Maaltijden vacuum trekken voor reis met kind met allergie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Net terug van een road trip door Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Italië. Mijn zoon is er nu zes en heeft de leeftijd bereikt dat hij makkelijk ritten van 800 km aankan en zeer geïnteresseerd is in alles wat er onderweg te zien is. Ik vind het geweldig om met hem dergelijke trips te kunnen maken en hem de liefde voor het reizen, wat ik zelf van mijn ouders gekregen heb, door te geven. We hebben er alle drie heel erg van genoten. Dat vraagt om meer...

Plannen voor de komende jaren genoeg... rondje Engeland-Schotland-Wales-Ierland... rondje Scandinavië... rondje Oost-Europa via Budapest tot Bulgarije,... nog een rondje Italië want dat was deze keer een énorme meevaller...

Nu weten velen onder jullie dat mijn zoon ernstige voedselallergieën heeft en dat maakt het wat uitdagender. Kort samengevat, moeten we altijd alles zelf koken zodat we er 100% zeker van zijn welke ingrediënten er in zitten. Restaurant is onmogelijk, het risico is gewoon te groot (ervaringsdeskundige hier in het van restaurant naar Spoed racen). Nu goed, we zijn het ondertussen gewoon en het is allemaal met heel veel liefde gedaan.

Op reis echter, werd dat een beetje groter uitdaging. Niet onmogelijk, maar neemt veel tijd in beslag die we beter kunnen gebruiken om te spelen op het strand of te sightseeing. Bio ingrediënten zijn meestal goed te vinden, en aangezien we ofwel bij vrienden ofwel in AirBNB flats verblijven, is een keuken ook geen probleem. Enkel de tijd.

Nu zat ik, tijdens een 1000 km lange rit op een Italiaanse snelweg, te denken dat er misschien andere opties zijn. Thuis koken we grote hoeveelheden in één keer en vriezen die in. Eén keer koken, 25 maaltijden. Op reis is zoiets niet direct mogelijk want uiteraard geen diepvries in de wagen. Wél een electrische koelkast die met de hulp van wat diepvries koelelementen, het makkelijk 12 tot 15 uur uithoudt.

Ik zat te denken, misschien is er een optie van thuis te koken zoals we gewoon zijn, maar de maaltijd niet in te vriezen maar die "freeze dryen" (weet de exacte term niet), beetje zoals ze astronautenvoedsel maken. Er bestaan van die toestelletjes om plastic zakken vacuum te trekken. Misschien zou dat een optie zijn?

Koken, laten afkoelen, vacuum trekken en in de auto koelkast meenemen. Magnetron ovens in tankstations zijn overal te vinden dus daar geen probleem.

Nu hoeven we uiteraard niet alles voor een maand ver van thuis mee te nemen. Blijven we ergens drie, vier dagen, dan is er tijd om te koken en te vacuum sealen voor de komende dagen "on the road" zodat de hoeveelheid mee te nemen vacuum sealed maaltijden beperkt zou blijven maar toch tijd zou besparen.

Iemand onder jullie die hier meer over weet, koken, laten afkoelen, vacuum trekken, opwarmen in magnetron?

Nu ja, indien dit niet mogelijk zou zijn of niet haalbaar (ik heb er geen ervaring mee, daarom vraag ik het hier) dan blijven we wel zelf iedere dag koken in AirBNBs e.d., maar als er enige mogelijkheid zou zijn om tijd te besparen en nuttiger te besteden door te vacuum-sealen, dan graag!

[ Voor 5% gewijzigd door demichel op 15-08-2016 11:39 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:26

NoTimeRemains

I know

Volgens mij moet dit makkelijk kunnen. Je zou dit uit de sealbag kunnen halen en opwarmen in een magnetron. Of de sealbag (mits goede kwaliteit) op kunnen warmen in een pan met warm water.

Ik heb alleen geen idee hoe lang je zoiets (ongekoeld) kan bewaren. Ik denk dat je toch moet denken om t eerst te sealen dan in te vriezen en dan zo lang mogelijk koud houden in een travel koelkastje.`

Edit: sowieso is vacuum sealen wel handig want je kan t vrij klein maken, dus ook veel meenemen.

[ Voor 11% gewijzigd door NoTimeRemains op 15-08-2016 11:41 ]

This is the Way.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen Blom
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:53
Als ik ga hiken droog ik zelf mijn voedsel.

