Fan Scythe Mugen 2 rev. B draait niet meer

Pagina: 1
Acties:

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-01 23:02
Goedenavond,

Ik heb vandaag mijn pc uitgestoft en daarbij alle componenten even uit de kast gehad. Ook de processor even voorzien van nieuwe koelpasta en dus de Scythe Mugen 2 er af gehad. Net alles weer terug geplaatst, bij het testen draaiden alle ventilatoren, behalve die van de CPU.

Mijn inziens ben ik er rustig mee omgegaan en volgens mij zijn er ook geen 'pinnetjes' verdwenen uit de stekker van de fan.

Ik heb de fan normaal op cpu_fan 1 aangesloten gehad. Zojuist ook op cpu_fan 2 geprobeerd en op een casefan aansluiting, draaide niet. Het lijkt dus echt dat er iets mis is gegaan met de fan. Veel draden bevat hij gelukkig niet.

Mijn moederboard is een Asrock 970 Extreme3 trouwens. Ik heb toch niet een schakelaartje vergeten of iets dergelijks? Kan ik de vent zelf uit elkaar halen om te checken of alle draden nog op zijn plek zit?

Alvast bedankt.

Verwijderd

En als je de fan met je vinger een zetje geeft, doet ie het dan wel?

Draait het dan nog niet gewoon een andere fan erop https://tweakers.net/cate...FLwbKptaqKPefVlfIPtgWm9AY

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2016 21:54 ]

• GrazendeKoe
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 21:50:
En als je de fan met je vinger een zetje geeft, doet ie het dan wel?

Draait het dan nog niet gewoon een andere fan erop https://tweakers.net/cate...FLwbKptaqKPefVlfIPtgWm9AY
Dit haalt helaas niks uit. Ik moet ook zeggen dat de vent heel soepel draait als ik 'm een slinger geeft met mijn hand.

De vent heeft overigens 4 jaar perfect gewerkt. Misschien heb ik toch te veel aan het draait getrokken toen ik de vent van het mobo wilde halen in plaats van te trekken aan het daadwerkelijke stekkertje..

Iemand tips hoe ik de draadjes verder het stekkertje in krijgt?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:34

nelizmastr

Goed wies kapot

GrazendeKoe schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 22:02:
[...]

Dit haalt helaas niks uit. Ik moet ook zeggen dat de vent heel soepel draait als ik 'm een slinger geeft met mijn hand.

De vent heeft overigens 4 jaar perfect gewerkt. Misschien heb ik toch te veel aan het draait getrokken toen ik de vent van het mobo wilde halen in plaats van te trekken aan het daadwerkelijke stekkertje..

Iemand tips hoe ik de draadjes verder het stekkertje in krijgt?
Ja, maar dan moet je de stekker eraf halen, kabel strippen en opnieuw in de stekker steken.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Verwijderd

Nieuwe fan is een betere oplossing, desnoods tijdelijk één van je casefans erop.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:34

nelizmastr

Goed wies kapot

Eens

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• GrazendeKoe
Dacht ik ook al aan. Maar die zijn denk ik niet even stil en koelen vast niet even goed?

Ik weet ook niet of het mogelijk is een Mugen 2 fan nog ergens te kopen?

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:19
GrazendeKoe schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 22:15:
Dacht ik ook al aan. Maar die zijn denk ik niet even stil en koelen vast niet even goed?

Ik zie hem zo niet, wel de 4
pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B

• GrazendeKoe
Dankje, ik heb alleen niet zoveel zin om 4 tientjes neer te leggen voor een compleet nieuwe set. Misschien toch maar proberen de vent te repareren. Maar eens googelen hoe je zoiets uit elkaar haalt :)

• LopendeVogel
GrazendeKoe schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 22:22:
[...]

Dankje, ik heb alleen niet zoveel zin om 4 tientjes neer te leggen voor een compleet nieuwe set. Misschien toch maar proberen de vent te repareren. Maar eens googelen hoe je zoiets uit elkaar haalt :)
Hehe dat is uiteraard de keuze die je hebt: herstellen of een nieuwe kopen.
Zelf zou ik al die moeite niet nemen voor die paar tientjes, met een beetje geluk is het vandaag nog bestellen en morgen thuis. Een cpu koeler is natuurlijk wel heel belangrijk, dus of 4 tientjes teveel is. Dat moet je uiteraard zelf bepalen (ondanks dat het puur de fan is wat het gebrek vertoont).

