Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nas-build / downloadbak / mediaserver

Pagina: 1
Acties:

• giedo555
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-11 23:41
Beste Tweakers,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem komt in de kast te staan, ergens niet in het zicht. Ik wil het systeem voorzien van Windows 10 en via mijn HTPC op het netwerk kunnen benaderen voor opslag, films, series, muziek, games, etc.
- Het systeem draait niet 24/7 maar alleen wanneer ik de bestanden nodig heb;
- Het systeem moet snel genoeg zijn om films en series vanaf te streamen (1080p, Blu-ray);
- Het systeem hoeft niet stil te zijn, het staat toch in een kast met een dichte deur;
- Ik heb nu al zo'n 5 harde schijven (a 17 tb) dus er moeten genoeg (sata) aansluitingen zijn om minimaal 6 harde schijven aan te sluiten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen budget maar het liefst zo weinig mogelijk. Al kijk ik niet naar een 10te meer of minder.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Een behuizing: Fractal Design Define XL R2 Black Pearl
-Harde schijven (5x)
- besturingssysteem: Windows 10. (ik weet dat er andere besturingssystemen zijn maar ik heb mij hier niet genoeg in verdiept. Ik start dus met Windows 10 en wellicht verandert dit nog ooit in de toekomst.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is de grote vraag...
- Is het verstandig om een nieuwe build te maken en een mobo uit te kiezen met genoeg Sata-poorten?
- Is het goedkoper om via V&A een compleet systeem te kopen en eventueel een sata controller er aan toe te voegen?

Als een nieuwe build de betere oplossing blijkt, denk ik aan de volgende onderdelen:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-7400K Boxed€ 54,50€ 54,50
1ASRock FM2A88M-HD+ R2.0€ 53,-€ 53,-
1Corsair VS2GB1333D3€ 11,93€ 11,93
1be quiet! System Power B8 300W€ 33,50€ 33,50
1Kingston SSDNow V300 60GB€ 41,68€ 41,68
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 194,61

Hierbij heb ik dan wel de volgende vragen:
- is de CPU geschikt voor het doel van de PC, mag hij sneller, kan het goedkoper?
- is de voeding voldoende voor alle harde schijven?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen door mij advies te geven zodat ik een keuze kan maken tussen een nieuwe build of een andere oplossing. Is de build die ik hier heb staan goed voor mijn doeleinden of moet ik aan andere componenten denken.

• Jackyfakkeldij
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-10 13:43
Je voeding heeft te weinig sata aansluitingen. Deze misschien pricewatch: Corsair RM550x

• giedo555
Bedankt voor de tip!
Echter zou ik dat toch ook kunnen oplossen met molex naar sata adaptertjes? Scheelt een boel geld in ieder geval.

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-11 23:27

Ultrapc

Anyone steak?

Haha de RM550x is het gebruikelijke 'hij zal wel goed zijn' antwoord, en dat is hij ook zeker, alleen compleet onzin voor deze build |:( . Een Seasonic kilowatter zou ook prima zijn....

Ik denk dat je aan 300/350W echt wel voldoende hebt mits het een goede voeding is, en ja, in principe die BQ voeding de slechtste niet. Toch zou ik proberen een voeding in die regio van vermogen te vinden met voldoende aansluitingen, want Sata-Molex verloopjes zijn zo nu en dan behoorlijk onbetrouwbaar. Wil je het risico nemen (en zo groot is dat echt niet) voldoet ie in iedergeval prima.

iets met op mn telefoon zitten en geen beter alternatief kunnen zoeken nu :P

[ Voor 3% gewijzigd door Ultrapc op 16-08-2016 17:55 ]

Allround.

• giedo555
@Ultrapc: bedankt voor je antwoord. Haha ik zal zelf even zoeken naar een voeding met meer sata-aansluitingen en die een mooie prijs heeft.

Wat vinden jullie van de overige componenten?
CPU goed zo of beter intel, sneller, trager en goedkoper?
2gb ram geheugen voldoende voor deze setup?

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:28
Je gekozen moederbord is quasi niet leverbaar. Ik veronderstel dat je die gekozen hebt voor de 8 SATA poorten, maar je bent nu van plan er maar 6 van te gebruiken en hoe zeker ben je dat dat er ooit meer gaan zijn? Je kan in dat geval een PCIe SATA controller kopen wanneer nodig.

