Oude schijven aan vervanging toe?

Pagina: 1
Acties:

• wannez1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-01-2025
Goedendag,

Ik heb een PC met windows 8.1 op een SSD-840 EVO schijf staan van 120 GB.
Daarnaast heb ik nog 2 oudere harde schijven (sinds 2008) : Samsung HD502IJ van 500 GB totaal dus 1 TB.
Deze gebruik ik in de vorm van D: voor programma's en games en E: voor allerlei bestanden etc.
Nu kwam ik laatst tot 2/ 3 keer toe niet in de schijf en 1 keer na verschillende herstart ook nog niet. Toen heb ik de kabeltjes wat aangedrukt en nu kan ik er steeds weer in.
Echter ben ik bang dat de schijven opraken en dat het niet aan het kabel bevestiging lag omdat dit nooit eerder gebeurd is en de ze eigenlijk ook gewoon goed zaten en niet echt konden losraken.
Ik wil dus voorkomen dat ik alles kwijtraak en daarbij ook meer zekerheid dat ze niet binnenkort overlijden.

Ik heb hier geen ervaring mee en na wat googlewerk ChrystalDiskInfo test gedaan 7.0.0. Daar komt 2 keer goed uit voor de schijven. Ook heb ik een test uitgevoerd van windows die niets had gevonden.

Wat kan ik nog doen verder om te testen?
En wat zouden jullie adviseren omdat ik ook binnenkort schone installatie ga doen met windows 10 en wel een SSD schijf erbij kan kopen evt. (samsung SSD-850 EVO 500GB. Maar kan het geld ook voor andere doeleinden gebruiken...
De oude schijven gewoon vervangen en met SSD 500GB doen (kan op zich wel voorlopig omdat ik niet meer gebruik meestal. of de oude schijven wel blijven gebruiken.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:56

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Je kunt voorkomen dat je alles kwijt raakt door backups te maken.
Dat staat los van je vraag over disks.

Disks kunnen altijd op ieder moment stuk gaan. Jij moet zelf bepalen waar je prioriteiten liggen en hoeveel je data je waard is.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Er kan van alles defect zijn,
je voeding,(die storing geeft aan alle andere hardfware),
moederbord,
toevallig even geweigerd?,
harde schijf misschien defect, op printplaat.
Dus je komt aan het testen.

Als je storing hebt,
Kijk of je hd in de bios is te zien?
Ziet windows de schijf?

Laat smart hier zien of kijk op deze site , er is ergens een topic over smart van je hd.

[ Voor 6% gewijzigd door jan99999 op 16-08-2016 12:04 ]

• wannez1
Okee bedankt.
Een back-up heb ik al gemaakt maar ik heb alleen geen zin om dat vaak te moeten herhalen.
Verder heb ik nu dus geen last meer maar het kwam net zo snel als het weer ging. De schijf is gewoon te zien in windows en werkt nu oke. Ik heb CHKDSK gedaan die vond niets. SMART zal ik even uit moeten zoeken.

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:45
met beetje mazzel is er niks loos als je de smart waardes kan posten met CrystalDiskInfo
, Die oude Samsung schijven vind ik zelf wel degelijk gemaakt, heb er hier ook nog een aantal van draaien al jaren lang zonder problemen 24/7

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

DarkSide

theres no place like ::1

wannez1 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 12:53:
Okee bedankt.
Een back-up heb ik al gemaakt maar ik heb alleen geen zin om dat vaak te moeten herhalen.
Verder heb ik nu dus geen last meer maar het kwam net zo snel als het weer ging. De schijf is gewoon te zien in windows en werkt nu oke. Ik heb CHKDSK gedaan die vond niets. SMART zal ik even uit moeten zoeken.
Weet niet wat de waarde van je data is. Maar een goede backup is altijd verstandig. Ook al zijn je HDD's nog goed (nieuw) etc. Er kan altijd iets buiten je eigen controle om gebeuren (Blikseminslag, cryptop, etc).
Maar ook per ongeluk een directory weggooien en daar, veel, te laat achter komen.

Zou dus iig adviseren, mocht de data op de disks enige waarde hebben (foto's, documenten, etc) om iets van een goede backup in te gaan regelen.

Verder idd gewoon goed je disks in de gaten houden en je SMART waarde monitoren.
Hiermee kan je meestal wel redelijk goed zien of een HDD dood aan het gaan is, en dan kan je gaan denken aan een vervanging.
Als de disks verder gewoon goed zijn, en het gewoon een kabelbreukje was oid waardoor ze tijdelijk niet benaderbaar waren. Zou ik me geen zorgen maken.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Okee bedankt.
Met ChrystalDiskInfo zie je dus al die smartwaarden, post eens de screenshots ervan van beide schijven.

Mocht je toch data verliezen, dan wel door een kapotte HDD of andere oorzaken is dat met een dergelijke instelling toch echt aan jezelf te wijten dat je geen (complete) backup hebt. Geen zin klinkt als laksigheid, dus de kans dat mensen je verder willen helpen verlaag je hiermee wel (overigens is eerlijkheid ook belangrijk en krijg je nog wat goed advies).

Er zijn ook wel softwareprogrammas die een automatische backup voor je kan maken (incrementeel of volledig) zodat je er minder omkijken naar hebt.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:56

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Okee bedankt.
Een backup is niet iets eenmaligs. Dat is iets wat je moet blijven doen, meestal met een automatisch programma, of cloud backup.

Maar blijkbaar is je data niet zo belangrijk want je mag data alleen belangrijk noemen als er een (regelmatige) backup van wordt gemaakt.

Het gaat altijd om wat mensen doen, nooit om wat ze zeggen. Mensen zeggen zoveel. En als je geen regelmatige backups maakt van je data, dan vind jij je data niet belangrijk.

En in dat geval hoef je je dus ook nergens zorgen over te maken, die disks gaan een keer stuk en dan is je data weg. Of heb je alleen een hele oude backup en ben je evengoed veel data kwijt.

Maar dat is blijkbaar niet erg.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12-2025
Als het probleem letterlijk een kabeltje was dat niet goed zat, heeft dat weinig met je disk te maken. Dat een kabeltje na 8 jaar een beetje los is gaan zitten kan natuurlijk gebeuren.

• wannez1
Er staan ook foto's op de E:schijf vandaar hier heb ik nu echter een goede backup van gemaakt en zal dat ook zeker blijven doen. Er staan ook wel andere bestanden op maar die zijn niet heel erg. Ik ben alleen wel huiverig als ik bijv een spel op die schijf heb staan zoals nu dat ik dan ineens niet meer kan spelen.
Het zou ook gewoon aan het kabeltje kunnen liggen inderdaad. Ik heb zojuist een printscreen gemaakt van ChrystaldDiskInfo op, andere post.
Pagina: 1