Toon posts:

TV en audio in appartement

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in mei afgestudeerd en in juli heb ik een eigen flat gekregen. Volgende week wordt eindelijk mijn alles-in-1 pakket geleverd voor internet en TV.

Op mijn studentenkamer had ik een 20" TV'tje en geen audio installatie.
Ik ben slechthorend en heb soms moeite om spraak goed te verstaan. Als ik alleen op mijn kamertje zat dan gebruikte ik vaak een hoofdtelefoon omdat de ingebouwde speakertjes van de kleine flatscreen TV niet zo hard konden.

Dit was een goedkope oplossing maar nu in mijn woonkamer wil ik het beter oplossen. Straks als ik een grotere TV koop ter vervanging van de 20" zou ik graag willen dat het geluid goed is en de stemmen verstaanbaar zijn voor mij. Ik denk dus dat er externe speakers bij moeten komen en dat zou ik eventueel graag combineren met een goede geluidsset indien mogelijk.

Dit gaat echter niet altijd goed heb ik gemerkt. Een studiegenoot van mij heeft een versterker van Denon met twee speakers en een woofer. Het geluid is mooi en de balans is te regelen vanaf het front. Door de bas weg te draaien en het midden en hoog iets naar voren te brengen zijn dialogen voor mij heel goed te volgen. Probleem was echter dat het alleen werkte met CD's, DVD's en radio, maar niet met de TV. Het TV geluid kon uitsluitend worden afgespeeld via de ingebouwde TV speakers.

Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een nieuwe TV zodat dit wel werkt?
Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een receiver (of versterker) zodat dit wel werkt?

p.s.
Ik heb nu dus geen internet en ben nog even afhankelijk van het internet bij mijn oud medebewoners. Het kan dus even duren voor ik kan reageren op eventuele vragen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2016 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:13
Het hangt er vanaf hoe je het wilt aansluiten. Het makkelijkst is om de receiver als basisstation te zien waar alle andere apparaten op aangesloten worden. In dat geval zal volume en dergelijke altijd op de receiver geregeld kunnen worden.

Soms is dat geen optie (bijvoorbeeld bij een ci+ module). Dan is het belangrijk dat je een receiver en tv met ARC (audio return Channel) gebruikt, inclusief hdmi 1.4 of hogere hdmi kabel (High Speed is een andere benaming). Zit dat er niet op, dan kun je vaak ook met een ander, extra kabeltje het geluid van tv naar receiver sturen.

Voor het duidelijkste geluid bij spraak, voeg je beter ook een center speaker toe.

Even mijn antwoord uit het andere topic toegevoegd.

Er is geen relatie tussen speakerformaat en kamerformaat, wel tussen speakerformaat en prestaties.

Doorgaans wordt het frequentiebereik van speakers voor een groot deel bepaald door het formaat. De hoge frequenties gaan vaak wel goed, maar de lage frequenties kennen grote verschillen.

Voor lage frequenties moet er relatief veel lucht verplaatst worden en dat gaat nou eenmaal makkelijker met een grote conus. Die grote conus past alleen in een grote behuizing. Met bouwkwaliteit kan een deel worden gecompenseerd, maar de extra kosten die hiermee gepaard gaan, wegen doorgaans niet op tegen de meerwaarde van een grotere speaker.

Je kunt stellen dat er 2 formaten zijn. Enerzijds satellietspeakers (kleine wooferconus tot zo'n 8cm) en anderzijds boekenplank en vloerstaanders/zuilspeakers (grote wooferconus >12cm).

De grotere speakers klinken op zichzelf al beter en hebben door hun ruimere laagbereik een betere integratie met een eventuele subwoofer. Bij muziek is dit altijd de beste optie.

De kleinere speakers klinken nooit zo goed als de grotere, maar kunnen voor puur film zeker voldoende zijn.

