Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unito
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-09 11:08
Beste tweakers,

Graag doe ik een beroep op jullie kennis/ervaringen. Ik sta op het punt een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten en ik heb op 1 onderdeel nog vraagtekens.

Gezien de dubieuze polissen die er in het verleden geweest zijn wil ik vooraf 100% duidelijk hebben wat ik kwijt ben aan kosten. De volgende zaken vraag ik me af:

1) Is de ORV in het algemeen een product waar verzekeraars/banken veel "bijzondere" constructies hebben die kunnen leiden tot onverwachte extra kosten?
2) Wat voor bijkomende kosten rekenen aanbieders? Zijn er afsluitkosten, administratiekosten, bankkosten, (noem het maar op) die naast de premie ge-ind kunnen worden?
3) Zijn aanbieders verplicht om vooraf alle mogelijke kosten (voor de komende x jaar) inzichtelijk te maken aan degenen die afsluiten of kunnen zij deze "zomaar" verhogen?

Mijn research heb ik tot nu toe gedaan bij Independer, de consumentenbond en vereniging eigen huis.
Daarin ben ik tegengekomen (lijstje zal ik gedurende dit topic aanvullen):

- Distributiekosten zie bv hier
- Afsluitkosten
- Dossierkosten (bij TAF)

De andere items die ik zo kan bedenken (looptijd, bedrag, lineair/annuitair, verpanden of niet, kruislings of niet, en bloc clausule) ben ik al uit :) .

Groet,
Unito

[ Voor 26% gewijzigd door Unito op 13-08-2016 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Waar het vroeger vooral fout ging, was met de gebundelde ORV in een spaarhypotheek of beleggingshypotheek. Losse polissen zijn transparant genoeg.

Ik betaal 1x per jaar de premie, en dat is ook alles wat ik betaal. Gaat om Legal & General.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:18
Wij 11 euro per maand, maar dan zijn we beiden voor € 180.000,- verzekerd welke wel gelijk loopt met annuïteit hypotheek. Klein deel verplicht verpand aan de verstrekker.

Is 11*12*30 = €3960,- in 30 jaar tijd voor een voor ons erg veilig gevoel; geen hypotheek kosten als één van ons overlijdt waarbij de ander overblijft met straks 2 kinderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
De hoogte van je premie hangt sterk af van de dekking, je leeftijd en je gezondheid. Ook van de looptijd van de verzekering, en of dezegelijkblijvend / lineair / annuiteit dekt. Premiebedragen zeggen dus niet zoveel.

Twee algemeenheden:

1. losse ORV zijn concurrerend geprijsd en vaak veel gunstiger dan verpakte ORV in hypotheek- of pensioenconstructies.

2. de premies zijn fors gedaald. Ik kan mijn 6 jaar oude ORV vervangen voor dezelfde, bij dezelfde maatschappij, voor 30% minder premie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1) Is de ORV in het algemeen een product waar verzekeraars/banken veel "bijzondere" constructies hebben die kunnen leiden tot onverwachte extra kosten?
Nee, een ORV is niet zo'n complex product. Je betaalt premie en bij overlijden binnen de looptijd keert de verzekering uit. Alle kosten zitten in de premie.
2) Wat voor bijkomende kosten rekenen aanbieders? Zijn er afsluitkosten, administratiekosten, bankkosten, (noem het maar op) die naast de premie ge-ind kunnen worden?
Over het algemeen betaal je afsluitkosten voor het advies van je financieel adviseur en een maandelijkse premie.
3) Zijn aanbieders verplicht om vooraf alle mogelijke kosten (voor de komende x jaar) inzichtelijk te maken aan degenen die afsluiten of kunnen zij deze "zomaar" verhogen?
Als er geen 'en bloc' wordt gehanteerd, is de premie gegarandeerd tijdens de looptijd. Deze mag niet tussentijds worden verhoogd.

Die dossierkosten waarin gesproken wordt in het document van TAF dat je aanhaalt,dat zijn dossierkosten voor de financieel adviseur. Dat is alleen i.c.m. een hypotheek én voor financieel adviseurs die zijn aangesloten bij TAF hypotheekdiensten bij DAK. De adviseur kan die kosten eventueel doorbereken aan de klant. Dat moet je dan zien als afsluitkosten.

Maar als je een losse ORV wil afsluiten, maak dan eens een berekening bij Independer.nl. Dan zie je precies wat de afsluitkosten zijn en de netto premie. Meer kosten zijn voor jou niet van toepassing.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Mbt dossierkosten etc: ik betaal mijn adviseur gewoon op urenbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unito
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-09 11:08
@t_captain@tweakerdennis en @sjurrels dank voor jullie tips!

Ik heb een hypotheek op het oog waar geen en-bloc clausule is opgenomen. Als ik het goed begrijp betekent dit dat de premie en voorwaarden niet mogen wijzigen. Klopt het dat ook de kosten naast de premie niet mogen wijzigen?

Dank voor alle reacties !

[ Voor 116% gewijzigd door Unito op 28-09-2017 22:43 . Reden: dank toegevoegd ]

Pagina: 1