Laat even weten wat je uiteindelijk gedaan hebt :)

Edit:

Zit de fan van de Scythe \Mugen 2 niet gewoon erop geklikt met 2 beugeltjes? Oftewel: beugels omklikken en de fan valt eraf?

[ Voor 8% gewijzigd door LopendeVogel op 15-08-2016 22:28 ]

Verwijderd

GrazendeKoe schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 22:15:

Het gebruik van de casefan is slechts een tijdelijke oplossing. Kan je iig je pc nog gebruiken.
De fan op de Mugen 2 zal niet veel anders zijn dan een pricewatch: Scythe Slip Stream PWM, 120mm. Je kunt er trouwens bijna elke 120mm fan met 4 pins aansluiting op zetten.

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:26
Nieuwe koeler kopen is absoluut niet nodig, gewoon een nieuwe fan er op monteren zoals al eerder aangegeven is.

• LopendeVogel
Pazienza schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 22:43:
Nieuwe koeler kopen is absoluut niet nodig, gewoon een nieuwe fan er op monteren zoals al eerder aangegeven is.
Ja precies, had de koeler opgezocht da straks (ook reactie aangepast) en het lijkt gewoon erop geklikt te zijn?
Dus los klikken en de nieuwe fan erop klikken (eventueel die beugel overzetten en klaar)?

Nja dan zou ik dat wel gewoon doen, zo'n fan kost 5-10 euries.. Blok zal toch niks mis mee zijn lijkt mij.

• GrazendeKoe
LopendeVogel schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 22:25:
[...]

Hehe dat is uiteraard de keuze die je hebt: herstellen of een nieuwe kopen.
Zelf zou ik al die moeite niet nemen voor die paar tientjes, met een beetje geluk is het vandaag nog bestellen en morgen thuis. Een cpu koeler is natuurlijk wel heel belangrijk, dus of 4 tientjes teveel is. Dat moet je uiteraard zelf bepalen (ondanks dat het puur de fan is wat het gebrek vertoont).

Laat even weten wat je uiteindelijk gedaan hebt :)

Edit:

Zit de fan van de Scythe \Mugen 2 niet gewoon erop geklikt met 2 beugeltjes? Oftewel: beugels omklikken en de fan valt eraf?
Ik ga nu bij coolblue checken voor een nieuwe fan die past bij deze koeler. En ja klopt, zit met twee (extreem vervelende, moeilijk te monteren) beugeltjes vast. Passen alle fans hier op trouwens?
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 22:34:
[...]

Het gebruik van de casefan is slechts een tijdelijke oplossing. Kan je iig je pc nog gebruiken.
De fan op de Mugen 2 zal niet veel anders zijn dan een pricewatch: Scythe Slip Stream PWM, 120mm. Je kunt er trouwens bijna elke 120mm fan met 4 pins aansluiting op zetten.
Snap ik dat dit een tijdelijke oplossing is. Ik had alleen geen andere fan meer liggen. Oorspronkelijk zat er een blazende fan (die nu kapot is) en twee zuigende fans in de kast (naar achteren en naar boven). Draai nu de pc met alleen de twee zuigende fans, cpu blijft netjes op 35 graden tijdens browsen.
Pazienza schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 22:43:
Heb je misschien goede suggesties voor een fan met de kwaliteit van een Mugen?

Dan nog een heel andere vraag, die hopelijk in dit topic past:

Ik ben toe aan upgrades, gamen gaat nog wel maar fijn is anders. Mijn huidige setup is:

Mobo: Asrock extreme 3
CPU: AMD Phenom II x4 955
GPU: Sapphire Ati Radeon HD7850 1GB DDR5
Geheugen: Corsair 8GB PC3 DDR (2x 4GB, 1600 Mhz, CL9)
Voeding: Cooler Master Silent Pro M2 520W
Behuizing: Antec Gamergear Onehundred
En dan nog 2 SSD's van 120 GB

Ik snap dat mijn CPU, GPU en werkgeheugen aan een upgrade toe zijn. Moederbord misschien ook? Ik wil het eigenlijk in stappen upgraden. Is er nog een CPU ergens te vinden die in mijn mobo past en van deze tijd is? Of is het misschien een idee mijn CPU en GPU te gaan overclocken en enkel geheugen naar 16 gb te upgraden? Ik begreep dat DDR3 nauwelijks onder doet tegen het nieuwe DDR4.