Een Intel Celeron zou sneller en goedkoper zijn, maar een geschikt moederbord met 6 SATA poorten iets duurder (en voor 8 SATA poorten wordt het helemaal te gek). Eindresultaat zou min of meer hetzelfde zijn, maar ik zou dan nog iets meer spenderen om een bord met Intel NIC te hebben en geen Realtek (als je ooit toch van Windows weg gaat, bespaar je je potentiële kopzorgen). De meerkost van een Intel NIC op het moederbord is toch lager dan wat een PCIe NIC je zou kosten en je krijgt er nog wat extra moederbord features bij. Met 1080p of Blu-ray media streamen bedoel je overigens zeker niet transcoden, oftewel je mediaspeler kan de bestanden zelf decoderen? Zoniet, en als je meer dan één stream wil transcoden tegelijk, heb je wel een snellere processor nodig dan een A6 of Celeron.

RAM geheugen is 2GB genoeg, maar als je naar DDR4 zou gaan (ivm Intel Skylake) is 4GB het kleinst leverbaar. Hoeveel RAM nodig is, is afhankelijk van wat je met je systeem wilt doen, bv je schijven beveiligen met software RAID zoals ZFS kost veel RAM (maar ZFS is niet beschikbaar voor Windows dus momenteel geen issue), met 17GB aan schijven zou je eigenlijk zeker 16GB RAM (+-1GB per TB opslag) nodig hebben.

Nu ik dan toch begonnen ben over beveiliging van je schijven, hoe ben je van plan dat te doen (of niet)? Je werkt met schijven van verschillende grootte dus hardware RAID zal het niet zijn waarschijnlijk, en de keuze in software RAID is beperkt met Windows als OS. En zelfs als je geen beveiliging hoeft, zou het waarschijnlijk toch wel handig zijn om je schijven te kunnen poolen zodat je niet manueel je data moet verdelen over de schijven. Je kunt de ingebouwde Windows Storage Spaces gebruiken, heb ik even getest en is best eenvoudig, maar had wat kinderziektes, bv herbalanceren van je array zat er lang niet in, en performance bij het schrijven met pariteit valt tegen. Stablebit Drivepool voor het poolen van je drives kan ik wel aanraden, en bv SnapRAID als je wel wilt beveiligen tegen schijfuitval maar je data niet echt wijzigt (bv media).

Wat hardware betreft zou ik iets zoals dit nemen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3900 Boxed€ 38,50€ 38,50
1MSI B150M ECO€ 68,59€ 68,59
1Crucial CT4G4DFS8213€ 18,43€ 18,43
1Seasonic G-series 360 watt€ 58,95€ 58,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 226,15

De voeding uit mijn lijst heeft niet genoeg SATA connectors, in het ideale geval zou je een behuizing nemen met een backplane, bv de pricewatch: Lian Li PC-Q25B zet 3 molex connectors om naar 5 SATA aansluitingen, maar aangezien je die Define XL al hebt, zou ik omzetters gebruiken, als je die degelijk bevestigt kan dat geen kwaad, of je zou extra modulaire SATA kabel kunnen kopen ter vervanging van de MOLEX kabel als je een modulaire voeding koopt (probeer eens via de klantendienst van de fabrikant). Die 360W voeding uit mijn lijst is al veel te zwaar, maar ik koos die omwille van de efficiëntie en ondersteuning voor C6/C7 power states van de processor (die kun je ook wel gewoon uitschakelen in het BIOS moest je een voeding hebben die dat niet ondersteunt, staan volgens mij standaard zelfs niet aan). Naar een 500W voeding gaan om 6+ SATA connectors te hebben is absurd.

