Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
Over een maand verhuis ik naar een 2-onder-1 kap woning, waar ik graag zo snel mogelijk zonnepanelen op wil plaatsen. De zijkant van het huis is NO-gericht, de voor- en achterkant op het ZO en NW. Op de ZO kant zit een klein dakraampje en een soort kleine dakkapel, waar op het dakje 2 oude panelen uit 2000 zitten. Op het NW is het dak vrij, op 2 panelen voor de zonneboiler na.

Eergisteren is een adviseur langs geweest en na wat gepuzzel gaf hij aan dat CIS panelen een mooie oplossing voor mij zijn. 2 strings op het ZO en 2 strings op het NW, waarbij er zoveel mogelijk panelen verspreid worden over het ZO dak en zo min mogelijk op het NW dak. Door de schaduw die op het dakkapelletje valt zou max 1 van de 2 strings minder presteren. Die kan ik eventueel uitbreiden met optimizers.

Wij verbruiken in het huidige huis zo'n 2.900 KW/jaar, dat zal in het nieuwe huis ongeveer 3.100 worden. Hij heeft 17 panelen geadviseerd a 170 WP/stuk, 2.890 in totaal. Hij verwacht dat er 2.569 daadwerkelijk wordt opgewekt. Mogelijk worden er 2-3 extra panelen geplaatst als er voldoende ruimte en budget is.

Advies:
  1. 17 x Solar Frontier 170 Wp Full Black zonnepaneel
  2. Growatt 2500 MTL omvormer
  3. Montagemateriaal Clickfit/Solfix voor pannendak
Totaal: 3.330 Euro excl. BTW en excl. montage.

Afbeeldingen dak, de rode lijnen geven de overgang van ons huis naar dat van de buren weer:
Zuid Oost (heb het dakraampje er in getekend):
Afbeeldingslocatie: http://www.marklanphen.nl/zonnepanelen/zonnepanelen_ZO.JPG

Noord West:
Afbeeldingslocatie: http://www.marklanphen.nl/zonnepanelen/zonnepanelen_NW.JPG

De vragen die ik heb:
  1. Zijn deze CIS panelen inderdaad de beste oplossing voor deze situatie?
  2. De panelen op de ZO kant tussen de dakkapel en raampje zou ik willen voorzien van optimizers, de andere op dat dak niet. Mee eens?
  3. De panelen op het NW dak zou ik niet van optimizers willen voorzien. Los van het kleine schoorsteentje is er daar geen schaduw. Mee eens?
  4. Is de Growatt een goede oplossing? Heeft deze (grote) nadelen?
  5. Is deze prijs netjes?
Ik heb het topic over panelen doorgelezen en heb een redelijk beeld van wat ik wil en wat wel/niet goed is, maar dat kan natuurlijk per situatie verschillen, vandaar dat ik graag advies ontvang. Alvast bedankt!

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

Alle reacties

• burnerchief
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-04 19:25

burnerchief

Werken kost teveel vrije tijd

1 geen idee
2 mee eens
3 mee eens
4 geen idee
5 lijkt niet gek
Maarrr waarom kiezen voor 170wp panelen?
Ze zijn misschien goedkoop maar investeren doe je vaak maar één keer en opbrengst heb je nooit genoeg 😜😜😜
Er zijn nu panelen over 300wp heb je bijna dubbele opbrengst van zelfde oppervlak.
De verwachting vind zelf erg positief
Ik heb zelf 4600 Wp op het dak verdeeld over O en W
Dat levert gemiddeld 3300 Kw per jaar op
Ik denk dus dat je eerder richting 2200 Kw per jaar gaat

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:10

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ec Solar 325Wp levert 167,49Wp per m2
Suntech mono 290 levert 178,2Wp per m2

SF 170 levert 138,42Wp per m2, en daar is de consensus over dat die circa 10% meer levert, dus 152,2Wp per m2

Afijn, "dubbele" opbrengst per m2 dus zeker niet.