Verder bepaald de gevoeligheid van de speaker (waarde in dB) icm het maximale vermogen, hoe hard dat ze gaan. In de gemiddelde huiskamer wordt echter niet meer dan 4watt gevraagd, tenzij je echt een bioscoop gaat nabootsen. Maar dan zien we binnenkort een topic in TL over ruzie met de buren :D

[ Voor 52% gewijzigd door LA-384 op 15-08-2016 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn alles-in-1 gaat via ADSL want er is geen glasvezel in de straat. Behalve een modem wordt er nog een TV kastje geleverd dus dan zou ik geen CI+ module nodig hebben en dat kastje op de receiver kunnen aansluiten i.p.v. de TV.

Of ik sluit het wel op de TV aan maar dan moeten de TV en de Receiver / versterker beide ARC ondersteunen.
De meeste versterkers hebben deze feature niet dus ik moet dan al kijken naar een recent model receiver.

Heb ik het zo goed samengevat?

Wat voor extra kabeltje tussen TV en receiver / versterker bedoelde jij?
Ik heb gekeken en de meeste TV's hebben wel verschillende ingangen maar die kunnen niet als uitgang gebruikt worden.
Mijn TV heeft SCART die ook als uitgang kan dienen maar de overige aansluitingen (HDMI, DVI, SVHS, VGA) zijn alleen input. De hoofdtelefoonaansluiting is ook een output maar die kan ik vast niet gebruiken om de receiver op aan te sluiten of wel?

De center-speaker opmerking vind ik wel interessant. Waarom is een center speaker zo geschikt voor spraak? Heeft dat te maken met hoe het geluid gecodeerd is in diverse kanalen?
Dan heb ik een vervolgvraag. Als ik twee staande speakers met een center speaker combineer hoe moet ik dat dan configureren? Het is niet stereo geluid, want dat doet de center niet mee. Het zijn drie speakers in totaal maar het is ook geen 2.1 of 5.1.
Met andere woorden: verlies ik dan niet geluid dat naar de kanalen wordt gestuurd die ik niet heb aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Idd, goed samengevat.het voordeel van arc is dat je in twee richtingen geluid kunt sturen over 1 kabel. Dit kan volgens mij alleen met hdmi, die zit idd niet op een stereoversterker, omdat hier alleen audio aansluitingen heeft.

Volgens mij zijn er best veel receivers die arc bieden, maar misschien wel pas vanaf een bepaalde prijscategorie. Mijn 3 jaar oude denon 2113 heeft het iig ook.

Als er geen arc aanwezig is, kan vaak tulp (rood/wit) of optische verbinding (heet volgens mij spdif) gebruikt worden. Beiden kunnen alleen geen hd signalen verwerken (Dolby true hd / dts hd-ma, of de recentere Dolby atmos en dts-x), maar dat is alleen van toepassing als je ook een bluray speler of andere mediaplayer op de tv gaat aansluiten. De hoofdtelefoon uitgang zou ook gewoon moeten werken overigens.

Surround geluid wordt altijd verdeeld over de aanwezige speakers. De meeste receivers hebben zogenaamde roomcorrection software aan boord. Middels een meegeleverde meetmicrofoon wordt dan het signaal zo optimaal mogelijk ingesteld. Hierbij wordt dus onder andere gekeken naar het aantal speakers, de afstand tot de microfoon/luisterpositie en de prestaties van de speakers. Vervolgens wordt alles op elkaar afgestemd.

Bij een stereo opstelling worden alle kanalen over de stereo speakers gestuurd. Bij toevoeging van een Center, worden alle kanalen minus het Center kanaal, over de stereospeakers gestuurd.

Het Center kanaal bevat de spraak en andere belangrijke geluiden die uit het midden moeten komen. Als dat dan ook daadwerkelijk uit het midden komt, geeft dat doorgaans een helderder geluid. Dat is tenminste mijn ervaring met het toevoegen van een Center speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonasken
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11-10 05:47
Subwoofer in apartement lijkt me geen goed idee? Wat als de buren er ginder van ondervinden?

