Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Hallo,

Ik heb een vraag over tijdregistratie systeem gebruikt door mijn werkgever.

Bijvoorbeeld:

Ik werk van 6.00 tot 15.00 maar soms moet ik tot 15.05 of 15.10 uur langer blijven. 5 of 10 minuten is niet meegeteld. Ze betalen niet voor elk minuut maar voor elk kwaartuurtje. Kan mijn werkgever zo doen? Is dat helemaal legaal?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ja, vaak staat er wel iets in je contract over overwerk. Maar die heb je vast al doorgenomen? :)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Ja, zo werkt dat in de echte wereld ;) Als je over 5 minuten gaat zeuren wens ik je veel succes in je verdere carriere.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:38

Khaine

Python liefhebber

WinterX schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 20:33:
Hallo,

Bijvoorbeeld:

Ik werk van 6.00 tot 15.00 maar soms moet ik tot 15.05 of 15.10 uur langer blijven. 5 of 10 minuten is niet meegeteld. Ze betalen niet voor elk minuut maar voor elk kwaartuurtje. Kan mijn werkgever zo doen? Is dat helemaal legaal?
Als er niet zoveel in het contract staat en je hebt geen CAO waaraan je gebonden bent lijkt mij dat geen probleem.

Ik denk dat ik voor de meeste mag spreken in de IT, dat het gebruikelijk is dat overwerk helemaal niet wordt uitbetaald. Dan ga ik er natuurlijk wel van uit dat het overwerk is, dus incidenteel. Als het stelselmatig gebeurt kun je je nog altijd afvragen of 5 minuten zo erg is (ik doe heel soms 1,5 uur extra).

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:12

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ligt eraan of het structureel is of niet. En of ze ook je af en toe een kwartier laten overwerken en dit wel betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Binnen een maand krijg ik paar uur minder, toch? Dat is ook geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Lijkt mij inderdaad ook zeer redelijk en gebruikelijk in de IT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
In principe moet je dus voor 1-15 minuten extra werken een kwartier extra betaald krijgen. In de praktijk moet je niet zeuren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:42
Op zich normaal. Wel met een kanttekening dat het ook de andere kant op werkt. Als ik 1 of 2 keer in de paar weken een kwartiertje eerder naar huis ga, moeten ze daar ook niet over beginnen.

Zo heb ik er wel is meegemaakt waarbij ik werd gecorrigeerd door de "teamlijder" omdat ik een kwartiertje eerder weg ging de dag daarvoor. Ze controlerden het dus elke dag..... maar waren wel vergeten dat ik meerdere dagen een paar uur deed overwerken zonder declareren. Het was het laatste jaar dat ik daar werkte

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Khaine schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 20:37:
[...]

Als er niet zoveel in het contract staat en je hebt geen CAO waaraan je gebonden bent lijkt mij dat geen probleem.

Ik denk dat ik voor de meeste mag spreken in de IT, dat het gebruikelijk is dat overwerk helemaal niet wordt uitbetaald. Dan ga ik er natuurlijk wel van uit dat het overwerk is, dus incidenteel. Als het stelselmatig gebeurt kun je je nog altijd afvragen of 5 minuten zo erg is (ik doe heel soms 1,5 uur extra).
Kwestie van een goede werkgever zoeken :p Mijn werkgever betaald vanaf een half uur extra 150% uit en dan mag je kiezen tussen uitbetalen of tijd-voor-tijd.

Maar om nou over 5 of 10 minuten te gaan zeuren.. dat gaat te ver. Ik werk van 07:30 tot 16:00 maar ben er vaan al 7:10. Uiteraard komt het dus wel eens voor dat ik 15:30 ervan door ga zonder dat in de uren te noteren. En men vindt dat prima.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:33
Hallo,

Bijvoorbeeld:

in de tijd dat je werkt, klets je dan ook weleens 5 minuten, of kijk je ff uit het raam oid? Ik denk van wel, tenzij je aan de lopende band staat en wel moet werken omdat anders producten voorbij gaan zonder behandeling.