Ik kook van te voren mijn maaltijden en droog deze hierna dmv een droogmachine (bijvoorbeeld: bol.com). Na het drogen verdeel ik de maaltijden over verschillende ziplock zakjes.

Op de trip doe ik inhoud van het zakje in een kookpannetje en voeg warm water toe. De smaakt wijkt weinig af van de smaak voor het drogen.

Als je zoekt op "dehydration food" kom je voldoende informatie tegen om je verder in te lezen.

"Ik noem dit het probleem van de verkeerde combinatie: de wereld is grijs, maar wetenschap is zwart/wit. We praten in nullen en enen, maar de waarheid ligt ertussen in." - Bart Kosko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
NoTimeRemains schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 11:40:
Volgens mij moet dit makkelijk kunnen. Je zou dit uit de sealbag kunnen halen en opwarmen in een magnetron. Of de sealbag (mits goede kwaliteit) op kunnen warmen in een pan met warm water.

Ik heb alleen geen idee hoe lang je zoiets (ongekoeld) kan bewaren. Ik denk dat je toch moet denken om t eerst te sealen dan in te vriezen en dan zo lang mogelijk koud houden in een travel koelkastje.
Het opwarmen lijkt mij ook geen probleem. Enkel, zoals je zegt, hoe lang je het gesealed kunt bewaren. Nu kan ik die wel in de wagen in de koelkast zonder veel problemen gedurende een uur of 12 bewaren en in de AirBNB flats in de koelkast, maar toch, dat is hét cruciale punt in heel het idee, denk ik.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Jeroen Blom schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 11:42:
Als ik ga hiken droog ik zelf mijn voedsel.

Ik kook van te voren mijn maaltijden en droog deze hierna dmv een droogmachine (bijvoorbeeld: bol.com). Na het drogen verdeel ik de maaltijden over verschillende ziplock zakjes.

Op de trip doe ik inhoud van het zakje in een kookpannetje en voeg warm water toe. De smaakt wijkt weinig af van de smaak voor het drogen.

Als je zoekt op "dehydration food" kom je voldoende informatie tegen om je verder in te lezen.
Aha, interessant, die term ga ik zeker googlen!

Wat voor maaltijden kook je dan zoal? Pastasaus en zo? Als je gaat hiken, heb je vermoed ik geen koelkast in je rugzak zitten ;) levert dat problemen op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-05 14:32
Een maaltijd kan je volgens mij al makkelijk 3 dagen in de koelkast bewaren zonder te vacumeren, hoogstens een folietje erover. Als je eten gevacumeerd in de koelkast bewaard moet dat zeker een week goed blijven lijkt me. Als je het dan ook nog eerst invriest mag dat sowieso geen probleem zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

625164

Je zou kunnen overwegen je voedsel na bereiding vacuüm te verpakken en dan te pasteuriseren mbv een sousvide cooker bad. Dit zou je maaltijden moeten opleveren die ook zonder koeling een stevige periode goed blijven.

Op deze manier namen wij vaak voorbereide maaltijden mee tijden trektochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-05 14:32
625164 schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 13:13:
Je zou kunnen overwegen je voedsel na bereiding vacuüm te verpakken en dan te pasteuriseren mbv een sousvide cooker bad. Dit zou je maaltijden moeten opleveren die ook zonder koeling een stevige periode goed blijven.

Op deze manier namen wij vaak voorbereide maaltijden mee tijden trektochten.
Het eten is toch al gekookt voor je het vacumeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

625164

Malt007 schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 13:23:
[...]

Het eten is toch al gekookt voor je het vacumeerd?
Je vacuümzakje kan verontreinigd zijn, alsmede je kook hulpmiddelen waarmee je verpakt. Als je eerst vacuüm trekt en dan pasteuriseert heb je een veel grotere kans dat je voedsel veilig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Vanuit een andere hoek gedacht: is voedsel in poedervorm een idee?

Ik heb zelf ervaring met Huel, maar dat kan je waarschijnlijk ook zelf maken.
Water erbij en gaan. Zodoende kan je ook soep maken.

Voor mij vervangt het 1 maaltijd (ontbijt), het scheelt voor jou allicht wat ruimte/gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-05 09:15
Beta schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 13:36:
Vanuit een andere hoek gedacht: is voedsel in poedervorm een idee?