• LopendeVogel
GrazendeKoe schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 22:58:
[...]

Ik ga nu bij coolblue checken voor een nieuwe fan die past bij deze koeler. En ja klopt, zit met twee (extreem vervelende, moeilijk te monteren) beugeltjes vast. Passen alle fans hier op trouwens?

[...]

Snap ik dat dit een tijdelijke oplossing is. Ik had alleen geen andere fan meer liggen. Oorspronkelijk zat er een blazende fan (die nu kapot is) en twee zuigende fans in de kast (naar achteren en naar boven). Draai nu de pc met alleen de twee zuigende fans, cpu blijft netjes op 35 graden tijdens browsen.

[...]

Heb je misschien goede suggesties voor een fan met de kwaliteit van een Mugen?

Dan nog een heel andere vraag, die hopelijk in dit topic past:

Ik ben toe aan upgrades, gamen gaat nog wel maar fijn is anders. Mijn huidige setup is:

Mobo: Asrock extreme 3
CPU: AMD Phenom II x4 955
En dan nog 2 SSD's van 120 GB

Ik snap dat mijn CPU, GPU en werkgeheugen aan een upgrade toe zijn. Moederbord misschien ook? Ik wil het eigenlijk in stappen upgraden. Is er nog een CPU ergens te vinden die in mijn mobo past en van deze tijd is? Of is het misschien een idee mijn CPU en GPU te gaan overclocken en enkel geheugen naar 16 gb te upgraden? Ik begreep dat DDR3 nauwelijks onder doet tegen het nieuwe DDR4.
Lijkt mij niet moeilijk te demonteren, let op dit is niet altijd secuur werk, soms (ja ook bij computers..) mag je weleens wat kracht gebruiken. Vooral met dit (metaal/ijzer) kan je gerust wat kracht zetten om die beugel los te trekken/klikken.

Over je upgrade, tsja ik zou even een heel nieuw topic openen, vrijwel iedereen is nog bezig over een koeler en dan gaat het over een computer upgrade.

Snel advies:
Moederbord+CPU zijn aan vervanging toe
GPU is vrijwel standaard een bottleneck met gamen.
Echter, ook ik vind het weleens leuk om een spel te doen, maar voor mij is de ''overal'' performance het belangrijkst.
Wat ik zou doen: moederbord+cpu omgooien naar het intel kamp
Later zou ik de GPU doen.

Maar goed dit is met het oog op overal performance en niet puur en alleen gamen (meeste FPS komt van je GPU, hoewel met een dikke GPU je CPU een bottleneck zal zijn op je GPU ;) leuk he :D )

Qua geheugen... Ik ben van 16GB naar 8GB gegaan, heb 1 lat hier op tweakers verkocht. Bij jou zijn er belangrijkere dingen te vervangen dan een latje bij prikken. DDR4 is nergens voor nodig momenteel, tenzij je echt die-hard bent en er flink veel geld allemaal in wilt steken (dat je echt tot het uiterste gaat), zelf heb ik geen reden om DDR4 te nemen voorlopig, alles draait op ultra hier.

Even een nieuw topic hiervoor maken.

[ Voor 7% gewijzigd door LopendeVogel op 15-08-2016 23:09 ]

Verwijderd

Let op de prijs bij Coolblue. 9 van de 10 keer zijn ze veel te duur. Kijk in de pricewatch welke winkel goedkoop aanbiedt en goede reviews heeft.

Er zijn snellere cpu's voor het socket maar niet zo snel dat je er iets van zal merken. Wil je een significant snellere upgrade dan zal je naar een Intel i5 moeten. Ook de videokaart is aan een upgrade toe. Eigenlijk betekent het dus een heel nieuw systeem.

• GrazendeKoe
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 23:05:
Let op de prijs bij Coolblue. 9 van de 10 keer zijn ze veel te duur. Kijk in de pricewatch welke winkel goedkoop aanbiedt en goede reviews heeft.

Er zijn snellere cpu's voor het socket maar niet zo snel dat je er iets van zal merken. Wil je een significant snellere upgrade dan zal je naar een Intel i5 moeten. Ook de videokaart is aan een upgrade toe. Eigenlijk betekent het dus een heel nieuw systeem.
Daar vreesde ik al voor haha. Gaat dus wel 500 plus kosten. Maar ik neem aan dat de voeding voldoende is voor een krachtiger systeem?