Maar als je even praatje maakt, trek je die minuten ook van je werktijd af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15
Kom je soms ook wel eens te laat? Of moet je soms ook wel eens op tijd weg?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:53

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Aanvullend op wat Bender al zegt: redelijkheid komt altijd van beide kanten. Helaas, onredelijkheid ook. Werkgever star, ik star. Werkgever soepel, ik soepel.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-09 21:17

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Voor mij lag het aan de werkgever toen ik jonger was. Twee werkgevers bekeken elke 15 minuten, dus ik ook. Anderen niet, dus ik ook niet. Een werkrelatie op basis van redelijkheid is ook een stuk fijner voor de langere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Als je 5 minuten op het toilet zit, als je 3 minuten een kop koffie pakt, als je 4 minuten even je telefoon checkt, als je 10 minuten met een collega zit te babbelen, houdt je werkgever dan ook die tijd in ? Nee, toch ?

Dat je niet om 6:00 uur stipt binnenkomt op de zaak en dan pas naar je werkplek gaat, jas uit gaat doen , computer opstarten (what ever) om vervolgens pas om 6:20 uur klaar bent om te gaan werken om vervolgens al om 14:50 uur je computer af te sluiten, je jas aan te trekken, om dan om precies om 15:00 uur de drempel van de deur passeren om snel thuis te zijn. Dat noemen ze een 9-5 mentaliteit en dat iets eerder op de zaak bent en iets later vertrekt behoort gewoon tot de normale gang van zaken, dus die paar minuten voor en na je werk horen er gewoon bij.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Laatst online: 28-07 19:07
Bij mij is het zo, als je 5 mins langer blijft, dan volgende dag 5 mins later beginnen. Niemand die daar problemen mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Bij mij is dat hetzelfde als bij Glashelder, maar ik werk in een garage (monteur) en als je om 16:00 uur stopt met werken moet je je overal nog uit doen, soms nog een bezoekje aan de wc :P . Na half 5 is het pas dat ik doorbetaald krijg. (Ik dacht eerst ook dat ik voor elke minuut aanwezig op het werk uitbetaald moest krijgen, maar eigenlijk is het zoals het nu is heel normaal...)

Ik vind zelf persoonlijk dat je niet moeilijk moet doen om die 5-10 minuten. De kans is zeer groot dat je leider of werkgever ook steeds moeilijker gaat doen als je 10 minuten eerder weg moet.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ze betalen niet voor elk minuut maar voor elk kwaartuurtje. Kan mijn werkgever zo doen? Is dat helemaal legaal?
15 minuten is een kwartier in het Nederlands, geen kwaartuurtje.

Meestal wordt je werktijd niet tot de minuut precies geregistreerd, afronding hoeven niet vreemd te zijn. Bij twijfel kan je kijken of er in je CAO (indien je onder eentje valt) iets over geschreven staat.

Maar 5 tot 10 minuten lijkt mij niet het einde van de wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:03
DeBolle schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 21:27:
Aanvullend op wat Bender al zegt: redelijkheid komt altijd van beide kanten. Helaas, onredelijkheid ook. Werkgever star, ik star. Werkgever soepel, ik soepel.
Dit inderdaad.
Mijn huidige werkgever is enorm soepel. Ik werk regelmatig een kwartier tot een half uur over, maar geef dit nooit op en zeur er nooit over. Ook niet als het uit loopt tot een uur. Daar staat tegenover dat er nooit, maar dan ook nooit gezeurd wordt als ik een kwartier tot een uur eerder weg moet, i.v.m. wat voor andere verplichting dan ook.

Bij mijn vorige werkgever werkte ik elke dag een half uur tot 3 kwartier over. Elke dag, dus structureel.
In eerste instantie mocht ik dat gewoon opgeven (wat me, als het structureel is, niet meer dan normaal lijkt). Ik gaf max een half uur op, ook als het 3 kwartier werd. Toen er vanuit m'n werkgever gezeurd werd dat ik een keer "maar" een kwartier had overgewerkt en "eerder" naar huis was gegaan, besloten ze dat ik het maar niet meer op mocht geven.
Prima natuurlijk... maar ik heb vanaf dat moment geen minuut meer overgewerkt :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:22

Standeman

Prutser 1e klasse

Oeh, ik ben zo blij met mijn werkgever. Ik kom en ga ongeveer wanneer ik zin heb. Hij zeurt niet wanneer ik een uurtje eerder wegga en ik zeur niet wanneer er 's avonds een klant aan de lijn hangt als er problemen zijn.

