Artike 4de landing SpaceX suggereert fout beeld

Pagina: 1
Acties:

• Ordon
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-01 08:43
jullie artikel over een nieuwe, geslaagde, delivery & landing van een Falcon9 is toch niet helemaal juist. Voor het in een geostationaire baan brengen van een satelliet moet er niet tot op 36000km hoogte worden gevlogen door de raket. Deze wordt tot op een vergelijkbare hoogte gebracht als voor een polaire baan. Enkel wordt er hier een elliptische baan gebruikt (transfer baan) om zo de satelliet tot 36000km te brengen. (voorbeeld: http://williamcraigcook.com/satellite/launch.html)
Verder wil ik er op wijzen dat enkel de 1ste trap terugkeert. De eerste trap zal waarschijnlijk een 10tal seconden langer gebruikt zijn, misschien omdat de payload zwaarder was, om de juiste baan te bereiken. Maar dat is geen wezenlijk verschil met de voorgaande returns van de 1ste trap. De extra wrijving is dan ook verwaarloosbaar.

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-02 16:18

Spooksel

Spooksel!

Tevens zou dit topic nog de tag Ruimtevaart kunnen gebruiken en wordt er melding gemaakt van het feit dat het de 5e landing zou zijn (1x land, 4x schip), maar het is de 6e landing (2x land, 4x schip).

:)

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-02 16:18

Spooksel

Spooksel!

Ordon schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 12:17:
Verder wil ik er op wijzen dat enkel de 1ste trap terugkeert. De eerste trap zal waarschijnlijk een 10tal seconden langer gebruikt zijn, misschien omdat de payload zwaarder was, om de juiste baan te bereiken. Maar dat is geen wezenlijk verschil met de voorgaande returns van de 1ste trap. De extra wrijving is dan ook verwaarloosbaar.
Het gewicht van de payload is niet zozeer de factor in deze, het is puur de snelheid. Een LEO missie gaat met ong 6000km/u op het moment van scheiden van de 1e en 2e trap, een GTO missie ruim 8000km/u. Dit wordt in ongeveer dezelfde tijd bereikt (verschil in duur van motor aan is <20 sec), de motor draait bij een GTO missie echter op een hoger vermogen.

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Het bedrijf heeft ook een webcast van de lancering, gemaakt. De lancering zelf vindt plaats op 23:00, het loskoppelen van de first stage rocket op 25:50, het landen daarvan om 32:30 en het loskoppelen van de satelliet gebeurt op 55:25.
Deze tijden kloppen voor mij niet, op 26:27 (mission time T+9:27) staat de raket op het schip?

• Ubartu
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09-2025
Beste redactie,

Er staat helaas nog een andere fout in het betreffende artikel.
Dit is de vierde keer dat een SpaceX-raket met succes landt op zee, iets wat het bedrijf in totaal vijf keer heeft geprobeerd.
Er zijn in totaal negen pogingen geweest om te landen op zee en twee op land.
Om precies te zijn, is met lanceringen 14, 17, 21 t/m 26 en 28 geprobeerd (op een platform) op zee te landen. Vier van deze zeelandingen zijn gelukt, en vijf pogingen zijn (in meer of mindere mate) mislukt.

• Mark_88
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:18
Hi all, dank voor de feedback, ook in de comments. Ruimtevaart (tag zit erbij) is nog iets waar ik meer in kan leren, zoals jullie zien. De volgende keer moet dat dus al een stuk beter gaan. Veel edits had ik gisteren al gedaan obv comments, maar dit topic heb ik gemist, waarvoor excuus. Inmiddels moet echt alles kloppen, inclusief de data over hoogten en snelheden, die gisteren obv reacties van mcheijink zijn aangepast.

[ Voor 13% gewijzigd door Mark_88 op 15-08-2016 12:02 ]

Pagina: 1