Computer valt uit na maken rare geluiden fan

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sardientje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-09 11:42
Hey Tweakers,

Gisteren tijdens het gamen maakte mijn computer opeens errug rare geluiden alsof er iets vastzat tussen 1 van de fans ofzo. Kon niet uitmaken van welke fan het precies kwam en na het openmaken van de kast hield ie ook op met deze geluiden. Eventjes verder gespeeld en was niets aan de hand (was een unity indie game, grafisch niet indrukwekkend). Toen ik later No Mans Sky ging spelen (GPU gaat ook herrie maken) viel de PC opeens uit. Deed niets meer, knopje indrukken werkte niet. Alle kabels losgemaakt, ff gewacht en hij deed het weer.

Dus ik meteen checken naar error logs en jawel, een Event ID 41 in mn W10 logs. Nu is het zo dat mijn GPU en CPU beide belachelijk warm worden, mijn i5-2500k wordt wel tot de 80-90 graden op load en mn GPU (R290 met stock cooler) wordt 90-95 onder load. Dit schrijvende bedenk ik me ook dat dit natuurlijk errug hoge temps zijn en zal ook een cooler kopen voor mn CPU. Maar het ding is, het heeft altijd gewerkt! Plus ik dacht dat te hoge temps meestal resulteerde in een reboot/BSOD en niet in een 'shutdown' als het ware. Plus SpeedFan zegt dat mn GPU fan nog altijd blij op 5000+RPM kan draaien.. cooler is dus nog prima.

Daarom denk ik dat het ligt aan mn PSU.. heb een Corsair 500w voeding die ook belachelijk warm aanvoelt zodra de PC uitvalt maar zo ver ik kan zien draait de fan nog wel.

Nu zit ik dus te twijfelen of ik een nieuwe PSU moet halen of niet... kan ik nog testjes draaien o.i.d. om mijn probleem verder te onderzoeken? (heb btw ook een Memory test gedaan, was niets mis)

Mvg,

Sardientje

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Temperaturen van 90+ graden is sowieso een red-flag ;) Daar zal je sowieso wat aan moeten doen, betere koeling, kabelmanagement zodat er geen kabels in de weg zitten van de airflow en misschien zelfs een hele nieuwe behuizing...
Speedfan heeft vrij vaak readings die er *nogal* naast zitten, zo draait mijn 1090T op -13 graden volgens Speedfan (x jaar geleden, sindsdien gebruik ik het niet meer...), tooltjes als CPU-Z en GPU-Z geven (voor zover ik ervaren heb) wel de juiste readings, kijk ook even met iets als HWMonitor naar wat de temperaturen van je moederbord en overige sensoren zijn, maakt het makkelijker te bepalen of het je airflow is of de koelers zelf gewoon niet genoeg zijn.
Zit er veel stof in de koelers, kabels in de weg, weinig ruimte voor/achter/naast de behuizing voor lucht circulatie enz?

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sardientje
Bedankt voor je reactie! Ik heb GPU-Z en MSI Afterburner allebei gechecked op GPU temps die inderdaad extreem hoog zijn onder load, ik vernam echter dat dit niet raar is bij een R290 met stock cooling.. en ik ben (net zoals bij mijn CPU trouwens) een beetje terughoudend om de koeler te switchen omdat ik niet zeker weet hoelang deze hardware uberhaubt nog zal meedraaien (ik weet dat ik de CPU cooler wrschijnlijk gewoon kan gebruiken op een andere socket CPU, met de GPU is dat volgens mij moeilijker).

En ja er zit inderdaad wel wat stof e.d. op al mijn onderdelen... ik ga morgen (vandaag) meteen ff naar de Action om een bus lucht te kopen en zal alles schoonmaken. Ook is de kast vrij klein wat het geheel niet echt beter maak. Maar nog steeds vreemd dat de hoge temps tot nu toe nooit tot een reboot of shutdown leidde en nu wel. Ik zit nu te twijfelen of ik 'm nog een keer moet stress testen om te kijken of het aan de temperaturen ligt of aan de voeding.. want ik neem aan dat bij beide problemen er blijvende hardware schade kan optreden aan de rest vd computer?

Zolang de computer niet aan het gamen is lijkt er ook niets aan de hand te zijn, staat nu verder al heel de dag aan zonder issue.

