Zoek IP adres van Managed Switch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05 10:36
Dag Tweakers,

Na vele uren klooien heb ik besloten jullie hulp te vragen met het volgende. Ik heb een tijdje geleden een tweedehands Extreme Networks B5G124-48P2 switch ("EN Switch") te kopen. Echter lukt het me niet om de switch te benaderen en de configuratie aan te passen. Niet via seriële aansluiting en niet via een web interface.

Wat het ik geprobeerd?

1) Seriele verbinding: Ik heb mijn MacBook direct aangesloten via een USB to Serial kabel (PL-2302 RA chip). In een VM via Putty geprobeerd de switch te benaderen. Echter bij het opstarten van de switch blijft het Putty venster bijzonder leeg. Bij het verwijderen van de kabel uit de USB poort geen Putty de melding dat de COM-poort niet meer beschikbaar is, dus trek ik de conclusie dat de USB to Serial kabel wordt gezien

2) Benaderen via Web interface: Initieel geprobeerd de switch gewoon in mijn netwerk te hangen om te zien of de switch via DHCP een IP zou ontvangen. In de DHCP logs van mijn router (Mikrotik) bleef het echter stil. Aangezien de EN Switch waarschijnlijk een statisch IP adres heeft begon mijn zoektocht naar het ip adres van de switch. Echter weet ik niet zeker of de web config überhaupt aan staat. Het traceren van het ip adres van de switch is mij niet gelukt. Heb via WireShark gekeken of de switch iets prijs gaf, maar helaas niets waar ik wijzer van word. Wel geeft de switch een teken van leven in de vorm van STP protocol.

code:
1
4   0.824930    Enterasy_12:1a:ab   Spanning-tree-(for-bridges)_00  STP 119 MST. Root = 32768/0/20:b3:99:12:1a:aa  Cost = 0  Port = 0x8001

3) Resetten naar Factory Default: De EN Switch heeft geen factory reset knop. Enkel een wachtwoord reset knop. Je moet dus toegang hebben via de seriële poort tot de switch om een factory reset uit te voeren. Toen ik de switch heb opengemaakt om hem schoon te maken (stofzuigen van ventilatoren) kwam ik een cell batterij tegen. Ook het tijdelijk verwijderen van de batterij mocht niet helpen.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:41

Nobby

Nuts!

Weet je zeker dat de USB-Serial unit werkt? Dat is soms tricky. Ook heb je vaak een specifieke kabel en baudrate die je moet gebruiken.

Ik had back in the day iets van 6 verschillende seriele kabels bij me zodat ik verschillende switches kon troubleshooten.

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-06 16:09

sHELL

VR "connoisseur"

Wil niet veel zeggen, maar als je de handleiding had gelezen had je kunnen weten dat static IP nummer van de switch 192.168.1.1 is. WebView zit achter het gebruikelijke poortje 80, maar geen idee of je belangrijke settings daar in kunt aanpassen.

And I'm with Nobby, selecteer juiste baud rate en gebruik de kabel die bij de switch is geleverd.

[ Voor 17% gewijzigd door sHELL op 15-08-2016 00:41 ]

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Van USB -> Serial heb ik nog maar één kabel welke ik kan gebruiken voor alle switches (waarbij ik vervolgens ook nog verschillende console kabels in gebruik heb om daar aan te koppelen).

http://www.aten.com/us/en...ters/uc232a/#.V7D0wGXwzMU

Zeggen dat een switch op 192.168.1.1 te benaderen is is net zoiets als zeggen dat roodkapje in het bos woont (wélk bos).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
wimmel_1 schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 00:49:
Zeggen dat een switch op 192.168.1.1 te benaderen is is net zoiets als zeggen dat roodkapje in het bos woont (wélk bos).
Het Sprookjesbos?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:29

3DDude

I void warranty's

Had ook USB to serial, andere laptop blijkt dat je in Putty even het COM poortje moest veranderen van 03 naar 04 o.i.d.

Hoe wou je erop inloggen zonder wachtwoord overigens?

Spanning-tree-(for-bridges)_00 STP 119 MST. Root = 32768/0/20:b3:99:12:1a:aa Cost = 0 Port = 0x8001

Als ik dit lees:
Multiple spanning tree, dus vlan's zit je in de juiste?
BridgeID is standaard 32768
en cost = 0 naar de root = hij is zelf de root van het desbetreffende vlan denk ik dan ? :)
Heb je een andere switch waar je STP kunt uitlezen?

[ Voor 50% gewijzigd door 3DDude op 15-08-2016 00:54 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

3DDude schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 00:51:
Had ook USB to serial, andere laptop blijkt dat je in Putty even het COM poortje moest veranderen van 03 naar 04 o.i.d.

