Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuim
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-09 17:30
Tweakers!

Ik ben al 3,5 jaar met veel plezier in bezit van een Sapphire R9 290
https://tweakers.net/pric...-4gb-gddr5/specificaties/

Echter een half jaar terug gebeurde het tijdens het gamen (BF4) dat de computer opnieuw opstarte.

De eerste paar keer ga je er van uit dat het aan het spel licht wat je aan het spelen bent.
Maar als het je later met andere games ook gebeurd, begin je je toch achter het oortje te krabben.

Aan het neuzen gegaan op internet, en tegen een sh*tload toppics met aan problemen aangelopen rond om de stockmarket 290 modellen :/.

Door de maanden heen als ik er de tijd voor had of me de ergenis toch te groot werd (met bijv division of Homeworld) toch de nodige dingen uitgeprobeert om het een en ander uit te kunnen sluiten.
Maar het probleem komt echter steeds vaker voor, en ook bij games die ik eerder wel met gemak kon spelen (COH2, RA3).

Ook bij het opstarten krijg ik steeds vaker geen beeld, maar draaien de fans in de pc en van de graka zelf wel.
Tot ik de powerswitch achter op de PSU omzet, en het dan nog is probeer.

Zo langzaam aan loop ik echt met de gedachte te spelen dat deze kaart het gewoon langzaam aan aan het opgeven is.
Maar wil toch jullie nog even vragen om jullie kennis hier op los te laten.

Uitgesloten door uitwisseling of vernieuwing zijn:
PSU (ook de truuk geprobeerd waarbij je 1 van de 2 benodigde pci lijnen via een molex convertor aanleverd)
Ram
Mobo
Windows 10
Temperaturen (niks in de pc komt boven de 60c uit behalve de graka, maar dat is een bekend probleem)

Vandaag met een 5830 in het systeem aan het testen geweest om te kijken of ik het probleem kon te voorschijn toveren.
Maar deze draaide COH2 en de Heaven en Fire Strike benchmarks "prima".

Dit later met de 290 er in nog eens geprobeerd, maar dat leverde toch elke keer een restart op.

Behalve bij de Cloud Gate benchmark die wel compleet werd afgedraaid.
Ook de afgelopen tijd bij het spelen van Bastion, was er niks aan de hand. :|

Wat zijn jullie gedachtes over deze situatie?
Ik hoor het graag!

Schuim

AMD5800x3D, 6900XT, 16GB 3600mhz, SSD's Only

Beste antwoord (via Schuim op 19-08-2016 15:47)

Verwijderd

Heb zelf een 8350 cpu en een 290 tri x met 750 watt voeding ( van 98 euro ) maar na een jaartje ook rare reboots etc.

Gewoon even naar computerboertje gegaan een goede mod voeding gehaald ook van 100 euro and 750 watt voeding tada probleem opgelost.

Meerdere mensen die ik ken en hun pc heb gecheckt waren hun problemen voornamelijk de voeding die afgelopen 2-4 jaar oud zijn. Redelijk wat waren de voltages gewoon niet goed en soms zelfs waar de beveiliging geen eens werkte...

Dus als je kan mischien even van iemand die je kent ze voeding lenen ( wel met genoeg watt! ) of een nieuwe voeding halen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2016 16:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandanl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-08 10:13
Je zou de koelpasta op de 290 kunnen verversen, grote kans dat de pasta "op" is en de kaart overhit raakt.

Een maatje had laatst zo'n zelfde probleem, maar daar was het de voeding die het had begeven, en dit resulteerde ook in soms niet kunnen opstarten en reboots wanneer die ging gamen. Maar zie dat je al een andere PSU heb geprobeerd.

[ Voor 52% gewijzigd door Pandanl op 15-08-2016 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan nog steeds makkelijk de voeding zijn, een r9 290 verbruikt namelijk heel wat meer stroom dan een HD 5830. Begin eens met het posten van je volledige systeem specificaties, ook precies welke voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-09 23:14
maar wat zijn de temps van de kaart dan? want je vermeld dat niet.. rond de 94-95 reboot je pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:32

MsG

Forumzwerver

legendareN schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 13:02:
maar wat zijn de temps van de kaart dan? want je vermeld dat niet.. rond de 94-95 reboot je pc.
Nee hoor, de kaart klokt zich normaliter terug zodat hij minder warm weer wordt. Ik heb ook de R9 290 model Haarföhn/heethoofd gehad die eigenlijk met goed gamen standaard de 93 graden aantikte. Warmer werd ie niet, want de kaart zorgde dan wel dat hij zich minder druk hoefde te maken, waardoor hij dan weer koeler werd. Ik zou sowieso de kaart even openschroeven, schoonblazen en van nieuwe koelpasta voorzien. maar het kan ook nog prima een ander component zijn. De videokaart verbruikt veel stroom.

