TV coax amplifier/versterker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-05 16:03

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
Ik zoek een...? Om te gebruiken voor...
Versterker om het coax signaal (kabel TV) te verdelen naar 2 TV's, waarbij de ene met een kabel van 2 meter en de andere met een van 30 meter is verbonden.
Momenteel staat er een antieke, actieve 2wegs-versterker met de volgende specificaties:
- HQ ANT AMP UHF/VHF/FM INDOOR AMPLIFIER;
- 40-862MHz;
- Noise figure: 6dB;
- Gain: 18dB;
- Gain control: 0 - 10dB.
Afbeeldingslocatie: http://www.newlongtain.com/shop/images/ANT_AMP24_100.JPG

Wanneer de TV beneden staat, kan er boven enkel NED1 gekeken worden. Als de TV beneden uit staat, zijn alle digitale zenders beschikbaar, met soms een hapering.

Voorheen altijd analoge TV gekeken op 2 TV's, maar nu met 2 TV's digitaal met een CI+ module erin, hebben we problemen. Een week hebben beide TV's gelijktijdig gewerkt, nu niet meer.

Wanneer we de tweede TV terug analoog instellen, werkt 't prima, maar is het niet om aan te zien.

Het digitale signaal gaat niet via het modem en ik heb de kabel tussen de muur (waar het binnen komt) en de amplifier al vervangen voor een nieuwe, simpele kabel.

Ik ben dus opzoek naar een oplossing om zowel boven als beneden, gelijktijdig digitale TV te kijken.

Wat is je budget?
Ongeveer €50 - meer mag altijd, als dit significant beter is.

Wat heb je zelf al gevonden?
Volgens mij heb ik twee (als ik digitaal wil blijven kijken) opties:
- Kabels vervangen (volgens BCC, maar redelijk intensief door muren en naar boven en wellicht met zo kostelijk a €2 of meer per meter).
- Een krachtigere TV amplifier > Ik heb deze 24dB 2wegs-versterker van König bij bol.com gekocht welke een versterking van 24dB zou moeten hebben (heb nu 18 bij de oude). Bij aansluiten komt er niks van signaal door. Ook niet met slechts één TV aangesloten. Heb al aan de gain gedraaid, maar werkt niet. Daarnaast lijkt de behuizing al eens open te zijn geweest (zit aan de ene kant een spleet tussen) en rammelt het bakje bij schudden (iets intern los?). De poweradapter geeft wel netjes 12V zoals zou moeten.
Helaas vind ik het hier op Tweakers wat moeilijk zoeken naar een versterker. Volgens mij via deze site in de Pricewatch?

Welke vragen heb je hier nog over?
- In eerste instantie wat ik nodig heb en of ik er met enkel een nieuwe versterker mee klaar ben: Het heeft gewerkt namelijk.
- Is meer dB beter?
- Moet ik misschien beter nieuwe kabels leggen, maar ben ik er dan? (een versterker bestellen, testen en eventueel terugsturen is minder intensief).
- Moet hij ook over een "active return path" beschikken? En wat betekent dit?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:24
Goede ontvangst begint bij een goede kabel. Jouw probleem ga je niet oplossen met een betere versterker. Als je ontvangst boven afhankelijk is van of je televisie beneden aan staat zorgt iets in je systeem er dus voor dat er storing op de kabel gaat.

Laat ik zo zeggen, ik heb enige tijd geleden een installatie aangesloten met meer uitdaging dan jouw situatie:
- TRIS 210E AOP met kabelmodem en RTV uitgang
- 12dB versterker (Tratec ding, was eigenlijk retourpadversterker die klant bij 2e AOP had hangen waar modem zat)
- Aftakelement 0.8dB/16dB
- apparaat op 2 meter van 16dB demping
- 70 meter grondkabel van kabelboer
- Nog een TRIS 210E AOP
- Tweewegsplitter
- nog 2x15m kabel met elk een digitale televisie

Als ik met een 12dB versterker een aftakelement, 70 meter kabel, een AOP, een splitter en nog eens 2x15 meter kabel zonder problemen kan overbruggen, moet 30 meter kabel geen uitdaging zijn. Ik durf zelfs te stellen dat het zonder versterker lukt als je fatsoenlijke kabel gebruikt.

