Toon posts:

Routen met 2 NIC, niet in zelfde HUB?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik 2 netwerken aan elkaar wil koppelen dmv één PC met 2 netwerk kaarten, klopt het dan dat ik die niet in dezelfe HUB kan drukken? En is dit Routen ook mogelijk met 1 netwerk kaart? (2 IP's aan 1 netwerk kaart??) Of is de enige oplossing 2 HUB's gebruiken? En moet ik die 2 netwerken (die nu bij elkaar in de hub zitten maar van IP verschillen) dan echt gaan scheiden met 2 hubs??

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Als je nu 2 LAN's hebt en je wil er 1 van maken dan kan je gewoon elke pc uitrusten met 1 Netwerkkaart en dan al kabels in de HUB stoppen. Als je niet genoeg poorten hebt voor al je pcs moet je denken aan een 2e HUBje of aan een switch.
Die 2e netwerkkaart heb je alleen nodig als je je internet wil delen of als je de 2 netwerken echt fysiek gescheiden wil houden dmv 1 pc die als router dient.
In het laatste geval zou de 2e kabel dan nooit in dezelfde HUB gaan maar gewoon naar een andere (2e) HUB waar dan LAN2 aanhangt zeg maar.

Ook

Wees consequent, maar niet altijd

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Vraag 1: Niet in dezelfde HUB doen, omdat een HUB op alle poorten het signaal wegtrapt en je dus in één netwerksegment dan data grijgt voor twee subnets. Kan niet écht kwaad, behalve dan dat het slordig is, netwerkbelasting geeft en geen enkel zinnig doel dient.

Vraag 2: Vergeet het maar. Je kunt niet één NIC twee adressen geven in twee verschillende subnets. Dat gaat al helemaal niet als je IP wilt routen, daar die in het locale (source) subnet routeert middels ARP en je een NIC niet twee MAC-adressen kunt geven.

Ik raad je aan om ofwel een switch neer te planten, danwel (beter!) een klein routertje te gebruiken.

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 16:20

GaMeOvEr

Is een hork.

Wat wil je precies bereiken ?

Een server die het internet deelt (Nic1 of Dial-up) voor twee verschillende subnetten ? (Nic 2 & Nic3.)

Zoiets dus :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
               Inet
                | (NIC1/Dialup)
                |
                |
         NIC 2 ----Server---- NIC 3
             |       |
    (192.168.x.x)|       | (172.16.x.x)
         LAN 1 |         | LAN 2
             |       |
             |       |

Zoiets dus ?

In principe kun je dit of dezelfde hub doen.

Nadeel : het verkeer op die hub loopt best op, en de helft is nutteloos, omdat verkeer voor 192.168.x.x ook op de poorten waar 172.16.x.x PC's opzitten eruit geblaat word.

Als je een switch neemt, heb je dat probleem niet, want die stuurt het naar het MAC-adres van een NIC, en niet naar een IP. Dus krijg je ook geen onzinnige netwerkbelasting.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
De situatie is als volgt:

Bedrijf heeft een netwerk, neemt een ander bedrijf over, en hebben nu dus 2 netwerken. Deze netwerken liggen nu in hetzelfde gebouw. Echter, heeft elk netwerk een eigen router voor internet en gegevens uitwisseling met een 3de party. Deze 3de party wil het IP van de router niet aanpassen, dus moeten de netwerken qua IP's gescheiden blijven. Maar nu wil men in netwerk1 data uit netwerk2 gebruiken. hoe los ik dat dan op? De 2 netwerken maken wel gebruik van dezelfde infra structuur (lees Hub :) ) Met 2 netwerk kaarten erin zou het moeten lukken, maar als ik van beide netwerk kaarten de kabel in de Hub druk dan trek ik de Hub plat en doet deze niks meer.. Met andere Hub exact zelfde..

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Ha, zo.

Hm. Moet je dus een bridge ertussen doen.

PC-> twee nics-> Os wat kan bridgen (bijvoorbeeld Win2K) -> iedere NIC een IP in de range waar hij op de hub geprikt word ->

De machines die data moeten kunnen uitwisselen met het andere netwerk een extra route meegeven naar het IP van de bridge PC aan hun kant.

In principe dus een gemodificeerd plaatje :
code:
1
2
3
4
5
6
         NIC 1 ----bridge---- NIC 2
             |       |
    (192.168.x.x)|       | (172.16.x.x)
         LAN 1 |         | LAN 2
             |       |
             |       |

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
MAar hoe kan het dan dat ik die Hub plat trek als ik beide kabels erin druk?

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Op woensdag 27 juni 2001 14:24 schreef Léone het volgende:
MAar hoe kan het dan dat ik die Hub plat trek als ik beide kabels erin druk?
Das op zich vaag... Zou niet moeten mogen gebeuren, zeker als er nog geen routering is ingesteld.

Die doos die je er dan bijprikt doet voor de rest toch geen serverachtige dingen ? (DNS/DHCP)

gaat het mis als je het eerste stekkertje erin stopt, of pas bij de tweede ?

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

game,
dan ben je toch gewoon aan het routeren?
waarom noem je dit een bridge?

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Op woensdag 27 juni 2001 14:36 schreef bwe het volgende:
game,
dan ben je toch gewoon aan het routeren?
waarom noem je dit een bridge?
Ja klopt, je hebt gelijk. je bent idd niet echt aan het bridgen, maar aan het routeren.

My mistake. (Zit er bij mij een beetje in dat een router remote dingen doet met allerlei lijntjes, en dat lokaal spul met nics een bridge is, hoewel dit niet klopt... ;) )

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

ja, ik dacht altijd dat een bridge je op hetzelde subnet houdt...

maar het is je vergeven ;)

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 17:52
Vraag 2: Vergeet het maar. Je kunt niet één NIC twee adressen geven in twee verschillende subnets. Dat gaat al helemaal niet als je IP wilt routen, daar die in het locale (source) subnet routeert middels ARP en je een NIC niet twee MAC-adressen kunt geven.
Meerdere IP adressen aan 1 NIC hangen is geen enkel probleem. De meeste NOSen ondersteunen dit.

Meerdere MAC adressen is iets complexer, fysiek is er maar 1 mogelijk, maar virtueel (via het OS) kan je van alles doen... Voorbeeld hiervan is het draaien van een server onder VMWare.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Pagina: 1