Edit: Ik ben overigens niet te beroerd om tweedehands componenten te kopen :)

[ Voor 5% gewijzigd door GrazendeKoe op 15-08-2016 23:11 ]

• Pazienza
GrazendeKoe schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 23:08:
[...]

Daar vreesde ik al voor haha. Gaat dus wel 500 plus kosten. Maar ik neem aan dat de voeding voldoende is voor een krachtiger systeem?
Je zou eventueel tweedehands kunnen kijken. Een leuke i5 2500K of 3570K met bijbehorend moederbord kost je met wat mazzel 150 euro, daar past dan ook meteen je Mugen 2 op als je er een nieuwe fan bij koopt. Dan nog voor 100 euro een tweedehands videokaart, ik stel een Radeon HD 7970, R9 280, R9 280X of R9 380 voor.

Dan verkoop je gewoon je oude spullen. Je CPU en Moederbord brengen misschien nog zo'n 70 à 80 euro op, je videokaart nog wel 60 euro.

Aangezien je zo lang met dit systeem hebt gedaan schat ik in dat je niet de allerhoogste eisen hebt, dan is het eigenlijk zonde om voor nieuwe hardware uit de winkel te gaan. Wat ik hier voor stel gaat je een enorme performance boost geven voor een fractie van de prijs. Ik zou zeggen kijk hier wat rond op Tweakers bij Vraag en Aanbod en kijk of de verkoper het een en ander aan positieve beoordelingen heeft.

• LopendeVogel
GrazendeKoe schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 23:08:
[...]

Zoals ik aangegeven had:
neem een nieuw moederbord+cpu, de rest kan je overzetten op het nieuwe moederbord
Later (of direct indien je bank het toelaat :D ) verwissel je de GPU voor een AMD of nVidia (beiden hebben leuke kaarten voor budget-mid gamen).

De rest kan nog gerust mee zonder te vernieuwen / geld in te steken.
Je voeding zal voldoende zijn (hoewel t weer niet hier op tweakers aangeraden zal worden, zorgt deze voor de minste hinder)

2e hands geen probleem? Kijk hier op tweakers voor een upgrade set naar het intel kamp. leuke CPU + moederbord zal je circa 200-250 euro kosten 2e hands (veelal met factuur en doos).
Zijn leukere prijzen toch?! Wat je kan doen om een fijner gevoel te hebben: neem geen K (overclock) CPU, dan weet je tenminste vrijwel zeker dat het ding niet harder gewerkt heeft dan de ''bedoeling''.

Neem bijv een R9 290 (amd) erbij of een GTX970 (nvidia) en je bent voor 300-400 euro klaar (ligt eraan welke gpu en welke CPU je neemt, ik denk dat een i5 2500 al een zeer leuke upgrade is voor jou en die is goedkoper als de prijs range van 200-250 euro die ik eerder gaf.

[ Voor 10% gewijzigd door LopendeVogel op 15-08-2016 23:16 ]

Verwijderd

Ligt eraan hoe oud de voeding is. Kwalitatief is het niet veel bijzonders. Gaat hooguit 6 jaar betrouwbaar mee, dus meenemen naar een nieuw systeem is niet zeker. Intel stelt met haar nieuwste cpu's nogal wat eisen aan een voeding.

• GrazendeKoe
@pazienza @lopendevogel

Ik was al even snel aan het kijken in vraag en aanbod. Ik heb dit systeem toentertijd ook zelf gebouwd met tweedehands spullen. Vind ik wel een leuke uitdaging. Ik ga daar maar weer voor, een upgrade voor een aardige prijs moet er zeker in zitten zoals Pazienza al zei! :)

Allen bedankt voor de hulp!

• LopendeVogel
GrazendeKoe schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 23:17:
@pazienza @lopendevogel

Ik was al even snel aan het kijken in vraag en aanbod. Ik heb dit systeem toentertijd ook zelf gebouwd met tweedehands spullen. Vind ik wel een leuke uitdaging. Ik ga daar maar weer voor, een upgrade voor een aardige prijs moet er zeker in zitten zoals Pazienza al zei! :)

Allen bedankt voor de hulp!
Jep, hier op tweakers heb ik zeeer goede ervaringen met 2e hands spul (ik zal nooit via marktplaats iets elektronisch kopen, nooit een prettig gevoel bij).
Bekijk wel de beoordelingen en sinds wanneer de tweaker zijn account gemaakt heeft, zo ben je vrijwel verzekert van een prettige koop.

