Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik wil graag beginnen met het maken van foto's met een spiegelreflexcamera. Ik heb echter nog géén camera en er is zo'n enorm aanbod aan camera's dat ik hier maar even om advies vraag.

Ik wil voornamelijk 's avonds en 's nachts gaan fotograferen in steden en foto's maken van landschappen.
Ik heb gelezen dat ik voor de nachtfoto's het beste een statief en een draadontspanner aan kan schaffen bij de camera, maar ik wil dus graag een camera kopen, waarbij ik met de juiste instellingen in het donker een scherpe foto kan maken.
Verder heb ik ook gelezen dat full-frame camera's het mooiste resultaat geven in donkere situaties, maar ik kan dan weer nergens vinden of je met een andere sensor ook een goed resultaat krijgt (zeg; foto's die scherp genoeg zijn om op minimaal A4 te kunnen printen). Aangezien mijn budget rond de €550,- ligt, valt een full-frame camera namelijk niet binnen de opties.

Hebben jullie misschien tips voor de aanschaf van een spiegelreflex die geschikt is voor nachtfotografie?
En misschien ook links met gedetailleerde informatie over instellingen bij nachtfotografie?

Alvast heel erg bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:42
Je kunt met een andere sensor ook prima resultaten behalen maar hoe groter de sensor hoe meer licht die kan vangen. In deze prijsrange zul je absoluut concessies moeten doen. Nog even voor de duidelijkheid, wat wil je 's nachts precies fotograferen? Landschappen en weidse stadsgezichten of straatfotografie?

Ik denk dat je moet kijken naar een tweedehands of wat oudere instap spiegelreflex camera. Bijvoorbeeld de Nikon D3200, D3300 of Canon 600D of nieuwer. Qua lens heb je een groot diafragma nodig (meer licht).

Voor straatfotografie binnen je budget kun je kijken naar een Nikon 35 of 50mm f/1.8 of een Canon 50mm f/1.8. Als je sterren of landschappen wilt fotograferen is een wijdere lens fijner, dan wordt het moeilijk binnen je budget :+

Edit: als je sterren wilt fotograferen, kijk eens naar dit artikel op Petapixel. Op die site staan meer goeie artikelen over nachtfotografie. Straatfotografie kan iemand anders je vast mee helpen.

[ Voor 15% gewijzigd door Sluw op 14-08-2016 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:54
Voor nachtfoto's van sterren heb je veel lichtsterkte en een grote sensor nodig, maar voor de rest van nachtfotografie maakt het weinig uit en kun je met zoveel camera's en lenzen uit de voeten. Voor landschappen kun je gaan voor een groothoeklens zoals bijvoorbeeld de Canon 10-18 IS STM, als je gaat voor Nikon heb je geen eigenmerk groothoek die betaalbaar is en zul je moeten kiezen voor bijvoorbeeld de Sigma 10-20 f/3.5 (ook geen straf).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!

@Sluw; Ik wil beginnen met 's nachts straatfoto's te maken en overdag landschappen, maar uiteindelijk wil ik ook graag 's nachts landschappen en wijdere stadsgezichten fotograferen.

@Universal Creations; Klopt het dan dat als ik een instapmodel koop zoals de Nikon D3300, dat ik 's nachts allen geen mooie foto's van sterren kan maken, maar de rest er goed op moet kunnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

Sterren fotografie is op zich ook weer een vak apart. Je kunt bijvoorbeeld meerdere opnamen stapelen of gebruik maken van een volgsysteem zodat de sterren puntjes blijven. Op zich kun je met een groothoeklens ook nog wel 20 seconden belichten zonder dat de sterren streepjes worden.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Het gaat wel, maar je zal de iso behoorlijk hoog moeten zetten waardoor je meer ruis in je foto krijgt. Overigens heb je in Nederland op veel plekken last van lichtvervuiling, dus zul je soms een stukje moeten reizen voordat je een mooie plek hebt gevonden.
Wat betreft de streepjes bestaat er de "500" vuistregel. 500/brandpuntsafstand is de maximale sluitertijd in seconden die je kunt gebruiken. Dit is overigens een vuistregel uit het analoge tijdperk met "fullframe" filmrolletjes en lagere resolutie. Voor een aps-c camera zoals de Nikon D3300 kun je beter uitgaan van 250/brandpuntsafstand.

[ Voor 39% gewijzigd door Universal Creations op 14-08-2016 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk ook eens naar mirrorless camera's van Sony. Deze zijn gebruiksvriendelijk en vaak goedkoper dan spiegelreflex-camera's. De scherpte is vaak zelfs beter doordat de Autofocus anders werkt.

Een statief is zinvol. Afstandsbediening kan tegenwoordig ook draadloos of met je smartphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:07
Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 03:57:
Kijk ook eens naar mirrorless camera's van Sony. Deze zijn gebruiksvriendelijk en vaak goedkoper dan spiegelreflex-camera's. De scherpte is vaak zelfs beter doordat de Autofocus anders werkt.

Een statief is zinvol. Afstandsbediening kan tegenwoordig ook draadloos of met je smartphone.
Ik denk ook dat een sony een goede keus kan zijn, kijk vooral eens naar de A6000
Voordelen;
  • Erg weinig ruis bij hoge iso's
  • Makkelijk te bedienen met smartphone (live view etc)
  • Klein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 03:57:

En welke lenzen raad je dan aan? Want een 16-50 is dan misschien wel goedkoop, maar wel prut.
wouter.N schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 04:26:
• Erg weinig ruis bij hoge iso's
• Makkelijk te bedienen met smartphone (live view etc)
[/list]
En dit geldt niet voor de concurrentie?