Flexibiliteit werkt twee kanten op. Als die balans er niet is, wordt het imo inderdaad tijd om een andere werkgever te gaan zoeken.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 07:49
Als het je echt om die 5 minuten gaat dan ga je toch iedere dag ff 5 minuten extra naar het toilet aan het einde van je dienst? Dan klok je iedere dag een kwartier later uit.

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Veel bedrijven waar ik binnen ben geweest maken het nog bonter. Klokken, alles <8 uur kost vakantie. Alles > 8 is voor de baas. Geen plus en min systeem.

Mensen zeuren vaak over plus of min een kwartiertje. En hoe lullig het ook is, welcome to the real world. Je zal ongetwijfeld recht hebben op "overwerk" oid, maar carrière technisch kun je ook zelfmoord plegen.

Mijn team moet van mij ook klokken als ze op kantoor zijn. We hebben geen plus of min systeem. Ik accordeer alles op 40 uur/week. Ook als het bij iemand een keer 36 is geweest. Het gaat om redelijk en billijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:43
Mag ik vragen bij voor soort bedrijf je werkt? Dat maakt ook nog al wat uit.
Ik heb vroeger bij een supermarkt gewerkt en daar was het normaal dat je 15 minuten na sluiting bleef. Kreeg je ook niet betaald. Maar dat is was een bijbaan.
En anders neem je toch iets meer pauze? En als ze echt zo op je letten en je vind dat vervelend kan je 2 dingen doen. Het aankaarten of een andere baan zoeken.
Ik zie dat je bijna 30 ben en een hbo diploma heb, dus dan zou je moeten zeggen dat het wel mogelijk is om een baan te vinden met iets meer vrijheid.

[ Voor 19% gewijzigd door chrisborst op 16-08-2016 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Hallo,

Bijvoorbeeld:

Komop zeg, je bent 30 dan mag je toch wel verwachten dat je een beetje werk-ethiek hebt en geen instelling van iemand van 17 met een vakantiebaantje.
Dat hoort er gewoon bij, net als het feit dat de baas niet jouw toilet bezoek timed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Laatst online: 12:45
Mensen die een 9 tot 5 mentaliteit hebben komen nooit ver in de maatschappij.............

Maar nu we het hier toch over hebben: Is het wel normaal dat je na +5 min te laat te komen +15 min niet uitbetaald krijgt, maar als je 15 min langer door werkt krijg je niks extra's uitbetaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExploitSolo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:45
Shit... ik werk standaard een half uur tot uur te veel. Ook zonder betaald te krijgen. Hoort er gewoon bij in mijn ogen.
Dit enkel om te zorgen dat de servicedesk bezet is tussen 08:00 en 17:00...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:27
Standeman schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 08:50:Flexibiliteit werkt twee kanten op. Als die balans er niet is, wordt het imo inderdaad tijd om een andere werkgever te gaan zoeken.
Maar dan wel na het eerst bespreekbaar te maken binnen de organisatie. Dat is (niet specifiek om deze case) toch wel iets waar vaak aan voorbij gegaan wordt terwijl je (naar mijn mening) een hele hoop dingen al kunt oplossen door simpel het gesprek aan te gaan.
mugenmarco schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 09:17:
Maar nu we het hier toch over hebben: Is het wel normaal dat je na +5 min te laat te komen +15 min niet uitbetaald krijgt, maar als je 15 min langer door werkt krijg je niks extra's uitbetaald?
Dat vind ik niet normaal, flexibiliteit werkt 2 kanten op. Tenzij het laatkomen iets structureels is maar dan zijn er andere maatregelen noodzakelijk.

[ Voor 31% gewijzigd door Superkanjo op 16-08-2016 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:00
Het is in mijn ogen leven en laten leven. Niet moeilijk doen over die 5-10 minuten of kwartiertjes, zolang jouw baas ook niet moeilijk doet als je een keer later komt/eerder vertrekt (zolang je dat maar van te voren aangeeft). Doet jouw baas daar wel moeilijk over, dan misschien toch het gesprek eens aangaan, en kijken of je dan wel op je plek zit omdat het dan wel eenrichtingsverkeer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 14:56
ExploitSolo schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 09:25:
Shit... ik werk standaard een half uur tot uur te veel. Ook zonder betaald te krijgen. Hoort er gewoon bij in mijn ogen.
Dit enkel om te zorgen dat de servicedesk bezet is tussen 08:00 en 17:00...
Persoonlijk vind ik niet dat het er bij hoort dat je iedere dag standaard een half uur overwerkt.
Als je dit bij elkaar optelt, is het gewoon 3 weken extra op een jaar. Daar mag dan ook best iets tegenover staan.

