Betonvloer op zand met vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:54
Ik ben bezig met het uitwerken van een verbouwing en als kostenbesparing is het idee ontstaan om de vloer direct op het zandbed te leggen in plaats van een traditionele kruipruimte, omdat dit flink in de kosten gaat schelen.

Het idee is om een sandwich te hebben van PVC folie, 200mm PIR, 150mm betonen dan 50mm afwerkvloer met daarin vloerverwarming. Volgende de constructiebereking heeft dit een rc waarde van 3,5, maar gevoelsmatig vind ik 200mm isolatie vrij weinig.

Maak ik me teveel zorgen, of heeft het echt zin om hier 400mm PIR van te maken?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
20cm pir lijkt me meer dan genoeg, bij ons ligt er maar 10cm EPS onder. Aan de andere kant kan meer isolatie geen kwaad, als je de kosten van meer isolatie geen probleem vindt kun je het er altijd inleggen. Later zul je het in elk geval nooit meer doen.
Verder vind ik 15cm beton wat veel voor een woonfunctie. Hoe groter het betonpakket, hoe trager je vloerverwarming zal zijn. Je zou kunnen overwegen om het met 10cm beton te doen.

(Oh en nog een tip: leg voor het storten een aantal PVC-buizen onder je vloer door. Dan kun je nog alle kanten op met speakerkabel of een extra leiding indien nodig).

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:04
ik heb het precies zoals jij het omschrijft, dan zit mijn vloerverwarming midden in mijn beton en is mijn afwerkvloer maar 4 of 5 cm. De vloerverwarming is idd traag maar icm mijn warmtepomp is dat prima, de thermostaat staat het hele jaar door op 19graden, dat is het dan ook altijd. Als er in de winter eens een deur of raam opengaat en er komt kou binnen dan hoeft de WP niet eens aan te slaan want er zit zoveel warmte in de vloer dat het heel snel weer op temperatuur is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Ik zou zeggen dat 20cm PIR meer dan voldoende is.

Ik heb zelf ook een geïsoleerde betonvloer op zand met vloerverwarming:

- Waterdichte folie
- EPS isolatie 10cm.
- Betonvloer 12 cm met vloerverwarming.
- Marmoleum.

Dekvloer geheel weggelaten. Naast de vloerverwarmingsleidingen lopen er geen andere leidingen in de vloer.

Thermostaat staat het hele jaar op 20 graden en dat is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:47
200mm PIR en Rc van 3,5? Daar klopt volgens mij iets niet, met een lambda-waarde van ongeveer 0.025 zou je op 8 komen voor alleen de PIR... R=dikte(meter) /lambda-waarde!

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
De R waarde staat op de tekening aangegeven. Ik heb geen idee hoe de berekening daarvan gedaan is - het betreft wel de waarde van het complete vloer pakket (dus inclusief beton).

[ Voor 28% gewijzigd door BCC op 16-08-2016 15:05 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Als het echt PIR platen zijn van 200 mm dik dan ligt de Rc waarde tussen zo tussen de 6 en 8. Een stuk hoger dan Rc 3.5.

Even navragen maar.

Wat je overigens ook kan overwegen, indien je niet je hele betonnenvloer eerst wilt opwarmen is tussen de betonnen vloer en afwerkvloer reflecterende folie te plaatsen en dan pas de vloerverwarming erop. Dan heb je een sneller reagerend systeem, alleen geen buffer.

Net wat je maar wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-09 13:36

Nhz

Rhaelak schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 15:09:
[...]

Wat je overigens ook kan overwegen, indien je niet je hele betonnenvloer eerst wilt opwarmen is tussen de betonnen vloer en afwerkvloer reflecterende folie te plaatsen en dan pas de vloerverwarming erop. Dan heb je een sneller reagerend systeem, alleen geen buffer.

Net wat je maar wilt.
Is dan alleen een reflecterende folie genoeg? Lijkt me toch dat daar ook wel iets van isolatie tussen moet, dat folie isoleert toch nooit voldoende? :?

