Toon posts:

Achtergrond in achtergrond met css

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben voor een vriend een nieuwe versie van zijn website aan het maken.

Zijn huidige website: dubbelzorg.com maakt gebruik van Joomla en ook zijn nieuwe site gebruikt ook weer Joomla maar nu met Gantry 5
dubbelzorg.com/joomla

Ik wil hier een achtergrond in maken net als in zijn huidige website.
Donkerrode achtergrond met daarin een vlak (zandkleur) waar de content van de site op staat, gecentreerd en met een vaste breedte.

Ik ga ervan uit dat ik dat in css moet doen... de donkerrode achtergrond is geen enkel probleem uiteraard, maar het vlak waar de content binnen valt, daar kom ik niet uit. Heb al verschillende sites zitten doorspitten over css maar kom er niet verder mee.
Iemand een idee hoe ik dat op kan lossen?

John

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan altijd gewoon de body rood als achtergrondkleur geven en dan de zandkleur aan je div... Maar dubbelzorg.com/joomla werkt niet ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-10 13:14
Hoe wil je een site gaan maken als dit je niet lukt?

Cascading Stylesheet:
1
2
3
body.bd .main {
    background: #ffefd5;
}

Dit zorgt voor de huidige zandkleur van de main container...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
stom stom stom was het op de nl versie aan het doen

https://dubbelzorg.nl/joomla/

Hier staat de versie waarin ik aan het proberen ben

Ik heb nooit eerder met div's gewerkt ben dus wat dat betreft een echte Noob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de achtergond kleur is in Gantry wel heel erg simpel... er is gewoon eennveld waar je de kleur in kan vullen, probleem zit voor mij in het zandkleur vlak

Zoals dat is op:
https://dubbelzorg.nl/

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2016 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Niet om heel lullig te doen John, en met alle respect... en wellicht een verkeerde aanname van me, maar is het dan wel verstandig als je dit project doet? als je email consult aanbied gaan er best wat privé gegevens erdoorheen. HTTPS lost niet alles op. Nu wil ik niet per definitie zeggen dat als je wanneer HTML & CSS niet je ding is, je de rest ook niet kunt, maar het schiet wel door mijn hoofd even.

Overigens, leuk een andere Dordtenaar tegen te komen hier ;-)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gitaarwerk, het is niet zo dat ik niets weet van HTML en CSS... eigenlijk weet ik van beiden best wel wat af, maar heb gewoon nooit divs gebruikt omdat ik het niet echt nodig had.
Ik bouw ongeveer 20 jaar websites dus in het begin vrijwel alleen met HTML, maar door CMS-en te gebruiken is het een tikkie in onbruik bij mij geraakt. Tuurlijk pas ik hier en daar wel eens wat aan zodat het beter past bij mijn wensen. Maar dat is de moeite van het vermelden bijna niet waard.

Het https protocol is een verplichte, websites van artsen moeten dit protocol gebruiken, maar dat heeft niets met het probleem te maken.

Ik weet echt wel hoe je een background definieert... maar wat ik voor mijn vriend moet maken is een "backgroud in een background' dat ik dat met een div moet doen... tja die deur had ik al geopend.
Maar kom er niet helemaal uit met...

Zal iets als dit moeten zijn, ik weet dat het niet helemaal klopt uiteraard...

div.vlak {
background-color: #ffefd5;
max-width: 1000px;
margin: auto;
border: 0px
padding: 20px;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steffeh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:24
Een website bouw je al een jaartje of tien niet meer in tabellen als het goed is. Je hoeft in de CSS niet .div te definiëren.

code:
1
2
3
.boe {
    background: red;
}

Zo dus.

Quick & dirty; gooi een container om de content area heen ( dus vanaf .g-feature ) met de gewenste breedte van je container, en zet hier display flex op ( want dat werkt nu ook niet goed, wordt niet overgenomen door de blokken d'r onder )

code:
1
2
3
4
5
.some-container-around {
    max-width: 1200px; // met media querys oplossen
    margin: 0 auto;
    display: flex; // even voor alle browsers etc
}

Op #g-feature zet je je dan de background met je zandkleur.

Mijn tip; bouw zelf iets, waarbij je zelf ook weet wat voor consequenties het heeft als je ergens regels aanpast, want dit heeft ook gevolgen voor de blokken d'r binnen. Ik heb het idee dat je niet begrijpt wat er allemaal gebeurd, want ik zie veel rare !important zaken en volgens mij meerdere grids.

Afijn, ik ken je natuurlijk niet en kan je niet inschatten, maar zoals eerder aangegeven; je gaat nog wel meer in de knoop komen als je dit al niet voor elkaar krijgt. Dus volg een cursus ( zijn er online echt genoeg goede te vinden ) en begrijp hoe je een website opbouwt.