EDIT: Ik probeerde net Prime95 te draaien... duurde ongeveer 10 seconden voordat ik zag dat CPU temperatures op 95 graden waren, op sommige cores op 98 graden volgens HWMonitor. Ik kan dus wel concluderen dat mn CPU cooler dat rare geluid maakte?
EDIT2: Fan draaide ook maar max 1900rpm op die temperatuur, wat aan de lage kant is (draait idle 1300rpm)

[ Voor 12% gewijzigd door Sardientje op 16-08-2016 06:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:02
Je cpu mag niet zo snel warm worden, toevallig ge overclockt, kijk eens anders in de bios of daar een auto overclock setting aan staat ?
Als je eens voelt aan de CPU koeler, zit deze er nog strak op ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke behuizing heb je?
Hoeveel intake- en outtakefans en draaien deze wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 07:23:
Welke behuizing heb je?
Hoeveel intake- en outtakefans en draaien deze wel?
Maakt geen donder uit als Prime95 in 10 seconden de cpu + 95 graden laat worden, daar gaat geen case fannetje bij helpen :+

Het kunnen 2-3 dingen zijn:

Automatisch overclocken functie staat aan.
Koelblok zit er niet lekker meer op.
Koelpasta is in slechte staat.

Kijk eerst dit even na in die volgorde @Sardientje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Wat zijn de idle temps?

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sardientje
De CPU koeler zit er nog strak op, ik hoop echter zo tijd te hebben een nieuwe CPU koeler op te halen als ik de tijd ervoor heb, ik denk inderdaad dat de oude koelpasta het begeven heeft (heb deze i2500-k gekocht toen hij -net- nieuw op de markt was, is dus al weer tijdje terug). Automatisch overlock functie staat uit in BIOS (CPU draait op 3,3ghz wat niet hoog is voor een i2500-k) en heb ook nooit iets veranderd in mn BIOS mbt het OC-en van mn CPU of memory.

Mijn behuizing.. uhhh...het is een Thermaltake, meer weet ik eerlijkgezegd ook niet meer. De idle temps zijn rond de 40-50 graden.

Heb net een busje perslucht gehaald en ga nu dus ff stof ruimen, bedankt voor de suggesties so far! Ik zal nog wel even terug reporten mocht ik progressie maken/koeler erop heb gezet.

• Sardientje
Even een kleine update... nieuwe CPU fan erop gezet (Scythe Fuma) en de idle temps (browser open in window, dus niet de temp in bios) zijn nu ongeveer 35 graden. Heb wat testjes gedaan en de PC lijkt niet meer uit te vallen.

Nu heb ik meteen een overclock gewaagd (had de 2500k destijds voor dat doeleinde gkocht) en dat lijkt niet helemaal te werken... computer wil soms niet aangaan e.d. dus heb dat maar ff bewaard voor een andere dag (en misschien een ander topic).

• dylan111111
Kijk dat is mooi, dan was er toch een probleem met het koelblok/pasta.

Voor overclocken heb je je wel eerst goed ingelezen? ;)
Elke chip (CPU) is verschillend, de een heeft net weer meer voltage nodig dan de ander, staar je dus niet blind op wat mensen online halen met bepaalde voltages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sardientje
Ik heb redelijk wat gelezen over het OC-en van Sandy Bridge board (en had wat guides bij de hand terwijl ik bezig was) maareh... moet eerlijk bekennen dat veel van de opties (vooral mbt tot de voltages) me boven m'n pet gaan. Computer deed het ook prima (in retrospect; er brande wel een oranje en groen lampje op de mobo) bij een milde OC naar 4-4,3 Ghz, maar als je de computer uitzette voor een periode (toen ik naar bed ging bv) en dan weer aandeed ging het systeem in een bootloop (stroom aan, 3 seconden draaien en voor POST weer restarten, repeat until infinity), dit blijkt echter een issue te zijn met mn Gigabyte Z68 board en is nooit gefixed. Waarschijnlijk kan ik het met veel moeite wel stabiel krijgen door te rommelen met C1 states en whatnot maar ben for now gewoon blij dat het systeem uberhaubt werkt :).

• Sardientje
... en het probleem is weer terug! PC Shutdown en wil daarna een paar seconden niet aangaan tot ik de power knop op de PSU ff aan en uitzet.

Computer heeft het prima gedaan voor een week ongeveer, maar viel eergisteren al een keer uit tijdens het gamen (Rocket League). Ik heb de temps in de gaten gehouden en de CPU (core) temps komen nooit over de 60 graden ongeveer (ben nu Prime95 aan t draaien dus is onder zwaardere load dan in games). Het was vorige dagen (en vandaag) wel stikjeswarm hier in Rotterdam dus daarom zou je zeggen dat het een temperatuur probleem is (optie om computer uit te schakelen boven 60-80graden in BIOS staat uit btw).