• giedo555
MacPoedel bedankt voor je uitgebreide reactie!
MacPoedel schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 13:07:
Je gekozen moederbord is quasi niet leverbaar. Ik veronderstel dat je die gekozen hebt voor de 8 SATA poorten, maar je bent nu van plan er maar 6 van te gebruiken en hoe zeker ben je dat dat er ooit meer gaan zijn? Je kan in dat geval een PCIe SATA controller kopen wanneer nodig.
Jep, inderdaad gekozen om de 8 SATA poorten. Echter heb je gelijk en zijn 6 poorten op dit moment nog wel een hele tijd genoeg.
Een Intel Celeron zou sneller en goedkoper zijn, maar een geschikt moederbord met 6 SATA poorten iets duurder (en voor 8 SATA poorten wordt het helemaal te gek). Eindresultaat zou min of meer hetzelfde zijn, maar ik zou dan nog iets meer spenderen om een bord met Intel NIC te hebben en geen Realtek (als je ooit toch van Windows weg gaat, bespaar je je potentiële kopzorgen). De meerkost van een Intel NIC op het moederbord is toch lager dan wat een PCIe NIC je zou kosten en je krijgt er nog wat extra moederbord features bij.
Iets wat ik niet wist en zeker iets om rekening mee te houden!
Met 1080p of Blu-ray media streamen bedoel je overigens zeker niet transcoden, oftewel je mediaspeler kan de bestanden zelf decoderen? Zoniet, en als je meer dan één stream wil transcoden tegelijk, heb je wel een snellere processor nodig dan een A6 of Celeron.
Mijn mediaspeler (tevens om ook op te gamen) bevat een 3570k en gtx770. Ik ga ervan uit dat deze kan transcoderen. Dit is tevens ook de enige mediaspeler die tot nu toe gebruik gaat maken van de NAS.
RAM geheugen is 2GB genoeg, maar als je naar DDR4 zou gaan (ivm Intel Skylake) is 4GB het kleinst leverbaar. Hoeveel RAM nodig is, is afhankelijk van wat je met je systeem wilt doen, bv je schijven beveiligen met software RAID zoals ZFS kost veel RAM (maar ZFS is niet beschikbaar voor Windows dus momenteel geen issue), met 17GB aan schijven zou je eigenlijk zeker 16GB RAM (+-1GB per TB opslag) nodig hebben.

Nu ik dan toch begonnen ben over beveiliging van je schijven, hoe ben je van plan dat te doen (of niet)? Je werkt met schijven van verschillende grootte dus hardware RAID zal het niet zijn waarschijnlijk, en de keuze in software RAID is beperkt met Windows als OS. En zelfs als je geen beveiliging hoeft, zou het waarschijnlijk toch wel handig zijn om je schijven te kunnen poolen zodat je niet manueel je data moet verdelen over de schijven. Je kunt de ingebouwde Windows Storage Spaces gebruiken, heb ik even getest en is best eenvoudig, maar had wat kinderziektes, bv herbalanceren van je array zat er lang niet in, en performance bij het schrijven met pariteit valt tegen. Stablebit Drivepool voor het poolen van je drives kan ik wel aanraden, en bv SnapRAID als je wel wilt beveiligen tegen schijfuitval maar je data niet echt wijzigt (bv media).
Ik moet mij echt gaan verdiepen in RAID. Op dit moment gebruik ik het niet maar kan dit voor het behoud van mijn media toch wel prettig zijn. Echter kost RIAD aardig wat opslagcapaciteit dacht ik terwijl de 17TB al denk ik wel voor 60% vol zit.
Conclusie: ik ga me hierin verdiepen.
Wat hardware betreft zou ik iets zoals dit nemen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3900 Boxed€ 38,50€ 38,50
1MSI B150M ECO€ 68,59€ 68,59
1Crucial CT4G4DFS8213€ 18,43€ 18,43
1Seasonic G-series 360 watt€ 58,95€ 58,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 226,15
Toevallig heb ik gisteren gekeken naar een intel setup met eenzelfde processor. Wel een ander moederbord, maar deze is soortgelijk.
De voeding uit mijn lijst heeft niet genoeg SATA connectors, in het ideale geval zou je een behuizing nemen met een backplane, bv de pricewatch: Lian Li PC-Q25B zet 3 molex connectors om naar 5 SATA aansluitingen, maar aangezien je die Define XL al hebt, zou ik omzetters gebruiken, als je die degelijk bevestigt kan dat geen kwaad, of je zou extra modulaire SATA kabel kunnen kopen ter vervanging van de MOLEX kabel als je een modulaire voeding koopt (probeer eens via de klantendienst van de fabrikant). Die 360W voeding uit mijn lijst is al veel te zwaar, maar ik koos die omwille van de efficiëntie en ondersteuning voor C6/C7 power states van de processor (die kun je ook wel gewoon uitschakelen in het BIOS moest je een voeding hebben die dat niet ondersteunt, staan volgens mij standaard zelfs niet aan). Naar een 500W voeding gaan om 6+ SATA connectors te hebben is absurd.
Mijn gedachte was ook voor een voeding te gaan rond de 300W en dan MOLEX->SATA omzetters te gebruiken.
Echter wat is het voordeel van de Seasonic G-series 360 watt ten opzichte van de be quiet! System Power B8 300W? Is deze echt zoveel efficiënter dat het een prijsverschil van 25 euro in aanschaf rechtvaardigt?