Ja joh als je hier op Vraag&Aanbod kijkt is er genoeg te vinden voor weinig geld (gewoon minimaal een i5 2500 nemen met een bijpassend moederbord) qua GPU tsja de R9 290 OC is een zeer leuke kaart voor 1080p60fps high-ultra en te vinden voor circa 150 euro.

• Pazienza
LopendeVogel schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 23:21:
[...]

Jep, hier op tweakers heb ik zeeer goede ervaringen met 2e hands spul (ik zal nooit via marktplaats iets elektronisch kopen, nooit een prettig gevoel bij).
Bekijk wel de beoordelingen en sinds wanneer de tweaker zijn account gemaakt heeft, zo ben je vrijwel verzekert van een prettige koop.

Ja joh als je hier op Vraag&Aanbod kijkt is er genoeg te vinden voor weinig geld (gewoon minimaal een i5 2500 nemen met een bijpassend moederbord) qua GPU tsja de R9 290 OC is een zeer leuke kaart voor 1080p60fps high-ultra en te vinden voor circa 150 euro.
Volledig mee eens, ik mijd MP als de pest.

Over die R9 290, zorg er wel voor dat je een aftermarket model neemt. De R9 290 is enorm snel maar heeft de nare neiging om behoorlijk warm te worden namelijk. :)

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:02
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 22:34:
[...]

De fan op de Mugen 2 zal niet veel anders zijn dan een pricewatch: Scythe Slip Stream PWM, 120mm. [...]
Klopt. Mijn Mugen 2 fan had ook de geest gegeven en had deze gekocht, volgens mij is deze 100% identiek aan de originele..

[ Voor 18% gewijzigd door - J.W. - op 15-08-2016 23:48 ]

• LopendeVogel
Pazienza schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 23:23:
[...]

Volledig mee eens, ik mijd MP als de pest.

Over die R9 290, zorg er wel voor dat je een aftermarket model neemt. De R9 290 is enorm snel maar heeft de nare neiging om behoorlijk warm te worden namelijk. :)
Hehe ik dacht; ik zet er OC achter. Maar ik bedoelde inderdaad een aftermarket model.

• GrazendeKoe
LopendeVogel schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 23:21:
[...]

Misschien een domme vraag, ben al een aantal jaar uit het volgen van hardware.

Is het zo simpel dat de reek i5 oploopt als bijv. 2400 - 2500 - 2600 etc etc, waarbij hoger = beter? En welke socket zou ik voor moeten gaan om weer een paar jaar mee te kunnen?
LopendeVogel schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 23:26:
[...]

Hehe ik dacht; ik zet er OC achter. Maar ik bedoelde inderdaad een aftermarket model.
En wat houdt aftermarket in dit geval in? Het woord zegt het vast al...

[ Voor 13% gewijzigd door GrazendeKoe op 15-08-2016 23:28 ]

• Pazienza
GrazendeKoe schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 23:27:
[...]

Is het zo simpel dat de reek i5 oploopt als bijv. 2400 - 2500 - 2600 etc etc, waarbij hoger = beter? En welke socket zou ik voor moeten gaan om weer een paar jaar mee te kunnen?

[...]

En wat houdt aftermarket in dit geval in? Het woord zegt het vast al...
Het eerste cijfer is de generatie, dus 2e gen, 3e gen, 4e gen (al is 4e gen wss buiten budget of het geld in ieder geval niet waard)

Verder is idd hoger cijfer beter, maar kijk vooral naar de clock snelheden. Modellen die eindigen op een K zijn overclockbaar.

Dat is de logica in een notendop. :)

• LopendeVogel
GrazendeKoe schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 23:27:
[...]

Poeh zo uit mijn hoofd zou je een socket 1155 moeten hebben wil je een i5 2xxx. Ik type momenteel vanaf een i7 2600 en dat is een 1155 socket.
Indien je een i5 neemt, is de 2(gen) en het cijfer daarop een ''verbeterde'' versie van die i5 2e generatie.
Mijn CPU (i7 2600) is 0x een bottleneck geweest voor wat dan ook. Mijn socket is nog genoeg leuks voor te vinden kijkend naar moederborden. De grotere stappen zit in de eerste cijfer, hoe hoger die, hoe hoger de verbeteringen. Maar goed persoonlijk, dankzij mijn zeer goede ervaringen met de i7 2de gen, zijn die verbeteringen ook maar minimaal.