GPU temperature wordt nog steeds errug hoog, maar het viel me gisteren op dat ie uitviel toen mn GPU tegen de 86 graden was (en niet 95+ zoals ik verwachtte.. heb m vaak 95 graden zien worden zonder probleem). Dit laat me nu weer denken aan misschien toch een PSU probleem.

Hieronder een screencap van HWInfo, in case dit kan helpen iemand een diagnose the stellen :(.

Afbeeldingslocatie: https://s11.postimg.org/3o4qj3kpr/hwinfo3.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Sardientje op 25-08-2016 15:14 ]

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:08
Sardientje schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 15:11:
... en het probleem is weer terug! PC Shutdown en wil daarna een paar seconden niet aangaan tot ik de power knop op de PSU ff aan en uitzet.

Computer heeft het prima gedaan voor een week ongeveer, maar viel eergisteren al een keer uit tijdens het gamen (Rocket League). Ik heb de temps in de gaten gehouden en de CPU (core) temps komen nooit over de 60 graden ongeveer (ben nu Prime95 aan t draaien dus is onder zwaardere load dan in games). Het was vorige dagen (en vandaag) wel stikjeswarm hier in Rotterdam dus daarom zou je zeggen dat het een temperatuur probleem is (optie om computer uit te schakelen boven 60-80graden in BIOS staat uit btw).

GPU temperature wordt nog steeds errug hoog, maar het viel me gisteren op dat ie uitviel toen mn GPU tegen de 86 graden was (en niet 95+ zoals ik verwachtte.. heb m vaak 95 graden zien worden zonder probleem). Dit laat me nu weer denken aan misschien toch een PSU probleem.

Hieronder een screencap van HWInfo, in case dit kan helpen iemand een diagnose the stellen :(.

[afbeelding]
Hoe oud is je voeding nu ongeveer? Je zou eventueel volle load op zowel CPU als GPU kunnen krijgen door eerst een GPU benchmark te starten, en daarna een CPU benchmark (bijvoorbeeld eerst FurMark aanzetten en daarna Prime95 starten)

• Sardientje
De voeding is nu ongeveer 5 jaar oud (gekocht samen met de rest vd onderdelen maar was niet bedoeld voor het geweld van een R290). Ik zit 'm op dit moment eventjes Rocket League te testen (prime95 in zn eentje deed niets) en het enige wat me opvalt is dat in HWMonitor er bij mn +12V rails staat dat de "min" waarde 11.583 was (en huidige waarde 11.632). Is dat niet aan de lage kant voor een +12V rails en zou dat dan toch de voeding kunnen betekenen? Ik verwacht elke seconde dat de PC uitvalt hoe ik dit typ :p.

Mocht hij het overleven zal ik vanavond ook even proberen furmark samen met prime95 te draaien, bedankt voor de tip.

[ Voor 4% gewijzigd door Sardientje op 25-08-2016 15:57 ]

Verwijderd

Die afwijking is idd wel veel. Een goede voeding wijkt maximaal +/- 0,1v af. Een nieuwe voeding kan zeker geen kwaad ook al zou dat de oorzaak niet zijn.

• Sardientje
Hmm, 20 minuten Rocket League draaien weet het systeem altijd uit te krijgen, had deze keer m'n R290 enigzins underclocked, andere fan profile erop gezet, werd maximaal 75 graden, PC viel alsnog uit. Hiermee lijkt me het dus uitgesloten dat de videokaart temperatuur te hoog wordt.

Trekt m'n videokaart op bepaalde momenten opeens teveel stroom uit mn PSU? Het enige andere wat ik kan bedenken is dat m'n mobo temps misschien errug hoog zijn (BIOS zegt dat "system temp" rond de 45-50 graden vaak zit). Ook zie ik bij de meeste mensen die een faulty PSU hebben dat die meer last hebben van restarts ipv shutdowns.

Ik wil best een nieuwe PSU kopen, maarehm dan zou ik naar prjis/kwaliteit toch bijna weer dezelfde Corsair CX500 halen denk ik :p, ding heeft het altijd prima gedaan. Aan de andere kant is het misschien verstandig om misschien naar een (kwaliteit) 600/650w voeding te kijken.

'tis alleen zo balen als t uiteindelijk ook niet de PSU is :).