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:28
giedo555 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 13:50:

[...]

Ik moet mij echt gaan verdiepen in RAID. Op dit moment gebruik ik het niet maar kan dit voor het behoud van mijn media toch wel prettig zijn. Echter kost RIAD aardig wat opslagcapaciteit dacht ik terwijl de 17TB al denk ik wel voor 60% vol zit.
Conclusie: ik ga me hierin verdiepen.
Voor de meeste software RAID met pariteit heb je 1 (of 2 of 3, afhankelijk van tegen hoeveel uitval je wilt beschermen) schijf nodig zo groot als de grootste van je data schijven. Je hebt nu nog niet gezegd hoe je schijven verdeeld zijn, maar het zou momenteel nog wel kunnen denk ik (al zit je dan wel een stuk dichter tegen de limiet). Aangezien je schijven al data bevatten, waarschijnlijk NTFS geformatteerd zijn, en ik vermoed dat je de data niet even ergens anders kunt parkeren, kun je niet zomaar een nieuwe Storage Space maken (die moet leeg beginnen). SnapRAID is hier wel geschikt voor.
[...]

Toevallig heb ik gisteren gekeken naar een intel setup met eenzelfde processor. Wel een ander moederbord, maar deze is soortgelijk.

[...]

Mijn gedachte was ook voor een voeding te gaan rond de 300W en dan MOLEX->SATA omzetters te gebruiken.
Echter wat is het voordeel van de Seasonic G-series 360 watt ten opzichte van de be quiet! System Power B8 300W? Is deze echt zoveel efficiënter dat het een prijsverschil van 25 euro in aanschaf rechtvaardigt?
Het efficiëntieverschil tussen een 80+ en 80+ Gold voeding ga je zelden terugverdienen, je geeft ook aan dat het systeem niet 24/7 aan zal staan, dus dan loopt het verschil ook niet zo op. Dat de Seasonic modulair is, maakt die wel wat duurder, en daarnaast is de Seasonic compatibel met Haswell (of later) CPU C6/C7 power states. Kwaliteit is ook beter waardoor die langer mee moet gaan, zou toch zeker 10 jaar moeten halen. Van de goedkope bq voedingen betwijfel ik dat die dat halen, al haal je waarschijnlijk wel probleemloos de garantieperiode en nog wat langer, maar daarna zou ik die vervangen. Uiteindelijk spendeer je op 10 jaar dan hetzelfde. En je zou dus een extra modulaire SATA voedingskabel kunnen aansluiten op de Seasonic waardoor je geen MOLEX naar SATA verloopjes nodig hebt, dan heb je zo 8 SATA aansluitingen van de voeding zelf.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het argument om voor een Intel-oplossing te gaan omwille van de NIC houdt weinig steek. Realtek had een belabberde reputatie jaren terug (ondertussen al meer dan een decennium ;)), die halen effectief gigabit (genoeg consumentennetwerkspul trouwens dat Realtek-switches gebruikt). Voor Linux of BSD maakt het tegenwoordig ook niks meer uit.

Met dat misverstand uit de weg: Intel biedt een lager verbruik momenteel, je zou kunnen wachten op Zen als je graag AMD wil - hopelijk in Q1 2017 daar...

[ Voor 18% gewijzigd door Borromini op 18-08-2016 18:15 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1