[ Voor 12% gewijzigd door steffeh op 16-08-2016 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 10:56:
Gitaarwerk, het is niet zo dat ik niets weet van HTML en CSS... eigenlijk weet ik van beiden best wel wat af, maar heb gewoon nooit divs gebruikt omdat ik het niet echt nodig had.
Ik bouw ongeveer 20 jaar websites dus in het begin vrijwel alleen met HTML, maar door CMS-en te gebruiken is het een tikkie in onbruik bij mij geraakt.
8)7 Sorry maar dit is echt te gek voor woorden, als je "best wat af weet van css en html" stel je deze vraag niet.
Wat steffeh zegt is trouwens helemaal waar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MeHist
Ik bouw websites met Joomla en WordPress, dan werk je nauwelijks met HTML en CSS. Het beetje kennis wat ik heb van CSS is dan genoeg. Weet ik iets niet dan zoek ik het ff op http://www.w3schools.com

Zelf iets bouwen kost mij teveel tijd omdat ik het met vallen en opstaan moet leren. 20 jaar geleden werkte ik elke dag met html wat ik mij destijds zelf eigen heb moeten maken, nu gebruik ik het bijna niet meer. De CSS-en van een template aanpassen is wat anders dan er zelf één maken. Tot op heden heb ik er ook nooit problemen mee gehad, dus geen reden om me er echt op te storten.

Waar ik nu mee worstel, dat vlak in de background... zal er wel een denkvout mee maken

Ik ging ervan uit dat ik dat vlak moet definieren...max width, background colour, border, margin, padding etc.
Waar ik eigenlijk mee worstel is dat er in de CSS al een background gedefinieert is en ik dat nu nog een keer ga doen, voor mijn gevoel kan dat nooit goed zijn.

Als dat dom is of te gek voor woorden, prima... als ik het uiteindelijk maar opgelost krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 11:11:
de achtergond kleur is in Gantry wel heel erg simpel... er is gewoon eennveld waar je de kleur in kan vullen, probleem zit voor mij in het zandkleur vlak
Het probleem is alleen een probleem in Gantry.
Met gewoon CSS kan je veel meer zoals
Cascading Stylesheet:
1
background: linear-gradient(to right, #780d1d 0%,#ffefd5 10%,#ffefd5 90%,#780d1d 100%);

of
Cascading Stylesheet:
1
background: rgba(255, 239, 213, 0.5);

Kan dat ook in Gantry?

Maar goed, in een eeuwige discussie blijven hangen heeft helemaal geen zin.
Cascading Stylesheet:
1
2
body { background: #780d1d; padding:0 10px; }
#g-page-surround { background: #ffefd5; }

Als het je niet lukt met bovenstaande dan pas je het Gantry framework gewoon aan. Het is immers OpenSource en gratis (net als alle support die iedereen hier geeft).
Anders betaal er maar voor ofzo.

Gelukkig zal die website niet door hosting2go offline worden gehaald door resource abuse, het is immers niet zo'n druk bezochte website. Anders had je dubbele zorgen dankzij Joomla + Gantry.

[ Voor 19% gewijzigd door DJMaze op 16-08-2016 15:36 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:23:
Ik ging ervan uit dat ik dat vlak moet definieren...max width, background colour, border, margin, padding etc.
Waar ik eigenlijk mee worstel is dat er in de CSS al een background gedefinieert is en ik dat nu nog een keer ga doen, voor mijn gevoel kan dat nooit goed zijn.

Als dat dom is of te gek voor woorden, prima... als ik het uiteindelijk maar opgelost krijg.
Kijk anders even hoe het in het oorspronkelijke design is opgelost. Zet desnoods een HTML versie van een pagina apart en ga daar mee knutselen totdat je doorhebt hoe het in elkaar zit.

I'm really easy to get along with, once you people learn to worship me...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-10 11:40

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 10:56:
Ik bouw ongeveer 20 jaar websites dus in het begin vrijwel alleen met HTML, maar door CMS-en te gebruiken is het een tikkie in onbruik bij mij geraakt. Tuurlijk pas ik hier en daar wel eens wat aan zodat het beter past bij mijn wensen. Maar dat is de moeite van het vermelden bijna niet waard.

Het https protocol is een verplichte, websites van artsen moeten dit protocol gebruiken, maar dat heeft niets met het probleem te maken.
Dat is misschien verplicht voor de huisartsenvereniging oid. Wettelijk verplicht is een privacy statement en expliciete toestemming van de gebruiker om de gegevens op te slaan en te gebruiken (voor de in de privacy statement aangegeven doeleinden).

Het is oppassen geblazen met persoonlijke gegevens, zeker in medische context.

edit:
De disclaimer is ook grappig trouwens. Als medisch professional medisch advies geven en dan aansprakelijkheid "van de hand wijzen". Succes ermee ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Bosmonster op 16-08-2016 17:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Foxl,
Je hebt gelijk ik ga het eerst eens uitproberen op een html pagina die ik zelf in elkaar heb gezet, al was het alleen maar om de noodzakelijke kennis op te doen. Hoewel het niet te verwachten is dat ik vaak en veel met css zal doen. Door Joomla te gebruiken is dat meestal ook niet nodig, behalve hier en daar wat aanpassen.
DJMaze thx...
Bosmonster, de disclaimer is alleen voor wat vermeld is op de website, maar je hebt wel gelijk, zal daar nog eens induiken zodra ik het probleem opgelost heb.

Met Joomla en Gantry ben ik een andere website aan het maken waar ik tot op heden nog geen problemen ben tegengekomen voor een andere vriend. Heel ander onderwerp... huizen in Thailand.
Mocht je willen kijken... http://www.udomrak.com
En ja die is nog niet helemaal klaar, zitten hier en daar nog wat dingen in die ik nog moet doen.
Pagina: 1