BIOS van PCIe RAID controller niet toegankelijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Probleem:
Ik krijg geen toegang tot de BIOS/setup van mijn PCIe raid controller (Dawicontrol DC-600e) bij het opstarten van mijn pc zodat ik de raid array kan configureren. Bij de post boot wordt de bios van de controller niet getoond, en de F4 toets welke volgens de handleiding de setup opent werkt ook niet (Windows 7 start gelijk op).
Hoe zorg ik ervoor dat de bios van de raid controller correct wordt geïnitialiseerd en de setup toegankelijk is?

...

Systeem:
Asus Z170-K (Intel Z170 chipset)
Intel 6700K (niet OC'ed)
Corsair DDR4 (niet OC'ed)
MSI R9 380 Gaming 4G
OS Drive: Samsung SSD SM951 NVMe (M.2 @ PCIe x4 mode)
Overigen: SATA SSD/HDD's, pro-audio/DSP kaarten (PCI/PCIe)

Raid controller: Dawicontrol DC-600e RAID (PCIe x1, Marvell 88SE9128 chipset)

...

Gewenste situatie / achtergrond bij configuratie:
Non-bootable RAID 1 array (mirror) op PCIe controller voor data. OS staat reeds op een andere SSD geïnstalleerd. De gebruikte HD's hebben reeds eerder als raid 1 array in mijn oude systeem gedraaid via een Adaptec SA1220 controller; deze laatste bleek echter niet compatibel te zijn met het nieuwe Z170 moederbord (geen bios, drivers niet opstarten in Win7)

...

Gevonden / geprobeerd / observaties:
De DC-600e wordt herkend door Windows 7, drivers correct geïnstalleerd. Als ik een HDD op de controller aansluit dan is de data in Windows toegankelijk; m.a.w. als SATA device werkt de controller correct. De RAID monitor utility van Dawicontrol communiceert met de controller, en laat ook de aangesloten HDD zien. Deze utility biedt echter geen mogelijkheden om een array te initialiseren/rebuilden etc. (alleen monitoring).

Mobo BIOS instellingen die mogelijk relevant zijn:
- Fast Bood: disabled
- Option ROM Messages: Force BIOS
- Interrupt 19 Capture: enabled (was uitgeschakeld, inschakelen helpt niet)
- SATA mode: RAID (stond op AHCI; na overschakelen op RAID werden de raid opties voor de Intel onboard raid toegankelijk in Windows).
- Launch CSM (Compatibility Support Module): Enabled
- CSM > Boot from Storage Devices: UEFI driver first
- CSM > Boot from PCI-E Expansion Devices: UEFI driver first
Zouden deze laatste twee opties op 'Legacy Only' het probleem kunnen oplossen? Ik ben echter bang als ik dit doe ik niet meer vanaf de M.2 SSD kan booten. Bovendien betwijfel ik of dit gaat helpen, aangezien ik niet wil booten vanaf de raid controller...
- Secure Boot: disabled

Ik kan op de websites van diverse controller fabrikanten weinig vinden over mogelijke problemen met UEFI bios'en. Alleen op de website van Adaptec staat een KB artikel met een lijst van UEFI compatibele controllers, maar dat zegt nog weinig over de installatie ervan. Ook google levert mij te weinig informatie op.

Wat zou het probleem kunnen zijn? Compatibiliteit met UEFI? Legacy ROM vs UEFI? Suggesties / ideeën hoe ik dit kan oplossen?
Wat zijn de alternatieven als dit niet gaat werken?
- Switchen naar onboard Intel RAID (heeft niet mijn voorkeur, wil raid onafhankelijk houden van het mobo voor het geval ik de data op een andere pc moet benaderen)
- Andere PCIe raid controller (<80,-) die wel compatibel is? (als dat het probleem is tenminste...)
- Andere PCIe raid controller (<80,-) met mogelijkheden om vanuit Windows een array te configureren (heeft niet mijn voorkeur, aangezien ik bij een OS crash geen toegang heb tot de configuratie mocht ik iets moeten doen met de array).
- ... ?

Beste antwoord (via Dr. RiPsaw op 19-08-2016 20:37)

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:56
als je een efi boot systeem hebt word idd de bios controller code niet geladen. Je kan zoeken in je bios of je door kan booten naar de rom van je raid kaart. Anders kan je legacy boot proberen om te kijken of je via die weg ik het control menu komt.
Mogelijk als je CSM aanzet zou die wel moeten verschijnen tijdens het booten. Anders kan je kijken of boot from pcie device wat oplost.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:56
als je een efi boot systeem hebt word idd de bios controller code niet geladen. Je kan zoeken in je bios of je door kan booten naar de rom van je raid kaart. Anders kan je legacy boot proberen om te kijken of je via die weg ik het control menu komt.
Mogelijk als je CSM aanzet zou die wel moeten verschijnen tijdens het booten. Anders kan je kijken of boot from pcie device wat oplost.

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het bleek uiteindelijk toch de optie Boot from Storage Devices > "Legacy only" te zijn in het CSM menu. CSM stond reeds aan, maar ik was enigszins huiverig om genoemde optie op Legacy te zetten aangezien ik niet zeker wist of dit booten vanaf de M.2 SSD onmogelijk zou maken. Uiteindelijk was uitproberen de beste optie, en het werkt nu zonder problemen.
Dank voor het meedenken!