Verwijderd

Sardientje schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 17:01:
Hmm, 20 minuten Rocket League draaien weet het systeem altijd uit te krijgen, had deze keer m'n R290 enigzins underclocked, andere fan profile erop gezet, werd maximaal 75 graden, PC viel alsnog uit. Hiermee lijkt me het dus uitgesloten dat de videokaart te hoog wordt.

Trekt m'n videokaart op bepaalde momenten opeens teveel stroom uit mn PSU? Het enige andere wat ik kan bedenken is dat m'n mobo temps misschien errug hoog zijn (BIOS zegt dat "system temp" rond de 45-50 graden vaak zit). Ook zie ik bij de meeste mensen die een faulty PSU hebben dat die meer last hebben van restarts ipv shutdowns.

Ik wil best een nieuwe PSU kopen, maarehm dan zou ik naar prjis/kwaliteit toch bijna weer dezelfde Corsair CX500 halen denk ik :p, ding heeft het altijd prima gedaan. Aan de andere kant is het misschien verstandig om misschien naar een (kwaliteit) 600/650w voeding te kijken.

'tis alleen zo balen als t uiteindelijk ook niet de PSU is :).
Het kan prima de voeding zijn. Als de temperaturen in orde zijn en hij blijft uitvallen, dan is het hoogstwaarschijnlijk de voeding. Als je een nieuwe neemt, neem dan de CX450M, ja dit is de 450 watt versie maar kan meer/evenveel leveren dan een CX500 (afhankelijk van welke versie van de CX500). Maar niet alleen dat, de kwaliteit is een stuk beter waardoor de levensduur bijna 2x zo lang is als bij de cx500.

De CX500 is vooral erg duur voor de matige kwaliteit die je ervoor terug krijgt.

• Sardientje
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 17:35:
[...]

Het kan prima de voeding zijn. Als de temperaturen in orde zijn en hij blijft uitvallen, dan is het hoogstwaarschijnlijk de voeding. Als je een nieuwe neemt, neem dan de CX450M, ja dit is de 450 watt versie maar kan meer/evenveel leveren dan een CX500 (afhankelijk van welke versie van de CX500). Maar niet alleen dat, de kwaliteit is een stuk beter waardoor de levensduur bijna 2x zo lang is als bij de cx500.

De CX500 is vooral erg duur voor de matige kwaliteit die je ervoor terug krijgt.
bedankt voor je antwoord!

Ik heb altijd begrepen dat een high quality voeding belangrijker is dan een voeding die veel watt (piek) kan leveren, maar is 450 watt niet errug weinig? ATI raad voor mijn r290 (kaart is niet van 3rd party en heeft blower koeler die klinkt als een vliegtuig) een 750w power supply aan, wat natuurlijk nogal overdreven is maar volgens Guru3D zn review trekt hij wel 250~260 watt aan vermogen, 'tis niet bepaald een energie vriendelijk beestje.

Maar bijvoorbeeld een Seasonic M12II Evo 520W kost maar een tientje meer dan de CX450M en de 620 watt is weer maar een tientje meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De 450 watt moet het kunnen trekken. Deze kan 449 watt leveren aan een modern systeem, waar de CX500 maar 408 kan leveren. Maar met een r9 290 is wat meer dan 450 watt geen gekke keuze. Dan zou je beter de pricewatch: Corsair CX550M kunnen nemen dan de seasonics. Deze heeft ondersteuning voor de C6 en C7 power states voor de Intel Haswell (4xxx) serie en hoger wat de Seasonics niet hebben en kan gewoon de volle 550 watt leveren op de 12v lijn (aan een modern systeem). De Seasonic 520 doet maar 480 watt daarop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 10:46

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Het zou natuurlijk best kunnen dat die voeding het begeven heeft. Die voeding moet zichzelf ook maar zien te koelen met de warme lucht uit je kast. Als je CPU en GPU die behoorlijk warm laten te stoken, blijft er weinig temperatuurverschil meer over, helemaal als die dan ook nog eens behoorlijk belast wordt door die videokaart die je erin hebt hangen.

[ Voor 22% gewijzigd door NaoPb op 25-08-2016 18:42 ]

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De CX450M is tov de EVO 520w de stabielere voeding. De Seasonica levert 480w op 12v, de CX450M 445w, even uit mijn hoofd. Het verschil is dus kleiner dan je denkt.