[ Voor 15% gewijzigd door MsG op 16-08-2016 13:07 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:42
Ik heb zelf ook veel problemen met de Sapphire OC R9 290x gehad.

oplossingen waren:

* Videokaart even demonteren, goed schoonmaken en koelpasta verversen, niet naar temperaturen kijken want bij mij was dit tegen de 70 graden en klapte deze er ook uit.
* Bios opnieuw flashen en of laten controleren door support van Sapphire, (niet de forums)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
MsG schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 13:07:
[...]

Nee hoor, de kaart klokt zich normaliter terug zodat hij minder warm weer wordt. Ik heb ook de R9 290 model Haarföhn/heethoofd gehad die eigenlijk met goed gamen standaard de 93 graden aantikte. Warmer werd ie niet, want de kaart zorgde dan wel dat hij zich minder druk hoefde te maken, waardoor hij dan weer koeler werd. Ik zou sowieso de kaart even openschroeven, schoonblazen en van nieuwe koelpasta voorzien. maar het kan ook nog prima een ander component zijn. De videokaart verbruikt veel stroom.
ik heb de 290 reference en de kaart draait op de standaard fancurve tegen de 95 aan. Omdat via crimson target temp standaard op 95 staat. Op 93 draait de kaart ook prima maar op 95 kan die af en toe net een graad te warm worden voordat de koeler harder gaat draaien en dus uitvalt.

Target temp lager zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:38

Esumontere

Floep, banaan.

Geef eens even de volledige specificaties van je systeem? We hebben geen glazen bollen hier thuis staan...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Heb zelf een 8350 cpu en een 290 tri x met 750 watt voeding ( van 98 euro ) maar na een jaartje ook rare reboots etc.

Gewoon even naar computerboertje gegaan een goede mod voeding gehaald ook van 100 euro and 750 watt voeding tada probleem opgelost.

Meerdere mensen die ik ken en hun pc heb gecheckt waren hun problemen voornamelijk de voeding die afgelopen 2-4 jaar oud zijn. Redelijk wat waren de voltages gewoon niet goed en soms zelfs waar de beveiliging geen eens werkte...

Dus als je kan mischien even van iemand die je kent ze voeding lenen ( wel met genoeg watt! ) of een nieuwe voeding halen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2016 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:20
Of gewoon een kwaliteit voeding. Mijn OC I5 4590k met een OC r9 290 werkt prima op mijn 520w voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuim
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 06:58:
Kan nog steeds makkelijk de voeding zijn, een r9 290 verbruikt namelijk heel wat meer stroom dan een HD 5830. Begin eens met het posten van je volledige systeem specificaties, ook precies welke voeding.
Ach, natuurlijk de speclijst vergeten, even het waslijstje:

CPU
AMD fx8350
pricewatch: AMD FX-8350 Black Edition

Mobo
ASRock 970 Extreme3
pricewatch: ASRock 970 Extreme3

RAM
16 GB RAM, Corsair value select 1600 (toen nog verkrijgbaar in set van 2x8gb)
pricewatch: Corsair Value Select CMV8GX3M1A1600C11

GPU
Sapphire R9 290
pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5

PSU
700W Corsair Gaming GS700
pricewatch: Corsair Gaming GS700 (CMPSU-700G)

SSD 1
OCZ Vertex 60gb
pricewatch: OCZ Vertex SATA II 2.5" 60GB

SSD 2
Samsung 840 250GB
pricewatch: Samsung 840 250GB

De kaart komt bij mij niet boven de 92c uit onder load, dit door gebruik te maken van een fancurve via MSI Afterburner
Ook al downclocken geprobeerd tot 800mhz core in de hoop dat dit hielp, maar ook hier geen goed resultaten mee gehad.