Hoe wou je erop inloggen zonder wachtwoord overigens?

Spanning-tree-(for-bridges)_00 STP 119 MST. Root = 32768/0/20:b3:99:12:1a:aa Cost = 0 Port = 0x8001

Als ik dit lees:
Multiple spanning tree, dus vlan's zit je in de juiste?
BridgeID is standaard 32768
en cost = 0 naar de root = hij is zelf de root van het desbetreffende vlan denk ik dan ? :)
Heb je een andere switch waar je STP kunt uitlezen?
Zou het misschien een optie zijn om te gaan kijken op welke COM poort de USB-Serial convertor zich aanmeld op je machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:29

3DDude

I void warranty's

wimmel_1 schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 00:56:
[...]

Zou het misschien een optie zijn om te gaan kijken op welke COM poort de USB-Serial convertor zich aanmeld op je machine?
Sneller is gewoon even 1 t/m 4 proberen, je hebt direct output als het de juiste is. :)

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

3DDude schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 01:00:
[...]

Sneller is gewoon even 1 t/m 4 proberen, je hebt direct output als het de juiste is. :)
Ik bekijk 't liever eerst. Vaak komt dat kreng (op een Windows machine) op COM 90 of zo.... Als je vervolgens met een minimale Baudrate moet gaan spelen om er een nieuw iOS op te zetten..... Dan doe ik dat liever zo snel mogelijk :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nobby

Nobby

Nuts!

Je kan snel zien in apparaatbeheer welke COM poort gebruikt wordt. Ik zit in mijn VM nu al aan COM87 oid, elke keer als ik een nieuwe raritan PDU aansluit met USB wordt de volgende COM poort gepakt :/

Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL

sHELL

VR "connoisseur"

Ik heb huiswerk voor je, http://lmgtfy.com/?q=B5G124-48P2+manual

450 pagina's, daar in staat onder anderen exact beschreven hoe je dat IP nummer kunt benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

sHELL schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 01:06:
[...]

Ik heb huiswerk voor je, http://lmgtfy.com/?q=B5G124-48P2+manual

450 pagina's, daar in staat onder anderen exact beschreven hoe je dat IP nummer kunt benaderen.
Ik ga er niet eens naar kijken...... Een nieuwe switch welke "vers" uit een doos komt heeft géén IP :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
wimmel_1 schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 01:07:
[...]

Ik ga er niet eens naar kijken...... Een nieuwe switch welke "vers" uit een doos komt heeft géén IP :P
Eh, jawel?... Daar zijn het default settings voor... Als iemand eraan heeft zitten prutsen dan is het niet gegarandeerd het juiste IP meer, maar default = default...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

RGAT schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 01:14:
[...]

Eh, jawel?... Daar zijn het default settings voor... Als iemand eraan heeft zitten prutsen dan is het niet gegarandeerd het juiste IP meer, maar default = default...
Moet ik je eens een lege "Cisco" of "HP" (óf een Juniper, Nortel, ........) aanleveren? Die dingen hebben per definitie géén IP adres.

Even voor de volledigheid: Wat denk je wat er gaat gebeuren als je "tig" van dat soort apparaten gelijktijdig op één netwerk gaat aansluiten en al die apparaten beginnen te roepen dat ze "192.168.1.1" zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL

sHELL

VR "connoisseur"

wimmel_1 schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 01:07:
[...]
8)7 heb m'n eigen huiswerk niet gedaan, je hebt gelijk.

Welk IP nummer dat apparaat nu wel heeft is waarschijnlijk niet te in alle redelijkheid te achterhalen.

De password reset button kan uitgezet worden, het is goed mogelijk dat die het dus niet doet.

Ik hoop dat de persoon die em verkocht heeft hier rekening mee heeft gehouden aangezien het om een tweedehands gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nobby

Nobby

Nuts!

Volgens die manual:

- Transmit speed or baud rate = 9600
- Data bits = 8
- Parity = None
- Stop bits = 1
- Mode = 7 bit control, if available

* Open the terminal emulation session, then power up the switch
* In the window of the terminal emulation session, you will see switch boot up output.
* When the boot up output is complete, the system prints a Username prompt
* username admin / password <leeg>

Dan zou je er in moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:03

Felyrion

goodgoan!

Ga inderdaad eerst eens je serial to USB nakijken. Probeer het desnoods met een windows machine als je daar de mogelijkheid toe hebt (of het ding even meenemen naar iemand die dat heeft). In mijn ervaring gaat windows vaak net wat handiger om met dat soort converters.

(heb je de kabel wel aan de praat met andere switches of apparaten?)