Ipv de CX550M zou ik de pricewatch: Corsair Vengeance 500W of pricewatch: Corsair Vengeance 550M aanraden. Veel betere kwaliteit, vooral de secundaire elco's. Alles Japans en kan minimaal 10 jaar mee. Geen geld voor zoveel kwaliteit.
AdoraBelle schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 18:41:
Het zou natuurlijk best kunnen dat die voeding het begeven heeft. Die voeding moet zichzelf ook maar zien te koelen met de warme lucht uit je kast. Als je CPU en GPU die behoorlijk warm laten te stoken, blijft er weinig temperatuurverschil meer over, helemaal als die dan ook nog eens behoorlijk belast wordt door die videokaart die je erin hebt hangen.
Of mogelijk werkt de ventilator van je voeding niet meer, als 'ie nu nog zo warm wordt.
Welke behuizing heeft TS dan? Als dat er een is met de voeding onderin met de fan naar beneden heeft dat geen invloed.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2016 18:44 ]

• Sardientje
Bedankt voor al jullie spoedige reacties! ik zat inderdaad al even me te verdiepen in het grote voedingen topic (had ik natuurlijk al moeten doen!) en stel de aangeraden voedingen zeer op prijs. En ze zijn niet eens zo duur (was al bereid om tot de 90~100 euro te gaan) dus dat is mooi meegenomen :).

Het zal waarschijnlijk een Vengeance 550M worden dan, heeft deze ook ondersteuning voor C6 en C7 states voro de Intel Haswell (4xxx) serie en hoger? Ik zit dan nu nog wel op een Sandy Bridge board maar het zou mooi zijn om meteen helemaal future-proof te zijn :).

Is het 'normaal' voor PSU's om dood te gaan na een jaar of 5? Ik las dat de CX500 (oude versie) sowieso wat probleempjes had maar ik had (voor jullie recommendations) toch zoiets van ik ga geen Corsair meer halen! Aan de andere kant, PSU heeft zoveel uren gemaakt dat ik misschien niet het recht heb om te klagen :p.

EDIT: zal later ook even een fototje maken van mijn overvolle kast, voeding zit inderdaad wel helemaal onderin - moet ook eens goed kijken of die fan nog wel draait, vergeet het steeds :z )

[ Voor 9% gewijzigd door Sardientje op 25-08-2016 18:51 ]

Verwijderd

Voor de CX500 is het niet gek, de verwachte levensduur is dan ook niet veel meer dan 5 jaar bij die voeding voornamelijk vanwege de mindere condensatoren die ook niet optimaal gekoeld worden.

De meeste merken hebben overigens mindere producten, bij Corsair is dat op het moment de oude CX serie.

Het nadeel van de Corsair Vengeance voedingen is dat niet slecht leverbaar zijn in Nederland. Als je bij MaxICT of SiComputers gaat bestellen kun je best een veelvoud van de levertijd die ze aangeven verwachten.

Verwijderd

Via MaxICT had ik een Vengeance 400w met 3 dagen in huis. Geen reden om het niet te doen lijkt mij.

Een Enermax XT ll 450w deed er via Si 5 dagen over. Ook netjes vind ik voor componenten die niet op voorraad zijn.

Verwijderd

Dat is inderdaad goed te doen. Ze halen wel eens trucjes uit met slecht leverbare componenten voor een lage prijs aan te bieden, maar vervolgens duurt het erg lang, maar dat zal denk eerder zijn bij producten waar meer vraag naar is.

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 10:46

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 18:41:

[...]

Welke behuizing heeft TS dan? Als dat er een is met de voeding onderin met de fan naar beneden heeft dat geen invloed.
Ja, dat bedacht ik me eigenlijk ook. Na het posten.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

• Sardientje
Update:

Heb vandaag de Vengeance 550M erin gezet (was nergens op voorraad dus het duurde even) en hij doet het weer prima! De afgelopen dagen viel hij steeds vaker uit (tijdens FlStudio, tijdens memtest, tijdens Grim Fandango etc, tijdens fullscreen video) maar hij draait nu al een uur of 5-6 zonder probleem. Paar uurtjes Rocket League gespeeld en no problemo.

Bedankt iedereen!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Nog een klein puntje: er kunnen ook tegelijkertijd meerdere problemen zijn, een hoge temp op je GPU of CPU door matige koeling en dan ook nog een voeding die niet meer lekker werkt kunnen allemaal tegelijk gebeuren.

Gezien je nu je PSU en CPU koeler al gedaan hebt weet je in elk geval dat je die twee opgelost hebt. Stel dat je later een issue hebt, dan kan je er bijna van uit gaan dat je naar de GPU koeler zal moeten kijken.
Pagina: 1