Fatsoenlijke kabel is Hirschmann KOKA9TS, deze kan je online voor 1 euro per meter bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
_JGC_ schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 22:42:
Goede ontvangst begint ...
... per meter bestellen.
Thanks! Dit klinkt al heel erg goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:27
_JGC_ schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 22:42:
Goede ontvangst begint bij een goede kabel. Jouw probleem ga je niet oplossen met een betere versterker. Als je ontvangst boven afhankelijk is van of je televisie beneden aan staat zorgt iets in je systeem er dus voor dat er storing op de kabel gaat.

Laat ik zo zeggen, ik heb enige tijd geleden een installatie aangesloten met meer uitdaging dan jouw situatie:
- TRIS 210E AOP met kabelmodem en RTV uitgang
- 12dB versterker (Tratec ding, was eigenlijk retourpadversterker die klant bij 2e AOP had hangen waar modem zat)
- Aftakelement 0.8dB/16dB
- apparaat op 2 meter van 16dB demping
- 70 meter grondkabel van kabelboer
- Nog een TRIS 210E AOP
- Tweewegsplitter
- nog 2x15m kabel met elk een digitale televisie

Als ik met een 12dB versterker een aftakelement, 70 meter kabel, een AOP, een splitter en nog eens 2x15 meter kabel zonder problemen kan overbruggen, moet 30 meter kabel geen uitdaging zijn. Ik durf zelfs te stellen dat het zonder versterker lukt als je fatsoenlijke kabel gebruikt.

Fatsoenlijke kabel is Hirschmann KOKA9TS, deze kan je online voor 1 euro per meter bestellen.
Idem met _JGC_, normaal gesproken zou je met deze afstanden en fatsoenlijke kabel geen versterker nodig moeten hebben. Afscherming is op het moment ook ontzettend belangrijk, dus vervang naast de kabel, ook alle stekkers, wandcontactdozen en alles wat je tegenkomt wat niet minimaal Hirschmann is en van de laatste paar jaar.

Om even te illustreren: Ik heb in mijn nieuwbouwhuis uit 2011 Jung coax-elementen vanuit de bouw gekregen die het signaal volkomen om zeep helpen. Was op zich goed OEM-Hirschman materiaal, maar niet geschikt voor digitale TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
Ben er nog niet helemaal uit. De König amplifier heb ik nogmaals besteld (hopelijk nu een werkende).
Verder werkt digitaal TV kijken niet meer sinds gisteren avond. Alleen NED1, 2 en 3 komen digitaal door, daarna geeft de CI+ module een foutmelding dat de zender geen onderdeel uitmaakt van ons abonnement.

De smartkaarten zijn geactiveerd en hebben een maand goed gewerkt. Analoog TV kijken gaat wel. De problemen treden zowel op de TV boven als beneden op en mét en zonder TV amplifier ertussen (dus ook direct op de muur/kabel met een 2m coax kabel).

De smartkaarten zijn vandaag getest in de BCC winkel en daar werken ze prima. De TV's zijn al teruggezet naar de fabrieksinstellingen en kanalen zijn opnieuw gezocht. Alle 262 beschikbare digitale TV kanalen worden overigens wel gevonden.

Als ik eerst de CI+ module in de TV steek, krijg ik te zien dat deze is herkend. Wanneer ik daarna de smartkaart in de module steek, krijg ik foutcode E106-9 te zien. De klantenservice van Delta TV weten niet waar deze melding vandaan komt - de melding komt alleen voor bij Ziggo en dat is hier niet. Ze sturen een monteur langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
HetGezegde schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 12:28:
Ben er nog niet helemaal uit. De König amplifier heb ik nogmaals besteld (hopelijk nu een werkende).
Verder werkt digitaal TV kijken niet meer sinds gisteren avond. Alleen NED1, 2 en 3 komen digitaal door, daarna geeft de CI+ module een foutmelding dat de zender geen onderdeel uitmaakt van ons abonnement.

