Gesjoemel met Chinese LEDs?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:40
Ik heb onlangs een 5730 12V LED-strip gekocht. Begrijp me niet verkeerd, ik ben er harstikke blij mee. Hij bestaat uit 12 segmenten met elk 3 LEDs en een 39 ohm weerstand. En zulke strips kan je kopen voor ongeveer één euro. Niet te geloven. :o

Maar ze worden verkocht met een vermogen ergens tussen de 7 en de 11 watt, afhankelijk van de verkoper. Nu heb ik eens gemeten en zo'n strip gebruikt ongeveer 350-390 mA. (afhankelijk van hoever het voltage van je voeding inzakt wanneer je de strip aansluit) Dat is dus 4-5W, minder dan het opgegeven vermogen. Laten we zeggen dat hij 360mA gebruikt, dan gebruikt ieder segment (360:12=)30mA@12V. De voltage drop over één LED is 3,4V en over de weerstand meet ik 1,38V. 3,4+3,4+3,4+1,38=11,58V. (de voeding geeft niet exact 12V bij belasting)

Dan gaan we eens op https://www.12vmonster.co...050-led-and-5630-5730-led lezen wat we eigenlijk gekocht hebben. Dit type LEDs kan 2,8V tot 3,4V aan dus hij loopt op het randje, maar binnen de spec. (maar voor de levensduur is het niet aan te bevelen) Maar hoe zit het met de stroom? 30mA. Een 3528 LED zou dan nog nèt binnen de spec zitten dus dat klopt dan in combinatie met het voltage wel. Maar het ìs geen 3528 LED, het is een 5730 LED. En die kan wel 150mA hebben. Vreemd.. :?

Dezelfde site geeft ook aan dat een 3528 LED gewoon één LED is, een 5050 eigenlijk 3 LED emitters in één behuizing bevat en een 5730 daar de uitgerekte versie van is. Ah, dan moeten er dus drie emitters in één LED zitten. En is dat zo?

Vergelijking van verschillende LEDs

Ik zie ze niet, terwijl ik ze op mijn 5050 lampje wel zie, ook al is de helft daar kaduuk. :P Conclusie: weet wat je koopt.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Hoeveel leds er in een package zitten is zeker geen standaard voor.
Die 3 leds in een behuizing klinkt me als RGB leds, waarbij er een rode/groene en blauwe in 1 behuizing zitten, dat zijn vaak 5050 leds inderdaad.

Leds moet je ook zeker niet op spanning vergelijken, een led stuur je niet aan met spanning maar stroom.
Die 30mA klinkt helemaal prima voor de stroom door een led.
Bij die stroom is de spanning over een led zoals die in de datasheet staat, daar heb je geen invloed over.

Gesjoemel is er genoeg, voornamelijk in de lumens/watt en hoeveel watt strips echt zijn.
Maar houdt er ook rekening mee dat de stroom (en dus het verbruik) snel zakt als de spanning iets lager is, en veel strips zijn gemaakt voor gebruik in een auto (waarbij de boordspanning 13.8V is, flink wat meer dan 12V)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:40
SA007 schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 17:09:
Hoeveel leds er in een package zitten is zeker geen standaard voor.
Die 3 leds in een behuizing klinkt me als RGB leds, waarbij er een rode/groene en blauwe in 1 behuizing zitten, dat zijn vaak 5050 leds inderdaad.
Zoals je ook op de foto ziet lijkt dat hier niet op te gaan.
Leds moet je ook zeker niet op spanning vergelijken, een led stuur je niet aan met spanning maar stroom.
Die 30mA klinkt helemaal prima voor de stroom door een led.
Bij die stroom is de spanning over een led zoals die in de datasheet staat, daar heb je geen invloed over.