En die EC solar 325 kost bij Sun-Solar 80cent per Wp , en de SF170 76cent per Wp (alles inc btw)

Zeker bij een Oost/west achtige combi levert dunne film, of poly's meer op dan standaard mono panelen.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
burnerchief schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 21:09:
Maarrr waarom kiezen voor 170wp panelen?
Ze zijn misschien goedkoop maar investeren doe je vaak maar één keer en opbrengst heb je nooit genoeg 😜😜😜
Er zijn nu panelen over 300wp heb je bijna dubbele opbrengst van zelfde oppervlak.
De verwachting vind zelf erg positief
Heb je het ook over CIS panelen? Die heb ik nog niet van meer dan 170wp gezien. Je hebt er inderdaad meer nodig, maar bij schaduw of minder licht blijven CIS panelen redelijk presteren itt "normale" panelen, die bij een beetje schaduw geen opbrengst meer hebben. Daarom zijn ze voor Oost/West oplossingen ook beter heb ik begrepen. Voor panelen op het zuiden zijn de normale panelen weer beter.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Atomic2005 schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 21:27:
Ec Solar 325Wp levert 167,49Wp per m2
Suntech mono 290 levert 178,2Wp per m2

SF 170 levert 138,42Wp per m2, en daar is de consensus over dat die circa 10% meer levert, dus 152,2Wp per m2

Afijn, "dubbele" opbrengst per m2 dus zeker niet.

En die EC solar 325 kost bij Sun-Solar 80cent per Wp , en de SF170 76cent per Wp (alles inc btw)

Zeker bij een Oost/west achtige combi levert dunne film, of poly's meer op dan standaard mono panelen.
Dus doen? Of?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik denk niet dat je met grote panelen uit de voeten kunt, omdat je dak vrij lastig is.
Daarbij komt ook het probleem van onvoldoende spanning om de hoek kijken.

Dus SF lijkt me een prima keuze.
Hoe komt de installateur aan 17 panelen? Is er al een uitgetekend dakplan?

De zonnecollectoren? die er nu liggen vervangen voor bijna "zwarte" HRsolar zonnecollectoren of Atag collectoren? Dat staat netter en je dak is weer up-to-date.
Je woont er nog niet, maar ik zou zeker even kijken, of het überhaupt nog goed werkt.
Is het hopeloos verouderd, dan zou je er nog voor kunnen kiezen om het weg te halen en meer PV weg te leggen.

De CV pijp verwijderen en een nieuw geschikte cvpijp op je schoorsteen (indien mogelijk)

Wat is de bedoeling van het rood ingetekend dakraampje?

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-08-2016 21:48 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Ik heb zojuist een "legplan" ontvangen van een andere aanbieder:
Afbeeldingslocatie: http://www.marklanphen.nl/zonnepanelen/legplan.JPG

Het verticale rijtje zal als de zon draait deels in de schaduw liggen van het kleine dakkapelletje en die zou ik dus deels willen voorzien van optimizers.

Zij adviseren, zonder dat ik het heb genoemd, ook SF/CIS panelen. Ik tel er in dit geval 12 op het ZW dak. Ze hebben rekening gehouden met de dakkapel en het dakraampje, dat er op de Google Maps afbeelding nog niet op stond, maar er dus inmiddels wel op zit.

Op het andere dak zou ik dan minimaal 6 panelen willen plaatsen, daar is voldoende ruimte. Dan is echter de vraag of je dat ooit terugverdient met een NO-richting of dat ik gewoon moet accepteren dat het dak zich hier niet voor leent en ik altijd wat bij zal moeten blijven betalen.

Op het dak van het dakkapelletje liggen 4 oude panelen (zie het grijze vlak op de afbeelding) die ik kan vervangen. Ik zal uiteraard even naar het geheel laten kijken, maar als ik ze vervang dan hebben ze sowieso een andere hoek dan de andere panelen. Dat brengt vast een andere opbrengst en dus mogelijk ook weer negatieve gevolgen met zich mee? Of kan ik daar gewoon een apart systeem van maken met alleen 2 nieuwe panelen?

Zouden jullie inderdaad voor SF-panelen, deels optimizers, deze opstelling en alleen dit dak gaan?