Zelf werk ik ook bijna iedere dag langer dan ik contractueel zou moeten, maar er is ook niemand die iets zegt wanneer ik een keer een uur eerder naar huis ga. Een kwestie van geven en nemen. Maar het moet wel binnen proporties blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik ben het met veel reacties eens: Ja, je moet flexibel zijn. Maar wat we hier niet lezen is hoe de werkgever zich opstelt naar de TS toe. Misschien is de werkgever andersom ook niet flexibel. Dan is de vraag van de TS wel te begrijpen, maar als je in zo'n werksfeer belandt is er al wel iets mis. Je moet gewoon lekker 8 uur per dag werken en dat betekent dat je doorgaans inderdaad wat langer aanwezig bent, maar anderszijds moet er dan ook niet moeilijk gedaan worden als je net even een keertje eerder naar huis moet.

Ik tel mijn uren niet eens op mijn werk en mijn baas zegt: Als het maar af is (wetende dat dat altijd in meer dan 40 uur gaat, maar ik als ik eens wat eerder naar huis ga, of vanuit huis werk, is dat allemaal wel best. Bij ons werkt dat dus wel 2 kanten op.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

mugenmarco schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 09:17:
Mensen die een 9 tot 5 mentaliteit hebben komen nooit ver in de maatschappij.............
[...]
Als je altijd moet overwerken om te laten zien hoe hard je werkt doe je ook iets niet goed, ik heb best veel mensen gezien die altijd 5 min. langer wilde werken dan mij om te laten zien dat ze heul hard hun best deden.
Is allemaal leuk, en misschien dat je baas er gevoelig voor is maar ik wordt er kriegel van.

Daarentegen precies om 9:00 beginnen en exact om 17:00 de deur dicht trekken is wat anders. Wat mij betreft zorg je minimaal dat je "klaar zit" om 9:00 en gaat opruimen om 17:00, we zitten immers niet meer op school.

Maar mensen die niet structureel overwerken kunnen net zo ver komen als iemand die het wel doet ;)

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:22

Standeman

Prutser 1e klasse

Superkanjo schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 09:32:
[...]

Maar dan wel na het eerst bespreekbaar te maken binnen de organisatie. Dat is (niet specifiek om deze case) toch wel iets waar vaak aan voorbij gegaan wordt terwijl je (naar mijn mening) een hele hoop dingen al kunt oplossen door simpel het gesprek aan te gaan.
Dat klopt helemaal! Het gesprek aan gaan is altijd de eerste stap. Het ligt ook heel erg aan de cultuur van het bedrijf. Ik werk bij een heel klein bedrijfje (4 FTE) en ben verder niet echt afhankelijk van anderen. Dus dat scheelt al heel veel.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExploitSolo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:45
Audiowaste schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 09:38:
[...]

Persoonlijk vind ik niet dat het er bij hoort dat je iedere dag standaard een half uur overwerkt.
Als je dit bij elkaar optelt, is het gewoon 3 weken extra op een jaar. Daar mag dan ook best iets tegenover staan.

Zelf werk ik ook bijna iedere dag langer dan ik contractueel zou moeten, maar er is ook niemand die iets zegt wanneer ik een keer een uur eerder naar huis ga. Een kwestie van geven en nemen. Maar het moet wel binnen proporties blijven.
Het is maar voor 2 weken, de rest van team is namelijk met vakantie :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:07
Zoals, zovelen, hier het antwoord al hebben gegeven, het is een stukje geven en nemen. Als ik naar mijn eigen situatie kijk, ik ben elke dag minimaal wel 15min "te vroeg" op kantoor. Maar ik maak gewoon mijn uren vol. Als ik een keertje eerder weg wil/moet. Dan schrijf ik gewoon 8 uur en dan hoef ik daar vrij of verlof voor te vragen.

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:16
Ze betalen niet voor elk minuut maar voor elk kwaartuurtje.
Kwartiertje langer blijven dan.

Beetje gerenomeerd registratiesysteem maakt van die 10 minuten overigens ook 1/4e uur.

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:12

Collaborator

You! Cake or Death?

Ik kwam ivm de aansluiting van de trein vaak om 08:03 binnen. En vertrok om 16:30 weer ongeveer om nog net een trein te halen (werk zit direct naast station. Dat deed ik omdat als ik een paar minuten later vertrok ik een half uur later pas thuis (ivm slechte overstap) Om die paar minuten te compenseren wilde ik in de pauze (uur pauze) een kwartiertje langer doorwerken. Helaas niet toegestaan. Erg flauw vond ik dat.

Nieuwe werkgever heeft een in of uit klokken en iedereen begint wanneer hij wil. Zo relaxt. Als je maar gewoon je uren maakt. Oh en elke week een dag thuiswerken _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Collaborator op 16-08-2016 10:31 ]

This space is occupied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Heb dit bij mijn bijbaan in een bouwmarkt hard zien verslechteren:
Wijziging in sluitprocedure kassa's e.d. > tot halfuur tot drie kwartier(!) wachten voordat je de winkel uit kon i.v.m. de veiligheid. Dus een shift van 18.00-21.00 was 17.45- 21.45 omdat je ook een kwartier vroeger verwacht werd. En dan kreeg je 3 uur x 133% omdat het avondwerk was. Moest een keer echt om 17.00 wegop zaterdag, 16:57 uitgeklokt > 16:55 op de uurregistratie en salaris ingehouden. Ben toen wel redelijk ballistic geworden aangezien je rustig 2-3 avonden ruim een halfuur per keer alleen maar stond te wachten.

Maar goed, uren om werk te registreren gaat eigenlijk alleen maar goed bij productiewerk.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:03
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 08:52:
Veel bedrijven waar ik binnen ben geweest maken het nog bonter. Klokken, alles <8 uur kost vakantie. Alles > 8 is voor de baas. Geen plus en min systeem.
Sorry, maar ik vind dit soort systemen echt te triest voor woorden. Ze zijn bij mijn bedrijf overgestapt van klokken naar uren handmatig schrijven. Toen begonnen een aantal leidinggevenden ook met bovenstaande ideeën te dreigen.

Ik vind het verschrikkelijk ouderwets en als je wilt dat je medewerkers zo flexibel worden als een loden deur, dan zou ik het hard aanmoedigen. Maar als je wilt dat je medewerkers ook eens een keer wat langer blijven als er shit aan de knikker is, dan zou ik het een stuk flexibeler maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:35
Lijkt me vrij normaal toch? Wij worden geacht 10minuten voor tijd op de vloer te staan, en ja dan moet je je ervoor ook nog omkleden. Word ook niet mee gerekend in je uren, ook eens een paar minuten extra werken word niet opgeschreven.
Zodra het overwerk is, goedgekeurd door de teammanager, word er gewoon per minuut afgerekend, zelfde als dat je eerder weg gaat.
Nu is het bij ons ook zo dat overwerken eigenlijk niet aan de orde is na je dienst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:43
Even los van heel de discussie; het per uur betalen is tegenwoordig in een diensten economie natuurlijk best vreemd. Bij lopende band werk kan je duidelijk een relatie zien tussen de tijd dat iemand daar aan staat en hoe productief hij is. Bij een normale kantoorbaan zit je vooral aanwezigheid te meten.

edit; bij een klantenservice of andere service gericht werk is het ook een soort van aanwezigheid want je wordt betaald om stand-bye te staan. Er moet gewoon iemand achter de telefoon zitten ongeacht of er gebeld wordt. Maar dat lijkt mij ook een hele andere situatie. Als je een product over 2 weken moet opleveren maakt het weinig uit of je 5 minuten later of eerder weggaat als het maar af komt.

[ Voor 39% gewijzigd door chrisborst op 16-08-2016 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 13:51
Robkazoe schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 10:45:
[...]

Sorry, maar ik vind dit soort systemen echt te triest voor woorden. Ze zijn bij mijn bedrijf overgestapt van klokken naar uren handmatig schrijven. Toen begonnen een aantal leidinggevenden ook met bovenstaande ideeën te dreigen.