Heb hier zelf nog wat oudere Extreme's liggen (x250e), en die zijn prima via COM te benaderen.
Zorg dat je de juiste baud rate en settings gebruikt in Putty en de juiste COM port die je converter heeft gekregen.

Dan zou je in ieder geval connectie met de switch moeten kunnen krijgen. Extreme heeft standaard als username "admin" zonder wachtwoord, maar dat kan gewijzigd zijn natuurlijk. Maar eerst maar eens zorgen dat je de boot sequence ziet en de login prompt krijgt.

Overigens voor de zekerheid een aantal keer op ENTER drukken als je scherm leeg lijkt te blijven. Ik weet van een aantal series switches dat ze wachten op die input om verdere output te genereren.

[ Voor 4% gewijzigd door Felyrion op 15-08-2016 01:46 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
wimmel_1 schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 01:18:
[...]

Moet ik je eens een lege "Cisco" of "HP" (óf een Juniper, Nortel, ........) aanleveren? Die dingen hebben per definitie géén IP adres.

Even voor de volledigheid: Wat denk je wat er gaat gebeuren als je "tig" van dat soort apparaten gelijktijdig op één netwerk gaat aansluiten en al die apparaten beginnen te roepen dat ze "192.168.1.1" zijn?
Dat is dan de afgelopen jaren veranderd, heb al een tijd niet meer met nieuwe switches gewerkt maar met 3Com/HP hadden ze wel degelijk een default IP en ja dat gaf inderdaad de nodige problemen bij deployment...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

RGAT schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 02:28:
[...]

Dat is dan de afgelopen jaren veranderd, heb al een tijd niet meer met nieuwe switches gewerkt maar met 3Com/HP hadden ze wel degelijk een default IP en ja dat gaf inderdaad de nodige problemen bij deployment...
Bij iedere managed switch zit niet voor niets een console kabel. Ik heb overigens nog nooit een managed switch gezien waar een voorgedefinieerd IP adres in stond (óók niet in de tijd dat ik nog met 3COM Superstacks werkte welke tegenwoordig onder het HP logo verkocht worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-06 12:56
Je zou eens kunnen proberen met Wireshark.
Switch uit zetten en alleen je laptop er aan hangen.
Wireshark naar je netwerkkaart laten luisteren en vervolgens je switch aanzetten.
Als je vervolgens kijkt of er LLDP pakketjes zijn is de kans groot dat daar het IP van de switch in terug te vinden is. Anders even kijken of misschien nog wat anders is wat verraad wat het IP van de switch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 21:27
wimmel_1 schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 02:34:
[...]

Bij iedere managed switch zit niet voor niets een console kabel. Ik heb overigens nog nooit een managed switch gezien waar een voorgedefinieerd IP adres in stond (óók niet in de tijd dat ik nog met 3COM Superstacks werkte welke tegenwoordig onder het HP logo verkocht worden).
Heel vaak staan de merk switches op een auto fabrieks instelling.
dat wil zeggen :
geen dhcp server ip = 192.168.x.x
wel dhcp server = dan gewoon een ip uit de reeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayManZ
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-06 18:35
Misschien een beetje domme vraag, maar heb je wel een paar keer op enter gedrukt nadat je bij putty een leeg scherm kreeg? Je krijgt namelijk niet direct na het aansluiten een login scherm via een seriele verbinding. Dan kun je heel lang blijven wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St!nG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 09:41
Je kan ook nog het programma Netscan kunnen proberen.

SoftPerfect Network Scanner is a free multi-threaded IPv4/IPv6 scanner with a modern interface and many advanced features. It is intended for both system administrators and general users interested in computer security. The program pings computers, scans for listening TCP/UDP ports and discovers shared folders, including system and hidden ones.

In addition, it can retrieve practically any information about network computers via WMI, SNMP, HTTP, NetBios and has a bunch of other features. It can also resolve host names and auto-detect the local and external IP address range. To assist with network administration, it supports remote shutdown and Wake-On-LAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Dit dus!
Hetzelfde geldt overigens voor de kreet selecteer de juiste baudrate: ook hiervoor geldt dat de vorige beheerder/eigenaar van de switch misschien voor andere waardes gekozen heeft, en wat dan de juiste baudrate is kun je alleen maar achter komen door de verschillende instellingen te testen (waarbij je moet hopen dat er niet ook nog eens geklooid is met parity-instellingen en dergelijke)...