• GrazendeKoe
Pazienza schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 23:30:
[...]

Het eerste cijfer is de generatie, dus 2e gen, 3e gen, 4e gen (al is 4e gen wss buiten budget of het geld in ieder geval niet waard)

Verder is idd hoger cijfer beter, maar kijk vooral naar de clock snelheden. Modellen die eindigen op een K zijn overclockbaar.

Dat is de logica in een notendop. :)
Super, klinkt eenvoudig. Welke kloksnelheden zal ik ongeveer moeten nastreven? Mijn Phenom loopt nu op 3,2 ghz.

• Pazienza
GrazendeKoe schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 23:32:
[...]

Super, klinkt eenvoudig. Welke kloksnelheden zal ik ongeveer moeten nastreven? Mijn Phenom loopt nu op 3,2 ghz.
In principe is alles boven de 3 GHz gewoon oké. Zou voor het gemak kijken of je in één keer een moederbord met CPU erbij kan kopen.

• LopendeVogel
GrazendeKoe schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 23:32:
[...]

Niet te vergelijken, is als een zure appel met een zoete banaan..
Qua kloksnelheid kan je gerust hetzelfde hebben, echter bij intel is dat een totaal andere ervaring. En dan doel ik op een i serie (i5 / i7).

Edit: dit schiet niet meer op, Pazienza en ik zeggen elke keer hetzelfde |:( 8)7 _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door LopendeVogel op 15-08-2016 23:36 ]

• Pazienza
LopendeVogel schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 23:34:
[...]

Niet te vergelijken, is als een zure appel met een zoete banaan..
Qua kloksnelheid kan je gerust hetzelfde hebben, echter bij intel is dat een totaal andere ervaring. En dan doel ik op een i serie (i5 / i7).

Edit: dit schiet niet meer op, Pazienza en ik zeggen elke keer hetzelfde |:( 8)7 _/-\o_
Haha ik had er ook al een binnenpretje om inderdaad. O-)

• GrazendeKoe
Zojuist de i5 3570k en Asus P8Z77-V in mijn PC geplaatst met de andere onderdelen die ik al had, namelijk:

En dan nog twee Kingston SSD's van 120GB

Bij de eerste keer booten kwam het volgende scherm er voor: https://www.mupload.nl/img/tvcc8xvhgj8k7.jpg Ik heb niks overclocked. Heb het moederbord en CPU wel tweedehands overgenomen, verkoper zei er nooit iets mee gedaan te hebben. Ben bij verkoper thuis geweest en heb daar het systeem werkend gezien en samen uit elkaar gehaald. Ik kreeg ook niet de indruk dat hij er zoveel verstand van had om de boel over te clocken.

Gekozen om naar de setup te gaan door F1 te drukken. Toen kwam ik dus in de BIOS: https://www.mupload.nl/img/uqnrqzhl40el8.jpg Ik heb de bootopties veranderd naar het juiste (Windows Boot Manager).

Na save + exit gekozen te hebben begon de PC aan te gaan en vervolgens weer direct uit, direct aan, direct uit, direct aan tot ik een zwart scherm had. Vervolgens weer naar BIOS gegaan, boot priority nog eens goed gezet en toen startte ie wel door naar Windows.

Enfin, ik begin liever zo clean mogelijk. Kan de BIOS gereset worden naar fabrieksinstellingen? Zou dat graag doen.

Ook vind ik dat de temperaturen best hoog zijn in idle. Ik heb natuurlijk de CPU en koeler schoongemaakt (spiritus en daarna alcohol) en koelpasta aangebracht van het merk Noctua NT-H1. Aangebracht door een stip in het midden van de processor te doen en vervolgens de koeler te installeren, een Mugen 3 met twee fans. De temperaturen in idle zijn: https://www.mupload.nl/img/qkxtndt2p3ycs.jpg Volgens mij werd mijn vorige CPU met Mugen 2 minder warm.

Helaas hebben de CPU koelers drie pinnetjes waardoor de snelheid er niet vanzelf wordt aangepast. Ik wil dit wel graag. Kan iemand mij goede 120mm koelers aanraden? Uiteindelijk wil ik ook graag naar casefans die de snelheid automatisch aanpassen naar de temperatuur.