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:42

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Ik ben het eens met de sf 170 panelen maar zou zeer zeker Solar Edge doen ipv growatt of welke string omvormer ook.
Je geet zelf al schaduw aan.
Je kan niet sommige wel en sommige niet voorzien van een optimizer.
Dan moet je al 2 omvormers.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb 16x SF panelen op noord (klein beetje west) Veel schaduw en slechte invalshoeken.
Dat doet uitstekend mee in de maanden maart t/m september.

Gewoon maximaal volleggen dus, beide dakvlakken, op een string omvormer met 2x mppt ingang.
Optimizers vind ik ook niet nodig, het is SF!
Als je er 12 weg kan leggen maak je 3 strings van 4 panelen.
Hooguit die ene string zal het met schaduw ietsjes minder doen, maar niet nodig om daar optimizers aan te hangen.
SF gedraagd zich (gelukkig) heel anders met schaduw dan een mono of poly paneel.

Die 2 op de dakkapel zou je op een 2e hands steca 300 / 500 kunnen leggen. Dat kan zo het stopcontact in.
Als dat ook een string van 4 panelen SF wordt, mag dat bij de andere stringen van 4 panelen, ongeacht de richting.
Als alle panelen in 1 string maar gelijk zijn. (dus dan 4 stringen van 4 panelen)

Ik heb hier ook 1 paneeltje op een steca300 zitten, van de 16. (anders kwam 3x 5 niet mooi uit en moest ik naar 4x 4)
Op een SMA SB xx00 TL-21 kan je ook strings maken van 5 panelen als dat beter uitkomt op NO. (5, 10, of 15 panelen)
Als alle strings 4 panelen worden, dan een goedkope chinees met 2x mppt (let op: vermogen is beperkt per mppt ingang, daar heeft SMA geen last van, kost wel wat meer)

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-08-2016 22:09 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
inderdaad lekker vol leggen.
zou wel mooi zijn op NO ook strings te hebben van 4 panelen, anders zitten ze wel erg vaak in een minder optimaal voltage gebied.
anders maar 4 panelen op NO.
12 op ZW + dakje + jou geschatte jaarverbruik wel zo ongeveer. Daar is vast nog wel wat te halen trouwens :P
Nu kan je nog lekker salderen, mocht dat minder worden heb je ook nog een beter gespreide dagopbrengst. minder accu opslag nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door Powrskin op 15-08-2016 19:07 ]

Nukezone FTW

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Ik heb 16x SF170 op de Growatt 2500MTL en ben er tevreden over. Doordat je 2 MPP trackers hebt, kun je mooi ieder dakdeel zijn eigen mpp geven. Heb geen idee of een andere omvormer het beter zou doen, maar ik ben er tevreden mee. Voordeel is dat hij ook volledig passief gekoeld is.

Doordat je met SF korte strings maakt (max. 4 of 5) heb je al schaduwmanagement + de panelen gaan sowieso beter om met schadow dan poly/mono. Optimizers zou ik daarom inderdaad ook niet doen.

[ Voor 25% gewijzigd door BlizzarD op 16-08-2016 10:11 ]

iStockphoto

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:24
Hier sinds begin april dit jaar 20xSF170. 8 op oost en 12 op west. Heb stringen van 4 panelen. Dit aangesloten op een SMA 3000TL-21. Goede ervaringen mee. Ook bij mij zit ieder dakvlak op een eigen mppt.

Als je voor SF gaat hoef je voor de panelen die in de schaduw komen te liggen geen optimizers te nemen; die kosten zul je er niet uithalen.

Succes met je keuze!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Inmiddels woon ik in het huis en heb nog een aantal offertes ontvangen. Iedere aanbieder adviseert iets anders, daarom ben ik ook volledig de weg kwijt.

Ik heb dus een klein dakkapelletje met daarop 2 of 4 panelen (vanaf de grond niet goed zichtbaar). 2 weken geleden zag ik via mijn HomeWizard met Energylink dat ik op -120 Watt uitkwam met een koelkast en vriezer aan en paar telefoons/tablets aan de laders. Dat werkt dus nog wel, maar levert weinig op. De vraag is of ik ze lekker moet laten liggen, of moet vervangen als ik toch alles laat doen.