Ik vind het verschrikkelijk ouderwets en als je wilt dat je medewerkers zo flexibel worden als een loden deur, dan zou ik het hard aanmoedigen. Maar als je wilt dat je medewerkers ook eens een keer wat langer blijven als er shit aan de knikker is, dan zou ik het een stuk flexibeler maken.
Ik heb dit inderdaad meegemaakt bij bedrijven dat ze echt naar de 8 uur per dag kijken en niet of je 40 uur in de week had gemaakt.
Dus ja het is inderdaad voorgekomen omdat het team het zat was dat er een server down ging en het team gewoon naar huis ging wat de 8 uur waren gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
chrisborst schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 11:04:
Even los van heel de discussie; het per uur betalen is tegenwoordig in een diensten economie natuurlijk best vreemd. Bij lopende band werk kan je duidelijk een relatie zien tussen de tijd dat iemand daar aan staat en hoe productief hij is. Bij een normale kantoorbaan zit je vooral aanwezigheid te meten.
Behalve in een klantenservice omgeving, ook een diensten tak. Daar wordt de productiviteit gemeten en natuurlijk gekeken naar je aanwezigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat je het over 'soms moet ik tot 15.05 of 15.10 uur langer blijven.' hebt laat wel meteen jouw houding zien.

Is dat echt zo erg dat je 5 minuutjes langer moet werken?

Als je eens bij elkaar optelt die 5 minuutjes per keer. Hoeveel tijd 'kost' het je dan in een maand? Daar ben ik wel benieuwd naar. En ben jij ook 8 uur daadwerkelijk aan het werk, of zit je ook wel eens op Facebook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Robkazoe schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 10:45:
[...]

Klopt ook helemaal. Er was extreem veel verzet tegen. En het resultaat is dat mensen die om 9:00 begonnen om 17:29 voor de klok stonden met de badge en om 17:30 exact uitklokten.

Verandering kwam niet omdat er haat en nijd was tussen het productie personeel (klokken, geen flexibiliteit ,overuren betaald) en kantoor personeel (klokken, geen overuren, geen flexibiliteit). OR stemde standaard tegen de flexibiliteit.

Er zijn goede mensen opgestapt om dit belachelijke systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZroBioNe
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Bij mijn werkgever wordt er geacht je werk op tijd af te hebben en wordt er niet gekeken naar aanwezigheid. Natuurlijk moet je op kantoor zijn, maar of je nou om 8.00 of 9.30 aankomt is echt geen probleem. Ook over weggaan is niks afgesproken, dit kun je zelf bepalen (als je werk maar af is). Er zijn weken van 50+ uur, daar mag je dan niet over zeuren. Maar een keer naar de dokter of een middag vrij voor het e.e.a. wordt daarna dan ook niet moeilijk over gedaan.
Als je je druk maakt om een kwartiertje meer of minder, is het misschien een idee om iets anders te zoeken waar men flexibeler is?
Of zelf je flexibiliteit tonen en je werk af maken. Passie voor je werk komt hier ook om de hoek kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:50
Als er verder niet moeilijk wordt gedaan over een keer later zijn of eerder weggaan dan zouden die 5 tot 10 minuten die je soms extra werkt geen probleem moeten zijn.

Ik heb in het verleden wel eens voor een bedrijf gewerkt met een 9 tot minimaal 5 regime. Iets later zijn vanwege omstandigheden of iets eerder weg gaan was altijd een probleem, maar als er aan het einde van de dag iets langer doorwerken dat moest er maar bij horen want anders was je niet flexibel en had je geen hart voor de zaak. Gelukkig was ik hard voor de zaak en was het bij mij om 17.00 pc uit en naar huis. Als de baas niet flexibel kan zijn in mijn richting dan ben ik het ook niet andersom.

Gelukkig heb ik ook bij werkgevers gewerkt die, zolang het werk maar binnen de deadline en de geplande uren af was, niet een heel groot probleem maakten van de hoeveelheid uren dat je aanwezig was.

Nu ben ik eigen baas en werk ik eigenlijk altijd meer dan dat ik betaald krijg.

Een urenregistratie kan natuurlijk voor meerdere zaken worden ingezet:
  • Voor de salarisadministratie door de kijken hoeveel uur iemand aanwezig is geweest.
  • Als registratie van de uren die aan de diverse projecten en klanten zijn besteed,
  • Als aanwezigheidsregistratie die gebruikt kan worden bij eventuele calamiteiten

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:21
Hallo,

Bijvoorbeeld:

Ja, is heel normaal. Kan, zeker bij productiebedrijven, ook niet echt anders.