[ Voor 21% gewijzigd door Universal Creations op 17-08-2016 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 09:54
Ik denk dat je tweedehands moet kijken wil je voor dit bedrag een camera + lens vinden die goed presteren in de nacht. Camera die goed presteert bij hogere iso (genoeg websites die dit testen) en een lichtsterke lens. Alhoewel ik niet alleen blind zou staren op het F getal.

Als je voor de sony E-mount camera's gaat (A6000), kan ik de Samyang (manual focus) lenzen aanraden. Dankzij de focus magnifier kan je heel makkelijk handmatig scherpstellen. Op de Nikon D5200 moet ik niet denken om handmatig scherp te stellen, werkt gewoon te onhandig en zeker in de donker te onnauwkeurig.

Je zou dan naar de Samyang 12mm kunnen kijken (volgens mij is deze APS-C formaat).

Ik heb zelf een fullframe camera + lichtsterk objectief + stabilisatie, maar moet niet denken om s'nachts foto's uit de hand te maken. Alhoewel het in eerste instantie mogelijk een scherp foto lijkt, zie je bij het inzoomen al gauw bewegingsonscherpte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:07
Universal Creations schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 09:03:

[...]

En dit geldt niet voor de concurrentie?
Naar mijn mening heeft Nikon en Canon in de zelfde prijs range geen camera met zelfde ISO-performance. Daarnaast vind ik de iPhone app van sony echt een stuk beter dan dat van Canon (ik heb beide)

TS, zie deze review:
http://www.lonelyspeck.co...-astrophotography-review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 09:03:
[...]

En welke lenzen raad je dan aan? Want een 16-50 is dan misschien wel goedkoop, maar wel prut.

[...]
Er zijn voldoende lenzen beschikbaar. De lens kan je kiezen op basis van welk soort foto's je maakt. In dit geval zou de 10-18 mm zoomlens een goede keuze zijn voor nachtfotografie en landschappen vanaf statief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:34
Als je voor een aps c sensor gaat kan je vervolgens nog kiezen voor een dslr of systeemcamera. En qua systeem heb je dan Sony of fuji. Ik heb voor de laatste gekozen (x-e2) mede ook vanwege de goede low light prestaties.

voor nacht(landschap/astro)fotografie heb ik 2ehands (via GoT) de Samyang 12mm gekocht. Kan die zeker aanraden. Is er voor veel soorten mounts.

• Universal Creations
wouter.N schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 09:50:
Naar mijn mening heeft Nikon en Canon in de zelfde prijs range geen camera met zelfde ISO-performance.
Hmmm: https://www.dpreview.com/...9213&y=0.6253722453841571
Dit laat mij toch iets anders zien. Hooguit meer of minder ruisreductie (ja, zelfs in RAW wordt er ruis onderdrukt).
Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:10:
Er zijn voldoende lenzen beschikbaar. De lens kan je kiezen op basis van welk soort foto's je maakt. In dit geval zou de 10-18 mm zoomlens een goede keuze zijn voor nachtfotografie en landschappen vanaf statief.
Heb je gezien wat die lens kost? En verder dan qua lenzen? Dat wordt of heel duur of redelijk prut (of beiden....).
JeyJey schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 21:04:
Als je voor een aps c sensor gaat kan je vervolgens nog kiezen voor een dslr of systeemcamera. En qua systeem heb je dan Sony of fuji. Ik heb voor de laatste gekozen (x-e2) mede ook vanwege de goede low light prestaties.
Valt dus wel mee als je naar detail gaat kijken en bij veel modellen kloppen de isowaardes niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Universal Creations op 18-08-2016 02:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:34
Universal Creations schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 02:24:

Valt dus wel mee als je naar detail gaat kijken en bij veel modellen kloppen de isowaardes niet.
Veel pixels op sensor van gelijke grootte als de fuji, is leuk, maar het betekent ook een stuk kleinere pixels. Een van de redenen dat fujis een goede naam hebben, vooral bij hoge iso waardes. Scherpte en resolutie is een ding, maar ik kan toch wel aardig wat ruis vinden in bijv Sony a6000 samples vergeleken met zeg de x-e2.

En die zogenaamd niet kloppende iso waardes gelden voor veel camera's, echt niet perse fuji alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
JeyJey schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 20:45:
Veel pixels op sensor van gelijke grootte als de fuji, is leuk, maar het betekent ook een stuk kleinere pixels. Een van de redenen dat fujis een goede naam hebben, vooral bij hoge iso waardes. Scherpte en resolutie is een ding, maar ik kan toch wel aardig wat ruis vinden in bijv Sony a6000 samples vergeleken met zeg de x-e2.
Meer of minder resolutie bij dezelfde sensorgrootte geeft zelfde hoeveelheid ruis. Kort door de bocht. Als je op pixelniveau gaat vergelijken, gaat het mis, want dan vergroot je de foto met meer resolutie meer uit. Sony verprutst het soms met hun ruisonderdrukking.
En die zogenaamd niet kloppende iso waardes gelden voor veel camera's, echt niet perse fuji alleen.
Uhu, maar bij Fuji zit het er vaak 1 stop naast. Wat beduidend meer is dan de 1/3-1/2 stop bij anderen.

Even voor de duidelijkheid: ik vind Fuji echt mooie camera's maken met prachtige lenzen en goede beeldkwaliteit, maar er zitten haken en ogen aan en ook moet het in je budget passen.

[ Voor 9% gewijzigd door Universal Creations op 19-08-2016 21:02 ]

Pagina: 1