Dakrenovatie combineren met zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arendnagel
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-08-2016
Zijn er op dit forum leden die ervaring hebben met het combineren van een dakrenovatie met het plaatsen van zonnepanelen. Mijn dak is aanvervanging toe, dus volgend jaar gaat het dak eraf, nieuwe isolatie eronder, dak erop. In plaats van pannen op de zuidzijde wil ik daar zonnepanelen.

Ik kom nu vooral dakdekker/aannemers tegen voor de dakrenovatie, en daarnaast allerlei bedrijven die panelen willen komen schroeven. Ik ben eigenlijk op zoek naar een partij die het totaalpakket in huis heeft. Wie kent deze bedrijven?
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-06 13:46
Zelf geen ervaring mee maar, misschien dat je wat aan deze link hebt

http://www.zonnepaneelwij...anelen-in-de-vorm-dakpan/

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:27
Zoek op bouwbedrijven die nul op de meter woningen aanbieden. Kijk op hun website naar wat ze precies aanbieden en dan zie je ongetwijfeld voorbeelden van geïntegreerde zonnepanelen. Hou er wel rekening mee dat een bouwbedrijf vaak duurder is qua zonnepanelen dan een zonnepanelenboer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Elon Musk gaat het ook doen.
http://www.wired.co.uk/article/elon-musk-solar-city-roofs

Er zijn wel tweakers die ook een dak met PV en collectoren hebben.

[ Voor 60% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-08-2016 09:19 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:35
Hou er vooral rekening mee dat het veel goedkoper is om je dak met pannen te dekken en er dan gewoon op de gebruikelijke manier panelen op te monteren.
Die pannen die gelijk energie opwekken moet je al helemaal niet aan beginnen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:14
No Hands schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 08:43:
Hou er vooral rekening mee dat het veel goedkoper is om je dak met pannen te dekken en er dan gewoon op de gebruikelijke manier panelen op te monteren.
Die pannen die gelijk energie opwekken moet je al helemaal niet aan beginnen.
Dat hangt helemaal van de methode af, bij mij viel dat wel. Maar ik heb een nieuwbouwhuis, waarin bij het ontwerp al rekening is gehouden met de maten. Zie de voorbeelden die AUijtdehaag aanhaalt.

Er was een iets andere onderfolie nodig en die was voor het hele dak een paar honderd duurder. Maar geen pannen nodig, dus daar weer op terugverdiend.

Dan heb je helemaal geen dure speciale panelen nodig.... Ik zou zeggen neem het meetlint en ga kijken welke maten je handig kwijt kan, de rest moet je dan waarschijnlijk met iets van zink/epdm oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:27
Deze partij uit Urk maakt dakpannen met zonnecellen erin. Ze timmeren lekker aan de weg maar kan je geen ervaring meegeven, heb ze alleen op BNR gehoord:

http://www.zepbv.nl

Vond hun concept cool en ze zouden niet extreem duur zijn. Enfin, dan heb je alleen de pannen natuurlijk, maar installatie zullen ze vast iemand voor hebben/kennen.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StecaGrid
NiGeLaToR schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 09:49:
Deze partij uit Urk maakt dakpannen met zonnecellen erin. Ze timmeren lekker aan de weg maar kan je geen ervaring meegeven, heb ze alleen op BNR gehoord:

Vond hun concept cool en ze zouden niet extreem duur zijn. Enfin, dan heb je alleen de pannen natuurlijk, maar installatie zullen ze vast iemand voor hebben/kennen.
Die krengen worden in serie geschakeld. Een verkeerde pan, of een klein deel schaduw heeft direct impact op je opbrengst. Laat staan het zoeken naar de kapotte dakpan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
StecaGrid schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 10:07:
[...]

