C schijf klonen

Pagina: 1
Acties:

• Cynni
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-09-2024
Hallo iedereen,

Ik heb een tijdje geleden een ssd aangekocht en deze geïnstalleerd in mijn laptop. Nu wil ik mijn C schijf klonen naar de nieuwe ssd. De oude ssd wordt dan een extra schijf en de nieuwe wordt dan mijn bootschijf. Mijn vraag is na dat ik de schijf heb gekloond en geformatteerd, zal dan alles nog werken (booten, applicaties kunnen nog geopend worden,...)? Want ik weet totaal niet hoe je systeem laat weten dat de nieuwe ssd de c schijf wordt. En welk kloontool kan ik het beste gebruiken?

Alvast bedankt
Cynthia

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Men neme minitool partition wizard, drukt op de knop migrate os to HDD/SSD (fijne hiervan is dan een in tegenstelling tot een 1:1 clone, niet al die onbenodigde verborgen partities zoals recovery van een laptop worden meegenomen met vaak een oude Windows). En je volgt de gevraagde stappen. Als deze klaar is (reboot nodig, en gaat automatisch bezig voordat Windows wordt gestart).

Je moet het wel andersom doen trouwens. Oude HDD in laptop, SSD in een externe USB behuizing of zo'n sata-USB adapter en dan gaan clonen. Als die klaar is deze verwisselen en vaak start Windows al op (of je moet f1 of een andere functieknop gebruiken om door te gaan).

[ Voor 30% gewijzigd door ToFast op 15-08-2016 18:24 ]

• Cynni
ToFast schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 18:19:
Men neme minitool partition wizard, drukt op de knop migrate os to HDD/SSD (fijne hiervan is dan een in tegenstelling tot een 1:1 clone, niet al die onbenodigde verborgen partities zoals recovery van een laptop worden meegenomen met vaak een oude Windows). En je volgt de gevraagde stappen. Als deze klaar is (reboot nodig, en gaat automatisch bezig voordat Windows wordt gestart).

Je moet het wel andersom doen trouwens. Oude HDD in laptop, SSD in een externe USB behuizing of zo'n sata-USB adapter en dan gaan clonen. Als die klaar is deze verwisselen en vaak start Windows al op (of je moet f1 of een andere functieknop gebruiken om door te gaan).
Bedankt voor je antwoord. Maar moet de schijf extern aangesloten zijn? Want hij zit er al in en ik wil ze beide nog gebruiken.

• ToFast
Cynni schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 18:22:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Maar moet de schijf extern aangesloten zijn? Want hij zit er al in en ik wil ze beide nog gebruiken.
Mocht je dus 2 plekken hebben voor 2.5" schijven in je laptop dan kan je direct met de tool bezig zonder eerst de SSD extern eraan te hangen. Als de schijf gecloned is vervolgens nog even van plaats verwisselen in je laptop óf in het bios aangeven welke van de disks als eerste moet booten (zo kun je ook van USB booten of een ander apparaat, zonder dat je eerst je HDD hoeft te verwijderen).

Als het gelukt is kan je daarna de d: schijf formatteren (of e: schijf, mocht je ook nog een cd/dvd brander in je laptop hebben).

[ Voor 9% gewijzigd door ToFast op 15-08-2016 18:28 ]

• Cynni
ToFast schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 18:25:
[...]

Mocht je dus 2 plekken hebben voor 2.5" schijven in je laptop dan kan je direct met de tool bezig zonder eerst de SSD extern eraan te hangen. Als de schijf gecloned is vervolgens nog even van plaats verwisselen in je laptop óf in het bios aangeven welke van de disks als eerste moet booten (zo kun je ook van USB booten of een ander apparaat, zonder dat je eerst je HDD hoeft te verwijderen)
Oke bedankt voor de uitleg! :)
Ow ja nog een vraagje. Als alles inorde is, de nieuwe ssd is dan nu de bootschijf. Wordt deze dan automatisch ook de schijf waar programma's worden op geïnstalleerd (zoals de c)?

[ Voor 14% gewijzigd door Cynni op 15-08-2016 18:30 ]

• ToFast
Cynni schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 18:28:
[...]
Oke bedankt voor de uitleg! :)
Nog een tip, mijn verwachting is dat je de 2e SSD op de plek van een cd/dvd brander hebt geïnstalleerd? In dat geval zou ik de SSD's na het clonen fysiek wisselen (ipv in het bios de opstartvolgorde veranderen ) omdat deze laatste vaak op een langzamere bus zit (hoeft niet persé). Hierdoor benut je niet de volledige snelheid van je nieuwe SSD, alhoewel het weinig merkbaar zal zijn.

Ja als de schijven zijn omgewisseld, fysiek dan wel via het bios, zal alles hetzelfde zijn zoals je gewend bent en wordt ook je C: schijf dan.

[ Voor 11% gewijzigd door ToFast op 15-08-2016 18:35 ]

• Cynni
ToFast schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 18:33:
[...]

Nog een tip, mijn verwachting is dat je de 2e SSD op de plek van een cd/dvd brander hebt geïnstalleerd? In dat geval zou ik de SSD's na het clonen fysiek wisselen (ipv in het bios de opstartvolgorde veranderen ) omdat deze laatste vaak op een langzamere bus zit (hoeft niet persé). Hierdoor benut je niet de volledige snelheid van je nieuwe SSD, alhoewel het weinig merkbaar zal zijn.
Ik had nog een slot vrij in mijn laptop. Ik heb nu in totaal 2 ssd's en een hdd in mijn laptop zitten. Dus als ik het heb gekloond en ze fysiek heb gewisseld zou het moeten booten met de nieuwe ssd dan?

• ToFast
Cynni schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 18:35:
[...]

Ik had nog een slot vrij in mijn laptop. Ik heb nu in totaal 2 ssd's en een hdd in mijn laptop zitten. Dus als ik het heb gekloond en ze fysiek heb gewisseld zou het moeten booten met de nieuwe ssd dan?
Ja, mits het om dezelfde 2.5" formfactor betreft. Een m2 SSD kan je niet wisselen met een 2.5" SSD, zowel qua aansluiting als qua afmetingen.

Edit: weet je zeker dat het geen SSD cache (ongeveer 30GB vaak) disk is wat in je laptop zit (die de meest gebruikte bestanden van de HDD kopieert voor een snellere ervaring) , want in dát geval moet je de HDD clonen

[ Voor 19% gewijzigd door ToFast op 15-08-2016 18:40 ]

• Cynni
ToFast schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 18:38:
[...]

Ja, mits het om dezelfde 2.5" formfactor betreft. Een m2 SSD kan je niet wisselen met een 2.5" SSD, zowel qua aansluiting als qua afmetingen.

Edit: weet je zeker dat het geen SSD cache (ongeveer 30GB vaak) disk is wat in je laptop zit (die de meest gebruikte bestanden van de HDD kopieert voor een snellere ervaring) , want in dát geval moet je de HDD clonen
oke bedankt!
Pagina: 1