De smartkaarten zijn geactiveerd en hebben een maand goed gewerkt. Analoog TV kijken gaat wel. De problemen treden zowel op de TV boven als beneden op en mét en zonder TV amplifier ertussen (dus ook direct op de muur/kabel met een 2m coax kabel).

De smartkaarten zijn vandaag getest in de BCC winkel en daar werken ze prima. De TV's zijn al teruggezet naar de fabrieksinstellingen en kanalen zijn opnieuw gezocht. Alle 262 beschikbare digitale TV kanalen worden overigens wel gevonden.

Als ik eerst de CI+ module in de TV steek, krijg ik te zien dat deze is herkend. Wanneer ik daarna de smartkaart in de module steek, krijg ik foutcode E106-9 te zien. De klantenservice van Delta TV weten niet waar deze melding vandaan komt - de melding komt alleen voor bij Ziggo en dat is hier niet. Ze sturen een monteur langs.
Slechte kabels/signaal na de verandering van enkele jaren terug voor digitale TV. Ik heb helemaal geen ontvangst.

TV kijken kan ik hooguit via Horizon, dat loopt wel goed. Verder heb ik het opgegeven met Ziggo wat dat aan gaat. Internet is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_

De sleutels voor de gecodeerde zenders worden gewoon digitaal verstuurd over de kabel, je CI+ module kan die vervolgens met behulp van de smartcard ontsleutelen. E106-9 krijg je als er voor de betreffende zender geen sleutel aanwezig is in combinatie met jouw smartcard.

Aangezien je smartcard in orde is en de "verkeerde regio" bij Delta niet aan de orde is, heeft je CI+ module gewoon problemen met het opvragen van de sleutels. Ofwel: je hebt inmiddels zoveel storing op je kabels dat de sleutels niet meer gelezen kunnen worden. Ik blijf erbij: vervang je kabels en connectoren door fatsoenlijk spul, kloot niet verder met versterkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
_JGC_ schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 17:14:
[...]

De sleutels voor de gecodeerde zenders worden gewoon digitaal verstuurd over de kabel, je CI+ module kan die vervolgens met behulp van de smartcard ontsleutelen. E106-9 krijg je als er voor de betreffende zender geen sleutel aanwezig is in combinatie met jouw smartcard.

Aangezien je smartcard in orde is en de "verkeerde regio" bij Delta niet aan de orde is, heeft je CI+ module gewoon problemen met het opvragen van de sleutels. Ofwel: je hebt inmiddels zoveel storing op je kabels dat de sleutels niet meer gelezen kunnen worden. Ik blijf erbij: vervang je kabels en connectoren door fatsoenlijk spul, kloot niet verder met versterkers.
Maar direct aangesloten op de muur op de coax aansluiting met een nieuwe (simpele) kabel werkt ook niet. Er zit tijdens het testen niet eens een amplifier o.i.d. tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Is direct op de muur je hoofdaansluiting/aop, of zit daar nog een stuk kabel tussen tot je aop? Beb je foto's van je simpele kabel en die muuraansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
_JGC_ schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 20:07:
Is direct op de muur je hoofdaansluiting/aop, of zit daar nog een stuk kabel tussen tot je aop? Beb je foto's van je simpele kabel en die muuraansluiting?
Op de muur zitten 2 aansluitingen (male, female) met daarop deze splitter/converter naar 3: TV, internet en radio:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2nzFwvbUxPl8RDMRzTQ4Y4l0/medium.jpg

Ik heb de TV al hierop aangesloten (dus direct op de muur, zonder internet) en het was nog crap.
En zoals de foto aangeeft ook op het kastje ertussen (van 2 naar 3 dus).
- Helpt het om dit kastje te vervangen? Hangt er ook al jaren. Misschien alles maar eens vernieuwen en het gelijk goed doen voor de komende tijd?

Kabel is kort, zie hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CRayWByRRyKZmUnJyQPfywl1/medium.jpg

Nu heeft Delta mij afgelopen vrijdag eindelijk teruggebeld en de smartkaarten opnieuw geregistreerd en aangemeld.

