Toon posts:

Windows 10 "vergeet" iso's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

standaard wil ik ISO-bestanden openen met de verkenner zodat ze gemount worden als station. Iedere keer als ik Windows 10 start blijken iso's gekoppeld aan WinZip. Vreemd genoeg komt de iso-extensie niet voor in het rijtje met extensies bij "instellingen/standaard apps per bestandstype" !
Hoe kan ik nu de verkenner aan de iso-extensie koppelen en vooral ... hoe kan ik regelen dat dat ook zo blijft ?

Dirk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Winzip... Heeft die per stom toeval een always-on tooltje erbij zitten? Eentje die b.v. onderin bij de klok komt te staan?
Dan is dat waarschijnlijk de boosdoener die elke keer de instellingen terugzet.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dat is niet het geval. In WinZip is de verbinding met ISO's zelfs niet aangevinkt. Volgens mij is dus niet WinZip de boosdoener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suli
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Als je rechts klikt op de iso file en kies openen met - kies een andere app en daarna whatever mounting programma je hebt en de keuze om het standaard met die programma te openen aanvinkt? Helpt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Bij mij is het 7Zip die de ISO extentie geclaimd heeft. Is dus niet voorbehouden aan WinZip.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Suli: Ja, dat lukt inderdaad. Maar ik vind het zo vreemd dat ik in de lijst met alle extensies die Windows 10 onder "instellingen" aanbiedt de ISO niet tegenkom en dus geen standaard-app kan koppelen aan de iso.

@Redfoxert: Er zijn dus meer "kaper's" van iso's. Maar omdat ik nu bij elke iso het WinZip-icoontje zie staan is mijn gedachte dat WinZip de iso-extensie heeft gekaapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dan gooi je WinZip er toch af? Waarom staat het er op eigenlijk? Er is geen toegevoegde waarde meer, het is of 7-zip of Winrar dat gebruikt wordt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tuurlijk is dat een oplossing. Maar het moet toch mogelijk zijn dat ik zelf bepaal waarmee iso's "geopend"worden :? Ik wil dus weten waarop de iso in het rijtje ontbreekt waar ik zelf de app kan bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De lijst met bestandsextenties zoals dat met XP en daarvoor was op te vragen via Mapopties is er allang niet meer. Je moet het met externe tools doen, zelf het register induiken of per bestand via 'Openen met...' het juiste programma opgeven en dat als standaard instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwFan
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-10 20:39
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 16:13:
Tuurlijk is dat een oplossing. Maar het moet toch mogelijk zijn dat ik zelf bepaal waarmee iso's "geopend"worden :? Ik wil dus weten waarop de iso in het rijtje ontbreekt waar ik zelf de app kan bepalen.
Als je de methode van Suli gebruikt hoort Windows dit gewoon te onthouden. Heb dit laatst nog gedaan op mijn laptop omdat daar ook een ander programma was gekoppeld.
Dus rechter muis op iso bestand -> openen met -> Kies een andere app -> dan Windows verkenner selecteren en het vinkje aanzetten bij "altijd deze app gebruiken". Dit blijft bij mij dan goed gaan, ook na een reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Hero of Time schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 17:44:
De lijst met bestandsextenties zoals dat met XP en daarvoor was op te vragen via Mapopties is er allang niet meer. Je moet het met externe tools doen, zelf het register induiken of per bestand via 'Openen met...' het juiste programma opgeven en dat als standaard instellen.
Waar heb jij het nou weer over? Ga eens naar Control Panel > Default Programs, daar vind je het gewoon terug hoor.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

sanfranjake schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 01:14:
[...]

Waar heb jij het nou weer over? Ga eens naar Control Panel > Default Programs, daar vind je het gewoon terug hoor.
Nee, niet zoals die bij XP en daarvoor was, wat ik ook exact zeg. Je kan dan wel leuk een programma aan een extensie koppelen, maar wat dacht je van de omschrijving aanpassen? Of het icoontje wat erbij wordt weergegeven? Weg, niet meer mogelijk. En de lijst zelf is ook nog eens anders ingedeeld. Dus in hoeverre is het gelijk?

Jij als Windows 'expert' zou toch beter moeten weten? ;)

Pagina: 1