld bij de buren op Hardware.info. Dan weet je hoe het zit met stekkers enzo.
Wat betreft de installatie van je OS, ik ga uit van Windows 10, haal de kabels van de oude harde schijf los, installeer de SSD en zet er Windows op. W10 activeert automatisch, dus dat is geen probleem. Afsluiten, HDD weer aansluiten, naar de BIOS of UEFI booten en daar instellen dat je SSD de eerste harde schijf is en dan doorstarten. Windows draait nu van je SSD en de HDD bevat nog alles, maar programma's daarop werken niet meer, die zul je opnieuw moeten installeren. Dan alle andere zaken die op de HDD staan. Die kun je het beste ergens anders naar kopiëren, dan de HDD wissen en bestanden weer terugzetten. Zo kun je niet per ongeluk in de verkeerde Windows installatie terecht komen en heb je meer ruimte over.

Mocht alles op je HDD ook passen op de SSD dan kun je ook nog overwegen om de boel te klonen. ("clone hdd to ssd") Maar omdat je van HDD naar SSD gaat zou ik het niet zo doen. Daarnaast is een verse installatie lekker snel en opgeruimd. Als je voor de upgrade nog even controleert of (W10) je instellingen enzo synchroniseert, heb je dat ook meteen weer terug na de installatie.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikN89
Crahsystor schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 13:44:

Thanks! Ik denk dus dat het een verse installatie gaat worden. Alleen hoe krijg ik W10 er op? Ik heb eerst een illegale copy van W8.1. erop gezet en die toen via SurfSpot goedkoop geupdate naar W10 (nu is ie dus legaal). Ik kan dus alleen aan een online upgrade code komen, of ik moet 8.1. weer illegaal downen en hem legaal upgraden. Gaat dat werken of heb je een betere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Naast dat jouw W10 ook illegaal is (je mag niet upgraden van een illegale versie, staat in de licentievoorwaarden die je natuurlijk hebt doorgelezen), kan je direct Windows 10 installeren. De licentie wordt (als de pc niet te oud is) opgeslagen op het moederbord en de installatie leest die weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikN89
dcm360 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 16:11:
Naast dat jouw W10 ook illegaal is (je mag niet upgraden van een illegale versie, staat in de licentievoorwaarden die je natuurlijk hebt doorgelezen), kan je direct Windows 10 installeren. De licentie wordt (als de pc niet te oud is) opgeslagen op het moederbord en de installatie leest die weer uit.
Ah oke, ik ging er vanuit dat ik door te betalen wel in het bezit was gekomen van een legale versie. Maar dank voor je antwoord, dat lost een hoop op.
Pagina: 1