WinterX schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 20:33:
Hallo,
Ik heb een vraag over tijdregistratie systeem gebruikt door mijn werkgever.
Bijvoorbeeld:
Ik werk van 6.00 tot 15.00 maar soms moet ik tot 15.05 of 15.10 uur langer blijven. 5 of 10 minuten is niet meegeteld. Ze betalen niet voor elk minuut maar voor elk kwaartuurtje. Kan mijn werkgever zo doen? Is dat helemaal legaal?
Ja, is heel normaal. Kan, zeker bij productiebedrijven, ook niet echt anders.
Wij ontwikkelen ERP software, waar onder andere tijdregistratie mee kan worden gedaan. Dit begrip noemen we glijtijd en is (natuurlijk) instelbaar.
Waarom gebruik je glijtijd? Nou, simpel:
Glijtijd zit voor en na je rooster. Dus als je van 6.00 tot 15.00 werkt en je begint iets eerder of je gaat iets later weg val je niet meteen in overuren, maar in de glijtijd. Dit principe is erop gebaseerd dat niemand elke dag EXACT om 6.00 in kan klokken en EXACT om 15.00 uit kan klokken. meestal klok je net iets eerder in en net iets later uit. Niet omgekeerd want dan verzuim je.
Wanneer je bijvoorbeeld 2 minuten voor aanvang van je rooster inklokt of 2 minuten na aflopen van je rooster uitklokt is het onzinnig om dan meteen 2 minuten overuren te schrijven, want dat zijn functioneel natuurlijk geen overuren. Dus vandaar die glijtijd.
En over mensen die roepen: Als je een keer 10 minuten eerder begint mag je ook 10 minuten eerder weg. Dat is bij de meeste kantoorbanen misschien zo, maar in een productiebedrijf is dat niet zo. De lopende band/werkplaats draait van (in geval van de TS) 6:00 tot 15:00. En dan moet je dus gewoon aanwezig zijn. Als je later komt of eerder weg gaat, staat de lopende band niet op jou te wachten! Je kunt dan dus niet zomaar later beginnen of eerder stoppen.
[
Voor 24% gewijzigd door
FragDaddy op 16-08-2016 12:46
]