• Clo
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-10-2024
***afgesplitst van ander topic***

Ik zit in dezelfde situatie, ook een nikon d5500 aangeschaft. Wil eigenlijk graag het bereik van mijn kittlens en zoomlens in één lens. Dan hoef ik ook niet telkens te wisselen.

Het doel zou voor mij bijvoorbeeld gaan om interieurfotografie, groepsfotografie en trouwfotografie, daarnaast fotografeer ik voornamelijk kids, zwangeren en newborns . Het liefst zou ik naast de scherptediepte ook een wat grotere hoek willen bereiken. Is deze 55-300 van Nikon dan ook te adviseren?

[ Voor 4% gewijzigd door PowerUp op 13-08-2016 23:40 ]

Verwijderd

C.E.M. schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 13:14:
Ik zit in dezelfde situatie, ook een nikon d5500 aangeschaft. Wil eigenlijk graag het bereik van mijn kittlens en zoomlens in één lens. Dan hoef ik ook niet telkens te wisselen.

Het doel zou voor mij bijvoorbeeld gaan om interieurfotografie, groepsfotografie en trouwfotografie, daarnaast fotografeer ik voornamelijk kids, zwangeren en newborns . Het liefst zou ik naast de scherptediepte ook een wat grotere hoek willen bereiken. Is deze 55-300 van Nikon dan ook te adviseren?
Nee. De hele lijst die je opnoemt vraagt om een aantal verschillende dingen. Interieur wil je wide angle voor, maar daarmee ga je geen kleine scherptediepte krijgen. Daarvoor wil je een snelle lens zoals een 50/1.8. Trouwfotografie wil je misschien juist een snelle 2.8 zoom met een 2.8 tele. Als het alleen buiten is kan je wegkomen met een tragere zoals de 55-300. 55mm is geen groothoek.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2016 14:23 ]

• Clo
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-10-2024
Bedankt voor je reactie. Voor nu wil ik graag allround zijn met de lens die ik erbij ga aanschaffen, ook omdat er maar een bepaald budget is op het moment. Ik ga me er eerst nog even wat meer in verdiepen :-)

• JRShield
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-11 23:17
C.E.M. schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 20:46:
Bedankt voor je reactie. Voor nu wil ik graag allround zijn met de lens die ik erbij ga aanschaffen, ook omdat er maar een bepaald budget is op het moment. Ik ga me er eerst nog even wat meer in verdiepen :-)
Wat dacht je van de Nikon 18-200? Je mist wat scherpdiepte, maar het is een goede lens voor het bereik dat je er voor terug krijgt.

pricewatch: Nikon AF-S DX 18-200mm f/3.5-5.6G ED VR II

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-11 12:44
C.E.M. schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 20:46:
Ik zou de 55-300 f/4.5-5.6 wel echt afraden.
Ik heb hem ooit gekocht en heb hem toen maar 2-3 keer gebruikt.

Focus was traag en niet nauwkeurig, kleuren waren lelijk, foto's waren gewoon niet scherp.
Wat je dan beter kan toen is gewoon een 2e hands 70-200 f/2.8 zonder stabilisatie, die zijn voor 200-300 2e hands te koop.. Echter hebben die natuurlijk geen beeldstabilisatie en dat kan wel een puntje zijn. Met stabilisatie worden ze wel een factor 2.5 duurder.

Maar voor intereurfotografie en newborns enzo ga je echt niet blij worden met 70-200mm. Dan zou je beter voor een 35mm f/1.8 kunnen gaan (Dat is op een D5500 effectief 52.5mm)

Je geeft aan dat je niet wilt swappen van lenzen, dus is de 18-200mm wel een goede optie. Voor het zelfde geld kan je natuurlijk ook bovenstaande 2 lenzen aanschaffen die toch een heel stuk beter presteren. Maar dan moet je wel af en toe swappen van lens.

[ Voor 24% gewijzigd door Valandin op 15-08-2016 10:57 ]