Nu werkt TV beneden prima! Alles HD en gewoon zoals voorheen, alleen de tweede TV boven laat alleen NED1 fatsoenlijk zien, de rest is blokkerig.

Advies van Delta: probeer eerst simpelweg met een versterker (die komt van de week binnen) en anders met nieuwe kabels. Ik dien ook van hen Hirschmann te kopen en te kijken naar het Kabel Keur. Goede kabels kun je ook herkennen aan metalen uiteinden.

Waarschijnlijk is 't de kabel, zoals jij al zei (en de rest hier ook).

De kabel loopt door de muur, richting de kruipkelder en dan zo achter een andere muur weer naar boven.
- Is er een gemakkelijke manier op de lengte te meten? Is daar apparatuur voor?
- En hoe vervang ik de kabel - is dit simpelweg de nieuwe kabel eraan vast knopen met bijv. een touwtje en dan aan de oude kabel trekken?

[ Voor 4% gewijzigd door HetGezegde op 28-08-2016 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Dat AOP ziet er ook niet heel super uit. Ik weet niet wat Delta standaard gebruikt, maar bij UPC en Ziggo zijn dergelijke aansluitdozen met opzetsplitter allang vervangen door een nieuw model met 1 gat en betere afscherming.

Kabelinstallatie wordt bepaald door het slechtste component, dat kan je kabel zijn, maar ook dat aftandse AOP (of allebei).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:37
HetGezegde schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 22:06:
Ik zoek een...? Om te gebruiken voor...
Versterker om het coax signaal (kabel TV) te verdelen naar 2 TV's, waarbij de ene met een kabel van 2 meter en de andere met een van 30 meter is verbonden.
Momenteel staat er een antieke, actieve 2wegs-versterker met de volgende specificaties:
- HQ ANT AMP UHF/VHF/FM INDOOR AMPLIFIER;
- 40-862MHz;
- Noise figure: 6dB;
- Gain: 18dB;
- Gain control: 0 - 10dB.
[afbeelding]

Wanneer de TV beneden staat, kan er boven enkel NED1 gekeken worden. Als de TV beneden uit staat, zijn alle digitale zenders beschikbaar, met soms een hapering.

Voorheen altijd analoge TV gekeken op 2 TV's, maar nu met 2 TV's digitaal met een CI+ module erin, hebben we problemen. Een week hebben beide TV's gelijktijdig gewerkt, nu niet meer.

Wanneer we de tweede TV terug analoog instellen, werkt 't prima, maar is het niet om aan te zien.

Het digitale signaal gaat niet via het modem en ik heb de kabel tussen de muur (waar het binnen komt) en de amplifier al vervangen voor een nieuwe, simpele kabel.

Ik ben dus opzoek naar een oplossing om zowel boven als beneden, gelijktijdig digitale TV te kijken.

Wat is je budget?
Ongeveer €50 - meer mag altijd, als dit significant beter is.

Wat heb je zelf al gevonden?
Volgens mij heb ik twee (als ik digitaal wil blijven kijken) opties:
- Kabels vervangen (volgens BCC, maar redelijk intensief door muren en naar boven en wellicht met zo kostelijk a €2 of meer per meter).
- Een krachtigere TV amplifier > Ik heb deze 24dB 2wegs-versterker van König bij bol.com gekocht welke een versterking van 24dB zou moeten hebben (heb nu 18 bij de oude). Bij aansluiten komt er niks van signaal door. Ook niet met slechts één TV aangesloten. Heb al aan de gain gedraaid, maar werkt niet. Daarnaast lijkt de behuizing al eens open te zijn geweest (zit aan de ene kant een spleet tussen) en rammelt het bakje bij schudden (iets intern los?). De poweradapter geeft wel netjes 12V zoals zou moeten.
Helaas vind ik het hier op Tweakers wat moeilijk zoeken naar een versterker. Volgens mij via deze site in de Pricewatch?