Die krengen worden in serie geschakeld. Een verkeerde pan, of een klein deel schaduw heeft direct impact op je opbrengst. Laat staan het zoeken naar de kapotte dakpan
Ook goedemorgen! O+

Ben blij dat niet iedereen zo negatief naar innovatie kijkt. Een serieschakeling lijkt me een prima oplosbaar probleem, dus om daar nu het hele concept of af te branden vind ik een beetje jammer. Maargoed, TS zal het nodige huiswerk moeten doen om te kijken of zo'n systeem voldoende degelijk is ja. Pannen gaan 50-100 jaar mee, zonnepanelen niet per se en van zonnecellen in een dakpak weten we al helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
NiGeLaToR schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 10:11:
[...]

Ook goedemorgen! O+

Ben blij dat niet iedereen zo negatief naar innovatie kijkt. Een serieschakeling lijkt me een prima oplosbaar probleem, dus om daar nu het hele concept of af te branden vind ik een beetje jammer. Maargoed, TS zal het nodige huiswerk moeten doen om te kijken of zo'n systeem voldoende degelijk is ja. Pannen gaan 50-100 jaar mee, zonnepanelen niet per se en van zonnecellen in een dakpak weten we al helemaal niets.
Wellicht was mijn reactie wat kort door de bocht. TS zoekt volgens mij geen dakpannen maar geïntegreerde zonnepanelen. Om nou direct iets innovatiefs te adviseren is niet handig. De meeste innovaties blinken niet uit in prestatie maar zijn een opstap naar de integratie in de samenleving. Ik ben op dit moment niet overtuigd van de huidige stand der techniek van de dakpanpanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
StecaGrid schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 10:25:
[...]

Wellicht was mijn reactie wat kort door de bocht. TS zoekt volgens mij geen dakpannen maar geïntegreerde zonnepanelen. Om nou direct iets innovatiefs te adviseren is niet handig. De meeste innovaties blinken niet uit in prestatie maar zijn een opstap naar de integratie in de samenleving. Ik ben op dit moment niet overtuigd van de huidige stand der techniek van de dakpanpanelen.
Prima aanvulling dan zo. Ik ken het principe maar inderdaad geen praktijkvoorbeelden. Verzonken/geintegreerde panelen hebben bijkans als voordeel dat je ze kunt vervangen als dat over 20-30 jaar nodig of wenselijk is. Bovendien vind ik het wel mooi zo'n glad/strak dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
NiGeLaToR schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 09:49:

9Wp per dakpan. En een kleine tien pannen per m2.
80-90W per m2 waar moderne panelen ongeveer het dubbele per m2 doen
Toch wel een optie als dergelijk pannen niet veel meer dan 12 euro per dakpan kosten.
In een oost zuid west opstelling op een vrijstaand huis kun je misschien wel tussen de 500 en 1000 pannen kwijt. (een stuk of 40 in serie per Solaredge optimizer zodat als een pan stuk is toch maar een beperkt deel van je productie beinvloed wordt).

Ik vermoed echter dat de pannen meer dan 25 euro of meer kosten omdat ze de prijs niet publiekelijk ergens vermelden en dan is het financieel niet zinvol.

[ Voor 14% gewijzigd door TWyk op 14-08-2016 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Een bump aangeven ik exact dezelfde vraag als TS heb.

Ik sta op het punt een oud huis te kopen dat dakrenovatie nodig heeft en wil bij het renoveren natuurlijk zo efficient mogelijk te werk gaan.
Dat betekent:
  • niet het dak 3x openmaken als het in 1x kan
  • de zuid-zuidwest ligging van het dak benutten met zoveel mogelijk zonnepanelen.
  • het nieuwe dak zo goed mogelijk isoleren
Een ander punt is dat de electra in dit huis op de schop moet, en dat wil ik eigenlijk pas later aanpakken. Is het mogelijk de zonnepanelen pas later aan te sluiten of kan dit later nog makkelijk geïntegreerd worden in de nieuwe groepenkast?
Als iemand een dakdekker/aannemer kan aanbevelen in de omgeving van Utrecht dan houd ik mij aanbevolen :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-03 13:53
Ik ben bezig met een nieuwbouw woning en heb dezelfde vraag. Wat is het prijsverschil als je zonnepanelen integreert in je dak zonder dakpannen? Je hoeft immers geen dakpannen aan te schaffen.

