Upgrade advies: CPU of GPU

Pagina: 1
Acties:

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:17
Ik zoek een?
Upgrade van mijn huidige systeem. En dan ben ik op dit moment vooral aan het twijfelen tussen het upgraden van mijn mobo/cpu/ram OF het upgraden naar een dikkere videokaart.

Dus of:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 183,50€ 183,50
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 86,90€ 86,90
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 63,95€ 63,95
1Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 69,90€ 69,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 404,25

Of een nvidia 1060/70 zat ik aan te denken.

(PS: op dit moment heb ik een AMD X4 860k met 4GB geheugen en een AMD R9 270, en een 6jaar oude ssd, vandaar de ssd in het lijstje).

Wat is je budget?
Heb op dit moment een upgrade voor ogen van 400 euro. Rond dat bedrag wil ik het ook echt houden.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ja, als ik upgrade wil ik zwz naar Intel/Nvidia.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn huidige systeem staat hierboven beschreven, en is voor mijn gevoel te langzaam. Ik speel op dit moment vooral WoW, maar zelfs dit trekt ie niet fatsoenlijk op bepaalde drukke momenten. Ik speel nu zelfs op medium settings, waar ik toch echt gewoon alles op ultra wil kunnen spelen.
En in de toekomst wil ik ook BF1 gaan spelen op deze PC. Maar dat duurt nog ff voordat dat uit is.

Een optie waar ik aan zat te denken is nu de CPU upgrade te doen, en dan over een maandje, of twee, een GPU upgrade.

Dus de hamvraag van dit topic is: eerst de CPU upgraden, of de GPU?

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Lastig om te zeggen, maar ik denk dat je nu al meer hebt aan de CPU / platform upgrade. Wel mis ik een belangrijk onderdeel: de voeding (type, aantal jaar oud).

Verwijderd

WOW draait voornamelijk op één core welke dan zo snel mogelijk moet zijn. Dat is juist het zwakke punt van AMD. Upgraden naar Intel ga je zeker merken.
Bij Battlefield maakt de cpu weinig uit. Zolang het maar een quadcore is met >3 GHz. Een R9 270 is dan de zwakste schakel.

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-02 16:06
Ik denk dat je zowel GPU als platform moet upgraden om huidige/toekomstige spellen op Ultra te draaien. Welke upgrade op dit moment het meeste prestatiewinst geeft is moeilijk te zeggen. Ik denk de gpu.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:37
World of warcraft is een game die vooral baat heeft bij de single core snelheid van je cpu. De single core snelheid van de i5 is zeer veel groter dan die van de 860k. Voor deze game upgraden van je cpu is dan ook de aangewezen weg.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als je ultra wil spelen dan moet je alles upgraden.
CPU/Mobo als eerste doen, daar ga je wel verbetering van merken.

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-12-2025
Ik sluit me aan bij Philpend. De I5-6400 is op dit moment nog steeds een recommended gaming CPU in de tweakers BBG's, maar laat WoW nou toevallig net die CPU-heavy game zijn met de iets verouderde engine die toch vooral profiteert van kloksnelheid, en laat de I5-6400 nou net de processor zijn die retegoed is, maar nou net op de vrij lage 2.7Ghz zit. Vermoedelijk is de CPU een bottleneck ja.

Over de R9-270 ben ik iets minder zeker, het zal op het randje zitten. WoW moet hij denk ik nog wel voltrekken met 60fps op 1080p. Battlefield zal je je GPU ook moeten upgraden, daar is niet veel twijfel over.

Weet je wat overigens de beste manier is om te kijken wat nu de bottleneck is bij WoW? Zet tooltjes aan die CPU en GPU activiteit meten, ga wow spelen, zoek een situatie op waar je framerate drops hebt. Kijk vervolgens welke van de twee, CPU of GPU, op 100% capped.
"maar zelfs dit trekt ie niet fatsoenlijk op bepaalde drukke momenten. Ik speel nu zelfs op medium settings"
Waarschijnlijk is jouw ervaring dat het, ondanks het op medium zetten van de graphics, nog steeds niet helemaal gladjes loopt. Dit is een teken dat de CPU het te zwaar heeft. Zet de graphics maar eens op lowest, waarschijnlijk loopt je GPU dan niks te doen en is je CPU zwaar bezig.

[ Voor 19% gewijzigd door Znorkus op 15-08-2016 14:38 ]

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:17
wow! Zoveel reacties in zo'n korte tijd, totaal niet verwacht, thanks mensen! _O_

De algemene consensus is dus dat een CPU upgrade me op dit moment meer profijt geeft. Dan leg ik me daar bij neer :)

Dan rest mij alleen nog jullie allemaal hartelijk te bedanken! d:)b
Pagina: 1