Welke vragen heb je hier nog over?
- In eerste instantie wat ik nodig heb en of ik er met enkel een nieuwe versterker mee klaar ben: Het heeft gewerkt namelijk.
- Is meer dB beter?
- Moet ik misschien beter nieuwe kabels leggen, maar ben ik er dan? (een versterker bestellen, testen en eventueel terugsturen is minder intensief).
- Moet hij ook over een "active return path" beschikken? En wat betekent dit?
Een antenneversterker koop je allereerst om het verlies op je binnenhuis installatie te overbruggen. Het signaal hoeft niet sterker bij de ontvanger aan te komen dan nodig.

De keuze voor een 24dB versterker... Waarom? Een gemiddelde coaxkabel doet 0,09 dB verlies op 230Mhz en 0,18dB op 800Mhz per meter. Met 24dB betekend dat dat je een kabel van +/- 140 meter aan zou kunnen sluiten, en dan nog houdt je op de lage frequenties te hoog signaal over.

Een ontvanger die meer dan +12 dBmV ofwel 72dBuV voor zijn kiezen krijgt zal niet meer zo lekker functioneren en zelfs defect raken. Op een AOP staat altijd minimaal -5dBmV en maximaal +12dBmV. Bij een minimale signaalhoeveelheid zal je dus al op +19dBmV op de uitgang vna de versterker komen. Dit is veel te hoog voor ontvangers. Een ontvanger werkt optimaal tussen -10dBmV en +10dBmV waarbij door Ziggo bijvoorbeeld -8dBmV tot +8dBmV aangehouden wordt. dB is gemakkelijker rekenen, maar er wordt in werkelijkheid gewoon een kleine spanning gestuurd. Is deze te hoog. dus teveel dB's, dan blaas je letterlijk de tuner in de ontvanger op door overspanning.

Goede kabels dragen Kabel Keur of zijn minimaal RG-6. RG-58,RG59 zijn niet geschikt voor frequenties hoger dan 450Mhz en geven dan ook veel problemen met hogere frequenties. Deze zijn dus sterk af te raden. De prijs van een kabel zegt niets over de kwaliteit. Voor 1 euro de meter heb je vaak betere kabels dan 3 euro te meter.

Zoals je het nu doet is het gedoemd te mislukken je project.

Voor de 2 meter uitgang is +2dB meer dan voldoende. Voor de 30 meter uitgang ben je er al met +6dB.

Het zal me niets verbazen dat je signaal te sterk is en het daardoor niet functioneerd. E16-9 geeft aan dat er geen abonnement correspondeert met je smartcard.
_JGC_ schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 14:58:
Dat AOP ziet er ook niet heel super uit. Ik weet niet wat Delta standaard gebruikt, maar bij UPC en Ziggo zijn dergelijke aansluitdozen met opzetsplitter allang vervangen door een nieuw model met 1 gat en betere afscherming.

Kabelinstallatie wordt bepaald door het slechtste component, dat kan je kabel zijn, maar ook dat aftandse AOP (of allebei).
AOP ziet er prima uit. Bij UPC is een normale WCD met opdruk splitter (Technetix MCP-03) nog steeds gangbaar. Er zijn genoeg 2 gats dozen te krijgen die voldoende afschermen. Als de monteur er toch is worden inderdaad een en ander vervangen. Maar dit heeft ook deels met de toekomst te maken niet met het niet goed functioneren.

Zoals ik zie hoe je bezig bent geweest is het een opstapeling van foute aannames, voorlichting en materialen met als resultaat dat je een installatie hebt die niet ingericht is op de goede manier van signaal overdracht. Door je veel beter te laten voorlichten had je een hoop kosten kunnen voorkomen en een veel betere installatie kunnen aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik weet dat UPC die dingen jarenlang heeft gebruikt. Het is maar net wat er onder die splitter zit. Kan een vrij goed ding zijn, kan ook oude troep zijn. Heb ze in kabelnoord gebied ook vaak genoeg gezien bij ex UPC klanten, meestal werd dat vervangen (bij kabelnoord zijn ze dol op de TRIS210E met 3 F-connectors als AOP).
Wat ook nog mee kan spelen is de montage. Als ik plat op mn buik onder een plank een kabel moest strippen en alles in een doosje zou moeten puzzelen zou ik niet blij worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
_JGC_ schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 14:58:

Niet super. Uhm, deze worden door Delta standaard gebruikt, aangezien er nooit wat anders is geweest dan Delta. Delta is al jaren de enige speler op kabelgebied in Zeeland.

