Computer boot spontaan uit zichzelf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-10 13:25
Hallo beste medetweakers,

Ik heb een probleem met mijn pc die ik niet opgelost krijg.

Probleem omschrijving:
Mijn pc start spontaan uit zichzelf op wanneer deze uit staat. Soms gebeurd dit na dagen, soms na een paar uur. Het enige wat dit voorkomt is de spanning er af halen.

Specs:
i5 4460
MSI Gtx 970 4gb
Asrock Z97 Anniversary
Be Quiet 400w

Wat heb ik geprobeerd:
Het eerste wat ik gedaan heb is een clean install van windows 10. Toen dit niet werkte heb ik in de bios gekeken of Wake on Lan aan stond. Dit is niet het geval. Ook heb ik de bios gereset naar factory defaults en de bios geupdate. Dit alles heeft helaas niet geholpen.

Hebben jullie een idee hoe ik dit op kan lossen ? Voor de duidelijkheid ik doe een shutdown ( geen slaapstand )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Kijk eens onder je taakplanner ? Daar heb je mogelijk een taak staan (wellicht vanuit een programma) die je computer boot.

Afbeeldingslocatie: http://www.howtogeek.com/wp-content/uploads/2014/12/ximg_5484b5f377ff0.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.xoe6taQo_S.png

[ Voor 39% gewijzigd door Breezers op 15-08-2016 17:00 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:31

Pierre

Van nature lui!

Je plaatje werkt niet Nu wel dus

[ Voor 30% gewijzigd door Pierre op 15-08-2016 17:08 ]

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wwwFan
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:39
Kijk ook eens in de logboeken (eventviewer), hier kan je wellicht aanwijzingen vinden waarom het systeem is gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
Breezers schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 16:59:
Kijk eens onder je taakplanner ? Daar heb je mogelijk een taak staan (wellicht vanuit een programma) die je computer boot.

[afbeelding]
Thanks, goede suggestie! Ik zal het vanavond controleren. Ik heb nu de desktop niet bij de hand.
Wel opvallend dat het dan na een clean install er nog is. Mocht dit het geval zijn dan komt het dus voort uit een programma die ik altijd geinstalleerd heb staan. Ik laat het jullie weten _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
ik had dit na een upgrade van win8.1 -> win10
Als ik het me goed herinner heb ik dit opgelost door naar eigenschappen van de netwerkadapter te gaan, en daar ergens een vinkje uit te vinken dat bij de upgrade is aangezet.
"Allow this device to wake computer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
M a r c o schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 08:51:
ik had dit na een upgrade van win8.1 -> win10
Als ik het me goed herinner heb ik dit opgelost door naar eigenschappen van de netwerkadapter te gaan, en daar ergens een vinkje uit te vinken dat bij de upgrade is aangezet.
"Allow this device to wake computer"
Over ruled dit zelfs wake on lan in de bios? Ik heb het daar namelijk specifiek uitgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:59
Staat er ergens in je BIOS misschien een optie wat die moet doen na het wegvallen van de stroom? En dat jouw systeem toevallig registreert dat de stroom even wegvalt?

En wanneer is het probleem begonnen? Weet je of je toevallig iets bijzonders hebt gedaan vlak daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
Ik heb de pc aan een UPS hangen. Dit lijkt me dus sterk , ik kan het uiteraard altijd controleren. Ook mijn nas hangt aan deze ups en geeft geen problemen.

Ik heb een GPU upgrade uitgevoerd waarna ik tergelijkertijd naar windows 10 over gegaan ben. Kort hierna is het ontstaan. Ik durf alleen niet echt in te schatten of het aan een van deze 2 dingen ligt. Ik zal wel in iedergeval alle bovenstaande suggesties checken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:59
Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het aan Windows zal liggen, omdat het om een complete shutdown gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-10 14:51

TommyGun

Stik er maar in!

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
als hij aangaat doet het volgende:

start-> uitvoeren/zoeken naar CMD -> commandprompt openen als administrator (rechtermuisklik -> uitvoeren als administrator)

tik vervolgens het volgende commando gevolgd door een enter:
powercfg -lastwake

met een beetje geluk zie je dan welk apparaat (ID) je pc wakker maakt
met: powercfg -waketimers kan je kijken of er timers actief zijn die je pc wakker kunnen maken

mijn pc wordt b,v, sinds 10 wakker van de, niet bewegende,draadloze muis.. (als ik de muis uitzet blijft hij uit)

[ Voor 12% gewijzigd door mschol op 22-08-2016 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:15

MsG

Forumzwerver

Bij de geavanceerde instellingen van een energiebeheerprofiel kan je onder het kopje 'Slaapstand' ook de activeringstimers toestaan op 'uitschakelen' zetten. Als het daarna niet meer optreed dan kwam het door een bepaalde service of iets wat actief de PC opnieuw laat starten. Ik had dit ook regelmatig (onder andere doordat Windows zelf soms zijn taken dom plant) en heb het maar helemaal uitgeziet, gezien de handmatige Wake on Lan nog gewoon bleef werken, en ook de computer aanzetten met een muisknop werkte hierna nog steeds.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1