Ext HD leeg zonder schijnbare oorzaak op mac

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capice1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-04 12:54
Vanochtend wilde ik verder werken aan een artikel, bleek mijn externe HD niet te vinden. Mac opnieuw opgestart, toen vond hij de schijf als untitled maar zonder data, info gaf aan ?
In diskutilities wordt de originele naam ook niet gezien maar eveneens als Untitled.
Ik heb helaas van een deel van de schijf maar een recente backup daar ik dom genoeg alleen Time machine heb gebruikt.
Iemand een idee of de data weer terug te halen zijn? Ben wel redelijk in paniek, werk van een paar weken is weg.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valkaniac
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-09 11:24
Heb je het al eens op een andere Laptop/PC gebprobeerd?
Ik heb regelmatig met externe HDD's meegemaakt dat de chip Sata>USB niet meer werkte.
Als de data echt belangrijk is zou kunnen proberen om de behuizing om de HDD open te maken en de HDD dan in een nieuwe behuizing of pc te bouwen.

Zelf niet veel ervaring met mac's maar dit zijn wat generieke dingen voor externe schijven.
Oh ja kleine tip: Zet vooral geen data op de schijf mocht hij om wat voor reden dan ook wel gewist zijn dan kan je zolang er niks naar toe schrijft data recovery gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capice1
Hi, dank voor de tip...heb inmiddels diverse zaken opgezocht, vrees dat ik naar een professioneel bedijf moet hiermee....ook aan 2 pc's gehangen, daar wordt de schijf iig helemaal niet gezien.

[ Voor 22% gewijzigd door capice1 op 14-08-2016 11:41 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkaniac
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-09 11:24
Als de schijf op andere pc's helemaal niet wordt gezien verdenk ik de chip Sata>USB alleen maar nog meer.
Heb je de mogelijkheid om de behuizing weg te halen en de HDD in een andere behuizing, Dockingstation of een pc te bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:02

nelizmastr

Goed wies kapot

Laat me raden, de time machine backup draaide op de desbetreffende schijf? Zo niet, dan zijn je files er nog, maar dan op de time machine, dan kan je van daaruit de boel terugzetten. Zo ja, dan wordt het inderdaad de portemonnee trekken en een professional erbij halen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:40
Ik zou proberen om de harddisk in een andere behuizing te stoppen. Dan kun je namelijk de sata>USB elektronica uitsluiten.

Bijvoorbeeld in een nieuwe harde schrijf behuizing

Het is een kwestie van de huidige harddisk behuizing open schroeven en dan het printplaatje met de sata naar USB electronica lostrekken. Je houdt dan een normale harddisk over. Bij de nieuwe behuizing doe je het in omgekeerde volgorde.

Ps ik zou voor een usb3 uitvoering gaan. Die zijn een stuk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capice1
TM draait op een andere schijf maar die maakt geen backup van de externe hd's...had CCC helaas foutief ingesteld waardoor mijn ext hd's geen goede back up hadden.
De schijf wordt dus nog wel op de mac gezien maar dus voorzien van een andere naam(Untitled) en schijnbaar leeg...
Op 2 pc's wordt de schijf helemaal niet gezien.
Omdat hij dus wel op de mac gezien wordt denk ik niet dat de sata/usb defect is maar dat zou ik nog kunnen proberen, er zit echter nog garantie op de schijf dus als ik die openschroef dan ben ik die zowiezo kwijt, kost toch weer 100 euro voor een nieuwe HD en ik heb er mijn data niet mee terug wat belangrijker is.
Heb nog wel zo'n extern station waar ik heb in kan mikken....mocht WD geen antwoord kunnen geven op de mogelijkheid tot dataherstel.
Ter aanvulling, heb ook de voeding van een andere HD en usbkabel vervangen, zelfde resultaat.
inmiddels ook met een andere sata/usb geprobeerd, dan wordt een foutmelding gegeven en zou ik moeten initialiseren.
Daar stop ik, schijf dan maar naar een datarecoverybedrijf….:(
Dank voor alle tips, top.

[ Voor 25% gewijzigd door capice1 op 14-08-2016 18:00 . Reden: aanpassing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:52
Zijn die ander computers toevallig geen macs? Want dan ja die zien die schijf niet als het geen FaT32 of exFAt is. jHFS+ wordt niet ondersteund door windows.

Het veaagtekentje geeft overigens al aan dat er iets kapot is. Dat dit niet lijkt alsof het de controller is betekent niet dat het niet de controller is.

Probeer eerst met WD contact op te nemen voor garantie en dat je echt de data nodig hebt en dus een professional wilt inschakelen, maar dat je uiteraard ook de garantie wilt aanspreken.

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Corrupte partitie. Happens a lot. (Vaak) geen hardware probleem. HFS+ kan je openen met b.v. transmac (op Windows). Maar dat lost je probleem niet op, want je hebt Mac data recovery software nodig. Tooltjes als deze geprobeerd? http://www.easeus.com/mac...software/drw-mac-free.htm ?

Zelf uitstekende ervaring met: http://www.alsoft.com/DiskWarrior/ ... goedkoper ook dan veel lokale datarecovery prutsertjes. Want echte datarecovery moet je rekenen op 3-4 cijfers voor de komma. En waarschijnlijk niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capice1
Hi, dank voor de reacties. Helaas was er geen garantie meer, hij was van 2012.
De ander waren 2 windows pc's idd en die lezen geen journalled schijven idd.