Morgen komt er van een maatje van me een (nog een wat oudere) 600w PSU te leen om nog het een en ander proberen uit te sluiten.
Hopen dat deze gaat laten zien dat het toch de PSU is.

Koop liever een nieuwe PSU van 100 euro dan een nieuwe graka van 400 :+

Tips, adviesen, vragen, of ervaringen hoor ik in de tussentijd graag van jullie _/-\o_

Schuim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelfs met een redelijke overclock waarbij ik ook de voltage redelijk omhoog druk komt zelfs onder full load mijn gpu alleen soms kleine pieken naar max 65-67 graden :/

Mischien een busje compressed air even je gpu van dust verwijderen ( gebruik geen stofzuiger ) zal waarschijnlijk wel helpen met je temps anders zou het kunnen dat je koelpasta mischien beetje vergaan is? of draaide jouw kaart altijd al zo warm? zoja als je dat nog niet hebt doe 2 voorfans in je pc en 1 achter dat is echt minimaal wat ik aanraad voor game pc's ( en nooit van de '' enorm kleine pc cases '' ) teminste niet als je, je temps beetje laag wilt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 21:32
Ik heb zelf ook al jaren een 290, maar ik heb eigenlijk alleen problemen (en niet altijd) als ik weer een nieuwe beta driver van AMD pak en ze vergeten zijn de fan controller op auto te zetten: dan overheat de card gewoon bij een aantal minuten onder load, logisch natuurlijk, maar wel irritant.

MSI afterburner fan curve of zelfs gewoon auto werkt voor mij, maar bij mij komt ie niet boven de 73 C, in de zomer, met de fan op auto. Het zijn heethoofdjes sure, maar persoonlijk vind ik 90 te hoog en zou ik de fan curve zo maken dat ie max gaat op 80-85 C. Zeker als het na een herstart weer gewoon werkt klinkt het heel erg alsof de card zichzelf gewoon beschermd zoals bij een te hoge temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuim
BradKing schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 10:09:
Ik heb zelf ook al jaren een 290, maar ik heb eigenlijk alleen problemen (en niet altijd) als ik weer een nieuwe beta driver van AMD pak en ze vergeten zijn de fan controller op auto te zetten: dan overheat de card gewoon bij een aantal minuten onder load, logisch natuurlijk, maar wel irritant.
Gaat het bij jou ook om een referentiemodel?
Want als ik op het internet zoek dan word het normaal gezien bij dit type kaart met dit type koeler.

Dit ondanks dat mijn luchtstroom in de kast vaak niet hoger dan 25c is, en de graka bijna perfect in hangt.

Schoonmaken heb ik 3 maanden terug nog gedaan, en de kaart was al zo goed als stofvrij, echter bij gebrek aan pasta, dit nog even laten zitten.

Als je er een aftermarket koeler op plaatst, worden de lagere temperaturen normaal gezien.

Vanochtend een situatie gehad waarbij mijn gevoel zich in 1x voledig omdraaide naar "waarschijnlijk" de PSU of heel misschien toch een ander onderdeel.
De PC wilde zoals wel vaker niet meer goed opstarten (fans draaide maar geen USB, beeld of geluid).

Daarop de 5830 weer als graka er in geplaatst om het nog is te proberen.
Ook deze kwam niet verder in het verhaal.

CMOS gecleard, en kwam met nog een paar pogingen ook niks verder.
Daarop de voeding van de stekker af, RAM modules er uit en even een paar uur op pad geweest.
Toen weer geprobeerd, en het beestje starte op alsof er niks aan de hand was.

Sinds dien ben ik het beestje een beetje aan het treiteren geslagen.
Elke keer dat ik even van de pc weg ga, sluit ik de boel af.

Net na de boel een uurtje uit te hebben gelaten wilde die weer niet opstarten, tot ik de voeding weer even uit en aan had gezet 8)7

Vanavond komt de te lenen PSU binnen, even kijken wat die me de komende dagen gaat vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 21:32
Schuim schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 15:02:
[...]

Gaat het bij jou ook om een referentiemodel?
Want als ik op het internet zoek dan word het normaal gezien bij dit type kaart met dit type koeler.