[ Voor 11% gewijzigd door Nhz op 16-08-2016 15:16 ]

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Nhz schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 15:15:
[...]

Is dan alleen een reflecterende folie genoeg? Lijkt me toch dat daar ook wel iets van isolatie tussen moet, dat folie isoleert toch nooit voldoende? :?
Nee je hebt wel isolatie dan de betonnenvloer dan folie dan de afwerkvloer met vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-09 13:36

Nhz

Rhaelak schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 15:54:
[...]

Nee je hebt wel isolatie dan de betonnenvloer dan folie dan de afwerkvloer met vloerverwarming
Ik bedoel dat een folie niet voorkomt dat de vloerverwarming (in de dekvloer) ook de constructieve betonvloer op gaat warmen. Lijkt mij dat daar wel iets meer tussen moet dan alleen een folie, of niet?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Nhz schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 16:42:
[...]

Ik bedoel dat een folie niet voorkomt dat de vloerverwarming (in de dekvloer) ook de constructieve betonvloer op gaat warmen. Lijkt mij dat daar wel iets meer tussen moet dan alleen een folie, of niet?
Het schijnt een speciale folie met een dunne isolatielaag te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
Ik vraag mij ook af of de folie gaat helpen; folie weerkaatst stralingswarmte, maar de warmte uit de dekvloer met vloerverwarming is meer dan alleen stralingswarmte afaik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:04
Je kunt tussen je beton en afwerkvloer een dunne laag drukvaste isolatie doen als je een snel reagerend vloerverwarmingssysteem wilt. En vergeet je randisolatie niet!

[ Voor 11% gewijzigd door No Hands op 16-08-2016 17:22 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
Ik neem aan dat de bodemopbouw ook zodanig is dat je een vloer op zand kan uitvoeren? En heb je gedacht aan je vorstrand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Een vorstrand is niet nodig. Alle woningen van de afgelopen 100 jaar hebben een fundering op staal of op palen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:15
Als kruipruimte laag is en je hebt die ruimte niet nodig of je kunt er toch niet onder komen, dan zou ik de gehele ruimte als buffer gebruiken. Op het zand dikke isolatie aanbrengen, de zijkanten van de fundering eveneens goed isoleren en de vloerverwarmingsleidingen in de geïsoleerde kruipruimte aanbrengen. De gehele ruimte volstorten en je hebt een groot buffer met veel m3. Trage verwarming, maar als het warm is, dan blijft het ook warm. Je kunt met zeer lage temperaturen werken. Een eenvoudig cv-keteltje - met een ecopompje-, 1 of 2 zonnecollectoren en je verwarmt voor weinig je huis. Een simpel systeem. Geen gedoe met warmtepompen -salderingen perikelen die mogelijk gaan komen waardoor gebruik warmtepomp uiteindelijk toch duurder gaat uitvallen- en andere complexe systemen die kapot kunnen gaan.

Bij mijn verbouwing moest ik het anders doen, maar als de kruipruimte doorvoor geschikt was geweest, dan zou ik het zeker doen zoals ik het beschreven heb.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
Fornoo schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 19:10:
Een vorstrand is niet nodig. Alle woningen van de afgelopen 100 jaar hebben een fundering op staal of op palen.
Dat klopt, veel andere manieren om een woning te funderen zijn er niet, maar funderen op staal kan op twee manieren :
Met een strokenfundering met opgemetselde wandjes, waar jij waarschijnlijk naar verwijst,
of met een vloer op staal, en als de aanlegdiepte peil minus 50+150+200=400 is, dan is er een vorstrand nodig om vorstvrij aan te leggen, in Nederland tenminste... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
Spiff schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 17:31:
Ik neem aan dat de bodemopbouw ook zodanig is dat je een vloer op zand kan uitvoeren? En heb je gedacht aan je vorstrand?
Ja, veluwe dus funderen is verder ook nauwelijks nodig. En vorstrand is aan gedacht.

Pagina: 1