Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies laptop aankoop - ict studie

Pagina: 1
Acties:

• timicool
  • Registratie: September 2013
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

Topicstarter
(overleden)
Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

Ik ga natuurlijk gewoon met Windows werken, ik ga de laptop voornamelijk gebruiken voor mijn studie. Hiervoor wil ik het liefst één keer een laptop kopen die voor de komende aantal jaren voldoet.

Een spelletje tussendoor speel ik ook nog wel eens dus een leuke videochip is niet verkeerd (denk aan een 970m/960m of een AMD variant daarvan). Ik ben eigenlijk alleen nog een beetje aan het wachten voor de 1060m / RX 4xxM kaarten... (weet niet of dit terrecht is, maar ik ga er vanuit dat deze toch weer een leuk performance verschil hebben en misschien ook weer een stukje energie zuiniger zijn ivm 16nm/14nm process?).

Ik heb geen merkvoorkeuren dus zowel amd als Nvidia zijn prima wat mij betreft, qua processor staat echter wel Intel vast, hiervoor zoek ik echt een leuke i7 omdat ik ook aan videobewerking en licht render werk doe. Verder kan ik niet uitsluiten dat we VM's gaan gebruiken dus is een beetje extra power altijd welkom.

Verder vind ik een goed scherm ook erg belangrijk, ik heb het liefst een niet te grote laptop omdat ik hem natuurlijk veel mee moet slepen, maar alles onder de 16" is wat mij betreft prima. Ik zoek dan alleen wel een mooi IPS, mat scherm met een minimale full hd resolutie. Als deze dan ook nog goed helder kan zodat alles goed zichtbaar is in volle zon is het helemaal ideaal.

Qua speakers heb ik niet een echte voorkeur, speakers zelf zijn natuurlijk wel welkom maar ik heb zelf een V-moda LP2 koptelefoon en zal deze dus veel gebruiken. Elke speaker is dan zo ongeveer ook wel goed.

Verder vind ik bouwkwaliteit en accuduur enorm belangrijk. Ik sleep het spul veel mee en heb mogelijk niet altijd stroom dus is een accuduur van minimaal een uur of 4/5 zeker een must. Verder mag het ding niet kapot zijn na het 2e jaar dus is een behuizing van metaal zeker een pre.

Qua verdere specs zoek ik eigenlijk een 7200 rpm hdd van 1 TB en een (minimaal 250 gb) Pci-e x4 ssd (Samsung 950 pro?) als main drive, ik ben er verder niet vies van beide van deze schijven in te bouwen indien nodig. Ook is 16gb snel ddr 4 geheugen zeker welkom (opnieuw is zelf inbouwen geen enkel probleem).

Ik zoek dus een redelijk specifiek ding en heb nog niet echt iets gevonden wat overal aan voldoet.

Dus alle suggesties en/of opmerkingen zijn welkom.

Verder heb ik dus ook de vraag of het slim is om op laptops met een nieuwe generatie videochip te wachten, zowel in verband met performance als met energieverbruik.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik heb niet echt een vast budget, maar zeg een maximum van 2000 euro?

Als het er iets boven is is het niet erg, als het allemaal maar goed werkt.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?

Zeker, zoals eerder gezegd sleep ik het hoogst waarschijnlijk veel mee, eventuele tips voor bvb cases en dergelijke zijn dus ook zeker welkom.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren

Alleen voor de processor Intel, als het verder een beetje een merk is wat bekend staat om goede laptops is dit ook zeker welkom.

Alvast bedankt voor alle hulp!

• timicool
  • Registratie: September 2013
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

Topicstarter
(overleden)
Bumpje

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11 12:10
er zijn zojuist laptops opgedoken met 1060 kaarten. zelf vind ik ze toch wat te duur en wacht ik op de amd kaarten voor een laptop rond de 1000 euro.

naja voor 1650 heb je een laptop met een 1060 die 14inch is , 1.6 kilo weegt en slechts 21.m dik.
kan nog geen reviews vinden maar het ziet er zeker goed uit : pricewatch: MSI GS43VR 6RE-009NL Phantom Pro ook nog vandaag besteld morgen in huis.

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
1650? 1849 zal je bedoelen.

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11 12:10
ooops typefout. vind ze zelf nog erg duur en denk dat polaris niet optijd gaat komen voor dat ik weer met school begin dus dat is erg jammer. naja het past binnen ts zijn budget.

• Xan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-11 16:07

Xan

Nate-Senpai schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:05:
er zijn zojuist laptops opgedoken met 1060 kaarten. zelf vind ik ze toch wat te duur en wacht ik op de amd kaarten voor een laptop rond de 1000 euro.

naja voor 1650 heb je een laptop met een 1060 die 14inch is , 1.6 kilo weegt en slechts 21.m dik.
kan nog geen reviews vinden maar het ziet er zeker goed uit : pricewatch: MSI GS43VR 6RE-009NL Phantom Pro ook nog vandaag besteld morgen in huis.
Deze heb ik net thuis sinds gisteren.
Het is eigenlijk de MSI GS40 met als enige verandering de 1060 kaarten.

Minpunten en pluspunten zijn hetzelfde gebleven, namelijk:
- Toetsenbord kan iets ingeduwd worden in het midden;
- Dun scherm;
- Onder load kun je de fans horen blazen, bij geen load ook ietsjes (mits je de Silent Option software installeerd van MSI: anders kan het irritant worden).

Pluspunten:
- compact, klein en goede afwerking;
- prima scherm!
- De 1060 is echt geweldig :D

De 1060 heb ik gisteravond een beetje gebenchmarked:
- 3Dmark Firestorm geeft een score van 9826: http://www.3dmark.com/3dm/14241706
- 3Dmark Timespy geeft een score van 3710: http://www.3dmark.com/spy/304159
- 3Dmark Sky Diver, score 23250: http://www.3dmark.com/3dm/14244338
- Steam VR Performance test: VR ready, High score: 7.2 average.

Even met een vriend van me vergeleken, iets beter/on par met een GTX 970 desktop.
Zal binnenkort een review schrijven in de rubriek.

[ Voor 5% gewijzigd door Xan op 19-08-2016 19:29 ]

Pagina: 1