Dus geen dakpannen maar zonnepanelen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

rspoe schreef op woensdag 5 april 2017 @ 09:28:
Ik ben bezig met een nieuwbouw woning en heb dezelfde vraag. Wat is het prijsverschil als je zonnepanelen integreert in je dak zonder dakpannen? Je hoeft immers geen dakpannen aan te schaffen.

Dus geen dakpannen maar zonnepanelen.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik kan even voor je kijken welke firma in mijn nieuwbouwhuis de panelen heeft geplaatst. Wellicht kan je daar informeren wat het kost. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal qua prijs, want bij mijn nieuwbouwhuis was het geen optie om panelen te nemen. Die zaten al in de prijs. Ik heb dus nu van rand tot rand panelen en geen dakpannen op het zuiden.

edit:
De indak-oplossing die ik nu heb komt van SCX Solar: http://www.scx-solar.eu

[ Voor 5% gewijzigd door Sircuri op 05-04-2017 11:40 . Reden: Firma toegevoegd ]

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Thanks ik zal eens gaan kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 21:33

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

http://www.zepbv.nl/algemeen/prijzen/

Tussen de 16,95 en 22,95 ex BTW per solar-pan

Zijn 10pannen per 1m2 en 9Wp per stuk. Dus dan heb je ongeveer een idee..

=1,88euro per Wp volgens mij.. ex btw.

[ Voor 47% gewijzigd door Atomic2005 op 05-04-2017 23:11 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
rspoe schreef op woensdag 5 april 2017 @ 09:28:
Dakpannen zelf kosten weinig (€ 5-10 per m2 groothandelsprijs). Hogere kosten zitten in arbeid, circa € 25 per m2, schat ik. Het lijkt redelijk dat je daar een minderprijs voor krijgt. Bijkomende kosten zijn panelen, omvormer, in-dak bevestigingsmateriaal, kabels, meterkastwerk en plaatsingskosten.

Een aantal systemen staan in de TS van Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5.

@Sircuri
Welk systeem en welke panelen zijn bij jou geplaatst? SCX verkoopt meerdere typen, ik zie weinig technische informatie op hun site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Dit concept vind ik mooi:
Afbeeldingslocatie: http://www.scx-solar.eu/wp-content/uploads/2016/08/DSC_0704-e1470064408597-760x406.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.scx-solar.eu/wp-content/uploads/2016/06/melick-bewerkt.jpg

Ik wil gaan uitzoeken wat het kost om dit meteen te bouwen/intergreren in de nieuwbouw woning die ik wil gaan zetten.

En wat het kost als ik een traditioneel dak plaats met normale dakpannen en eventueel over een aantal jaren er panelen op wil zetten.

Dan kan ik de afweging maken.

[ Voor 10% gewijzigd door rspoe op 06-04-2017 09:58 . Reden: Extra foto ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@rspoe diezelfde optie was ik aan het overwegen, mijn zoektocht leverde mij op dat wat je daar ziet het volgende is:
- unidek sandwichpanelen
- unidek solarpower integratie ( aansluiting / afwatering panelen met sandwhichpanelen )
- pv panelen geïnstalleerd door scx solar

Als ik mij niet vergis dan gaan de hele units ( sandwichpaneel + pv ) voorgemonteerd het dak op, waarna ze luchtdicht afgewerkt worden.

Als iemand ervaring heeft met een aannemer die dit soort werk al eens gedaan heeft zou ik graag eens contact opnemen, er lijkt weinig praktijkinfo te vinden, of ik zoek verkeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Arjan schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:28:

Als iemand ervaring heeft met een aannemer die dit soort werk al eens gedaan heeft zou ik graag eens contact opnemen, er lijkt weinig praktijkinfo te vinden, of ik zoek verkeerd :)
Ik weet dat http://www.diepstratenduurzaam.nl/ zo'n systeem aangelegd. Met hem heb ik even contact gehad en hij werkt samen met het hierboven genoemde SCX Solar. Hij is installateur voor ze, heeft de cursussen gevolgd en doet ook samen projecten met hen. Wellicht dat hij me hiermee ook verder kan helpen.