Van een ander bedrijf heb ik een offerte gekregen voor 9 x Panelen Aventia 260 Poly AVN260EP-60 en een Solar Edge SE 2200 op het ZO dak, exclusief vervangen van de panelen op het dakkapelletje. Hij gaf aan het andere dak (NW) niet te gebruiken, omdat ik dat niet (snel) terug zal verdienen. Met die 9 panelen verwacht hij dat ik 2.001 kWh zal opwekken. Ik twijfel echter of die 9 normale panelen gaan passen. Daarnaast twijfel ik tussen het genoegen nemen met 2.000 kWh, of dat ik mijn volledige verbruik van +-3.500 wil opwekken.

Het valt mij op dat ik met 5 offertes zoveel uiteenlopende adviezen krijg en dat daarnaast de meesten van jullie hier adviseren om beide daken volledig vol te leggen. Wat is nu wijsheid. Financieel heb ik de middelen om beide daken vol te gooien. Doel moet echter wel zijn om een goede prijs/opbrengst verhouding te krijgen. Ik zie deze opties:
  1. Panelen op dakkapel laten liggen, aanvullend 9 normale panelen op ZO, 2.000 kWh, SolarEdge 2200
  2. Panelen op dakkapel vervangen (Opbrengst onbekend), aanvullend 9 normale panelen op ZO, >2.000 kWh, SolarEdge 2200
  3. Panelen op dakkapel laten liggen, aanvullend 20 CIS panelen verdeeld over ZO en NW, SolarEdge 3500, optimizers, 3.172 kWh
  4. Panelen op dakkapel vervangen (Opbrengst onbekend), aanvullend 20 CIS panelen verdeeld over ZO en NW, SolarEdge 3500, optimizers, >3.172 kWh
  5. Panelen op dakkapel vervangen (Opbrengst onbekend), aanvullend 29 CIS panelen verdeeld over ZO en NW en NO, SolarEdge 3500, optimizers, 3.400 kWh
Van boven naar beneden verschilt de terugverdientijd tussen de 5 en 8 jaar. Zouden jullie op ZO normale panelen plaatsen en op NW CIS panelen? Of ook op ZO CIS panelen? En zouden jullie voor alleen ZO gaan ivm optimale prijs/terugverdientijd, of ook NW volplempen?

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:10

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Alles zo vol mogelijk leggen met SF.
Als je een mooi legplan wil, plaats hier (nieuwe) foto's en juiste dakafmetingen.

En bij alle offertes even de prijs per Wp neerzetten . (en of het in of ex btw is)

Ter info:
SF paneel kost 117euro inc btw op dit moment. = 68,8cent inc btw per Wp.
Installatie 700/1000euro max.

Kijk even op sun-solar voor een prijsindicatie van hele pakketen.

[ Voor 53% gewijzigd door Atomic2005 op 30-10-2016 21:22 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
De exacte afmetingen heb ik helaas niet, maar er is iemand langs geweest om te inventariseren. Zij hebben voorgesteld om de garage ook te gebruiken. Hierbij het legplan:

Afbeeldingslocatie: http://www.marklanphen.nl/zonnepanelen/Panelen3groepen.jpg

Ze doen dit voorstel (7 dak ZO, 4 garage ZO, 6 garage Zuid):
  • 17 monokristal black zonnepanelen Astronergy ASM661 OM 300Wp;
  • 1 omvormer Solaredge Se5000 met wifi, te plaatsen op de zolder/in de garage;
  • 17 optimizers Solaredge P350;
  • 1 werkschakelaar nabij de omvormer;
  • 1 aardlekautomaat 230 Volt / 30mA in de meterkast;
  • 1 kabel vanaf de omvormer naar de meterkast;
  • 1 schuindak montagesysteem met zwarte paneel- en eindklemmen;
  • overige bevestigings-, installatie- en montagematerialen
-> 5.100 Wp, omdat mijn huis een deel van de dag in de weg staat van de panelen op de garage die op het zuiden zijn gericht zal dit waarschijnlijk richting de 3.500 kWh per jaar gaan, dat komt overeen met mijn verbruik.

Totaal: 6.400 Euro excl. BTW en inclusief montage.

Om mij heen geven toch wel erg veel mensen aan dat CIS af te raden is, het is nog niet betrouwbaar genoeg gebleken.