PSN: Jonasken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
LA-384 schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 17:28:
Idd, goed samengevat.het voordeel van arc is dat je in twee richtingen geluid kunt sturen over 1 kabel. Dit kan volgens mij alleen met hdmi, die zit idd niet op een stereoversterker, omdat hier alleen audio aansluitingen heeft.

Volgens mij zijn er best veel receivers die arc bieden, maar misschien wel pas vanaf een bepaalde prijscategorie. Mijn 3 jaar oude denon 2113 heeft het iig ook.
Het moet dus eigelijk een receiver worden met ARC daar ontkom ik niet aan. Ik heb bedacht dat een USB input ook wel prettig zou zijn. Dan kan ik een simpele laptop of Raspberry Pi via USB aansluiten en de receiver als DAC gebruiken.
Als er geen arc aanwezig is, kan vaak tulp (rood/wit) of optische verbinding (heet volgens mij spdif) gebruikt worden. Beiden kunnen alleen geen hd signalen verwerken (Dolby true hd / dts hd-ma, of de recentere Dolby atmos en dts-x), maar dat is alleen van toepassing als je ook een bluray speler of andere mediaplayer op de tv gaat aansluiten. De hoofdtelefoon uitgang zou ook gewoon moeten werken overigens.
Alle Dolby standaarden ken ik niet maar Atmos ga ik toch niet gebruiken voorlopig want ik hoef geen thuisbioscoop. ;-)
Bluray heb ik nog niet en DVD kijk ik via mijn laptop of desktop. Die moet dan dus eigenlijk wel via de TV en Receiver lopen als het kan. Zou dat via HDMI kunnen of moet er dan ook weer kabeltjes van de desktop / laptop geluidskaart naar de receiver worden getrokken?
Bij een stereo opstelling worden alle kanalen over de stereo speakers gestuurd. Bij toevoeging van een Center, worden alle kanalen minus het Center kanaal, over de stereospeakers gestuurd.

Het Center kanaal bevat de spraak en andere belangrijke geluiden die uit het midden moeten komen. Als dat dan ook daadwerkelijk uit het midden komt, geeft dat doorgaans een helderder geluid. Dat is tenminste mijn ervaring met het toevoegen van een Center speaker.
Dit vind ik heel interessant. Misschien is het dan zelfs mogelijk om een eigen 'preset' te configureren zodat je de staande speakers zacht draait en vooral de spraakfrequenties van de center naar voren brengt? Dan kun je switchen tussen gesprekken op tv (bijvoorbeeld interviews of journaal) en een muziek stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:38
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 10:55:

[...]

Dit vind ik heel interessant. Misschien is het dan zelfs mogelijk om een eigen 'preset' te configureren zodat je de staande speakers zacht draait en vooral de spraakfrequenties van de center naar voren brengt? Dan kun je switchen tussen gesprekken op tv (bijvoorbeeld interviews of journaal) en een muziek stand.
Dit zit eigenlijk wel standaard op elke 5.1 receiver. Mijn 5 jaar oude Pioneer heeft dergelijke presets al standaard. Muziek luisteren doe ik in Stereo (2.1) of Extended Stereo (4.1)
Maar tv, films en series kijk ik op de preset Dolby Movie waarbij standaard het center kanaal gepakt wordt voor gesprekken. Deze kan je individueel dan weer qua volume bijstellen naar wens.

Als ik het gesprek zo lees zou ik zelf dus kiezen voor een 5.1 receiver met 2 front en een center speaker (en dan naar wens kun je zelf kiezen of je achter ook nog 2 speakers neer zet en een subwoofer kiest ja danwel nee)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In een ander topic schreef je dit:
LA-384 schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 17:28:
Verder bepaald de gevoeligheid van de speaker (waarde in dB) icm het maximale vermogen, hoe hard dat ze gaan. In de gemiddelde huiskamer wordt echter niet meer dan 4watt gevraagd, tenzij je echt een bioscoop gaat nabootsen. Maar dan zien we binnenkort een topic in TL over ruzie met de buren
Dat wattage van 4 watt verwart mij een beetje. Bij de speakers worden vaak versterkers geadviseerd met een wattage in een bepaald bereik. Bij de Teufels en veel andere zuilen worden vaak verstekers van minimaal 100 watt tot wel 200 watt aanbevolen.
Ik kijk nu dus naar receivers van 90 watt en hoger. Jij zegt dus dat ik ook prima met een 20 watt versterker uit de voeten kan?
Kan een ergelijke versterker of receiver de luidsprekers wel goed bedienen dan of wordt het geluid dan vlak door gebrek aan dynamiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DonJunior schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 11:01:
[...]