Hier een voorbeeld van een project: http://diepstratenduurzaa...e-als-dak-dienen/?id=1509

[ Voor 10% gewijzigd door rspoe op 06-04-2017 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-06 16:21

psy

Arjan schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:28:
@rspoe diezelfde optie was ik aan het overwegen, mijn zoektocht leverde mij op dat wat je daar ziet het volgende is:
- unidek sandwichpanelen
- unidek solarpower integratie ( aansluiting / afwatering panelen met sandwhichpanelen )
- pv panelen geïnstalleerd door scx solar

Als ik mij niet vergis dan gaan de hele units ( sandwichpaneel + pv ) voorgemonteerd het dak op, waarna ze luchtdicht afgewerkt worden.

Dat is interessant. Wat zou zoiets nou kosten, je spaart immers een hoop pannen uit. Ik wil ook het dak van mijn nieuwe woning renoveren (dakpannen eraf, asbest dakbeschot eruit, nieuw unidek erop, nieuwe pannen erop, en tenslotte 30 pv panelen erop). Ik kende dit geïntegreerde systeem nog niet en heb er nog geen installateur of dakdekker erover gehoord.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:48

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Dat systeem van SCX Solar ziet er mooi uit. Ik krijg binnenkort een vertegenwoordiger op bezoek. Hopelijk kan hij een concrete prijsvoorstel doen en dan pass ik die wel door in dit topic.

Het gaat in mijn geval om vervanging van een asbestdak op een kapschuur waarop ik twee dakvlakken van ca. 5x16 meter met zonnepanelen wil bedekken. Ik zou het jammer vinden (en lelijk) om dan eerst een laag golf- of damwandplaten te moeten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik heb inmiddels een inschatting ontvangen voor 33 (Canadian solar 275) panelen + omvormers en aansluiten voor 12.5k, een erg nette prijs leek mij zo.
Helaas kwam het totaalplaatje van al het andere werk dat nog aan het dak moet gebeuren een stuk hoger te liggen dan ik aanvankelijk berekend had, dus nog maar eens goed passen en meten of het er wel uit kan.
Zou het zonde vinden als ik vanwege kosten uiteindelijk niet voor in-dak kan gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
Femme schreef op maandag 10 april 2017 @ 13:44:
Dat systeem van SCX Solar ziet er mooi uit.
Dat unidek systeem van SCX is toch voor geisoleerde dakdelen waar jij met die open schuur niets aan hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Even puntje van aandacht voor die dakpannen, er schijnt wat discussie te zijn over in hoeverre een dakbedekking die ook energie opwekt in aanmerking komt voor volledige BTW aftrek:
Alleen bij zogenaamde integraal zonnepanelen (dakpan en zonnepaneel ineen) geeft de Belastingdienst niet alle BTW terug.
Bron: https://www.zonnepanelenbtw.nl/vragen/ (Vraag: Kunnen particulieren 100% BTW terugkrijgen op zonnepanelen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:48

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

TWyk schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 00:24:
[...]

Dat unidek systeem van SCX is toch voor geisoleerde dakdelen waar jij met die open schuur niets aan hebt
SCX heeft verschillende systemen. SCX Soloroof First Edition is ontwikkeld voor de agrarische sector en zou in mijn geval goed bruikbaar zijn. De afwerking is wat minder mooi dan Soloroof Home Edition (boutjes aan de buitenkant zichtbaar op het T-profiel dat de ruimte tussen de panelen waterdicht maakt).

Dat er maar de helft van de btw teruggevorderd kan worden, maakt het systeem wel minder interessant. Ook begrijp ik uit reacties in het zonnepanelenverzameltopic dat de installatie juist meer arbeid kost dan nieuwe damwandplaten en een standaard profiel monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
rspoe schreef op donderdag 6 april 2017 @ 09:57:
Dit concept vind ik mooi:

Ik wil gaan uitzoeken wat het kost om dit meteen te bouwen/intergreren in de nieuwbouw woning die ik wil gaan zetten.

