Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragmaser
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-09 14:22
Mijn vraag
Is 71 graden normaal voor een 6600k als ik game?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Msi z170a g45
Gtx 980
I5 6600k met coolermaster seidon waterkoeling
Evga supernova 750w

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Getest met afterburner en hw monitor. Afterburner toont hem wel wat koeler.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:14
Wat voor koeler heb je er op zitten en welke behuizing heb je met hoeveel fans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

mwah het is niet asociaal heet het kan prima. Maar we missen inderdaad veel factoren. Zoals wat boven al staat + of je een overclock hebt draaien en in welke spellen. Je cpu kan in principe 100 graden aan met gemak dus je hoeft je nergens zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:40

D4NG3R

kiwi

:)

Galinsky schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 23:28:
Je cpu kan in principe 100 graden aan met gemak dus je hoeft je nergens zorgen over te maken.
Leuke uitspraak, maar nee.

Met een maximum van 71c op de heatspreader is de processor van de TS geheid al aan het throttlen. 100c is de temperatuur waarop een CPU normaliter uit veiligheid de boel automatisch afsluit.

Met de koeling die de TS gebruikt zijn dit geen normale temperaturen (mits goed aangesloten met een fatsoenlijke airflow). Dus gaan we maar een paar vragen langs:

Pomp niet aangesloten op de CPU_FAN header? Plastic over de koelpasta verwijderd voordat je de boel installeerde? Fans blazen netjes en in de goede richting? Processor is niet overgeklokt?

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 15-08-2016 23:37 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Linkje is wellicht zelfs:
http://ark.intel.com/prod...r-6M-Cache-up-to-3_90-GHz

Ik denk dat Galinksy je CPU verward met die van Haswell-R, dat waren inderdaad chips die pas bij 95C gaan throttlen en bij 100C de geest geven. 71 graden voor de 6600K is oververhit. Meet de temps met Realtemp 3.70 => Je ziet daar ook de Thermal Status onderin staan, die zal je waarschijnlijk van OK naar overheat zien verschieten.

Maar Afterburner meet toch alleen de temp van je videokaart? Of meet die 4.3.0 beta het anders?

Kijk even in HW wat je input voltage, vcore en vring zijn, die zijn allemaal van invloed op de CPU temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiLLius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-09 09:03

wiLLius

Extreme OC

of die 71 graden te heet is in jou geval ligt aan of je hem wel of niet overgeklokt hebt. loopt de CPU op stock snelheden, dan ja is hij veel te heet. welk voltage geeft CPU-Z aan onder load? of zoals boven word aangegeven is niet altijd 100% accuraat, maar geeft wel een indicatie.

overigens throttled een Skylake volgens XTU niet onder de 80C. Wat wel vaak voorkomt is dat boven een X temperatuur je overclock ineens onstabiel kan zijn, verschild uiteraard per die. Die 64 graden zal een zeer veilige marge van Intel inhouden, lijkt mij. Er zijn submissions op hwbot met 6700k/6600k boven de 100 graden. (Of dat goed voor je processor is natuurlijk een ander verhaal, maar dat deze throttled op 71 graden lijkt mij heel sterk. Indien dat wel zo zou zijn, dan is die 71 graden extra zorgwekkend)

In alle waarschijnlijkheid zit het koelblok niet goed!

In Afterburner is er een optie in het menu om allerlei verschillende frequencies/temps in een OSD te laten zien tijdens games/benchmarks.

hwbot; wiLLius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragmaser
Cpu loopt op 4,0 ghz zonder dat ik er iets aan gedaan heb. Mijn case is een corsair 300r. 2x 140 fan vanvoor, 2x 120 fan sidepanel. En als exhaust 2x 120 boven en coolermaster seidon waterkoeling met 2x corsair st 120mm in pull push. Koeling is zeker in orde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragmaser
Ik doe vandaag nog wat testen op battlefield en ik geef straks de resultaten. Mijn seidon heeft mijn fx8350 altijd goed koel gehouden en dat is nochtans een warmte beestje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragmaser
Oke dit zijn de resultaten:
Idle: rond de 35 graden
Full load: max 69 graden (1 core toch)
Cpu draait op 4107.39 mhz
Is getest met realtemp 3.70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:40

D4NG3R

kiwi

:)

Je moet niet naar de individuele coretemp kijken maar naar de Tcase temperatuur, beantwoord daarnaast even mijn eerder gestelde vragen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fragmaser
Alle cores kwamen zelf tot op 85 graden. Ik heb de koeling nog eens opnieuw bevastigd. Nieuwe koelpasta en nu haal ik een mooie 45 graden :)
Pagina: 1