Dit ondanks dat mijn luchtstroom in de kast vaak niet hoger dan 25c is, en de graka bijna perfect in hangt.
Nee dat niet en idd dat scheelt wel hoor. Klinkt alsof je ieg wel weer een stuk verder bent, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja over het algemeen haal nooit een referentiemodel of het nou van amd of van nvidia is ze zijn allebij bijna altijd te warm dat je de boostclock of overclock nooit volhoudt.

En met amd en nvidia drivers is het meestal beter om gewoon 2-3 dagen te wachten dan weet je door andere proefkonijnen of er wat mis is :)

Amd en nvidia brengen allebij soms niet goed genoege drivers uit marja bij amd verbaas ik me zelf wel dat ze afgelopen jaren veel betere drivers hebben dan vroeger en veel vaker al drivers hebben voor spellen die dan soms diezelfde week nog moeten uitkomen.

Marja als het niet de psu is ( waarschijnlijk wel ) dan wordt het leuk meeste onderdeeltjes als mogenlijk even uitwisselen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuim
Tweakers,

Gisteren avond bezig gegaan met de 600 watt Zalman voeding, van een maatje van me, in te bouwen.
Het systeem starte zonder problemen op met mijn R9 290 er in en ben meteen benchmarks gaan draaien.

Tot mijn grote vreugde kon ik nu alle benchmarks van Unique en 3DMark voledig afdraaien zonder problemen.

Hierop gelijk even de door de tweakers redactie behaalde overclock toegepast en ook de benchmarks kunnen uitzitten _/-\o_

Nu al weer een paar uur met Ashes of the Singularity aan het spelen op high settings zonder ook maar een probleem te ondervinden.

Ik durf hier met eenige voorzichtigheid uit te concluderen dat het toch de voeding is geweest die wat vreemde kuuren vertoonde.

Ik zal dit weekend de pc eens even flink het vuur aan de schenen blijven leggen om te kijken of het probleem nu echt uit blijft, en anders maandag maar gelijk een neiuwe bestellen.
Ik zit zelf te denken aan de:

pricewatch: Corsair RM750x

of de

pricewatch: Corsair RM850x

Ik hou jullie op de hoogte!
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Schuim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
Schuim schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 15:59:
Tweakers,

Gisteren avond bezig gegaan met de 600 watt Zalman voeding, van een maatje van me, in te bouwen.
Het systeem starte zonder problemen op met mijn R9 290 er in en ben meteen benchmarks gaan draaien.

Tot mijn grote vreugde kon ik nu alle benchmarks van Unique en 3DMark voledig afdraaien zonder problemen.

Hierop gelijk even de door de tweakers redactie behaalde overclock toegepast en ook de benchmarks kunnen uitzitten _/-\o_

Nu al weer een paar uur met Ashes of the Singularity aan het spelen op high settings zonder ook maar een probleem te ondervinden.

Ik durf hier met eenige voorzichtigheid uit te concluderen dat het toch de voeding is geweest die wat vreemde kuuren vertoonde.

Ik zal dit weekend de pc eens even flink het vuur aan de schenen blijven leggen om te kijken of het probleem nu echt uit blijft, en anders maandag maar gelijk een neiuwe bestellen.
Ik zit zelf te denken aan de:

pricewatch: Corsair RM750x

of de

pricewatch: Corsair RM850x

Ik hou jullie op de hoogte!
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Schuim
750 watt heb je enkel nodig als je crossfire denkt te gaan draaien.

En om toekomst bestendig te zijn hoef je het al helemaal niet te doen, nieuwe kaarten zijn vrijwel allemaal zuiniger dan je 290.

Mooi dat je het probleem hebt kunnen achterhalen btw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi dat het (hopelijk) is opgelost :D

Maar voedingen zijn wel meestal het effiencts wanneer je ze tussen de 60-75% gebruikt dat is ook iets wat je altijd kan meenemen in je hoofd.

En als je cpu and gpu overclockt dan kun je best wel beter dus een wat hogere voeding nemen en een hogere psu als je hem dan niet bijna volledig gebruikt hoeft de fan ervan ook minder hard te draaien dus minder geluid :)

Zijn nog meer kleine dingetjes waarom soms 100-200 extra watt niet zo erg is als het maar 1-3 tientjes scheelt bij aankoop :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2016 11:52 ]

Pagina: 1