En wat het kost als ik een traditioneel dak plaats met normale dakpannen en eventueel over een aantal jaren er panelen op wil zetten.

Dan kan ik de afweging maken.
Ik heb een nieuwbouwwoning met een pv dak met ook collectoren:

Zonnedak

Belangrijk is dat je architect bij het ontwerpen van het dak rekening houd met de maten....

Verder is dit een veel simpelere constructie dan indak. Het is een scharnierdak wat geprefabriceerd is met een speciale spinvliesfolie die dampopen is maar wel waterdicht. Aan de andere kant van het dak liggen pannen en daar zit een dampopen niet waterdichte spinvliesfolie. Meerprijs van de folie was circa 15 euro per m2. Als je op mijn posts zoekt kom je details wel tegen. Was in ieder geval veel goedkoper op dat moment dan indak constructies.

En later pannen vervangen betaal je dubbel. Pannen niet meer nodig en extra kosten voor het leggen, is zonde. Mijn besparing voor geen pannen was iets van 2000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Femme schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 11:03:
[...]

SCX heeft verschillende systemen. SCX Soloroof First Edition is ontwikkeld voor de agrarische sector en zou in mijn geval goed bruikbaar zijn. De afwerking is wat minder mooi dan Soloroof Home Edition (boutjes aan de buitenkant zichtbaar op het T-profiel dat de ruimte tussen de panelen waterdicht maakt).

Dat er maar de helft van de btw teruggevorderd kan worden, maakt het systeem wel minder interessant. Ook begrijp ik uit reacties in het zonnepanelenverzameltopic dat de installatie juist meer arbeid kost dan nieuwe damwandplaten en een standaard profiel monteren.
toen ik er naar keek in 2014 kochten ze het in bij fath solar. Dat is inmiddels overgenomen, maar als je googled vind je er nog wel iets op.

Voor een schuur is een metalen dak met solar op de rol van bijvoorbeeld Unisolar wellicht wel iets. Toen ik er naar keek was het nog relatief duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:55
Ik heb de producten van dakpanfabrikant Monier hier nog niet voorbij zien komen geloof ik.
Kwam laatst bij een bouwmaterialenhandel, en daar lagen wat foldertjes van de Monier solar-producten. (en hadden ze een stukje demo-dak in de showroom staan)
Met name dat VI90 systeem vond ik er superstrak uitzien, geintegreerd met platte pannen. Lijkt wel een beetje op dat van dat gebogen dak in een van de eerste links bovenaan dit topic.

http://www.monier.nl/prod...onne-energiesystemen.html

Geen idee wat het kost overigens.

Over die individuele pannen met een kleine zonnecel per pan geintegreerd heb ik mijn twijfels qua betrouwbaarheid.
Bij dat soort systemen heb je namelijk ontzettend veel connectoren / elektrische stekkerverbindingen. Elke stekkerverbinding extra maakt het geheel minder betrouwbaar, omdat die statistisch gezien sneller zullen falen dan een vaste kabel of gesoldeerde/geintegreerde verbinding, zeker bij blootstelling aan de veranderende weercondities.
(en dat dan nog los van alle extra contactweerstand die je creert met al die stekkers)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

*lichte kick*

Ik ga binnenkort over naar een ander huis wat een schuin dak heeft waar nu nog bitumen op ligt wat aan vervanging toe is, ik wil graag dat spul eraf en het helemaal vol leggen met Kingspan Unidek Solar Power, is het gelijk goed geïsoleerd en wekt het op.
Weet iemand of er bedrijven zijn in Noord-Holland die meer ervaring hebben met dit product?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surface Hater
  • Laatst online: 13-02-2019
Inmiddels heeft VI90 van Monier een product waarbij 7 pannen horizontaal samen 1 paneel vormen
Zo kun je er enkele stoken onder elkaar leggen en met 10 dakpan rijen heb je 1000 wp en 3 naast elkaar heb je in totaal 3000 wp
Wie heeft er ervaring met Monier?

Monier VI90 – volledig geïntegreerd PV-systeem
Pagina: 1