Gesjoemel is er genoeg, voornamelijk in de lumens/watt en hoeveel watt strips echt zijn.
Die stroom is inderdaad prima, maar het opgegeven vermogen klopt niet. 5730 LEDs kunnen volgens Wikipedia 0,5W hebben maar dat lijkt me in dit geval sterk.
Maar houdt er ook rekening mee dat de stroom (en dus het verbruik) snel zakt als de spanning iets lager is, en veel strips zijn gemaakt voor gebruik in een auto (waarbij de boordspanning 13.8V is, flink wat meer dan 12V)
Dat kan ik zo niet eenvoudig testen, maar ik denk dat het voltage dan allicht out of spec gaat. Ik heb hem wel op 9V getest, dan gebruikt hij 75mA en krijgt iedere LED 2,92V. (6,25mA) Flink minder licht natuurlijk maar ook 6x minder verbruik en de levensduur zal fors langer zijn.

Als bij 13,8V de voltage drop over de LEDs op 3,4V blijft dan zou de stroom 3,4*3=10,2 13,8-10,2=3,6 3,6/39=0,092A per segment worden, 92mA per LED, 1,1A per strip ofwel 15,2W.

Maar waar je iig wel rekening mee moet houden is dat 3528, 5050 of 5730 feitelijk geen betekenis heeft behalve de fysieke omvang van de LED. Het zegt niets over lichtopbrengst of verbruik. Je hebt ook een aantal lampjes zonder ingebouwde weerstand, dan moet je je dus wel even goed achter je oren krabben wat een passende weerstand is daarvoor.

[ Voor 14% gewijzigd door Mentalist op 14-08-2016 17:57 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:32

SA007

Moderator Tweaking
De spanning van een led kan niet out of spec gaan, de stroom wel.

De nummers zeggen weinig meer dan de package (aka, maat op een aantal manieren) van de led.

De levensduur hangt vooral af van de temperatuur in de led zelf, hoe hoog die wordt is is afhankelijk van vanalles, waaronder de package, de soort pcb waar die opzit en waar die op zit.

Die 0.5W voor een 5730 kan best kloppen, als je 150mA op 3.4V pakt zit je op 0.51W. (van die 12v monster website).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Spanningsverlies in de kabel/strip is meestal waardoor je specificatie afwijkt. Niet de led's.
Je moet dubbel voeden, begin en eind.

Doordat het vermogen van de led erg toeneemt in de laatste volts (10-12v) is het effect van 0.2 volt verlies over een meter erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:50

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik zou zeggen, check de video's van Big Clive eens. Hij heeft er een sport van gemaakt om Chinese LED's te testen.

@W3ird_N3rd
De nummers van de package zeggen niks meer dan wat de afmetingen zijn (5050 = 5x5mm, 5730 = 5,7x3,0mm, etc). In dergelijke packages kunnen één of meerdere LED-chips ondergebracht worden, hoeveel en hoe ligt niet vast.

Verder wat SA007 al aangeeft, LED's zijn stroom gestuurd, de spanning over de LED volgt de stroom, niet andersom.

Bij Chinese LED-producten is er alleen erg veel van slechte kwaliteit in omloop, dat is vrij algemeen bekend.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-09 01:44
deepbass909 schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 23:24:LED's zijn stroom gestuurd, de spanning over de LED volgt de stroom, niet andersom.
Dit geeft een enigzins vertekend beeld van het waarom van deze stroomsturing. Er is geen fundamenteel verschil tussen de relatie U/I bij een weerstand, lamp of LED.

De reden waarom men bij LED's bij voorkeur de stroom constant houdt ipv de spanning is dat de I/U karakteristiek in het normale werkgebied zo stijl is dat de kleinste spannings- of temperatuurwijziging een behoorlijke invloed op de stroom en daarmee helderheid heeft. Bij een gloeilamp is die relatie veel minder uitgesproken.
SA007 schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 18:06:
De spanning van een led kan niet out of spec gaan, de stroom wel.
De stroom is functie van de spanning over de LED en kan dus ook te hoog zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Merion op 16-08-2016 07:40 ]

Pagina: 1