HD van 4,5 gig naar 2gig???? :( :(

Pagina: 1
Acties:

• Penetrator
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-08 12:24
Help dit is echt niet grappif :'(
In me oude P233 ging de HD opeens van 4,5 gig naar 2,2 gig nadat ik hem geformat had!!
Kan iemand me hiermee helpen?
Want de andere 2 gig die dus nog over is doet het gewoon???
Wat doet format c: /u eiegenlijk??

Verwijderd

welke fat is ie.
fat16 of fat32
fat16 kan maar iets van 2 gb aan

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Misschien verkeerd geformat m.a.w je hebt je hd geformat met fat16 i.p.v fat32

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb je hem met FAT16 geformateerd ?
Die heeft een grens van 2 GB. FAT32 komt een stuk verder. Opnieuw formateren dus tenzij er al allerlei data opstaat. Er zijn namelijk wel tools om met behoud van data de disk om te zetten naar FAT32 en te resizen naar 4.5GB. Reformat is echter makkelijker, wel eerst even opnieuw partitioneren :)

• Penetrator
Kunnen jullie niet ff heel newbie voor mij uitleggen hoe ik die schijf weer op zijn poten krijg?

Verwijderd

WIn98 startup disk erin,

dan fdisk

dan alles verwijderen..

nieuwe partitie aanmaken, rebooten, en format c: doen :)

Klaar is kees

• Penetrator
dus ik moet dan een 4 gig partitie maken op een 2 gig schijf? >:)
De bios zegt ook namelijk dat het een 2 gig is :'(

Verwijderd

Het is helemaal niet zo moeilijk, je hebt nu alleen iemand nodig met windows 98 op zn computer.
Daar ga je naar configuratiescherm, dara kies je voor programma's en dan voor opstartdiskette
Als je die gemaakt hebt, doe je m in je pctje en kies je nadat die opgestart is voor fdisk
Dan wel bij ondersteuning grote schijven voor ja kiezen en dan kun je je gang gaan, geef de grootte en daarna kun je gaan formatteren en installeren.
SUcces

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hmm... als je bios het ook aangeeft is het een ander probleem. Draai er eens een test overheen? Welk merk schijf is het?

Maxtor -> Maxblast (www.maxtor.com)
Seagate -> Seatools (ww....)
IBM -> DriveFitness (ww.....blabla)
Quantum -> Q-diag (www.MAXTOR.com

Etc...

Verwijderd

Is het dan niet zo dat iemand met doublespace aan de slag is gegaan op je pc?
Dat er oorspronkelijk ook maar een 2 gig in zat?

• Penetrator
neeeee
doublespace of wat voor space komt NOOIT op mijn pc! :r

• Penetrator
ok dit is wat ik gedaan heb:
1e keer:
- format c:
- win98 disk erin en f disk
- prim dos weg gehaald
- op nieuw opgestart
- weer prim dos aangemaakt
- opnieuw opgestart met win98 disk
- weer format c:
- NOG STEEDS 2 GIG (wel FAT32 nu maar toch nogsteeds 2 gig :( )

Mensen wat meot ik doen ik ben radeloos!!

Verwijderd

Heb je lba wel aanstaan voor die schijf in de bios?

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-08 00:02

scorpionv

This space for rent

Je kunt toch opgeven in FDisk of je hele schijf of maar een deel gepartitioneerd moet worden? Volgens mij kun je het zelfs in %-en opgeven. Ligt het daar niet aan?

Anders zou het nog kunnen, vooral met een oude PC dat je moederbord geen grote harddisks ondersteunt. Daar is meestal wel een fix voor te downloaden.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Verwijderd

Het zit in je bios.

Wanneer je auto detectie doet van hdd's krijg je meestal een drital opties om je hdd in te stellen. Bij het opstarten zie je dus hoe groot de bios denkt dat je hdd is.

Had het zelfde 'probleem' met m'n 13,5 GB IBM schijfje werd default gezien als een 4 GB. Maar door een andere instelling te nemen in je bios zag ie hem gewoon als 13,5 GB.

Wanneer je bios ziet dat hij 4,3 GB is dan opnieuw fdisken en formaten. Dat is alles.

Heeft je broertje/zusje/nichtje/neefje niet stiekum je hdd omgewisseld tegen een kleiner hdd. >:)

Verwijderd

Ik heb iets dergelijks gehad met een HP (maar stiekum IBM) harde schijf van 9 GB. Die had jumpersettings waardoor hij doorgaf aan het bios dat hij maar 2 GB groot was. Dus heb je de slave master jumpers aangepast en daarbij in een verkeerd tabelltje gekeken, zodat hij nu een salve 2Gb is in plaats van een salve 4.4 GB of iets dergelijks?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op woensdag 27 juni 2001 15:11 schreef Halon 1202 het volgende:
Het zit in je bios.