Wat vinden jullie van bovenstaand voorstel?

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Ik heb inmiddels nog een aantal partijen offertes laten uitbrengen omdat mijn gevoel nog niet goed was. De 2 waar ik het beste gevoel bij heb zijn:
  1. 17 mono panelen van 300wp (Astronergy, ASM6610M, 300Wp) met SE5000, 7 ZO dak, 4 ZO garage (maar heel kort licht, daarna staat het huis ervoor), 6 ZW bijkeuken/garage
  2. 12 mono panelen van 290wp (DMEGC 290 Full Black) met SE3000, 6 ZO dak, 6 ZW bijkeuken/garage
Waarbij #2 zegt hetzelfde op te brengen als #1, met 5 panelen minder en 10 wp per paneel minder. En #2 is 500 Euro duurder dan #1, een veel grotere marge dus.

Voor mij voelt een SE3000 met 6 panelen op het ZO dak, 6 panelen op bijkeuken/garagedak op het ZW het beste. Die laat ik dan door partij #1 plaatsen ivm de kosten.

Mijn gevoel zegt dat ik de 4 panelen op het ZO garagedak moet weglaten, al snel staat het huis ervoor en dus weinig rendement denk ik.

Welke panelen zouden jullie aanraden, de Astronergy of DMEGC? En de SE5000 van #1 is toch niet nodig als ik de panelen over het Oosten en Westen verdeel? De SE3000 lijkt mij dan een goede optie. In de DMEGC panelen zitten al SE P300 optimizers ingebouwd.

Hopelijk kunnen jullie nog eenmaal jullie mening geven, dan hak ik de knoop door :)

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-11 16:12

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Ik vind het maar vreemd dat je van CIS afstapt. In jouw situatie lijkt dat echt het beste.

De verhalen van betrouwbaarheid zijn dubieus. Ze zeggen: omdat ze nog maar kort op de markt zijn zijn ze onbetrouwbaar. Lijkt mij niet heel gefundeerd..

Daarbij ga je opeens naar CIS met SE. Is ook niet nodig en enkel duurder.

Advies: kies CIS met een string omvormer. Keuze enkel dak of ook garage is voor jou.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

prein2 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 06:36:
Ik vind het maar vreemd dat je van CIS afstapt. In jouw situatie lijkt dat echt het beste.

De verhalen van betrouwbaarheid zijn dubieus. Ze zeggen: omdat ze nog maar kort op de markt zijn zijn ze onbetrouwbaar. Lijkt mij niet heel gefundeerd..

Daarbij ga je opeens naar CIS met SE. Is ook niet nodig en enkel duurder.

Advies: kies CIS met een string omvormer. Keuze enkel dak of ook garage is voor jou.
Inderdaad ook vreemd, zeker als je het topic door leest. Waarom geen SF power set en dan met een uitgedacht legplan de strings zo maken dat je het hoogste rendement uit de schaduw haalt.

Sf heeft nog meer voordelen

Minder warmte gevoelig, dus beter voor het platte dak.
Panelen zijn nu al jaren het zelfde dus makkelijk bijkopen of in 2 delen installaren.
Hogere kwaliteit dan chinese panelen (persoonlijke mening)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:42

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

SF bestaat ook nog langer dan veel poly of mono. 1992 geloof ik.
Verkoop praatjes.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
De reden is dat ik de laatste tijd hier en daar berichten lees dat SF zich terugtrekt uit de Nederlandse markt. Daarnaast kunnen maar weinig aanbieders ze leveren. Ik heb er dus geen vertrouwen in dat ik over 5+ jaar nog een leverancier kan vinden ivm eventuele garantie.

De schaduw valt op zich mee, die is alleen van toepassing op 2 panelen op het ZO dak die vlak naast de dakkapel liggen. De andere 5 op datzelfde dak hebben nooit schaduw. En de 6 panelen op de garage/bijkeuken hebben ook geen schaduw, daar staat alleen tot een bepaalde tijd het complete huis voor :)

• prein2

prein2

Interessant! Heb je een bron?