Ik heb zelf ervaring met Huel, maar dat kan je waarschijnlijk ook zelf maken.
Water erbij en gaan. Zodoende kan je ook soep maken.

Voor mij vervangt het 1 maaltijd (ontbijt), het scheelt voor jou allicht wat ruimte/gedoe.
Persoonlijk zou ik het wel zielig vinden als mijn kind een paar weken lang alleen maar een synthetisch prutje moet eten met twee verschillende smaken... (nofi, ik snap dat sommige mensen into dit soort producten zijn maar een kind hoort ook gewoon lekker (en gezond) te kunnen eten).

Pasteuriseren is inderdaad een goede optie, zoals hierboven beschreven. Verder is de Nederlandse term voor "freeze dryen" vriesdrogen, daar kun je wellicht ook wat meer op zoeken op het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Volgens mij is het sleutel woord wecken. Dat doen wij met enige regelmaat met sauzen, paddestoelen, rillete etc. in glazen potten, maar moet volgens mij ook wel kunnen met vacuüm zakken. De kunst is denk ik om een ventiel er in te krijgen.. Als het meenemen van glazen potten geen probleem oplevert, dan kan je gewoon zoveel maaltijden als potten meenemen. Die eigenlijk onbeperkt houdbaar zijn... Wij hebben nog een flink aantal potten zelf gemaakte rillete op het schap staan die inmiddels meer dan een jaar oud zijn.. Niks mis mee, sterker nog doet het nog steeds heel goed op een toastje bij de borrel :P

[ Voor 36% gewijzigd door hendrikjan op 15-08-2016 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phehistyr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-05 17:17

Phehistyr

De Epische Lurker

Vriesdrogen is overigens heel wat anders dan iets vacuüm trekken. Ik ben geen expert, maar hier op het werk hebben we een vriesdroger staan en het is geen apparatuur wat ik bij een consument in de keuken zie verschijnen.

Pasteuriseren van een vacuüm getrokken maaltijd lijkt me inderdaad een mooie optie, al moet je wel erg goed opletten met wat je doet. Er zijn namelijk genoeg giftige bacteriën die juist gedijen in een omgeving zonder zuurstof. Andere aandachtspunten zijn het garen tijdens de extra verhitting en de warmtebestendigheid van de zakken waarin je het zou vacuüm trekken.

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:49
Bij pasteuriseren moet je inderdaad heel erg oppassen voor botulisme als de omgeving niet vijandig genoeg is. Dit kan je aardig oplossen door eerst vacuum te verpakken en dan te pasteuriseren maar om het echt goed te doen heb je best hoge temperaturen nodig(best vervelende en stevige bacterie..) en is het even oefenen of je bijvoorbeeld pasta niet kapot kookt.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

625164

LED-Maniak schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 14:11:
Bij pasteuriseren moet je inderdaad heel erg oppassen voor botulisme als de omgeving niet vijandig genoeg is. Dit kan je aardig oplossen door eerst vacuum te verpakken en dan te pasteuriseren maar om het echt goed te doen heb je best hoge temperaturen nodig(best vervelende en stevige bacterie..) en is het even oefenen of je bijvoorbeeld pasta niet kapot kookt.
Theoretische zou je de pasta ongekookt in de zak kunnen doen met de juiste hoeveelheid water.

Beter nog, alles ongekookt (behalve het vlees) in de zak, en dan de vacuümzak koken.

Zorg wel dat je een vacuümzak heb die 100 graden aan kan.

Voor botulisme zou je kunnen overwegen om ipv normaal zout nitrietzout toe te voegen. Dit voegen wij altijd toe aan droge worst en is een killer voor botulisme.

[ Voor 10% gewijzigd door 625164 op 15-08-2016 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:51
Vroeger had bijna elke slager een inblikmachine staan, is dat misschien en optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spiritguard
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 26-03 22:08
LED-Maniak schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 14:11:
Botulinum clostridium is inderdaad een erg gevaarlijke bacterie. Dit komt door de gifstoffen die hij aanmaakt..
De bacterie zelf dood je met pasteuriseren(rond de 70 á 80°C), de gifstoffen zijn helaas een ander verhaal. Om die onschadelijk te maken moet je het product steralliseren op 121°C.
Weliswaar komt deze bacterie niet overal in voor.
Ik weet het allemaal niet precies meer maar zo heb ik het geleerd met mijn opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-05 16:28
Maaltijden steriliseren in een snelkookpan is ook een optie! Die "kookt" op 120°C. als je dit nou in potjes doet met de deksel ietsjes open, zodat de hete stoom erbij kan wordt alles gaar en steriel. Zodra je de snelkookpan dan open doet alle deksel dicht en dan zou het redelijk steriel moeten zijn. Echter moet je dan oefenen en uitvinden wat de juiste kooktijden voor maaltijden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-05 22:11

arie_papa

Running on Ubuntu

Teddy schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 14:16:
Vroeger had bijna elke slager een inblikmachine staan, is dat misschien en optie?
Inderdaad waar ik ook aan zat te denken. Flimke hoeveelheden maken en dan de boel inblikken. Zelfde idee als vacuüm trekken of wekken en relatief goedkoop en robuust.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:58
Je kan altijd nog ouderwets potten gaan wecken, je zit dan kwa groenten en fruit iig al goed.

[ Voor 3% gewijzigd door T-Forever op 15-08-2016 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Even een vraagje voor diegene die vacuüm zakken willen steriliseren door te koken, hoe los je het probleem met gas vorming in de zak op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco011
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Misschien is Bertrand eet-poeder wat voor je? Is 100% BIO en je hoeft er alleen water aan toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katerin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-05 20:32
ik zou gaan voor wecken en droogmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crotchy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-03 08:56
Aangezien er al een paar verschillende soorten eet poeder zijn aangeraden, bij deze mijn favoriet:
https://www.joylent.eu/
Bedrijf zit gewoon in amsterdam en was een van de eerste, ook hebben ze diverse smaken die best wel lekker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

als je kennissen in de voedselindustrie hebt kun je eens kijken voor bestralen van voedsel. wordt heel veel gedaan om, je raadt het al, beestjes dood te maken.
verder kwam ook al de tip van de slager naar boven, ik weet dat in ons dorp de slager ook desgevraagd vakantiemaaltijden, ook die je zelf aanlevert, inblikt en verhit.

vragen kan altijd, en als je bij een bestraler terecht kan ben je helemaal klaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snikker
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Inblikken lijkt mij veilig, smakelijk en handzaam. Een inblikmachine zou rond de €600 moeten kosten, maar gaat denk ik een heel leven mee. Als je zoon later groot is kan hij hem nog gebruiken ;)

Lijflied = CryptoMo - Hodl, Hodl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

oh ja, vriesdrogen. Heel effectief omdat de meeste beestjes onder een bepaald vochtgehalte hun stofwisseling stoppen (dus niet per se dood gaan, maar dus geen gif produceren en/of zich vermenigvuldigen).
Hoe werkt het?
direct na het bereiden ( dus als je de zaak net vers gemaakt hebt en gekookt/verwarmd hebt), in een gekoelde vacuumpomp die een diep vacuüm (millibar niveau) kan bereiken. doordat de temperatuur laag is ontmengt en kristalliseert water, waardoor de dampspanning relatief hoog kan worden (bij hoge temperaturen is ie veel hoger maar dan gaat de smaak uit je eten, de lage temperatuur zorgt voor het stoppen van de stofwisseling van de altijd aanwezige bacteriën). De vacuumpomp zal dan het water als damp afvoeren. Dit kost tijd.
Voordeel: de smaak en de vitamines blijven behouden, het werkt echt tegen bacteriën, nadeel: (zeer) dure apparatuur..
Misschien dat een locale koffiebrander iets dergelijks heeft, als ie oploskoffie maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Blom
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:53
demichel schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 11:43:
[...]

Aha, interessant, die term ga ik zeker googlen!

Wat voor maaltijden kook je dan zoal? Pastasaus en zo? Als je gaat hiken, heb je vermoed ik geen koelkast in je rugzak zitten ;) levert dat problemen op?
Voor deze trip heb ik pasta, curry en kip/rijst maaltijden gedroogd. Eigenlijk kan je de meeste groenten (maar ook fruit) drogen. Omdat de maaltijden gedroogd zijn heb ik inderdaad geen koeling nodig en blijven de maaltijden zonder vacuüm te trekken makkelijk drie weken goed.

"Ik noem dit het probleem van de verkeerde combinatie: de wereld is grijs, maar wetenschap is zwart/wit. We praten in nullen en enen, maar de waarheid ligt ertussen in." - Bart Kosko

Pagina: 1