Kan ik die vervangen? Heeft dit zin? - Ja, ik ga eerst met m'n kabels aan de slag :)
MediaZoo schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 15:51:
[...]

Een antenneversterker koop je allereerst om het verlies op je binnenhuis installatie te overbruggen. Het signaal hoeft niet sterker bij de ontvanger aan te komen dan nodig.

De keuze voor een 24dB versterker... Waarom? Een gemiddelde coaxkabel doet 0,09 dB verlies op 230Mhz en 0,18dB op 800Mhz per meter. Met 24dB betekend dat dat je een kabel van +/- 140 meter aan zou kunnen sluiten, en dan nog houdt je op de lage frequenties te hoog signaal over.

Een ontvanger die meer dan +12 dBmV ofwel 72dBuV voor zijn kiezen krijgt zal niet meer zo lekker functioneren en zelfs defect raken. Op een AOP staat altijd minimaal -5dBmV en maximaal +12dBmV. Bij een minimale signaalhoeveelheid zal je dus al op +19dBmV op de uitgang vna de versterker komen. Dit is veel te hoog voor ontvangers. Een ontvanger werkt optimaal tussen -10dBmV en +10dBmV waarbij door Ziggo bijvoorbeeld -8dBmV tot +8dBmV aangehouden wordt. dB is gemakkelijker rekenen, maar er wordt in werkelijkheid gewoon een kleine spanning gestuurd. Is deze te hoog. dus teveel dB's, dan blaas je letterlijk de tuner in de ontvanger op door overspanning.

Goede kabels dragen Kabel Keur of zijn minimaal RG-6. RG-58,RG59 zijn niet geschikt voor frequenties hoger dan 450Mhz en geven dan ook veel problemen met hogere frequenties. Deze zijn dus sterk af te raden. De prijs van een kabel zegt niets over de kwaliteit. Voor 1 euro de meter heb je vaak betere kabels dan 3 euro te meter.

Zoals je het nu doet is het gedoemd te mislukken je project.

Voor de 2 meter uitgang is +2dB meer dan voldoende. Voor de 30 meter uitgang ben je er al met +6dB.
[...]

Het zal me niets verbazen dat je signaal te sterk is en het daardoor niet functioneerd. E16-9 geeft aan dat er geen abonnement correspondeert met je smartcard.

[...]

AOP ziet er prima uit. Bij UPC is een normale WCD met opdruk splitter (Technetix MCP-03) nog steeds gangbaar. Er zijn genoeg 2 gats dozen te krijgen die voldoende afschermen. Als de monteur er toch is worden inderdaad een en ander vervangen. Maar dit heeft ook deels met de toekomst te maken niet met het niet goed functioneren.

Zoals ik zie hoe je bezig bent geweest is het een opstapeling van foute aannames, voorlichting en materialen met als resultaat dat je een installatie hebt die niet ingericht is op de goede manier van signaal overdracht. Door je veel beter te laten voorlichten had je een hoop kosten kunnen voorkomen en een veel betere installatie kunnen aanleggen.
Dan ben ik verkeerd ingelicht bij de BCC. Daar werd aangegeven dat een amplifier van 18dB (zoals ik nu heb) wellicht te zwak kan zijn voor een afstand van 30 meter. Zo zie je maar weer. Verkeerde info en de leek blaast wellicht z'n TV tuner op.