Wij ontwikkelen ERP software, waar onder andere tijdregistratie mee kan worden gedaan. Dit begrip noemen we glijtijd en is (natuurlijk) instelbaar.

Waarom gebruik je glijtijd? Nou, simpel:

Glijtijd zit voor en na je rooster. Dus als je van 6.00 tot 15.00 werkt en je begint iets eerder of je gaat iets later weg val je niet meteen in overuren, maar in de glijtijd. Dit principe is erop gebaseerd dat niemand elke dag EXACT om 6.00 in kan klokken en EXACT om 15.00 uit kan klokken. meestal klok je net iets eerder in en net iets later uit. Niet omgekeerd want dan verzuim je.

Wanneer je bijvoorbeeld 2 minuten voor aanvang van je rooster inklokt of 2 minuten na aflopen van je rooster uitklokt is het onzinnig om dan meteen 2 minuten overuren te schrijven, want dat zijn functioneel natuurlijk geen overuren. Dus vandaar die glijtijd.

En over mensen die roepen: Als je een keer 10 minuten eerder begint mag je ook 10 minuten eerder weg. Dat is bij de meeste kantoorbanen misschien zo, maar in een productiebedrijf is dat niet zo. De lopende band/werkplaats draait van (in geval van de TS) 6:00 tot 15:00. En dan moet je dus gewoon aanwezig zijn. Als je later komt of eerder weg gaat, staat de lopende band niet op jou te wachten! Je kunt dan dus niet zomaar later beginnen of eerder stoppen.

[ Voor 24% gewijzigd door FragDaddy op 16-08-2016 12:46 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:36
Ik werk wel eens een kwartiertje langer door, maar daar tegenover vind mijn werkgever het ook niet erg als ik eens een paar minuutjes later kom. Beetje geven en nemen, toch?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:44
Afhankelijk van het type werk dat TS doet zou ik me er niet druk over maken.

Wel als het zoals ik ooit bij een bijbaan (callcenter) heb meegemaakt werkt met een systeem waarbij een minuut te laat betekende dat je een kwartier minder kreeg uitbetaald, maar je pas bij 16 minuten extra een kwartier langer kreeg doorbetaald. Dus 08:31 beginnen was verplicht tot 17:16 blijven om 8 uur uitbetaald te krijgen. Hetzelfde goldt ook voor de pauze, alles langer dan het half uur betekende een kwartier aftrek wat erin resulteerde dat iedereen na 27 minuten terug kwam om maar op tijd te zijn.

Belachelijk systeem wat het niet lang heeft uitgehouden.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil niet vervelend doen, maar 5, 10 of 15 minuten af en toe langer blijven, tjah dat hoort er een beetje bij. En tuurlijk dat ene uur (of twee) dat je in de maand opspaart is ook geld, maar geen baan hebben kost meer geld. Als de band draait van 0600 tot 1500 dan ben je op het werk van 0550 tot 1510. Lijkt me niet heel raar? Als je als vertegenwoordiger je eerste afspraak aan de andere kant van het land hebt kan je een uur eerder weg thuis en ik ken niet beter dan dat dat eigen tijd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RA7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 20:35

RA7

Waar ik werk hebben een inkloksysteem. Gewoon 36 uur per week vol maken. En dat kun je doen tussen 7 en 19 uur. Wil je later beginnen, geen probleem, eerder weg idem. Werk je over krijg je plus uren. En alles boven de 10 uur wordt om de maand afgekapt. Dus wel opletten...voor de rest prima.

We are all accidents waiting to happen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:38

Khaine

Python liefhebber

Ik ben inmiddels wel nieuwsgierig geworden of TS zich bij tweakers heeft uitgeschreven en/of hij het antwoord heeft gekregen waar hij naar zocht?

[edit]
Gegeven de werktijden zou hij nu ook thuis moeten zijn ... ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Khaine op 16-08-2016 15:32 ]

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:07
Khaine schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 15:32:
Ik ben inmiddels wel nieuwsgierig geworden of TS zich bij tweakers heeft uitgeschreven en/of hij het antwoord heeft gekregen waar hij naar zocht?