De schijf ligt nu bij een professioneel bedrijf voor een diagnose. Ze claimen met 100% zekerheid te kunnen zeggen wat wel of niet gered kan worden.
Ik koop meestal meerdere HD's per keer en heb inmiddels de andere 3 van hetzelfde jaar vervangen en alle data op de nieuwe HD's gezet.
Ik meende dat ik CCC toch goed had ingesteld maar helaas. Daar zal ik me goed in gaan verdiepen want dit wil ik niet nogmaals meemaken.
Easeus kende ik niet...
Ik heb idd zitten denken aan Diskwarrior maar als die niet werkt dan is dat een extra 200 euries.
Duur lesje maar het is niet anders.
Nogmaals iedereen dank voor de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
[q]Ik koop meestal meerdere HD's per keer en heb inmiddels de andere 3 van hetzelfde jaar vervangen en alle data op de nieuwe HD's gezet.[q/]

Why? De kans is groot dat die dan ook op hetzelfde moment klappen. Je moet ze dan juist niet tegelijk kopen, maar gefaseerd. Daarnaast is dit ws geen hardware defect van de drives zelf en kunnen de schijven nog wel lang mee. Beetje overdreven om dan gelijk nieuwe drives aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capice1
misschien wel maar ik wil het risico niet lopen, ze zijn tenslotte 4 jaar oud en staan aardig wat uurtjes aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:33

Coffee

Coffee

ik heb zelf met diverse software corrupte data van harde schijfen gehaald.

Probeer voor mac eens Disk Drill, een van de goedkopere en werkt prima!~

(er zijn twee varianten, in jou geval zal ik voor disk drill gaan en niet disk drill media management).

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

• capice1
Thanks, als de oude schijf terug is ga ik dat zeker eens proberen. Heb nu een offerte van ruim 800 euro met minimaal 70% van de data terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capice1
Update. Twee weken geleden van RDN een mail over de recovery ontvangen met een filelist.
Leek als ik ben kon ik daar geen wijs uit daar 99% alleen een enorme lijst van duizenden pdf's, foto's en tekstbestanden met daarvoor een datum van herstel(geen originele datum) en de bestandsgrootte. Omdat ik hier niets van begreep maar weer gebeld. Men had de rawdata kunnen herstellen werd verteld, er werd niet uitgelegd wat dat inhield er werd ook niet uitgelegd hoeveel data was gered. Ik had gekozen voor een express herstel tegen een hoger tarief(bijna 700 euro) , hierna een externe hd ontvangen met via de email een ecryptiesleutel.

Schijf bleek niet versleuteld te zijn dus iedereen had bij de data gekund!!!
Tot mijn verbazing was ook originele, ingeleverde schijf niet aanwezig terwijl hier bij het inleveren wel om was verzocht en was de verstuurde schijf slechts 1 TB terwijl de gecrashte een 2 TB was met 1,7 TB aan data.
De schijf kwam overgens niet binnen de gestelde termijn evenals de filelist.
Tot mijn verbazing bleek bij het openen van de ext hd, een aantal mappen leeg te zijn om eenofandere duistere reden. De mappen met foto's waren bv. niet te openen.
Wederom gebeld maar er werd niet opgenomen. Het bedrijf zou open zijn tot 17.00, om 15.00 niet te bereiken, geen melding op de website van een storing dus ik begon mij redelijk zorgen te maken.

Weer een mail gestuurd met screens van de wel en niet te openen mappen.
De maandag erop weer gebeld, men begreep er niets van maar zou direct een nieuwe schijf opsturen. Mijn oude schijf zou tegen betaling van de verzendkosten ook verstuurd worden????

Nieuwe harde schijf na 3 dagen binnen, nu zijn de mappen wel te openen(schijf was nu wel gelocked).
Schijf moest uiteraard terug anders zou men nogmaals 80 euro in rekening brengen. Blijkt er nauwelijks 200GB aan data gered te zijn.
Kortom, naar mijn mening geen professioneel bedrijf, weinig tot geen uitleg of informatie mbt hoeveelheid data, slechte aftersales. Absoluut geen aanrader dit bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:02

nelizmastr

Goed wies kapot

Je moet ook niet verwachten dat je bijna alles van de 1.7TB weer terugziet. Filenames is 1 ding, bruikbare data een tweede.

De les van effectief back-uppen met redundantie is voor sommigen duur. Als je een echt professioneel bedrijf had gevonden had je voor 1.7T een stuk meer betaald dan "maar" 700. Houd dat ook in het achterhoofd ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
nelizmastr schreef op zondag 11 september 2016 @ 17:53:
Je moet ook niet verwachten dat je bijna alles van de 1.7TB weer terugziet. Filenames is 1 ding, bruikbare data een tweede.

De les van effectief back-uppen met redundantie is voor sommigen duur. Als je een echt professioneel bedrijf had gevonden had je voor 1.7T een stuk meer betaald dan "maar" 700. Houd dat ook in het achterhoofd ;)
Als het een filesystem probleem is geweest had 1.7TB makkelijk voor €45 int uur X10 uur gekunt. €700 ex nieuwe schijf en verzenden.

• capice1
dank voor de reacties, een goede les geweest.
Pagina: 1