Dit zit eigenlijk wel standaard op elke 5.1 receiver. Mijn 5 jaar oude Pioneer heeft dergelijke presets al standaard. Muziek luisteren doe ik in Stereo (2.1) of Extended Stereo (4.1)
Maar tv, films en series kijk ik op de preset Dolby Movie waarbij standaard het center kanaal gepakt wordt voor gesprekken. Deze kan je individueel dan weer qua volume bijstellen naar wens.
Dolby Movie is dus de setting die voor mij interessant is i.v.m. dialogen?

Ik denk dat ik ga kijken voor twee zuilen en een center met een bijpassende receiver.
Die kan later eventueel altijd nog worden uitgebreid met extra speakers. Die heb ik nog niet nodig nu want zo groot is mijn woonkamer niet. Ik weet ook niet of het veel toevoegd om vier speakers te hebben die dubbel stereo geluid afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 11:11:
[...]

Dolby Movie is dus de setting die voor mij interessant is i.v.m. dialogen?

Ik denk dat ik ga kijken voor twee zuilen en een center met een bijpassende receiver.
Die kan later eventueel altijd nog worden uitgebreid met extra speakers. Die heb ik nog niet nodig nu want zo groot is mijn woonkamer niet. Ik weet ook niet of het veel toevoegd om vier speakers te hebben die dubbel stereo geluid afspelen.
Nou niet persé.. Dolby Movie is bij de stand die de center speaker inschakelt en de dialogen daar over voert. Kan best zijn dat dit bij een andere receiver anders heet natuurlijk. Het gaat er in ieder geval om dat je een receiver hebt waarop je een center speaker kan aansluiten en die op een dergelijke manier stemmen kan filteren en over de center speaker gooit. Maar volgens mij kan elke 5.1 receiver dit tegenwoordig wel.

Voor wat betreft die vier speakers om stereo.. ik heb gewoon een 5.1 setup die bij films gewoon 6 kanalen laat horen. Bij muziek gebruikt ie echter ook de achterspeakers (als ik dat wil, is bij concerten wel gaaf) als stereo speakers. Hierdoor krijg je een wat ruimterlijker geluid. Maar inderdaad dit is niet nodig in jou situatie.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Of tv via adsl het ook heeft weet ik niet, maar een aantal zenders zendt tegenwoordig ook een dolby 5.1 spoor uit (naast stereo 2.0). Bij een dolby uitzending zit dus ook een center kanaal met daarin oa spraak. Bij stereo kun je idd die "movie preset" gebruiken, maar let er op dat dit gesimuleerd surround is. Hiermee bedoel ik dat er aan de hand van frequenties (of op een andere manier) gegokt wordt wat op welk kanaal thuishoort. Dit geeft wel eens glitches waardoor spraak niet altijd via de center zal lopen. Niet dat het erg is, maar wel iets om weet van te hebben.

