Over een maand verhuis ik naar een 2-onder-1 kap woning, waar ik graag zo snel mogelijk zonnepanelen op wil plaatsen. De zijkant van het huis is NO-gericht, de voor- en achterkant op het ZO en NW. Op de ZO kant zit een klein dakraampje en een soort kleine dakkapel, waar op het dakje 2 oude panelen uit 2000 zitten. Op het NW is het dak vrij, op 2 panelen voor de zonneboiler na.
Eergisteren is een adviseur langs geweest en na wat gepuzzel gaf hij aan dat CIS panelen een mooie oplossing voor mij zijn. 2 strings op het ZO en 2 strings op het NW, waarbij er zoveel mogelijk panelen verspreid worden over het ZO dak en zo min mogelijk op het NW dak. Door de schaduw die op het dakkapelletje valt zou max 1 van de 2 strings minder presteren. Die kan ik eventueel uitbreiden met optimizers.
Wij verbruiken in het huidige huis zo'n 2.900 KW/jaar, dat zal in het nieuwe huis ongeveer 3.100 worden. Hij heeft 17 panelen geadviseerd a 170 WP/stuk, 2.890 in totaal. Hij verwacht dat er 2.569 daadwerkelijk wordt opgewekt. Mogelijk worden er 2-3 extra panelen geplaatst als er voldoende ruimte en budget is.
Advies:
Afbeeldingen dak, de rode lijnen geven de overgang van ons huis naar dat van de buren weer:
Zuid Oost (heb het dakraampje er in getekend):

Noord West:

De vragen die ik heb:
Eergisteren is een adviseur langs geweest en na wat gepuzzel gaf hij aan dat CIS panelen een mooie oplossing voor mij zijn. 2 strings op het ZO en 2 strings op het NW, waarbij er zoveel mogelijk panelen verspreid worden over het ZO dak en zo min mogelijk op het NW dak. Door de schaduw die op het dakkapelletje valt zou max 1 van de 2 strings minder presteren. Die kan ik eventueel uitbreiden met optimizers.
Wij verbruiken in het huidige huis zo'n 2.900 KW/jaar, dat zal in het nieuwe huis ongeveer 3.100 worden. Hij heeft 17 panelen geadviseerd a 170 WP/stuk, 2.890 in totaal. Hij verwacht dat er 2.569 daadwerkelijk wordt opgewekt. Mogelijk worden er 2-3 extra panelen geplaatst als er voldoende ruimte en budget is.
Advies:
- 17 x Solar Frontier 170 Wp Full Black zonnepaneel
- Growatt 2500 MTL omvormer
- Montagemateriaal Clickfit/Solfix voor pannendak
Afbeeldingen dak, de rode lijnen geven de overgang van ons huis naar dat van de buren weer:
Zuid Oost (heb het dakraampje er in getekend):
Noord West:
De vragen die ik heb:
- Zijn deze CIS panelen inderdaad de beste oplossing voor deze situatie?
- De panelen op de ZO kant tussen de dakkapel en raampje zou ik willen voorzien van optimizers, de andere op dat dak niet. Mee eens?
- De panelen op het NW dak zou ik niet van optimizers willen voorzien. Los van het kleine schoorsteentje is er daar geen schaduw. Mee eens?
- Is de Growatt een goede oplossing? Heeft deze (grote) nadelen?
- Is deze prijs netjes?
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV