Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJRef
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 10:58
Mijn vraag
Ben ik de enige? En hoe kom ik er vanaf? Dit is mijn tweede exemplaar, heb inmiddels de vernieuwde versie als vervanger gekregen (met een stillere interne fan en ander frontje). Maar beide hebben hetzelfde probleem, ze zoemen heel doordringend. Het is de pomp. Het maakt een geluid alsof het een defecte transformator is.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Is verder niet echt relevant, alleen de case die ik heb is een CoolerMaster CM 690 II, welke ook een deel voor het versterken van het gebrom op zich neemt in de vorm van resonantie.
Bovendien heb ik geen geaarde stopcontacten, zou daar niet wellicht iets mee te maken kunnen hebben? Ik ervaar eenzelfde soort brom ook in andere apparatuur (receiver/sommige lampen). (Ik heb een verlengkabel vanuit de keuken (geaard) naar de computer geprobeerd, maar het maakte geen verschil)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De kaart retourneren en een nieuwe ontvangen, de kaart opnieuw plaatsen, schroeven vast/los. Radiator los.

Eventuele mogelijke oplossingen bedacht
Ik hang de kaart aan een PCIe riser, maar dan moet ik goed bedenken waar ik hem dan aan vast ga maken. En ik weet niet of dat performance verschil gaat geven?
De schroeven van de pomp wat losser draaien, zodat hij niet zo strak op de videokaart vast zit, maar dan is het risico dat hij te weinig contact maakt en dat hij niet meer koelt.
Misschien dat ik mijn kast moet aarden op de een of andere manier? Aan de verwarming misschien?
Extremere maatregel is om de koeler los te schroeven en de pomp aan een fancontroller te hangen.

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en mij kan helpen. Ook eventueel met het beantwoorden of dit aan mijn elektra in huis kan liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door TJRef op 15-08-2016 17:00 . Reden: aarde getest ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Zoek maar eens op AIO impeller noise.

Het is een veel voorkomende klacht. Ik heb 3 corsair AIO En bij 2 heb ik ook een zoemend geluid. Mijn kraken is echter weer stil.
De corsairs zijn wel stil te krijgen door ze aan fan controller te hangen.

Ik denk niet dat de elektra in huis er iets mee te maken heeft. Het is eerder het ontwerp van de impeller.
Wanneer je de verscheidene klachten leest, lijkt het bijna een loterij. De een heeft nergens last van, en de ander krijgt zelfs na meerdere RMA's geen stille pomp.

Ik zou weer een RMA aanvragen.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJRef
RMA kost mij dan weer 15/22 euro (afhankelijk van hoe licht ik het pakketje krijg) om te verzenden. Wordt wel duur zo. Bovendien is deze kaart wel een goede overklokker..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:44
Meestal ontstaat dit geluid als de watertoevoer niet optimaal is (lees: zwaartekracht helpt niet mee).

Wisselt het/wordt het minder als je de pomp op z'n kop/zij zet (om dit te testen moet ie waarschijnlijk van je GPU af), als je het rad onder of juist boven de pomp houdt etc? Na ~ 30 seconden zou het geluid minder moeten worden (of zelfs in zijn geheel verdwijnen) als dit het probleem is.

De juiste plek zul je even moeten "proberen te vinden".

[ Voor 6% gewijzigd door Paprika op 15-08-2016 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJRef
Nee, dat heeft er niks mee te maken helaas. Al uitgebreid getest. Het is echt het vibreren van de pomp zelf, plus een elektronische bzzzz. (bij gebrek aan betere verwoording :D)