Sorry voor het lange verhaal }:O

EDIT: Nu na een uur gebruikt te hebben wilde ik de PC opnieuw opstarten. Hij geeft 'tikjes' en boot niet echt door. Sluit af en start opnieuw op met zo'n tikgeluidje. Dit doet ie nu denk ik al 10x achter elkaar. Het blauwe ledje gaat heel even aan maar ook gelijk weer uit in deze situatie.

[ Voor 5% gewijzigd door GrazendeKoe op 30-08-2016 22:38 ]

Verwijderd

In het bios kan je default settings instellen.

Heb je windows opnieuw geïnstalleerd? Dat is zeker aan te raden als een ander moederbord gebruikt wordt.

• GrazendeKoe
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 22:37:
In het bios kan je default settings instellen.

Heb je windows opnieuw geïnstalleerd? Dat is zeker aan te raden als een ander moederbord gebruikt wordt.
Ik wilde inderdaad Windows ook opnieuw installeren. Was alvorens ik dat zou doen benieuwd of het wat anders kon zijn. Morgenvroeg ga ik de BIOS resetten en daarna Windows opnieuw installeren :)

Verwijderd

Als dat niet werkt dan kun je een CMOS clear doen. Dan worden niet alleen de instellingen naar default gezet, maar ook het geheugen van de BIOS leeggemaakt, en wordt dus heel het bord gereset. Er staat in de handleiding op pagina 2-19 hoe je dit kunt doen:
http://dlcdnet.asus.com/p...668.1472977782.1448036332

De temperaturen van je systeem zijn prima overigens. Je kunt de temperaturen van je oude CPU niet vergelijken met deze i5. Intel CPU's worden wat warmer dan AMD, maar ze mogen ook warmer worden. En ten slotte is het belangrijkste de temperaturen onder load :).

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2016 08:27 ]

• GrazendeKoe
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 08:27:
Als dat niet werkt dan kun je een CMOS clear doen. Dan worden niet alleen de instellingen naar default gezet, maar ook het geheugen van de BIOS leeggemaakt, en wordt dus heel het bord gereset. Er staat in de handleiding op pagina 2-19 hoe je dit kunt doen:
http://dlcdnet.asus.com/p...668.1472977782.1448036332

De temperaturen van je systeem zijn prima overigens. Je kunt de temperaturen van je oude CPU niet vergelijken met deze i5. Intel CPU's worden wat warmer dan AMD, maar ze mogen ook warmer worden. En ten slotte is het belangrijkste de temperaturen onder load :).
Dan is het moederbord dus ECHT naar fabrieksinstellingen? Moet ik daarna Windows ook weer opnieuw installeren of is dat niet nodig? Heb namelijk net de clean install er op met al mijn programma's opnieuw geïnstalleerd. :p

EDIT: PC start nu wel normaal op nadat ik BIOS settings naar default had gezet (was instant, werd geen proces gestart, houdt dit in dat er inderdaad niet in de BIOS is gekloot?) en toen opnieuw Windows er op.

[ Voor 9% gewijzigd door GrazendeKoe op 31-08-2016 10:44 ]

Verwijderd

Windows hoef je dan niet opnieuw te installeren. Maar als hij nu gewoon goed werkt is het niet persé nodig. Er wordt eigenlijk nooit een proces gestart zodra je de instellingen naar default zet, dit word namelijk pas opgeslagen zodra je de instellingen opslaat.

• GrazendeKoe
Aha oké. Ik bedenk me nu net dat ik bij het opnieuw installeren van Windows enkel de partities heb verwijderd zonder deze te formatteren. Volgens mij staat er nu dus nog software op van mijn vorige setup, dus ik vrees dat ik Windows hoe dan ook nog een keer opnieuw installeer. Zoveel moeite is het ook weer niet.

Doe ik ook die CMOS clear! :)

Dan misschien nog een domme vraag: voor zover ik weet downloadt installeert Windows tegenwoordig alle drivers die nodig zijn. Toch kon ik geen Asus software vinden. Niet in de verkenner, niet in program files etc. Dus ik dacht, er zijn helemaal geen moederborddrivers geïnstalleerd. Ik naar de Asus site en daar de drivers gedownload, maar tijdens de installatie kreeg ik de melding dat mijn gedownloade drivers ouder waren dan de huidige drivers op het systeem.

Wat is nu de beste methode om de nieuwste/beste drivers te installeren voor alle hardware?

[ Voor 44% gewijzigd door GrazendeKoe op 31-08-2016 12:15 ]

Pagina: 1