Wat betreft vermogen, bij speakers staat vaak een max vermogen benoemd, dat kunnen ze maximaal hebben zonder te vervormen. Versterkers/receivers schermen ook altijd met vermogens, dat is wat ze maximaal kunnen geven "zonder te vervormen". Het probleem bij de versterkers/receivers is echter dat er verschillende manieren zijn om tot een waarde te komen. Alle kanalen tegelijk belasten zal een lagere waarde per kanaal geven dan wanneer slechts 1 kanaal wordt belast. Wordt er getest met een enkele toon op 1000hz of pakt men het gemiddelde van een frequentiebereik tussen 20hz en 20.000hz. Hoeveel vervorming wordt er geaccepteerd? 0,05% 10%? Dat geeft nogal eens verschillende waarden. Niet alle fabrikanten geven aan hoe ze getest hebben, waardoor een goede vergelijking moeilijk te maken is. Van 150w op 1 kanaal, bij 1000hz en een geaccepteerde vervorming van 10%, kan zomaar 40w overblijven op alle kanalen, bij 20-20.000hz en een geaccepteerde vervorming van 0,05%. Dat is een heel ander getal en staat niet zo mooi in de advertentie, maar is wel realistisch itt die 150w.

Daar komt bij dat het daadwerkelijke, praktische verschil tussen 40 en 150w aanzienlijk kleiner is dan tussen 0,2w en 1,5w. Elke verdubbeling in vermogen, betekent dat er 3db luider wordt gespeeld. Dat is een nauwelijks hoorbaar verschil. Een verschil wordt pas duidelijk hoorbaar bij 6db of zelfs 10db luider (rest. 4x of 10x zoveel vermogen).

Het klopt dat sommige fabrikanten een minimum vermogen opgeven, maar waarschijnlijk heeft dat te maken met een referentievolume of iets dergelijks. Het kan zijn dat speakers pas volledig tot hun recht komen op dit volume, maar dat wil niet zeggen dat je ook met plezier (of eigenlijk meer het plezier van de buren) daadwerkelijk op dat volume zal gaan spelen.

Misschien ligt het anders, maar ik heb zelf een test gedaan met een elektriciteitsmeter en kwam op de volgende waarden (ongeveer, want is lang geleden) :
Volume op laagste stand = 75w - 85w
Volume op iets luider dan wat ik normaal vindt = 95w.

Dit was bij 5 speakers met een gevoeligheid van 87db, dus 20w / 5 = 4w per speaker.

Ik zeg niet dat je met een receiver van 20w net zo'n geluid zal krijgen als een receiver met meer vermogen, maar wel dat je je niet moet laten leiden door het opgegeven vermogen. Kies een receiver die doet wat je wilt, en je zit bijna altijd goed.

Je kunt ook eens gaan luisteren naar de verschillende receivers om te zien of de speakers anders klinken, maar houdt ook rekening met dat er ook andere factoren kunnen zijn die een speaker beter laten klinken. Natuurlijk zal een receiver van €1000,- meer in zijn mars hebben dan een van €100,- maar dat hoeft niet enkel met het geleverde vermogen te maken te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
LA-384 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 13:04:
[..] heel verhaal [..]

Je kunt ook eens gaan luisteren naar de verschillende receivers om te zien of de speakers anders klinken, maar houdt ook rekening met dat er ook andere factoren kunnen zijn die een speaker beter laten klinken. Natuurlijk zal een receiver van €1000,- meer in zijn mars hebben dan een van €100,- maar dat hoeft niet enkel met het geleverde vermogen te maken te hebben.
Dan nu een quote uit de startpost:
Ik ben slechthorend en heb soms moeite om spraak goed te verstaan.
Denk niet dat hij dan voor een hele dure receiver moet gaan maar eerder gewoon een simpele 5.1 receiver zonder al teveel toeters en bellen zoals Dolby Atmos en wat meer. Dat is leuk als je een bioscoop gaat bouwen.. maar thuis doe je geen fluit met Atmos.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Het is dan ook geen advies, maar een voorbeeld mbt het verhaal over vermogens. ;)

De receiver moet in verhouding zijn met de speakers. Een stelregel die mij ooit is verteld (en geen theoretische onderbouwing kent), is dat een passende receiver niet duurder hoeft te zijn dan de prijs van de frontspeakers.

Er is overigens nog niets bekend over budget en wensen. Wellicht is een kant-en-klaar setje prima en hoeft de ts zich hier niet eens mee bezig te houden.
Pagina: 1