meerdere accounts - hoofdaccount beschermd? win 10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-10 17:06
Goedendag,

Ik heb een (al zeg ik het zelf) een goede pc thuis staan. Deze pc gebruik ik om te programmeren en fotos te bewerken. Echter heeft mijn partner ontdekt dat het ook een ideale game pc is.

Nu heb ik hem dus een eigen account gegeven zonder admin rechten (tja wil mijn gedeelte van de pc toch veilig houden).

Echter komen wij nu op het punt dat hij games wilt installeren/updates van orgin etc) maar daar heeft hij allemaal een admin wachtwoord voor nodig. Deze wachtwoord wil ik hem niet geven omdat ik niet wil dat een virus mijn bestanden zou kunnen gaan beschadigen.

Nu is mijn vraag:
Is er een manier waarop hij wel games etc kan installeren zonder dat dit effect heeft op mijn account? (soort eigen partitie ofzo?)

Beste antwoord (via Jboy1991 op 17-08-2016 17:03)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Nee, dan is je hoofdaccount niet beschermd. Dat is het antwoord op je vraag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Wel/geen admin rechten gaat virussen echt niet tegenhouden, dit is een taak voor een goede anti-virus.

Als je eigen werk en documenten heilig zijn, dan zorg je voor back-up's, goede anti virus en is het niet handig om je computer te delen.

Beste optie is dus voorspelbaar : koop een aparte game computer en hou je werk computer apart.

Je kunt wel allerlei profielen en rechten gaan proberen te gebruiken maar dat is veel werk, frustratie en gaat je niet veel brengen. Origin updates en games installeren/updaten van betrouwbare bronnen (dus geen warez, kopieën, torrents, usenet etc) geeft geen extra gevaar tov het standaard webbrowsen

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Om iets preciezer op je vraag in te gaan: een aparte partitie kan zeker helpen. De kans is aanwezig dat Origin e.d. standaard de games in Program Files dumpt, en dat vereist admin rechten. Ik vind het nog steeds belachelijk dat dit de standaard locatie is voor dingen die zo enorm groot kunnen zijn. 20 GB voor een spel is geen uitzondering tegenwoordig en als je een OS schijf hebt van 100 GB is die op zo'n manier wel erg snel vol (met alle problemen van dien).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Mwah, een eigen partitie gaat je niets brengen qua veiligheid, het is alleen een andere 'kunstmatige" opslaglocatie waar een beperkte selectie data op bewaart gaat worden (lees: spellen, updates en savesgames). Het nadeel is dat je 1 besturingssysteem hebt en deze deelt alle resources met alle aanwezige accounts. Er is dus geen echte scheiding in welke systeembronnen en software (onderdelen) er gebruikt wordt tussen accounts. (sommige software installeren wel als single user of alle users, maar dat is ook schijnveiligheid)

Kortom: als hij een spel start of update gebruikt hij automatisch dus ook alle onderdelen van het besturingssysteem die jij ook gebruikt. Als er een virus binnenkomt, dan gaat deze zich echt niet netjes houden aan de grenzen van een partitie, gebruiker of zelfs een andere harde schijf oid, deze nestelt zich in je besturingssysteem en zal alle users/accounts besmetten. Maar dat geldt dus ook andersom, als jij een update binnenhaalt of een programma installeert met een virus, dan is hij ook direct besmet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Klopt. Maar de vraag is duidelijk gesteld en daar geef jij geen antwoord op. ;)

Als je wordt getroffen door een cryptolocker is beperkte rechten beter dan full admin zijn. Zorg je er ook nog eens voor dat de documenten van de andere gebruiker niet door iedereen gelezen en vooral gewijzigd kunnen worden, ben je niet direct de sigaar.

Raakt je computer besmet en is het een uitgebreid virus oid, dan is een andere computer ook niet veilig zolang ze in hetzelfde netwerk zitten. Als je daar allemaal rekening mee moet gaan houden, is het eind zoek.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Hero of Time schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 19:18:
Klopt. Maar de vraag is duidelijk gesteld en daar geef jij geen antwoord op. ;)
Ik kijk ook het onderwerp: meerdere accounts - hoofdaccount beschermd? win 10 :9

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Nee, dan is je hoofdaccount niet beschermd. Dat is het antwoord op je vraag.
Pagina: 1