Dus okay: ik begin met m'n kabels en een simpele splitter zonder amplifying - lijkt me dus niet direct nodig. Mocht ik willen amplifyen, dan neem ik het best een 6dB? Maar dan komt er ook 6dB te staan op de korte kabel en dus de TV beneden.
_JGC_ schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 22:26:
Ik weet dat UPC die dingen jarenlang heeft gebruikt. Het is maar net wat er onder die splitter zit. Kan een vrij goed ding zijn, kan ook oude troep zijn. Heb ze in kabelnoord gebied ook vaak genoeg gezien bij ex UPC klanten, meestal werd dat vervangen (bij kabelnoord zijn ze dol op de TRIS210E met 3 F-connectors als AOP).
Wat ook nog mee kan spelen is de montage. Als ik plat op mn buik onder een plank een kabel moest strippen en alles in een doosje zou moeten puzzelen zou ik niet blij worden.
Vervangen voor...?

Kabels:
Deze? https://www.klusspullen.n...4zDjdS7UwVaG82RoCuqnw_wcB Dat zou KOKA9TS moeten zijn, bestelbaar per meter. Zit dan nog geen koppelstuk op.

Koppelstuk:
Male: https://www.klusspullen.n...swi-4-coax-connector-male
Female: https://www.klusspullen.n...i-4-coax-connector-female
Of deze: https://www.klusspullen.n...-quick-fix-f-con-shop-set

- en dan volg ik het verhaaltje onder de kabel. Blijkbaar stoort 4G op de ouderwetse coax welke niet beschermd is.

Is het niet zo dat hoe dikker de kabel, hoe betere kwaliteit? Of is een verschil tussen 9mm en 12mm niet merkbaar op deze afstand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Dikte zegt vrij weinig. Bij coax is het signaal een magnetisch veld tussen de kern en de binnenkant van de afscherming. Een dikke kabel kan veel afscherming zijn, maar ook meer kunststof tussen kern en afscherming, of gewoon een dikkere kunststof mantel.

KOKA799 is vrij dikke kern, isolator, folie, vlechtwerk, mantel. KOKA9TS voegt daar nog een extra laag folie tussen vlechtwerk en mantel aan toe. KOKA799 of vergelijkbaar is wat je minimaal moet hebben voor digitale televisie en internet.

In principe heb je het volgende nodig:
- KOKWI4
- 2x KOSWI4
- KOKA9TS kabel
- VFC 2104 splitter
- 3x QFC5 of POFC 070 F-connectoren

Je maakt kabeltje van KOKWI4 naar F-connector, steekt ene kant in de splitter, andere kant in de CF02/60. Dan vanaf splitter met F-connector naar KOSWI4 bij de televisies.

Versterker lijkt me niet nodig, of je inkomende signaal moet al zwak zijn. Bij mijn ouders heb ik 3 televisies digitaal lopen zonder versterker met een 3weg splitter, zitten zelfs nog einddozen tussen. 2 meter, 4 meter en 20 meter tot einddoos, en dan nog de aansluitkabel naar de televisie erbij. Kabels liggen er nu 15 jaar, de lange kabel zal vergelijkbaar zijn met KOKA799, de rest is van mindere kwaliteit.

Mocht het niet werken zonder versterker, vervang je de VFC2104 door een versterker met variabele versterking zoals de Technetix FRA-752N of de Hirschmann HMV41.

(voor als je het nog niet wist: ik ben fan van F-connectoren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
_JGC_ schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 23:48:

In principe heb je het volgende nodig:
- KOKWI4
- 2x KOSWI4
- KOKA9TS kabel
- VFC 2104 splitter
- 3x QFC5 of POFC 070 F-connectoren

Je maakt kabeltje van KOKWI4 naar F-connector, steekt ene kant in de splitter, andere kant in de CF02/60. Dan vanaf splitter met F-connector naar KOSWI4 bij de televisies.
Even zien of ik alles duidelijk heb:

- KOKWI en KOSWI zijn de connectoren - de ene male, andere female; Die komen in één set, dus kwestie van even tellen hoeveel ik er nodig heb.
- KOKA9TS is de kabel - van CF02/60 (dat is dat verdeelkastje op de muur, toch?) een meter naar de eerste splitter, dan een meter van splitter naar TV beneden en 25 meter naar boven, via de kruipkelder en de meterkast. Eenmaal boven dient hij gesplit te worden naar een oude beeldbuis TV met een kabel van toch wel 11 meter en een van 5 naar onze TV boven (digitaal). Afstanden zijn ruim genomen, dus da's totaal 43 meter, laten we zeggen 45 meter.
- De VFC 2104 is de splitter; twee van nodig - deze heeft schroefdraad, waarom? De gebruikte connectoren toch niet?
- QFC5 is rechte connector (kan geen F vinden) - is dit dus weer anders dan de KOKWI en KOSWI?