• Rol-Co

Rol-Co

Dat riep iemand op dit forum, maar kijk de website, dat stoppen ze echt niet zomaar, gewoon verkoop praat.
Het zijn de mooiste panelen die er zijn, en de garantie op mono's is ook russische roulette, dat is er met 2 jaar misschien al niet meer. Dus niet teveel waarde aan hechten.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Klopt, las het inderdaad ergens op dit forum.

Maar, moet ik echt alleen om die 2 panelen voor CIS gaan? Ik heb in het verleden namelijk ook CIS als advies gekregen omdat men dacht dat normale panelen wat betreft formaat niet zouden passen. Inmiddels is dat opgemeten en het past wel.

[ Voor 45% gewijzigd door Taro op 20-01-2017 19:15 ]

• prein2

prein2

CIS panelen hebben een betere temperatuur kromme, doen het beter bij diffuus licht, zijn mooier en kunnen in jou situatie beter omgaan met schaduw in vergelijking met mono panelen (beiden met stringomvormer) waardoor je een SE nodig hebt.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Zojuist een adviseur op bezoek gehad, hij gaf aan dat Solar Frontier zich inderdaad terugtrekt van de Nederlandse markt en er misschien zelfs wel helemaal mee stopt. Ook gaf hij aan de afgelopen tijd een aantal SF panelen te hebben gezien die na enige tijd bruin van kleur zijn geworden. Hij adviseerde niet voor CIS te gaan. Ik heb mijn keuze gemaakt, ik ga niet voor CIS. Hij liet ook via de SolarEdge portal een aantal van zijn klanten zien met soortgelijke opstelling als ik, inclusief SolarEdge, en ook de panelen naast de dakkapel deden daar goed mee. Weliswaar minder opbrengst dan de andere panelen, maar nog steeds 75-80%.

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-11 18:48
Hmm geloof er geen snars van dat ze van de markt verdwijnen... Die adviseurs kletsen maar net zo het ze uitkomt.

Bruin van kleur... Dat is compleet nieuw voor mij, nog nergens voorbij zien komen...

Heb hier ook een adviseur gehad die zei dat de opstelling die ik had gemaakt destijds nooit zou werken en dat ik toch echt andere indeling in de strings moest maken terwijl de website van de SMA aangaf dat zijn opstelling problemen zou geven...

Solar frontier is zelfs al bezig met ontwikkeling van nieuwe panelen, die gaan er echt niet mee stoppen. Maar als je jouw adviseur wil geloven ipv iedereen hier op het forum, prima hoor. Ik zou er geen zaken mee doen.

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

• Rol-Co

Rol-Co

Howel het wel steeds meer online komt
https://solarmagazine.nl/...ilmzonnepanelen-in-europa

Ik ga er nog een paar kopen, ze worden geld waard/uniek.
:)

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Zanzibar-1337 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 23:04:
Hmm geloof er geen snars van dat ze van de markt verdwijnen... Die adviseurs kletsen maar net zo het ze uitkomt.

...

Solar frontier is zelfs al bezig met ontwikkeling van nieuwe panelen, die gaan er echt niet mee stoppen. Maar als je jouw adviseur wil geloven ipv iedereen hier op het forum, prima hoor. Ik zou er geen zaken mee doen.
Ik heb geen "adviseur", maar heb het nu van 3 verschillende partijen gehoord. En het stond hier ook ergens op het forum. En waarom zou ik jou geloven dat er uiteindelijk ook echt een nieuw paneel zal komen (dus niet ontwikkeld wordt, maar ook echt beschikbaar zal zijn)? Misschien zijn dat wel loze woorden.

Begrijp me niet verkeerd, misschien heb je gelijk, prima. Maar, ik ben inmiddels wel overtuigd dat er op mijn Zuid-Oost dak 8 normale panelen kunnen ipv 12 CIS panelen (dus in theorie meer opbrengst) en dat die 2 normale panelen naast het dakkapelletje een prima opbrengst zullen geven mits juist aangesloten. Daar ga ik dus voor.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Rol-Co schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 23:31:

Ik ga er nog een paar kopen, ze worden geld waard/uniek.
:)
Ik hoorde dat er nog +-45.000 op voorraad zijn in Nederland :)

Pagina: 1