Beste Tweakers,
Mijn eerste forumpost, omdat ik niet weet welke monitor ik het beste kan aanschaffen voor mijn game PC.
Doel
Puur alleen games (casual gaming). Ik gebruik mijn laptop voor alle andere taken. De games die ik speel zijn met name GTA V en Cities:Skylines. Zodra Battlefield 1 uit is, wil ik die ook gaan spelen.
Relevante hardware
Huidige monitor
Mijn huidige monitor is een 24" IPS van LG met een resolutie van 1920x1080.
Eisen
De Eizo valt met €1050 nog wel binnen budget, maar moet niet meer worden. Liefst minder natuurlijk, maar ik zoek naar de beste prijs/kwaliteit verhouding waarmee ik nog jaren vooruit wil.
Zoektocht
Op basis van mijn wensen heb ik een shortlist met de volgende modellen:
Ik neig naar de MG279Q, simpelweg vanwege de laagste prijs. Als G-Sync het écht voor mijn situatie/wensen waard is, vind ik het echter geen probleem om voor de PG279Q te gaan.
De XB271HU schijnt een gammeler voet te hebben, wat ik afbreuk vind doen aan het kwaliteitsgevoel die ik toch wel wil bereiken met zo'n flinke uitgave.
De Eizo is echt een klap duurder, maar mooie features (gecalibreerd af-fabriek, weinig BLB, anti-blur functie). Instellingen middels software uitvoeren vind ik ook wel leuk, maar is eigenlijk voor de eerste periode lijkt me. Vijf jaar on-site garantie vind ik veel vertrouwen geven.
Ik zie ook wel op tegen de "loterij" waarvan ik e.e.a. gelezen heb. Nu bestel ik bij voorkeur bij Coolblue vanwege de service, maar heb geen zin in weken gedonder. Ik koop liever een kwaliteitsproduct.
Vragen
Mijn eerste forumpost, omdat ik niet weet welke monitor ik het beste kan aanschaffen voor mijn game PC.
Doel
Puur alleen games (casual gaming). Ik gebruik mijn laptop voor alle andere taken. De games die ik speel zijn met name GTA V en Cities:Skylines. Zodra Battlefield 1 uit is, wil ik die ook gaan spelen.
Relevante hardware
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-6400 Boxed | € 183,50 | € 183,50 |
| 1 | Asus Z170 PRO GAMING | € 148,95 | € 148,95 |
| 1 | MSI GeForce GTX 1070 GAMING 8G | € 507,99 | € 507,99 |
| 1 | Kingston HyperX Fury black HX424C15FB/8 | € 38,95 | € 38,95 |
Huidige monitor
Mijn huidige monitor is een 24" IPS van LG met een resolutie van 1920x1080.
Eisen
- 27": obv de overige eisen blijft alleen 27" over. Lijkt me een prima formaat.
- IPS paneel: omdat mijn huidige scherm een IPS paneel is, wil ik bij IPS blijven. Ik heb in een winkel een Asus ROG Swift PG278Q gezien, ik vind TN niet om aan te zien.
- 1440p: simpelweg omdat ik iets meer wil, en m'n videokaart zou het aan moeten kunnen denk ik. 21:9 lijkt me wel wat, maar ik zie geen monitoren die meer dan 75 Hz aan kunnen.
- Hoge refresh rate: de grootste motivator voor de zoektocht; rustiger voor de oger en simpelweg mooier. Heb het echter nog niet met eigen ogen gezien.
De Eizo valt met €1050 nog wel binnen budget, maar moet niet meer worden. Liefst minder natuurlijk, maar ik zoek naar de beste prijs/kwaliteit verhouding waarmee ik nog jaren vooruit wil.
Zoektocht
Op basis van mijn wensen heb ik een shortlist met de volgende modellen:
| # | Product | Prijs |
| 1 | Asus MG279Q Zwart | € 583,95 |
| 1 | Asus ROG Swift PG279Q Zwart | € 788,50 |
| 1 | Acer Predator XB271HU (IPS) Rood, Zwart | € 799,- |
| 1 | Eizo Foris FS2735 Zwart | € 1.049,- |
Ik neig naar de MG279Q, simpelweg vanwege de laagste prijs. Als G-Sync het écht voor mijn situatie/wensen waard is, vind ik het echter geen probleem om voor de PG279Q te gaan.
De XB271HU schijnt een gammeler voet te hebben, wat ik afbreuk vind doen aan het kwaliteitsgevoel die ik toch wel wil bereiken met zo'n flinke uitgave.
De Eizo is echt een klap duurder, maar mooie features (gecalibreerd af-fabriek, weinig BLB, anti-blur functie). Instellingen middels software uitvoeren vind ik ook wel leuk, maar is eigenlijk voor de eerste periode lijkt me. Vijf jaar on-site garantie vind ik veel vertrouwen geven.
Ik zie ook wel op tegen de "loterij" waarvan ik e.e.a. gelezen heb. Nu bestel ik bij voorkeur bij Coolblue vanwege de service, maar heb geen zin in weken gedonder. Ik koop liever een kwaliteitsproduct.
Vragen
- Is G-Sync een feature die €200 waard is in mijn geval? Ik wil GTA V en straks Battlefield 1 kunnen spelen met minimaal 100 fps. Als dat (met name tbv Battlefield 1) betekent dat ik een tweede GTX 1070 in SLI moet neerzetten, en de game die uitgave waard is, zal ik daar zeker voor kiezen. Oftewel, heeft G-Sync een meerwaarde voor <100 fps?
- Heeft iemand wellicht de Eizo én een van de andere modellen in het echt gezien? Zo ja, is de Eizo zijn meerprijs waard obv beeldkwaliteit?