Heel erg bedankt tot zo ver!
Even dat ik alles duidelijk heb :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Kokwi en koswi zijn IEC connectoren, die kan je ook los krijgen.
Qfc5 of pofc070 zijn schroefconnectoren die je op de kabel schuift en vervolgens vastschroeft op splitter of versterker. Voordeel tov IEC is dat de kabel rechtstreeks in de splitter gaat ipv met allerlei overgangen en dat deze ook niet los kan gaan.

In jouw geval split je 2x, je hebt dan al 7,6dB demping qua splitters bij de televisies boven, daar komt je kabel nog bij. Kan je eventueel nog compenseren door een ongelijk aftakelement beneden te gebruiken, maar in jouw geval zou ik gewoon voor een van eerder genoemde versterkers in plaats van de splitter beneden. Televisie beneden op eerste output, kabel naar boven op 3e of 4e output, rest afsluiten met een weerstand en boven splitten met een VFC2104.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:37
HetGezegde schreef op zondag 04 september 2016 @ 14:02:
[...]

Even zien of ik alles duidelijk heb:

- KOKWI en KOSWI zijn de connectoren - de ene male, andere female; Die komen in één set, dus kwestie van even tellen hoeveel ik er nodig heb.
- KOKA9TS is de kabel - van CF02/60 (dat is dat verdeelkastje op de muur, toch?) een meter naar de eerste splitter, dan een meter van splitter naar TV beneden en 25 meter naar boven, via de kruipkelder en de meterkast. Eenmaal boven dient hij gesplit te worden naar een oude beeldbuis TV met een kabel van toch wel 11 meter en een van 5 naar onze TV boven (digitaal). Afstanden zijn ruim genomen, dus da's totaal 43 meter, laten we zeggen 45 meter.
- De VFC 2104 is de splitter; twee van nodig - deze heeft schroefdraad, waarom? De gebruikte connectoren toch niet?
- QFC5 is rechte connector (kan geen F vinden) - is dit dus weer anders dan de KOKWI en KOSWI?

Heel erg bedankt tot zo ver!
Even dat ik alles duidelijk heb :)
Deze afstanden ga je niet redden zonder een versterker.

De CF02/60 doet al 3,8 dB demping, een VFC 2104 ook 3,8 demping de splitter boven ook 3,8 dB demping. 45 C9 kabel meter doet op 800Mhz 8,1dB demping. Totaal verlies is dan 19,5dB demping. Dit is way to much demping.

Een 20 dB versterker is hier ook lang niet de oplossing: omdat je dan splitter verwijderd. Dan komt je rekensom al snel op een te hoog signaal uit.

Ik zou eerder kiezen voor een Technetix FRA-752 of Hirschmann GMV41 versterker. Door de installatie naar boven op de hoogst versterkte poort aan te sluiten en de tv beneden op de laagst versterkte poort komt je prima uit.

Je kunt ook met aftak elementen etc gaan werken. Maar laat dan eerst meten wat je precies nodig hebt, voordat je blind gaat aansluiten. Een foutje met bijkomende storingen en defecten maak je sneller dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
Dadelijk langs de BCC voor een kant en klare KOKA9TS* kabel (1x 2 a 3 meter of 2x 2 meter en een splitter, zodat ik tijdelijk boven nog analoog kan kijken) om te testen of het werkt. TV reageert laatste tijd ook erg traag of soms niet op de remote (Sony). Kan volgens mij ook liggen aan het feit dat het signaal verstoort wordt/niet goed doorkomt.

We gaan het zien!

* of soortgelijke kabel welke shielded is.

[ Voor 7% gewijzigd door HetGezegde op 07-09-2016 15:15 ]

Pagina: 1