Toon posts:

Auto batterij gaat sneller leeg dan ze oplaad

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds kort een nieuwe versterker en sub aangeschaft voor in mijn wagen. Ik ben er heel tevreden van, mijn vorige was maar zwak.

Maar nu merk ik dat mijn auto batterij snel leeg gaat (ik luister enkel muziek tijdens ik rij).

Mijn alternator werkt nog dat heb ik al getest.

Zou een condensator mijn probleem kunnen verhelpen? Zo vang ik die pieken wat op?
Want mijn lichten knipperen ook bij een iets hoger volume.

Ik heb een 4 kanaals versterker voor 2 boxen in de deuren en 2 in de hoedenplank.
En dan mijn versterker voor de sub. Die heeft 800W RMS

Bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-10 13:24
Een condensator verhelpt inderdaad het knipperen van lichten, zoals je zelf zegt vangt deze pieken op. Maar als je setup meer stroom verbruik dan je dynamo kan leveren dan zal je accu leeg blijven lopen.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-10 16:27
Klinkt als een standaard installatie verhaal. Heb dit ook gehad. Nieuwe installatie in de kofferbak (3 versterkers, condensator, subwoofer en 2 composets) .. stationair gedraaid. Prima. Vervolgens weg rijden.. accu leeg. Blijkt dat de dynamo (of alternator hoe je wilt) het bijladen niet trekt (te weinig vermogen, oudere auto).. Een condersator helpt alleen tegen pieken. Maar trekt net zo snel je accu leeg (immers de condensator moet wel gevoed blijven wil hij zijn werk goed kunnen doen.
Ook kan het zijn dat je accu al wat ouder is en wat minder goed zijn werk doet.. ergo.. het is of de accu of de dynamo. Ik heb destijds beiden vervangen en was toen van het probleem af.

Overigens zou ik er sowieso een condensator tussen zetten (1F is meer dan voldoende) om het knipperen van je lichten te beperken (dat is sowieso niet zo fijn voor de overige electronica in je auto)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt voor de reacties, ik ga zowiezo nog een condensator steken dan.

En voor dat probeem met mijn batterij: kan zo een dynamo makkelijk vervangen worden?

Een nieuwe batterij zou misschien inderdaad ook al veel helpen, iemand een idee welke batterijen het beste zijn?

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:32

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Begin al eens te zeggen met welke wagen je rijd.
Dan ook je massa van je versterkers eens nakijken of deze wel een goede massa verbinding maken.
Meten is weten: tijdens het rijden de spanning over de batterij meten of die van je aansteker deze moet tussen 13.8 en 14.4 liggen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-10 16:13
Een dynamo vervangen is op zich niet zo moeilijk, maar je met wel een dynamo hebben die past en voldoende vermogen levert.

Is het laadstroom lampje (rood met een accu er in) niet gaan branden op het dashboard? Volgens mij gaat deze aan als er meer stroom wordt verbruikt dat dat de dynamo op dat moment kan leveren en dus de accu wordt leeg getrokken.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een citroën Xsara, een jaar of 15 oud.

Mijn massa's zijn in orde en mijn batterij (tijdens dat mijn wagen draait) heb ik ook al uitgemeten en dat klopt ook.

En neen dat lampje is niet gaan branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10 21:11
Laadspanning is dus ok maar hoeveel ampere ie laad zal dus te laag zijn.
misschien is de dynamo toch een eind weg, je kan de 3 fasen die vanaf de dynamo komen proberen te meten als je erbij kan.
of de spanning tussen de 3 draden onderling hetzelfde is.
bij mn motor was de dynamo ook stuk bleek op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ007
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-08 07:34

GJ007

:)

afhankelijk van overige opties van de auto; meestal maar een 60 ~ 90 A dynamo,
kijk eens of er voor dat model ook een 120 A is geleverd.

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke danku iedereen.

Zou ik eerst gewoon eens proberen de batterij te vervangen, kijken of dat helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:40

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:42:
Oke danku iedereen.

Zou ik eerst gewoon eens proberen de batterij te vervangen, kijken of dat helpt?
Dat zou ik niet doen. Ik zou eerst nagaan of er voor jouw type auto een dynamo beschikbaar is met een hogere laadstroom dan je huidige.

Óf de boel minder hard zetten (verbruikt minder, beter voor je oren en wel zo prettig voor de buren). Op hoeveel Ampere is de versterker overigens afgezekerd (staat op de zekeringen in de versterker), voor 800W (op 14,4V, op 12V zal dit ws. minder zijn) moet er al zo'n 55 Ampere geleverd worden. Dat red zowat geen enkele dynamo als die ook de rest van het verbruik moet compenseren. Als je versterker op bijv. 20 Ampere is afgezekerd, gaat deze ook nooit 800W verbruiken, maar MAXIMAAL 288W voordat de zekering doorslaat.

[ Voor 35% gewijzigd door Icephase op 16-08-2016 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb alles al uitgeleten, zal dus eens kijken voor een andere dynamo.

Minder luid zetten is zowiezo geen optie oOo

Bedankt iedereen voor de hulp
Pagina: 1