Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gidion1987
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-10 15:43
Beste mede Tweakers,

Ik heb een vraag en na het doorspitten van internet én dit forum kom ik er nog niet uit. Ik hoop dat jullie een antwoord hebben.

Ik heb een https://tweakers.net/pric...x-intern-sata-6-gb-s.html in mijn systeem. Ik wil hier twee keer een WD Red 3TB aan hangen en in raid 1 zetten. Wanneer mijn moederbord overlijdt en ik plaats een nieuwe, zal de RAID configuratie dan direct weer beschikbaar zijn? Of is mijn data dan ook verloren? Ik verwacht dat de (software?) raid configuratie op de insteekkkaart staat, maar dat weet ik niet zeker. Ik hoop dat jullie antwoord hebben! :)

Alvast heel erg bedankt.

Groet,
Gidion

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Normaal gesproken bij echte hardware RAID, staat de configuratie op de disken. Dus als je moederbord stuk gaat, is het enkel de configuratie weer terug lezen.

Gezien dit RAID kaartje, heb ik mijn twijfels of het wel echt een hardware RAID is, gezien de prijs, en niet een verkapte software RAID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10 10:09
Je kunt op 2 manieren instellen,
via windows software de raid maken,
of via je extra controller kaartje.

Tip: altijd een backup regelen, want vertrouwen op dat je dit mee kunt nemen naar nieuwe hardware, zou ik niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dat hangt af met welk programma je de raid hebt aangemaakt. Meestal met zo'n kaartjes is het een software raid, maar R0 en R1 is goed hardware matig te doen.

Wat je zou kunne doen is:
1. neem een backup
2. regel een andere pc
3. zet de kaart erin en hang de schijven eraan
4. start op > zie je je raid terug dan is het hardware raid en staat het op de schijven zo nee dan staat het op de os schijf.

[ Voor 44% gewijzigd door Damic op 14-08-2016 08:58 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gidion1987
_Rayman_ schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 08:55:
Normaal gesproken bij echte hardware RAID, staat de configuratie op de disken. Dus als je moederbord stuk gaat, is het enkel de configuratie weer terug lezen.

Gezien dit RAID kaartje, heb ik mijn twijfels of het wel echt een hardware RAID is, gezien de prijs, en niet een verkapte software RAID.
Ik verwacht een software raid. Ik kan deze niet vanuit een bios achtige omgeving instellen (nadat de BIOS van het MOBO is geweest op een toets drukken), maar moet echt in Windows met een programma. Maar zou dat niet betekenen dat wanneer ik een nieuw mobo heb dezelfde software kan installeren zodat de RAID disken weer in te zien zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het zou kunnen, probeer het eens uit.

Maar dat zou je dus doen als het mobo kapot gaat? Hele kleine kans dat dit gebeurd.

Wat zou je doen als de bliksem inslaat of een grote stroomstoring, of waterstoring en moederbord overleeft maar de schijven zijn dood?
Of als er een virus op komt dat niet te verwijderen is, bijv een crypto virus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:42

DarkSide

theres no place like ::1

Idd hoe belangrijk is de data die op de disks komen te staan?
RAID is namelijk geen backup. Het zou mooi zijjn als je de RAID config zo over zou kunnen zetten naar een ander MOBO. Maar dit houdt geen rekening met virussen of blikmseminslag of wat dan ook die er mogelijk voor kunnen zorgen dat beide disks niet meer werken of je data niet meer toegankelijk is in de vorm dat jij graag hebt (zonder crypto).
Als de bedoeling van RAID is om een backup van je data te hebben ben je verkeerd bezig.
Zorg naast RAID gewoon voor een goede online/offline backup stategie die met versioning overweg kan.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gidion1987
DarkSide schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 10:24:
Idd hoe belangrijk is de data die op de disks komen te staan?
RAID is namelijk geen backup. Het zou mooi zijjn als je de RAID config zo over zou kunnen zetten naar een ander MOBO. Maar dit houdt geen rekening met virussen of blikmseminslag of wat dan ook die er mogelijk voor kunnen zorgen dat beide disks niet meer werken of je data niet meer toegankelijk is in de vorm dat jij graag hebt (zonder crypto).
Als de bedoeling van RAID is om een backup van je data te hebben ben je verkeerd bezig.
Zorg naast RAID gewoon voor een goede online/offline backup stategie die met versioning overweg kan.
ik begrijp dat het geen backup is. Het gaat om een simpele server in een datacenter. Er komen Virtual Box images op, die kunnen niet on the fly worden gebackupt. Daarom zit ik te denken aan Raid1. Dan heb ik in iedergeval een defecte HDD gedicht. Als deze op een ander systeem dan uitgelezen kunnen worden zodat ik de virtualbox direct weer kan starten, zou dat het plaatje compleet maken.

Ze hebben in het datacenter wel surge beveiliging zodat blikseminslag geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Dus je gaat geen backups maken, want je vertrouwt er op dat RAID1 je gaat redden als het nodig is. Eigenlijk is RAID dan wel de backup geworden ;) (en een niet bijster betrouwbare daar bovenop). Ik zou je aanraden om toch echt op zoek te gaan naar een backup-oplossing, wellicht door iets dat meer capabel dan VirtualBox is te gaan gebruiken, of door middel van een oplossing die in de VM's van de meest kritieke data een externe backup kan maken.

Overigens kan ik aanvullen dat RAID1 voor de beschikbaarheid (availability) wel een redelijke oplossing is: in het geval van uitval van een schijf kan het systeem blijven werken. Ik hoop alleen niet dat je dit kaartje speciaal voor RAID gekocht hebt, want dat kan net zo goed met software of (waarschijnlijk) op het moederbord.

[ Voor 30% gewijzigd door dcm360 op 14-08-2016 19:26 ]

Pagina: 1