Wanneer je auto detectie doet van hdd's krijg je meestal een drital opties om je hdd in te stellen. Bij het opstarten zie je dus hoe groot de bios denkt dat je hdd is.

Had het zelfde 'probleem' met m'n 13,5 GB IBM schijfje werd default gezien als een 4 GB. Maar door een andere instelling te nemen in je bios zag ie hem gewoon als 13,5 GB.

Wanneer je bios ziet dat hij 4,3 GB is dan opnieuw fdisken en formaten. Dat is alles.

Heeft je broertje/zusje/nichtje/neefje niet stiekum je hdd omgewisseld tegen een kleiner hdd. >:)
Je bedoelt als LBA instellen dus.

Verwijderd

Op woensdag 27 juni 2001 15:18 schreef KillerAce_NL het volgende:

[..]

Je bedoelt als LBA instellen dus.
Voor mijn situatie juist niet. Als LBA ziet ie hem als 4,5 GB (o.i.d.) en als LARGE ook zo rond dat getal maar in de vorm NORMAL dan ziet ie hem gewoon als 13,5 GB.

Verwijderd

Hoe weet je dat het een 4,8 is? Maybe denk je dat terwijl hij maar 2 gig is >:)

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Waarschijnlijk heb je gewoon een tool gedraait die lba voor je bios doet. Hier zijn diverse tools voor beschikbaar op de pagina's van de fabrikanten, kijk welk merk schijf je hebt en zoek even op de homepage van de fabrikant. Gebruik dat tooltje om je hd mee te formateren en klaar is kees. Mocht je er niet uitkomen vertel dan even welk merk/type mobo en hd je hebt.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• Penetrator
heb een seagate HD van 4,3 gig

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

ik heb ooit een Seagate 1,7 GB gekocht, die was geformatteerd als 25 MB en er stond wat zooi op . Je moest dan vanaf die 25 MB hdd een bootdisk makne met Seagate Disk Manager erop
Dat kon je dan opstarten, en daarmee de schijf 1,7 GB maken.

Bios zei volgens mij dat het een 800 mb hdd was, en toen ik dat prog had gebruikt zei die 1,7

Dus misschien moet je eens naar dat programma zoeken, ik heb het helaas niet meer

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Sir Abarth
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Sir Abarth

The secret word is: ToeT!

Op woensdag 27 juni 2001 13:37 schreef Toink het volgende:
Hmm... als je bios het ook aangeeft is het een ander probleem. Draai er eens een test overheen? Welk merk schijf is het?

Maxtor -> Maxblast (www.maxtor.com)
Seagate -> Seatools (ww....)
IBM -> DriveFitness (ww.....blabla)
Quantum -> Q-diag (www.MAXTOR.com

Etc...
Strontvlieg, heb al bij Seagate gekeken voor een proggie die dit misschien kan verhelpen?
Of misschien gewoon de bios flashen van je mobo, als er een nieuwere verkrijgbaar is...

ToeTerdeToeTToeT! | May the ToeT be with you | There is no ToeT | specs
Still the gentleman ;)
[Clan of ToeT]

Verwijderd

Op woensdag 27 juni 2001 13:23 schreef masaman het volgende:
FAT32 komt een stuk verder.
Zekers wel iets meer als 2Gb >:)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Check je jumpersettings ff. Je hebt op HD's vaak een "2GB clip" setting. Dan zet hij hem terug tot 2GB HD, terwijl je met de overige 2GB niks kunt :(

Dus gewoon je master/slave/cableselect jumpertje checken, of die wel goed staat. Als het goed is zit er op je HD een sticker ofzo waar de goede settings op staan :)

Ow ja, wel fat32 formatteren, dus niet met een win95A opstartdisk ofzo, gewoon win98 of hoger

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Op woensdag 27 juni 2001 13:30 schreef strontvlieg het volgende:
Kunnen jullie niet ff heel newbie voor mij uitleggen hoe ik die schijf weer op zijn poten krijg?
Men neme : Partition Magic 5
Men doet : Convert FAT -> FAT32
Men doet : De rest van de schijf ook FAT32 maken
Men doet : De twee delen mergen
Men heeft: Een 4,5 gig schijf :)

Succes
Pagina: 1