Het begint bij de basis, en dat mis ik in het relaas van TS:
- heb je de handleiding van de switch gedownload en de standaard-waarden die daarin staan getest?
- weet je zeker dat die USB-Serial kabel goed werkt? Ik heb te vaak gezien dat beheerders overtuigd waren van de werking van een kabel, om er vervolgens achter te komen dat het met een andere kabel wel werkt (ook van mezelf, overigens! ;) )

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:34
Ik zou je pc allereerst een vast/static IP adres geven met de volgende instellingen:
IP: 192.168.1.254 (of iets random op het einde zolang het maar niet hetzelfde is als het mogelijke IP adres van de switch)
SUBNET: 255:255:255.0
Default Gateway en DNS 192.168.1.1

Sluit je pc enkel aan op de switch zorg ervoor dat de switch nog nergens anders aan op is aangesloten ofwel:

pc <---> switch <---X

Open nu de browser en probeer 192.168.1.1 in t/m 192.168.1.x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-06 22:06
RGAT schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 02:28:
[...]

Beetje offtopic, maar verschilt beetje per reeks van HP/HPE/Arube (jezus wat een zooi namen :P)...
HPE 1820 doet bijv. standaard DHCP, en bij geen DHCP antwoord zet ie hem static op 192.168.1.1. Deze hebben ook geen seriële poort en worden door HPE als 'smart managed' geclassificeerd.

De uitgebreidere HP switches (bijv. 2530) worden nu als Aruba verkocht en doen de configuratie DHCP zover mij bekend. Deze hebben ook seriële poort en zijn als 'full managed' geclassificeerd.

Dus dat een switch ten alle tijden default geen IP heeft, ben ik het niet helemaal mee eens :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:41
Heb je de USB-serial adapter rechtstreeks in de switch gestoken of zit er een null-modem kabel tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 23:02
Switch aangesloten aan de usb-to-serial en dan een reboot, zie je dan dit voorbij komen ?
Extreme Networks
Alternate BootStrap Image
Starting CRC of Default image
Using Default image ...

Zo ja dan is je usb-to-serial goed geconfigureerd.

Verder net als bij elke andere fully managed switch, booten in de bootrom en de config verwijderen. Dan is deze weer "factory default"

https://gtacknowledge.ext...tion-Without-The-Password

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
In plaats van een VM kan je ook gewoon op je Mac de seriele poort gebruiken. Bijv. met goSerial of minicom.
Wel even de Prolific drivers installeren.

Verder kan het zijn dat je niet 1-op-1 moet aansluiten, maar met een nulmodem kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 01:51

Nox

Noxiuz

sir_huxley schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 11:05:
Ik zou je pc allereerst een vast/static IP adres geven met de volgende instellingen:
IP: 192.168.1.254 (of iets random op het einde zolang het maar niet hetzelfde is als het mogelijke IP adres van de switch)
SUBNET: 255:255:255.0
Default Gateway en DNS 192.168.1.1

Sluit je pc enkel aan op de switch zorg ervoor dat de switch nog nergens anders aan op is aangesloten ofwel:

pc <---> switch <---X

Open nu de browser en probeer 192.168.1.1 in t/m 192.168.1.x
Als de access poorten anders zijn geconfigureerd gaat dat niet werken, ik vind dit een vrij onhandige methode met grote kans op geen succes. IP kan ook nog in class a of b zitten, dan duurt het wel ff.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

NoxiuZ schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 15:25:
[...]

Als de access poorten anders zijn geconfigureerd gaat dat niet werken, ik vind dit een vrij onhandige methode met grote kans op geen succes...
Hoezo? De kans op succes is - in principe - 100%
't Kan alleen FF duren voordat je alle 4294967296 mogelijkheden hebt geprobeerd

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 15:36:
[...]

Soortgelijke oplossing maar dan geautomatiseerd:

Hang je pc in het juiste subnet en scan met een netwerk tool de bekende poorten af (icmp/21/23/80/443/etc) van de 3 private ranges (10.0.0.0/8 - 172.16.0.0/12 - 192.168.0.0/16).

Als dat ding een ip-adres geconfigureerd heeft dan heb je zo beet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 01:51

Nox

Noxiuz

Brahiewahiewa schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 15:36:
[...]

Niet als ze management-vlan hebben geconfigureerd...

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Out.of.Control schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 11:37:
Heb je de USB-serial adapter rechtstreeks in de switch gestoken of zit er een null-modem kabel tussen?
Winner, winner, chicken dinner!

Ik heb de serial cable vervangen door een null-modem cable en Putty geeft een teken van leven! Ga nu even spelen om te zien of ik erin kan, maar de volgende stap is gemaakt.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Het is gelukt om de switch in default mode te resetten. In de oude config stond de WebView niet ingeschakeld. Heb de config doorlopen en alle basis instellingen aangepast (nieuwe accounts, webview uit, telnet uit, etc). Bedankt iedereen voor het meedenken! Voor een mooie prijs heb ik een UBER POE+ managed switch. Erg relax.

Pagina: 1