[edit]
Gegeven de werktijden zou hij nu ook thuis moeten zijn ... ;)
Afbeeldingslocatie: https://rs1121.pbsrc.com/albums/l510/JustAKayee/tumblr_l8eo4wh0Fd1qzkrl1.jpg~c200

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Standeman schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 08:50:
Oeh, ik ben zo blij met mijn werkgever. Ik kom en ga ongeveer wanneer ik zin heb. Hij zeurt niet wanneer ik een uurtje eerder wegga en ik zeur niet wanneer er 's avonds een klant aan de lijn hangt als er problemen zijn.

Flexibiliteit werkt twee kanten op. Als die balans er niet is, wordt het imo inderdaad tijd om een andere werkgever te gaan zoeken.
Dat, nogal prehistorisch in de meeste banen om op tijd te millimeteren.

Werkgever flexibel = ik flexibel. Werkgever Star = ik star

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beste-spellen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:42
Met kloktijden moet je ook gewoon slim om gaan. Word je begintijd afgerond op 15 minuten? Dan zorg je er toch gewoon voor dat als je weet dat je het nèt niet gaat halen, je je niet gaat haasten en gewoon rustig naar je werk toe gaat, misschien eerst nog even wat te drinken gaat pakken... want het maakt toch niet uit of je om 06.01 of om 06.14 in klokt :z

Ieder kloksysteem heeft zo zijn regels. Kom achter die regels en ge-/misbruik deze in jouw voordeel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 21-09 11:48

Stoney3K

Flatsehats!

Aikon schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 20:57:
In principe moet je dus voor 1-15 minuten extra werken een kwartier extra betaald krijgen. In de praktijk moet je niet zeuren.
Tja, dan moeten ze ook niet zeuren als ik een keer om 8:02 binnen kom vallen. Dan moet het niet zo zijn dat ik door een urenregistratiesysteem daarvoor een kwartier moet 'nablijven'.
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 13:08:
Als je als vertegenwoordiger je eerste afspraak aan de andere kant van het land hebt kan je een uur eerder weg thuis en ik ken niet beter dan dat dat eigen tijd is.
Mispoes, daar heeft het Europese Hof dus over geoordeeld: Reistijd van en naar lokaties van klanten (dus alles behalve het kantoor van de baas) is in principe gewoon werktijd.

Als die baas van jou in de buitendienst verwacht dat je in je eigen tijd naar een klant gaat rijden aan de andere kant van het land en dan de werktijd pas begint te lopen, dan kun je die uren gewoon alsnog opeisen.

[ Voor 44% gewijzigd door Stoney3K op 16-08-2016 16:26 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 16:16:
[...]

Tja, dan moeten ze ook niet zeuren als ik een keer om 8:02 binnen kom vallen. Dan moet het niet zo zijn dat ik door een urenregistratiesysteem daarvoor een kwartier moet 'nablijven'.

[...]

Mispoes, daar heeft het Europese Hof dus over geoordeeld: Reistijd van en naar lokaties van klanten (dus alles behalve het kantoor van de baas) is in principe gewoon werktijd.

Als die baas van jou in de buitendienst verwacht dat je in je eigen tijd naar een klant gaat rijden aan de andere kant van het land en dan de werktijd pas begint te lopen, dan kun je die uren gewoon alsnog opeisen.
Toegegeven, lopende band medewerkers die zo min mogelijk betaald krijgen wat legaal mogelijk is mag je ook geen inzet van verwachten. Een IT'er die 5k per maand krijgt moet daar niet over zeuren vind ik.

En als de band om 0800 aan gaat moet je er om 0800 zijn. Het werk wacht dan niet op jou. Als je vaak genoeg om 0802 binnenkomt dan vlieg je er gewoon uit en dan heb je nog minder. Als bandmedewerker ben je "vervangbaar" voor je werkgever. Als IT'er ook wel, maar door het tekort gewoon net een stukje minder. Het klinkt allemaal hard en cru, maar dit is, los van mijn persoonlijke mening, wel hoe het in de praktijk vaak werkt. Sommige bedrijven gaan hier (wel naar mijn mening) bijna onmenselijk mee om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raro007
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-11-2024
Ehh ben je 16 jaar?
Pagina: 1