Laptop voor Lightroom en verwerking full frame bestanden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een laptop waarmee ik makkelijk in Lightroom de bestanden van een 36 megapixel full-frame DSLR kan bewerken. Eigenlijk doe ik verder niet zoveel op de computer, dus het liefst wil ik geen al te dure laptop. Maar ik vind het moeilijk om te bepalen wat nou echt de hardware is die ik nodig heb:

- SSD lijkt mij wenselijk voor de extra snelheid
- Welke processor heb ik nodig? Echt een i7 of is een i5 of zelfs i3 ook prima?
- Heb ik een aparte videokaart nodig voor het bewerken van foto's als ik geen Photoshop gebruik?
- Hoeveel intern geheugen is wenselijk? 8 of 16 GB?
- Volgens mij heb ik een IPS scherm nodig en dan full HD. Heeft een hogere resolutie ook echt meerwaarde als ik geen echte pixelpeeper ben?
- Formaat is niet zo boeiend, al ben ik niet zo gecharmeerd van 17 inch laptops en groter
- Opslagruimte is nog niet zo belangrijk, daarvoor heb ik een NAS staan

Ik heb al veel gelezen, maar overal wordt gerefereerd aan gaming en ik speel geen games. Ook bewerk ik geen video's en heb ik ook niet de ambitie om video's te gaan bewerken.

Kunnen jullie mij een beetje op weg helpen? Alvast hartelijk bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 09:59
Wat heb je zelf al gevonden?

En je hebt de hele topicstart template weggehaald, die is er niet voor niets, hoe kunnen wij je adviseren zonder budget?

Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen?
In Lightroom foto's bewerken in RAW formaat die ik neem met een full frame DSLR van 36 megapixels, dus dit zijn behoorlijk grote bestanden. Verder gebruik ik de laptop niet echt. Surfen en mailen doe ik op een iPad.

Wat is je budget?
Tja, budget heb ik niet echt in mijn hoofd, daarom heb ik het ook niet gegeven. Ik ben vooral op zoek naar wat ik nodig heb aan hardware om makkelijk foto's te kunnen bewerken. Omdat ik verder weinig met de laptop doe, zoek ik natuurlijk wel naar de beste deal. Een maximum van 1.000 euro lijkt mij voldoende, maar als het echt duurder moet, dan kan dat.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, maar ik woon in een klein appartement, dus ik zal wel redelijk vaak met de laptop op schoot werken dus ik heb liever een 15.6 inch laptop dan een 17 inch en liever wat lichter dan een zwaar bakbeest

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik sta overal open voor, maar aangezien ik niet vaak een nieuwe laptop koop, wil ik wel graag een laptop die degelijk en stabiel is, waar ik weer een aantal jaar mee vooruit kan. Misschien is het in dat ligt wel handig als ik zelf ooit bijvoorbeeld extra werkgeheugen kan plaatsen of de harde schijf kan vervangen.

Zelf werk ik eigenlijk altijd met Windows, mijn vriendin heeft een Mavbook Air, maar daar kan ik niet goed mee werken. Dus het liefst gewoon een Windows computer.

SSD: is sneller en ik heb een aparte NAS om de foto's te bewaren

IPS scherm omdat deze beter gekalibreerd schijnen te zijn vwb kleuren

Is het zo wat duidelijker?